Gå til innhold

Førtiårskrisa


Nosika

Anbefalte innlegg

Jeg blir førti i 2024. Jeg er ikke overvektig per nå, men har vært lettere overvektig av og på hele mitt liv egentlig. Jeg la på meg i ungdomsåra og var lubben helt til jeg var 19. Da slanket jeg meg for første gang ved å gå på et Grete Rode-kurs. Det var starten på min jojo-karriere. Det har vært opp og ned i alle år, og jeg har hatt mange ambisjoner for egen helse hele veien uten at jeg helt greier å fullføre. Jeg liker nemlig veldig godt å spise, kose meg, drikke vin og nyte livet og det sparker som regel bein under alle mine prosjekter på et eller annet tidspunkt.

Nå er jeg straks førti. Gift og med to barn i barneskolealder. Barn som er store nok til å klare seg mye selv, og jeg har mer tid til meg. Jeg sover nok, jeg kan dyrke hobbyer og jeg kan trene! Alt som var så vanskelig i mange år. Men, nå har jeg tid! Tid til prosjekt meg! Og denne gangen har jeg lyst til å være mer realistisk enn jeg har ført, samtidig som jeg er ambisiøs nok til å faktisk oppnå noe.

Målet mitt er å bli sterkere! Jeg har alltid fokusert på kondisjon og bli tynn, og jeg skal ikke juge, jeg har en målvekt, men først og fremst hadde det vært så innmari kult å kunne tatt pull-ups! Til å ha litt synlige muskler, uten at jeg går helt fitness-crazy. Å ikke ha vondt i ryggen, og ha høyere forbrenning enn jeg har nå. 

For, her er greia - jeg forsøkte å gå ned i vekt våren 2023 og jeg rikket meg typ en kilo på to måneder. Jeg fastet og spiste 2-3 måltider, og trente. Hardt. Mye kondisjonstrening. Jeg var i STORT kaloriunderskudd, men det var visst ikke nok. Jeg gikk bare ikke ned. Instagram forteller meg nå at damer som er førti bør trene mindre kondisjon, mer styrke og spise nok protein. Kan det være løsningen? Rett før jul prøvde jeg det og jeg deiset to kilo ned. Nå er nok de to kiloene tilbake for som den store livsnyteren er har jeg FRÅTSET i jula. 😆 Det er helt vilt hvor dårlig jeg er på å begrense meg selv. 

Vitale mål, det er kanskje interessant?

162 cm høy. Har ligget mellom 55-61 kg de tre siste årene, før det har jeg vært helt oppi 70 kg i enkelte perioder. 55 var forøvrig ganske urealistisk og 61 trives jeg ikke på. Målvekt for nå er 56-57 kg. 

Det høres kanskje ikke mye ut, men jeg bruker for tiden laaang tid på å gå ned noen kg. Og de kommer for tilbake igjen. Så det at jeg deiset ned før jul er nå kansellert😬. Jeg tipper jeg er på 60-et eller anna etter julen. Veiedag er på fredag, altså i morgen.

Så, velkommen til min førtiårskrise og målsetning om å bli førti og fit, i hvert fall så fit som er realistisk for meg. Og kanskje også klare å holde meg der. Det hadde jo vært en bonus.

 

Vekttabell:

5.jan: 58,7

12. Jan: 58, 6 (-0.1)

19. Jan: 58,7 (+0.1)

Endret av Nosika
Skriveleifer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg legger inn både vekt og cm, da jeg måler begge deler.

Trening denne uka:

Mandag: Styrke, hele kroppen

Tirsdag: Moderat løping + geriljakardio på mølle

Onsdag: fri

Torsdag: styrke, underkropp. Ingen kondisjon. Tung økt. 

Målsetning om en styrkeøkt til denne uka med fokus på overkropp + geriljakardio. I morgen om jeg orker. 

