Gå til innhold

SPILLET - nytt program på tv 2 , 23 februar. Dette blir spennende syns jeg.

GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

K_mb skrev (14 minutter siden):

Enten var det avtalt spill, ellers så er de stokk dumme. Liker ikke å kalle folk dumme men dette var virkelig for dumt!

Det var nok avtalt spill ja. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjetter neste sesong blir annerledes, fordi nå har de kommende deltakerne sett hva som får resonans ute blant folk. Deltakerne vil være mer klare for å spille på tvers av allianser uansett hvem de er.

Tror ikke de inne skjønte at seerne ønsket spilling, og eller at strikte moralske vurderinger og ikke-spill ikke ble godt mottatt. Tror ikke noen der inne hadde forventet at Danby skulle bli populær blant folket, mens kjellerlaget skulle miste sympati etter hvert som de bare fokuserte på Danby og ikke-spill.

Når det er så logisk for seerne at Line burde blitt tatt ut når de hadde muligheten, og at lojalitet framfor initiativ framstår mer som feighet og kjedelig enn som noe positivt, kan vi jo håpe at det blir mer iver på spilling i neste runde.

Så lenge spillerne spiller upersonlig skjønner alle at dette er et spill som ikke trenger å si noe om spillerens personlighet utenfor huset. Den emosjonelle utpressinga som avgjorde første sesong likte jeg ikke i det hele tatt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minthia skrev (3 timer siden):

Jeg gjetter neste sesong blir annerledes, fordi nå har de kommende deltakerne sett hva som får resonans ute blant folk. Deltakerne vil være mer klare for å spille på tvers av allianser uansett hvem de er.

Tror ikke de inne skjønte at seerne ønsket spilling, og eller at strikte moralske vurderinger og ikke-spill ikke ble godt mottatt. Tror ikke noen der inne hadde forventet at Danby skulle bli populær blant folket, mens kjellerlaget skulle miste sympati etter hvert som de bare fokuserte på Danby og ikke-spill.

Når det er så logisk for seerne at Line burde blitt tatt ut når de hadde muligheten, og at lojalitet framfor initiativ framstår mer som feighet og kjedelig enn som noe positivt, kan vi jo håpe at det blir mer iver på spilling i neste runde.

Så lenge spillerne spiller upersonlig skjønner alle at dette er et spill som ikke trenger å si noe om spillerens personlighet utenfor huset. Den emosjonelle utpressinga som avgjorde første sesong likte jeg ikke i det hele tatt.

Jeg tror i hvert fall at om de kjører en sesong 2, som ender opp med å være allianser som står trygt sammen og som vinner "sammen" på samme måte, så blir det ikke mer enn 2 sesonger på dette. (I det minste tror jeg ikke sesong 3 vil få noen seere.) 

Jeg er helt enig i at jeg tror både produksjonen og deltagerne feilvurderte kraftig hva folk ønsket og forventet fra dette programmet. 
Men jeg tror også at slike programmer når de er norskproduserte, sliter med at de skal gjøre "billigløsninger" i størst mulig grad. Og at de ikke helt ser selv at de ødelegger programmet ved å spare penger på oppgavene og mye annet av rammene rundt spillet. 
Grunnen til at slike programmer der forskjellige folk kjemper mot hverandre blir vellykket, er ofte at det er store forskjeller på godene man oppnår ved å være "inne" og "ute". Altså forskjellen på underetasjen og overetasjen i luksus, og på at verdien av premien er verd å kjempe for. 

Slik dette ble, så var premien strengt tatt tittelen "vinner av Spillet" og lite mer enn det. Pengesummen var alt for lav til å motivere voksne mennesker til å kjempe hardt for sluttpremien. Og forskjellen i luksus mellom underetasjen og overetasjen var jo: bedre senger, flere rom, fri tilgang på alkohol, og vinduer/uteplass. 
De hadde det jo helt fint de som var i kjelleren. Bortsett fra at de savnet alkohol. 
Det føltes nesten mer som når du ber ungene leke i kjellerstua. Det er fortsatt en grei stue, med alt du trenger. Men det er litt mer arvemøbler og enkle løsninger. Og så er det ikke fri tilgang på kjøkken og kjøleskap. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (2 timer siden):

Men jeg tror også at slike programmer når de er norskproduserte, sliter med at de skal gjøre "billigløsninger" i størst mulig grad. Og at de ikke helt ser selv at de ødelegger programmet ved å spare penger på oppgavene og mye annet av rammene rundt spillet.

Det er jeg veldig enig i. Men det er vanskelig å gå helt hardcore på virkemidlene også. Det er ikke kultur for det i Norge, alt for mye likhet her. Og  det er ikke lenge siden Norge var blant verdens mest homogene land. Ulikheter og urettferdigheter er mer sjokkerende her enn andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minthia skrev (3 timer siden):

Det er jeg veldig enig i. Men det er vanskelig å gå helt hardcore på virkemidlene også. Det er ikke kultur for det i Norge, alt for mye likhet her. Og  det er ikke lenge siden Norge var blant verdens mest homogene land. Ulikheter og urettferdigheter er mer sjokkerende her enn andre steder.

I tillegg er det jo kjendiser som får betalt. Ville kanskje hatt det verre om det var vanlig casting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spillet hadde vært mye mer interessant hvis det var vanlige folk og ikke kjendiser, som gjerne vil forbli populære etterpå. 

Det forundrer meg og at kjellergjengen jobbet så hardt for en flaske vin! Er det en kjendisgreie, dette ekstreme behovet for alkohol? 🤭 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minthia skrev (6 timer siden):

Selv om de ikke går hardcore på virkemidlene, så hadde det jo vært mer spennende med en konkurranse som ikke bar preg av å være «hjemmesnekret», og som lar seg gjennomføre uten å koste produksjonen så mye penger. 
Alt trenger ikke være i papp, tre eller plexiglass, liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...