Gå til innhold

SPILLET - nytt program på tv 2 , 23 februar. Dette blir spennende syns jeg.

GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Variert skydekke skrev (På 9.4.2024 den 20.18):

Jeg har ikke kommentert Idas måte å oppføre seg på, men jeg tenkte jo helt klart mitt om at hun måtte ha nettopp den diagnosen hun er åpen om her: https://www.tv2.no/underholdning/ida-elise-broch-roper-diagnoser/16597863/?fbclid=IwAR1xbOKVd0l0_oJtrAbRA1WREUCWI61O3EQud3UoblOtB9x2C6CZeNpB4Os

Det forklarer egentlig alt om hvorfor hun oppfører seg som hun gjør. 

Jeg sa det til samboer at jeg følte meg ganske sikker på at hun har adhd. Selv om jeg ikke kjenner meg igjen i hennes oppførsel så var det helt tydelig mangel på impulskontroll og vimsing i hodet hennes. Adhdere er så forskjellige!

når jeg tenker meg om så har jeg gått på noen smeller i barndommen og ungdomstiden av litt samme art som jeg har lært av. 😬

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irja skrev (18 timer siden):

Tror faktisk han glemte det. Var såpass stressa, og visste han hang i en syltynn tråd. 

Enig. Han var jo veldig sikker på at kjellerfolket stemte på han, og han er jo ikke trygg på hva eget lag stemmer, selv om han tror han vet. 
Og det er lite vits i å ha igjen penger, om du har røket ut. Litt som Henrik sa. Jeg burde jo kjøpt stemmer for å redde meg selv. (Men han ville jo egentlig ikke redde seg selv.) 

Det er litt samme teori for meg som dette med at de "alle skal stemme blankt" helt fra starten av. Jeg forsto Danby godt da. Om "alle" er enige i å stemme blankt, og du ikke er 100% trygg på at alle gjør det. (Og det ER du ikke etter å ha kjent dem i 15 minutter.) Da er det å ikke stemme, det samme som å sette seg selv i fare. Ettersom EN stemme kan kaste deg ut. Og om DU ikke stemmer, så kan noen andre gjøre det. Og den andre som stemmer kan stemme på deg. 
Så å bli enige om at alle stemmer blankt, er i beste fall naivt. Det gjør at alle er sårbare.  (Noe som kommer tydelig frem, når du ser at slike som Danby og Ida velger å bryte avtalen og stemme likevel.) 

Vil du redde deg selv, vær sikker på at MINST 1 stemmer på noen andre enn deg. Og den tryggeste måten å vite det, er å være den som stemmer på noen andre. 

Jeg vil tippe det er ett av flere elementer som har gjort at Danby og Ida stemte som de gjorde når det skulle "stemmes blankt". 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (På 10.4.2024 den 12.11):

Danby er underholdende. Morsomt når han ble helt desp etter å ha glemt å kjøpe stemmer. Gjemmer seg og huker tak i Henrik som er på vei til stemmerommet 😅

Hehe, han glemte det aldri i verden. Han hadde ikke lyst å bruke de pengene. Han hadde full oversikt over hvem som stemte hva. Eneste som kunne felle han var nettopp Henrik om Henrik hadde brukt pengene sine. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (33 minutter siden):

Hehe, han glemte det aldri i verden. Han hadde ikke lyst å bruke de pengene. Han hadde full oversikt over hvem som stemte hva. Eneste som kunne felle han var nettopp Henrik om Henrik hadde brukt pengene sine. 

Han ville ha ut Line, og han visste at han selv sto i fare pga kjellerlaget. Så for å sikre seg selv og bli kvitt Line så måtte han kjøpe. Så jo, jeg tror han glemte det. Men flaks for han var det at han både sparte penger og fikk bli.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han har vel lovet Line å stemme dobbelt for henne neste gang. Om han følger dette er jo en annen sak da 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasha skrev (10 minutter siden):

Men han har vel lovet Line å stemme dobbelt for henne neste gang. Om han følger dette er jo en annen sak da 

Jeg tipper han kommer til å stemme dobbelt neste gang, for det sies jo hvor mange stemmer som er gitt. 
Men at han stemmer sånn som Line vil... Nei, det kommer nok an på om Line og han ønsker å stemme likt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Susan Sto Helit skrev (1 minutt siden):

Jeg tipper han kommer til å stemme dobbelt neste gang, for det sies jo hvor mange stemmer som er gitt. 
Men at han stemmer sånn som Line vil... Nei, det kommer nok an på om Line og han ønsker å stemme likt. 