Endret av Nosika
Spesifisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette var snålt. Jeg var overrasket over lave tall på målebåndet og når jeg gikk på vekta viste den 58.7. Det samme jeg veide for jul. Har styrketrening endelig gitt meg en forbrenning?

Målebånd:

Midje: 65 (altså, 65?? Jeg pleier ikke å være under 66).

Nedre mage: 80

Lår: 56 

Rumpe: 95

Jeg er faktisk fornøyd med målene. Er kun rundt nedre mage jeg kunne tenke meg på miste litt mer, men jeg vet jeg aldri får flat mage. Det har jeg aldri hatt, så det målet gidder jeg ikke engang å prøve meg på, men den kan godt bli flatere enn den er nå.

Status pull-ups: jeg klarer 2, men jeg må ha fart (så det er nivået før man klarer en ekte pull-ups). Så å henge og så dra meg opp sakte går ikke. Der tar det ene barnet mitt 10 liksom, og det uten fart og helt ned hver gang! 🤷 🤯 

 

5.jan: 58,7 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif
Velkommen hit til underforumet og gratulerer med dagbok!

Jeg blir også 40 i år!! Og jeg likte frasen førti og fit! 😁 Og nå motiverte du meg virkelig med tanken om styrketrening. Jeg begynte min livsstilsendring for ett år siden nå, og jeg forsøkte meg litt på enkel styrketrening, men så dabbet det av. Syns liksom kardio er mer gøy, så da blir det prioritert når jeg omsider finner treningstid (har småbarn, så tid er manko enda her). Men nå er jeg klar for bli flinkere med styrke igjen!! Jeg gikk ned "de lette kiloene" i fjor, men nå vet jeg at de veldig mye tyngre venter. Så hvis det er styrketrening som skal til, så skal jeg jammen jobbe med det 💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 timer siden):

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif
Velkommen hit til underforumet og gratulerer med dagbok!

Jeg blir også 40 i år!! Og jeg likte frasen førti og fit! 😁 Og nå motiverte du meg virkelig med tanken om styrketrening. Jeg begynte min livsstilsendring for ett år siden nå, og jeg forsøkte meg litt på enkel styrketrening, men så dabbet det av. Syns liksom kardio er mer gøy, så da blir det prioritert når jeg omsider finner treningstid (har småbarn, så tid er manko enda her). Men nå er jeg klar for bli flinkere med styrke igjen!! Jeg gikk ned "de lette kiloene" i fjor, men nå vet jeg at de veldig mye tyngre venter. Så hvis det er styrketrening som skal til, så skal jeg jammen jobbe med det 💪

Så koselig at du la igjen noen spor, og at du kjenner deg igjen 😁. Jeg har alltid prioritert kardio selv og vært en liten kardiojunkie i alle varianter. Har elsket lange løpeturer, intervalltrening, hiit-økter, osv, men oppdaget i fjor at det som alltid har fungert før plutselig ikke fungerte lenger. Har alltid kunne gå ned relativt lett når jeg først er motivert og har da trent mye kardio. Når jeg prøvde samme oppskrift i fjor vår så stod vekta lenge stille før den rikket seg omsider en kilo ned på 8 uker. Det var vannvittig frustrerende, for å si det mildt. Har alltid tenkt at vektnedgang dreier seg om å være i kaloriunderskudd, men det var jeg over mange uker og likevel, nada. Antakeligvis hadde jeg noen hormonell ubalanse også.

Jeg gikk over til styrketrening i høst og har gjort det systematisk siden starten av november. Har fokus på å løfte tyngre og ha færre repetisjoner, og nå ser det ut som kroppen endelig er enig med meg. Jeg forsøker også å spise nok proteiner, men det er vanskelig syns jeg. Er du god på det?

Og ja, de siste kiloene er alltid tyngst 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke helt akseptere at "mine siste 20 kg" skal være tyngst :fnise: Jepp, såpass masse har jeg igjen. Men denne gangen skal jeg klare det. Har liksom brukt hele 20åra og 30åra på å være overvektig. Det er ikke aktuelt å bruke 40åra på det samme nei. Nå skal det leves!

