Gjest Privat.00 Skrevet 4. januar 2024 #1 Del Skrevet 4. januar 2024 Hei! Jeg jobber i barnehagen, og skal gi oppsigelse snart. Jeg lurer på to ting, og håper noen kan svare meg på det. 1. Hvis jeg sender inn en oppsigelse på slutten av denne måneden, og har en oppsigelsestid på 3 måneder. Når blir den siste dagen på jobb? 2. Vi har rett på 5 ukers ferie. Barnehagen jeg jobber i har stengt de 3 siste ukene i juli, så tre av disse ukene må tas ut når barnehagen er stengt. Det gjenstår 2 uker ferie. Spørsmålet mitt er da: Har jeg rett på å ta ut 5 uker ferie før jeg slutter i jobben, eller har jeg kun rett på 2 uker? Kan jeg ta ut ferien i oppsigelsestiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Del Skrevet 4. januar 2024 Siste arbeidsdag blir 30. april. Du kan evt gjøre en avtale med arbeidsgiver at du tar ut ferie i oppsigelsestiden, det må dere bli enige om. Jeg ville heller valgt å ikke ta ut ferie og heller fått alle feriepenger utbetalt med sluttoppgjøret i mai/juni. Anonymkode: 681b5...66e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Privat.00 Skrevet 4. januar 2024 #3 Del Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Siste arbeidsdag blir 30. april. Du kan evt gjøre en avtale med arbeidsgiver at du tar ut ferie i oppsigelsestiden, det må dere bli enige om. Jeg ville heller valgt å ikke ta ut ferie og heller fått alle feriepenger utbetalt med sluttoppgjøret i mai/juni. Anonymkode: 681b5...66e Får jeg ikke betalt ut feriepenger hvis jeg tar ut ferie? Jeg fikk ikke feriepenger i fjor, da jeg begynte å jobbe august 2022. Hvordan er det med feriepenger i år, og får jeg betalt det etter oppsigelsestiden? Kan ikke så mye om dette 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Del Skrevet 4. januar 2024 Du har ikke så mye opptjente feriepenger når du begynte i august, så hvorfor vil du ta ut ferie før du slutter? Er det fordi du ikke holder ut å være der, så kan det være et poeng, men økonomisk så bør du jobbe de tre månedene og ta ferie etter at du har sluttet og fått utbetalt feriepengene. Anonymkode: 681b5...66e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Privat.00 Skrevet 4. januar 2024 #5 Del Skrevet 4. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du har ikke så mye opptjente feriepenger når du begynte i august, så hvorfor vil du ta ut ferie før du slutter? Er det fordi du ikke holder ut å være der, så kan det være et poeng, men økonomisk så bør du jobbe de tre månedene og ta ferie etter at du har sluttet og fått utbetalt feriepengene. Anonymkode: 681b5...66e Jeg begynte å jobbe i august 2022. Så nå har jeg jobbet i nesten 2 år. Men jeg tenker å gi oppsigelse på slutten av denne måneden. Kan ikke så mye om min rett i forhold til ferie og feriepenger. Jeg trodde jeg burde ta ut ferien min, men vet ikke hvordan det blir med feriepenger? Endret 4. januar 2024 av Privat.00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #6 Del Skrevet 5. januar 2024 Hvis du tar ut ferie nå i oppsigelsestiden, si 2-3 uker så bruker de det du har opptjent i feriepenger fra august til desember til å lønne deg for de ukene. Har du ikke opptjent nok, så kan det bli noen dager uten lønn. Hvis du derimot ikke tar ut ferie, så får du lønn for de tre månedene du jobber, og du vil på sluttoppgjøret ditt få utbetalt de feriepengene du har opptjent fra i fjor og i år. Du vil altså sitte igjen med mer penger om du ikke tar ut ferie! Ferie kan du ta når sommeren kommer og da bruker du de pengene du har fått på sluttoppgjøret. Anonymkode: 681b5...66e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #7 Del Skrevet 5. januar 2024 Ser nå at du skrev august 22 og ikke 23, så om du tar ut noe ferie vil du ikke gå i minus, men poenget er at det er