Er det jeg tenker på.

Han kan bruke hennes penger på å stemme på henne selv

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasha skrev (5 minutter siden):

Er det jeg tenker på.

Han kan bruke hennes penger på å stemme på henne selv

Lo høyt nå; ja, det kan han sannelig! Herlig frekt! :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke han dropper å stemme, for de kan sjekke saldoen hans, det har han jo spilt «rent» pga før. Men å stemme mot Line med ekstrastemmen, det kan han absolutt gjøre, og slippe unna med det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sh999 skrev (På 7.4.2024 den 22.43):

Jeg kan til en viss grad forstå at ikke Erik var så imøtekommende . Danby babler i vei om spill og taktikk hele tiden, det kan bli for mye rett og slett. Og at han i tillegg fortsetter å gnåle/lyve om at han ikke har stemt noen ut, må være super provoserende. 

Hadde jeg vært Danby hadde jeg blitt så paranoid når kjellerlaget kom opp og sa de hadde sett på dem på en skjerm, at jeg hadde tatt Anette og flere andre til siden og innrømt mine synder. Og beklaget/smisket hardt med store hundeøyne! :ler: Aldri i verden om jeg hadde turdt å lyve folk så opp i fjeset.

Variert skydekke skrev (På 9.4.2024 den 20.18):

Jeg har ikke kommentert Idas måte å oppføre seg på, men jeg tenkte jo helt klart mitt om at hun måtte ha nettopp den diagnosen hun er åpen om her: https://www.tv2.no/underholdning/ida-elise-broch-roper-diagnoser/16597863/?fbclid=IwAR1xbOKVd0l0_oJtrAbRA1WREUCWI61O3EQud3UoblOtB9x2C6CZeNpB4Os

Det forklarer egentlig alt om hvorfor hun oppfører seg som hun gjør. 

Ja og nei. En diagnose og psykiske problemer kan gjøre at man sliter med å ta gode valg, og da gjerne veldig spontane valg, men at det forklarer den hodeløse virringen hennes kjøper jeg ikke.
Men jeg må innrømme at jeg faktisk så et lite snev av taktikk på henne nå sist. Det var ikke riktig like forvirret og hodeløst spilt, hun var litt mer klar på hva hun tenkte.

Jeg fikk veldig sansen for Vidar de siste to episodene, og heier litt ekstra på han.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (8 timer siden):

Hadde jeg vært Danby hadde jeg blitt så paranoid når kjellerlaget kom opp og sa de hadde sett på dem på en skjerm, at jeg hadde tatt Anette og flere andre til siden og innrømt mine synder. Og beklaget/smisket hardt med store hundeøyne! :ler: Aldri i verden om jeg hadde turdt å lyve folk så opp i fjeset.

Ja og nei. En diagnose og psykiske problemer kan gjøre at man sliter med å ta gode valg, og da gjerne veldig spontane valg, men at det forklarer den hodeløse virringen hennes kjøper jeg ikke.
Men jeg må innrømme at jeg faktisk så et lite snev av taktikk på henne nå sist. Det var ikke riktig like forvirret og hodeløst spilt, hun var litt mer klar på hva hun tenkte.

Jeg fikk veldig sansen for Vidar de siste to episodene, og heier litt ekstra på han.

Tenker av og til er det ikke aå lurt å mene så mye om ring man ikke kan så mye om. Adhd er for det første en ikke pykisk sykdom. Det er en tilstand. Også diskutert om er egentlig like normalt som nevrotypisk.  Men trenger ikke gå så langt inn på det. 

År du har møtt en med adhd så har du møtt en med adhd. Og her er det i tillegg noen varianter. 

Ida er en helt vanlig normal jente. Som har ganske mye raskere hjernekaoasitet enn nevrotypiske. Hyperfokusen hennes er også høy. Noe som gjør henne til en veldig god skuespiller.  En nevrotypisk har litt tregere tankegang. Og kan da reflektere og fordøye info på et saktere nivå. En med adhd kan gjøre det fortere. Men  når man er i situasjoner som er helt nye og pressede som situasjonen i spillet er. Så går tankene og infoen så raskt t man ikke helt klarer å fordøye det. Man blir overstimulert og mister litt oversikt fordi det blir for mye.  

Dette er veldig synlig på ida. Så når feks hun står i rommet bestemmer seg for ikke å bruke penger på en ekstra stemme. Er nok mest sannsynlig at hun ikke egentlig har tenkt igjennomhva det betyr for henne når hun ingikk avtale om det.  

Og hun kom til å da sitte igjen med lite. Dette går opp for henne i stemmerommet. Der det er stille og får tenkt . Bestemmer seg for å ikke si noe om det. Så begynner huet p surre og tar et dumt valg basert på magefølse å si det alikevel.  Så i den settingen tok hun mange dårlige valg pga adhd  og et lurt iht å ikke bruke penger.  Når hun ikke ble "hemmet" av adhd kaoset.  Det er iallefall slik jeg leser det.

Generelt ikke så  veldig lurt å inngå avtaler når du har adhd på ting du ikke er forberedt på. Da bør du få avtalen skriftlig, slik at du kan lese i fred og ro og vurdere i fred og ro. Miljøet i spillet er ikke gunstig for ida og adhd.  Men jeg syntes hun alikevel klaree seg bra. Iht at det vakler litt her og der. I roligere omgivelser og med ikke så mye folk.  Eller erfaring med spillet fra før. Da hadde hun nok briljert ganske mye bedre

Endret av Krokenguri
Manglet et viktig ord. Og fikk motsatt info
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (57 minutter siden):

Er det noen som vet hvor mange episoder det er igjen og hvordan vinneren(e) kåres?

Det er totalt 12 episoder de har vist 7. Er noe av konseptet at vi ikke kan reglene, regner med at det kommer flere vendinger 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (2 timer siden):

Tenker av og til er det ikke aå lurt å mene så mye om ring man ikke kan så mye om. Adhd er for det første en psykisk sykdom. Det er en tilstand. Også diskutert om er egentlig like normalt som nevrotypisk.  Men trenger ikke gå så langt inn på det. 

År du har møtt en med adhd så har du møtt en med adhd. Og her er det i tillegg noen varianter. 

Ida er en helt vanlig normal jente. Som har ganske mye raskere hjernekaoasitet enn nevrotypiske. Hyperfokusen hennes er også høy. Noe som gjør henne til en veldig god skuespiller.  En nevrotypisk har litt tregere tankegang. Og kan da reflektere og fordøye info på et saktere nivå. En med adhd kan gjøre det fortere. Men  når man er i situasjoner som er helt nye og pressede som situasjonen i spillet er. Så går tankene og infoen så raskt t man ikke helt klarer å fordøye det. Man blir overstimulert og mister litt oversikt fordi det blir for mye.  

Dette er veldig synlig på ida. Så når feks hun står i rommet bestemmer seg for ikke å bruke penger på en ekstra stemme. Er nok mest sannsynlig at hun ikke egentlig har tenkt igjennomhva det betyr for henne når hun ingikk avtale om det.  

Og hun kom til å da sitte igjen med lite. Dette går opp for henne i stemmerommet. Der det er stille og får tenkt . Bestemmer seg for å ikke si noe om det. Så begynner huet p surre og tar et dumt valg basert på magefølse å si det alikevel.  Så i den settingen tok hun mange dårlige valg pga adhd  og et lurt iht å ikke bruke penger.  Når hun ikke ble "hemmet" av adhd kaoset.  Det er iallefall slik jeg leser det.

Generelt ikke så  veldig lurt å inngå avtaler når du har adhd på ting du ikke er forberedt på. Da bør du få avtalen skriftlig, slik at du kan lese i fred og ro og vurdere i fred og ro. Miljøet i spillet er ikke gunstig for ida og adhd.  Men jeg syntes hun alikevel klaree seg bra. Iht at det vakler litt her og der. I roligere omgivelser og med ikke så mye folk.  Eller erfaring med spillet fra før. Da hadde hun nok briljert ganske mye bedre

Adhd er en nevrologisk sykdom, blir flyttet til nevrologikapittelet i ICD-11 (samme med Tourette). Og nei, du har ikke møtt alle med adhd når du har møtt en med adhd. Vi har en del ting felles, men vi har ulik grad av de ulike symptomene, ulik alvorlighetsgrad, og ikke minst er vi ulike individ med egen bagasje og personligheter. Man tar ikke automatisk dårlige valg fordi man har adhd. Ellers har du mange gode poeng og betraktninger, og mye av analysen av atferden hennes i innlegget ditt er svært presis tror jeg. 

Endret av Ninaen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (5 timer siden):

Adhd er en nevrologisk sykdom, blir flyttet til nevrologikapittelet i ICD-11 (samme med Tourette). Og nei, du har ikke møtt alle med adhd når du har møtt en med adhd. Vi har en del ting felles, men vi har ulik grad av de ulike symptomene, ulik alvorlighetsgrad, og ikke minst er vi ulike individ med egen bagasje og personligheter. Man tar ikke automatisk dårlige valg fordi man har adhd. Ellers har du mange gode poeng og betraktninger, og mye av analysen av atferden hennes i innlegget ditt er svært presis tror jeg. 

Sorry. Min dysleksi glemte en ikke. Takk skal rette det opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Krokenguri skrev (På 11.4.2024 den 22.46):

Tenker av og til er det ikke aå lurt å mene så mye om ring man ikke kan så mye om. Adhd er for det første en ikke pykisk sykdom. Det er en tilstand. Også diskutert om er egentlig like normalt som nevrotypisk.  Men trenger ikke gå så langt inn på det. 

Tenker du at jeg mener mye om ting jeg ikke kan noe om, ut i fra det jeg skrev?
Jeg synes jeg var rimelig rund i formuleringen og overhodet ikke ga uttrykk for at alle med ADHD er like eller at ADHD er en psykisk sykdom. Jeg har mennesker med både ADHD, ASD og Tourettes i nær familie, og vet at de er like forskjellige som nevrotypikere.

Jeg kjenner at spillet sikkert ikke hadde vært gunstig for meg heller, da jeg ikke liker plutselige endringer eller å måtte ta kjappe avgjørelser på sparket. Og jeg blir kjempefrustrert hvis noen endrer på felles planer, eller ikke holder det de lover. Mulig jeg hadde hatt litt tårer i øynene jeg også i en sånn setting. Jeg forstår Ida, og skjønner at en del av det hun gjør er preget av diagnosen hennes, men jeg blir likevel irritert når hun løper rundt og snakker med alle, lover noen å stemme på en spesiell måte, og så gjør noe helt annet i stemmerommet. Hvis man vil kjøre sitt eget spill og ikke gjøre det alle andre vil, så trenger man ikke løpe rundt og love så mye heller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Og da var Ida og Herman ute av konkurransen..

Men altså.. for en ufordragelig jævel han Danby er..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkbolle skrev (33 minutter siden):
  Vis skjult innhold

Og da var Ida og Herman ute av konkurransen..

Men altså.. for en ufordragelig jævel han Danby er..

Svært uenig. Uten ham.... Ikke i nærheten av å kunne blitt så spennende som det har vært å se og vente på de neste episodene hver uke. Ufordragelig nei, fascinerende ja! 

Endret av Lawyam
  • Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt dumt klippet. Hver gang når noen går ut, så er det spennende fordi det tilsynelatende står mellom to stk. Og så tada! Så er det en tredje person som det egentlig ikke har vært særlig fokus på som går ut. Sist episode så skjønte jeg jo at det hverken var Danby eller Line som faktisk kom til å ryke. Den som ryker er alltid noen som ikke har hatt fokuset på seg at skulle ryke. 

Endret av Klink
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...