Proteiner mener jeg at jeg er god på ja! Disse kildene er helt supre: egg, kylling, fisk/sjømat, kjøtt, syrnede meieriprodukter, nøtter, frø, bønner, kikerter, linser, tofu. Så gjelder det å bruke dem så mye som mulig til ting man liker. Selv elsker jeg egg i alle former, så går mye i det. Kylling også. Cottage cheese har jo mye proteiner, men da jeg ikke er særlig fan av melkeprodukter og ikke liker dette så har det vært et problem. Men nå har jeg forelsket meg helt i proteinrundstykker som har masse av dette, så da var det èn løsning. Så proterinrundstykke med egg som topping - nam nam. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (1 time siden):

Jeg vil ikke helt akseptere at "mine siste 20 kg" skal være tyngst :fnise: Jepp, såpass masse har jeg igjen. Men denne gangen skal jeg klare det. Har liksom brukt hele 20åra og 30åra på å være overvektig. Det er ikke aktuelt å bruke 40åra på det samme nei. Nå skal det leves!

Proteiner mener jeg at jeg er god på ja! Disse kildene er helt supre: egg, kylling, fisk/sjømat, kjøtt, syrnede meieriprodukter, nøtter, frø, bønner, kikerter, linser, tofu. Så gjelder det å bruke dem så mye som mulig til ting man liker. Selv elsker jeg egg i alle former, så går mye i det. Kylling også. Cottage cheese har jo mye proteiner, men da jeg ikke er særlig fan av melkeprodukter og ikke liker dette så har det vært et problem. Men nå har jeg forelsket meg helt i proteinrundstykker som har masse av dette, så da var det èn løsning. Så proterinrundstykke med egg som topping - nam nam. 

 

 

Oppskrift på proteinrundstykker? Jeg lagde noen jeg virkelig ikke likte, men er åpent for å prøve en annen oppskrift 😍 

Jeg spiser en del kesam, gresk yoghurt og cottage cheese, glad i melkeprodukter, men gir ofte litt for lite uttelling. Egg liker jeg smilende, men ikke hardkokt så det gjør det litt vanskelig til tider, men spiser mer og mer bønner og linser i salater og som snacks. Det er sååå digg å varme i airfryer med salt på 😁✌️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg måtte prøve et par oppskrifter før jeg fant denne som jeg virkelig liker 🤩

8-10 stk proteinrundstykker
400 gram havregryn
1 stor boks cottage cheese
4 egg
2 ts bakepulver
1/2 ts salt

Ha cottage cheese, egg, bakepulver og salt i en bolle. Bland det godt sammen. Bruk en stavmikser for å få en klumpfri blanding.
Mos havregrynene med en stavmikser/blender i en annen bolle, og etterpå bland det sammen med det tørre.
Form deigen til rundstykker. Strø over litt frø (f.eks sesamfrø, solsikkekjerner).
Stekes på 200 grader i 15-20 minutter.

Hardkokt egg er ikke min favoritt heller, men jeg eeelsker omelett og eggerøre 😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 5.1.2024 den 22.35):

Ja jeg måtte prøve et par oppskrifter før jeg fant denne som jeg virkelig liker 🤩

8-10 stk proteinrundstykker
400 gram havregryn
1 stor boks cottage cheese
4 egg
2 ts bakepulver
1/2 ts salt

Ha cottage cheese, egg, bakepulver og salt i en bolle. Bland det godt sammen. Bruk en stavmikser for å få en klumpfri blanding.
Mos havregrynene med en stavmikser/blender i en annen bolle, og etterpå bland det sammen med det tørre.
Form deigen til rundstykker. Strø over litt frø (f.eks sesamfrø, solsikkekjerner).
Stekes på 200 grader i 15-20 minutter.

Hardkokt egg er ikke min favoritt heller, men jeg eeelsker omelett og eggerøre 😋

Takk for oppskrift, lover å teste 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og ny uke. Jeg målte meg med målebåndet, tilbake på 66 rundt livet så her er det bare å gjøre en innsats etter helga. Fikk trent godt på lørdag, men hadde fri fråtsing også 😅 Jeg trenger sånne dager for å orke å holde ut.

Planer for denne treningsuka:

Mandag: helkroppsøkt, geriljakardio

Tirsdag: fri/tur

Onsdag: styrke overkropp, geriljakardio

Torsdag: styrke underkropp, gå i motbakke på tredemølle i 30 minutter evt løpe moderat

Fredag-lørdag: fri (jeg får ikke trent grunnet avtaler)

Søndag: slalom 

Skal ellers ta pushups og pull-ups hver dag, da jeg jo tross alt har et mål! Kanskje dette er året jeg klarer pull-ups??

Forøvrig, hørt om geriljakardio? Det er min favoritt på intervalltrening. Da løper man på maks i 20 sekunder, 10 sekunder pause (hopper av på siden). Jeg tar 10 drag. Løper man på maks er 10 drag mer enn nok 😁 

God uke til alle som er innom 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God uke til deg! Og så flink du er som har en plan! Det er veldig lurt. Rett og slett planlegge dagene fremover (om det er mat, trening eller hva), skrive det ned og SE det foran seg sort på hvitt. Det manifesteres mer da, og lettere å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha @Amatariel🥰 Uka gikk tålig greit som planlagt.

Helga ble det frislipp på kalorier, fra fredag til søndag, så tilbake på den smale sti i dag. Vet livet skjer og at jeg ikke alltid vil klare å holde meg til planen, så er det bare å plukke seg selv opp igjen og fortsette den gode tralten. Glemte helt å føre inn vekt, som var 58.6. Ned 100 gram, helt greit. Ingen endring på cm.

Jeg setter opp en ukeplan for trening, men vet ikke hva jeg klarer i dag da jeg har slitt med store magesmerter av og på i helgen. Muligens pga varierende kvalitet i matinntaket?

Mandag: styrke overkropp, gå på mølle med stigning (klarer ikke løpe i dag)

Tirsdag: styrke underkropp, geriljakardio ?

Onsdag: fri

Torsdag: helkropp, geriljakardio?

Fredag: fri

Lørdag: helkropp, moderat kardio

Søndag: valgfritt, trolig en skitur i hyggelig tempo :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og tirsdag har gått som planlagt. Jeg har telt kalorier i lifesum og ligger bra an, så i dag er planen fri. Jeg målte 64 på målebåndet rundt livet. Forstår ikke, har aldri vært så smal før, ikke engang når jeg veide 55 kg. Eller, jeg forstår vel, jeg hadde bare ikke trodd det skulle funke - det må være styrketreningen? 🤷

Jeg prøver å trene tungt, med tunge vekter og få repetisjoner. Trener lite mage, men noen av øvelsene krever mage likevel. Så kanskje det er derfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbake på 58.7, så opp 100 gram, men jeg tror ikke jeg egentlig har gått opp. Er nok bare vann, for cm går nedover nå. Er vel bare å forvente når jeg fokuserer hovedsakelig på tung styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bare noen gram er ingen oppgang å snakke om ☺️ Så flink du er til å trene styrke! Jeg syns det er så kjedelig, men jeg vet det er viktig så jeg prøver å få det til 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ok, her ble det stilt. Jeg har hatt så mange annerledesuker atte hjelp og jeg har ikke turt å veie meg. Klesmessig så virker klærne å sitte som normalt så jeg håper og tror det ikke er så ille. Går en hyttehelg i møte nå, men etter det et det normalt i lang tid fremover. Da skal jeg tørre å gå på vekta igjen og være mer streng med kostholdet en periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:klem3: Kjenner godt til slike uker. Det er absolutt tøft å gå på vekta etter noen uker fravær. Men er godt å få det gjort. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...