helt ulogisk å ta ut den ferien. Du vil sitte igjen med mer penger om du tar ferie etter at du har sluttet. Anonymkode: 681b5...66e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #8 Del Skrevet 5. januar 2024 Feriepengene får du i sluttoppgjøret etter siste arbeidsdag, uavhengig av om du "tar ut" ferie eller ikke. Det jeg stusser på er at du sier at du har igjen to ferieuker. Hvordan har du det når vi nettopp har skifta til nytt år? Anonymkode: bbab7...b51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #9 Del Skrevet 5. januar 2024 Om du skal ta ut av årets ferie i oppsigelsestiden, vil du bli trukket i lønn og ender opp med mindre utbetalt enn om du jobber de ukene. Anonymkode: bbab7...b51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #10 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Feriepengene får du i sluttoppgjøret etter siste arbeidsdag, uavhengig av om du "tar ut" ferie eller ikke. Det jeg stusser på er at du sier at du har igjen to ferieuker. Hvordan har du det når vi nettopp har skifta til nytt år? Anonymkode: bbab7...b51 Hun har 5 uker igjen, 3 av ukene er man nødt til å ta når barnehagen er sommerstengt (i dette tilfelle etter TS har sluttet der). Så da er spørsmålet om hun kan ta ut de 5 ukene i oppsigelsestiden, eller om hun bare har 2 uker hun kan kreve å få tatt ut. Uansett så lønner det seg å ikke ta ut ferien, og få utbetalt sluttoppgjøret (lønn for april + feriepengene opptjent i fjor) når hun har slutta. Anonymkode: 4a3ff...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Privat.00 Skrevet 5. januar 2024 #11 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om du skal ta ut av årets ferie i oppsigelsestiden, vil du bli trukket i lønn og ender opp med mindre utbetalt enn om du jobber de ukene. Anonymkode: bbab7...b51 Takk for svar! Jeg jobber i barnehagen, hvor vi har rett på 5 ukers ferie hvert år. Siden det er et nytt år er det nye 5 uker, men 3 av ukene skal tas ut de siste tre ukene i juli når barnehagen er stengt. Det vil si at man da har 2 uker ferie igjen som man kan velge når man ønsker å ta ut. Jeg begynte å jobbe i AUGUST 2022, og fikk ikke utbetalt feriepenger i fjor sommer 2023, da jeg ikke hadde opptjent feriepenger. Jeg ble trukket for ferien min i lønnsslippen juni 2023. Nå tenker jeg å gi oppsigelse på slutten av måneden, og oppsigelsestiden er på 3 måneder. Siste dag blir 30. april. Jeg lurte derfor på om jeg skal ta ut de 2 ukene før jeg slutter i denne jobben. Jeg kan ikke så mye om feriepenger, og tenkte ikke på det. Men takk for at du nevnte det, skal finne ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Privat.00 Skrevet 5. januar 2024 #12 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun har 5 uker igjen, 3 av ukene er man nødt til å ta når barnehagen er sommerstengt (i dette tilfelle etter TS har sluttet der). Så da er spørsmålet om hun kan ta ut de 5 ukene i oppsigelsestiden, eller om hun bare har 2 uker hun kan kreve å få tatt ut. Uansett så lønner det seg å ikke ta ut ferien, og få utbetalt sluttoppgjøret (lønn for april + feriepengene opptjent i fjor) når hun har slutta. Anonymkode: 4a3ff...173 Men hva med ferien for i år? Hvis jeg kun får utbetalt feriepenger opptjent i fjor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #13 Del Skrevet 5. januar 2024 Privat.00 skrev (2 minutter siden): Men hva med ferien for i år? Hvis jeg kun får utbetalt feriepenger opptjent i fjor? Hvis du tar ut ferie blir du trukket i lønn (da får du utbetalt feriepenger istede for lønn de ukene du tar ferie). Hvis du ikke tar ut ferien, så får du full lønn + feriepengene du tjente i fjor (+ feriepenger du tjener opp nå, men det er ikke så mye siden vi er i starten av året, å du blir trukket i skatt av feriepengene som blir opptjent i år). Anonymkode: 4a3ff...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #14 Del Skrevet 5. januar 2024 Privat.00 skrev (1 minutt siden): Men hva med ferien for i år? Hvis jeg kun får utbetalt feriepenger opptjent i fjor? Tror ikke du helt skjønner dette med feriepenger. Det du har opptjent i fjor er det som skal dekke feiefraværet ditt i år. Du får ikke lønn i ferien, men feriepenger i de ukene i stedet for lønn. Du slutter før feriesesongen begynner og hvis du ikke tar ut ferie, men jobber, så vil du på sluttoppgjøret ditt få utbetalt opptjente feriepenger fra i fjor og for de månedene du har jobbet i år. Anonymkode: 681b5...66e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #15 Del Skrevet 5. januar 2024 Bare et eksempel Hvis du jobber fast 100% og har 40 000,- i fastlønn i mnd. Januar 40 000,- februar 40 000,- mars 40 000 april 40 000 feriepenger opptjent i fjor : 57 600,- Hvis du tar ferie hele april, så får du 0,- i lønn i april. Hvis du velger å ikke ta ut ferie, så får du lønnen din på 40 000,- som vanlig + 57 000,- i feriepenger på sluttoppgjøret (utbetalt på siste lønningen) Anonymkode: 4a3ff...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Privat.00 Skrevet 5. januar 2024 #16 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du tar ut ferie blir du trukket i lønn (da får du utbetalt feriepenger istede for lønn de ukene du tar ferie). Hvis du ikke tar ut ferien, så får du full lønn + feriepengene du tjente i fjor (+ feriepenger du tjener opp nå, men det er ikke så mye siden vi er i starten av året, å du blir trukket i skatt av feriepengene som blir opptjent i år). Anonymkode: 4a3ff...173 Åja okei tror jeg skjønte det mer nå. Tusen takk skal du ha! Jeg tenkte ikke på denne måten, og tenkte jeg får feriepenger uansett med tanke på at jeg har rett på de ferieukene. Og hvis jeg ikke tar ut ferien, så taper jeg bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Privat.00 Skrevet 5. januar 2024 #17 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare et eksempel Hvis du jobber fast 100% og har 40 000,- i fastlønn i mnd. Januar 40 000,- februar 40 000,- mars 40 000 april 40 000 feriepenger opptjent i fjor : 57 600,- Hvis du tar ferie hele april, så får du 0,- i lønn i april. Hvis du velger å ikke ta ut ferie, så får du lønnen din på 40 000,- som vanlig + 57 000,- i feriepenger på sluttoppgjøret (utbetalt på siste lønningen) Anonymkode: 4a3ff...173 Hvor kan jeg finne ut feriepenger opptjent hittil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #18 Del Skrevet 5. januar 2024 Privat.00 skrev (Akkurat nå): Hvor kan jeg finne ut feriepenger opptjent hittil? Det står på den siste lønnsslippen din fra i fjor Den du fikk i desember. Opptjente feriepenger Anonymkode: 4a3ff...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Privat.00 Skrevet 5. januar 2024 #19 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står på den siste lønnsslippen din fra i fjor Den du fikk i desember. Opptjente feriepenger Anonymkode: 4a3ff...173 Hvis det eks står 390 000kr under feriepengergrunnlag. Hva vil det si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #20 Del Skrevet 5. januar 2024 Privat.00 skrev (2 minutter siden): Hvis det eks står 390 000kr under feriepengergrunnlag. Hva vil det si? Det betyr at du tjente 390 000 i fjor. Du må se på der det står opptjente feriepenger Men om du har 5 uker ferie så er det 12% av lønna. Så om du tjente 390 000 i fjor har du 46 800,- i opptjent feriepenger. Det vil si at hvis du jobber ut oppsigelsestiden og ikke tar ut ferie, så får du utbetalt 46 800 + lønn for april når du får siste utbetaling Anonymkode: 4a3ff...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå