Gå til innhold

Billige vs dyre vinterklær.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt riktig! Og en velholdt Arcteryx-jakke man kjøper på salg kan lett selges på Finn etter noen år med lavere tap enn f.eks. en Skogstad-jakke til 1200 som sikkert ikke har særlig verdi etter noen år.

Anonymkode: 20a7a...eb4

Nei det tror jeg ikke. Dersom du kjøper et sett fra acteryx vil du ikke få mer enn 8000 for det. Da har du tapt ganske mye penger, kontra usle 1200kr for Skogstad jakka. 

Anonymkode: 7b506...b37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er like fornøyd med Dovrefjell som Norrøna. Og prisen er mye lavere!! 

Anonymkode: e5aea...eff

Hvor kjøper man det? 

AnonymBruker
Skrevet
Ginny skrev (8 timer siden):

Jeg liker at den «billige» jakken koster 1200 🤭 

I forhold til 8000-12000kr for en jakke, er 1200kr svinbillig 😛 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man vil nok merke tydelig forskjell på Norrøna og Stormberg/Skogstad osv hvis man faktisk er på tur som krever evnene til tekniske plagg. Spesielt pusting og vannsøyle er betydelig bedre når man bruker gode, tekniske plagg. Både når det kommer til svetting og ventilering av svette. Spesielt om man skal være ute over tid.

Hvermannsen som går en liten tur utenfor vil nok ikke ha behov for eller merke så stor forskjell. 

Anonymkode: 82baf...b55

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jakker til 7000 er liksom ikke ment å gå tur i byen med :) Har flere venner som går på verdens høyeste fjell og sånt, de har samme klær som de gamle damene i byen som går tur på gangstien 🤪

Ungene mine har yttertøy fra isbjørn (2000 for en bukse) og hm (249), begge holder ca like godt på varmen og sånt, men ungene synes isbjørn har bedre passform, og holder feks snøen bedre ute rundt beina. Jeg er alt for tjukk for dyre merker, så jeg er ute i mange timer hver dag i billigmerker, går helt strålende fint.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ginny skrev (17 timer siden):

Jeg liker at den «billige» jakken koster 1200 🤭 

1200 er jo veldig billig for en jakke...? Hvor finner du billigere?

AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (5 timer siden):

Jakker til 7000 er liksom ikke ment å gå tur i byen med :) Har flere venner som går på verdens høyeste fjell og sånt, de har samme klær som de gamle damene i byen som går tur på gangstien 🤪

Ungene mine har yttertøy fra isbjørn (2000 for en bukse) og hm (249), begge holder ca like godt på varmen og sånt, men ungene synes isbjørn har bedre passform, og holder feks snøen bedre ute rundt beina. Jeg er alt for tjukk for dyre merker, så jeg er ute i mange timer hver dag i billigmerker, går helt strålende fint.

Du har venner på K2 og Mount Everest som går med de samme klærne som gamle damer på gangstien? Har damene kjøpt seg dyre, tekniske klær da tenker du? For jeg skal love deg at folk mer erfaring nok til å klatre K2 ikke kjøper seg klær på Fretex.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Skjønner ikke at noen orker å gå med billigmerker som Skogstad, Twentyfour osv.

Arcteryx, Rab, Norrøna og lignende gir mye mer stolthet og street-kred.

Anonymkode: 20a7a...eb4

Haha, morsomt. Det er en type kred jeg ikke vil ha. 

Jeg har alltid vært veldig fornøyd med Stormberg, like fornøyd som med Norrøna-jakka jeg kjøpte brukt. Dyrt er ikke alltid best. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja jeg er enig i det. Skalljakken fra Skogstad brukes kun til å trille turer, samtidig som Norrøna jakken brukes til toppturer. Jeg tror likevel at selve stoffet i Skogstad jakka ville håndtert toppturen like godt, dersom vi ser på det isolert sett. 

Kjøpte jorunheimen regndress til ungene på tur over besseggen. Hele dressen kostet 600kr. Og er av typen som minner mer om allværsklær. Hadde selvsagt med for mye ekstra klær, jeg kunne ha lagt igjen. For selv med 6grader og masse regn, var de knusk tørre.  Da de ikke ble klamme heller. Har kjøpt vintertøy fra dem også. Helt supert

Anonymkode: f58db...407

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har venner på K2 og Mount Everest som går med de samme klærne som gamle damer på gangstien? Har damene kjøpt seg dyre, tekniske klær da tenker du? For jeg skal love deg at folk mer erfaring nok til å klatre K2 ikke kjøper seg klær på Fretex.

Ja, altså de bruker jo veldig dyre, gode klær fordi de trenger det. Men her er det veldig vanlig å bruke skalljakke til 7-10000 til hverdagsbruk også. Ser superteit ut. Er sikker på at 90% av de som kjøper de dyre klærne hadde klart seg med Cubus.

AnonymBruker
Skrevet

Skogstad er da ikke superbillig, men nei jeg synes ikke de er like god som nortøna

Anonymkode: 74fd8...d2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (På 5.1.2024 den 16.16):

Haha, morsomt. Det er en type kred jeg ikke vil ha. 

Jeg har alltid vært veldig fornøyd med Stormberg, like fornøyd som med Norrøna-jakka jeg kjøpte brukt. Dyrt er ikke alltid best. 

Om du ikke merker forskjell på Norrøna og stormberg så tror jeg i grunn ikke på deg

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (På 5.1.2024 den 10.54):

Hvprfor kan msn ikke gå tur i byen med det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du ikke merker forskjell på Norrøna og stormberg så tror jeg i grunn ikke på deg

Ok? Det er jo greit, men det er altså sånt. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i bhg og bruker mye av klærne til twentyfour, men merker at kvaliteten er så som så. Spesielt softshellbuksene deres, glidelåsen på lomma som blir brukt mest røk ganske kjapt på alle buksene, ser også svakheter i sømmene på buksene. Men de er ofte på salg på getinspired og sportmann. Hjemme bruker jeg bergans og norrøna, merker stor forskjell på kvaliteten altså! 

Anonymkode: 3c285...854

• Liker 1
Skrevet

Jeg har denne billige jakke ,fra Jula. Og det er den beste vinterjakken jeg har hatt som holder meg varm i -30.

Koster 599

image.png.7ebfc17666c97fe99aad418577a56e87.png

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns vi virkelig slo på stortromma da vi tok oss råd til Skogstad-klær når ungene var mindre😅. Vet jo at Norrøna og Bergans er mye dyrere, men Skogstad er også dyrere enn dressene vi kjøpte på Europris. Nå bor vi ikke på Østlandet, så den store kulden varer ikke mer enn noen døgn. Viktigste var at ungene holdt seg tørre. Der var Reflex og Skogstad fantastiske!!

Anonymkode: 3a4ec...b5f

Gjest Kanino
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 21.07):

Hei. Jeg har i alle år kjøpt Bergans, Norrøna, rab, arcteryx og lignende ytterklær til både meg selv og barna.
Etter graviditet valgte jeg å kjøpe en 3-lags skalljakke fra Skogstad i str M, i påvente av å gå ned i vekt. Må få si at jeg er meget overrasket over kvaliteten!! Merker egentlig ingen forskjell på den og min dyre Norrøna jakke til 7000kroner. Skogstad jakka betalte jeg kun 1200 kroner for. De begge holder meg like varm og tørr. 

Jeg er nå i vurdering om å kjøpe billig regnbukse og softshellbukse fra for eksempel swedemount. Er det noen som har erfaring med de? 

Gjerne også fortell meg om dere har lignende erfaringer med billige vs dyre klær! 

Jeg synes det er stor forskjell på billig og dyre klær. Min erfaring er ar dyre klær holder lenger og er av bedre kvalitet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 8.25):

Man vil nok merke tydelig forskjell på Norrøna og Stormberg/Skogstad osv hvis man faktisk er på tur som krever evnene til tekniske plagg. Spesielt pusting og vannsøyle er betydelig bedre når man bruker gode, tekniske plagg. Både når det kommer til svetting og ventilering av svette. Spesielt om man skal være ute over tid.

Hvermannsen som går en liten tur utenfor vil nok ikke ha behov for eller merke så stor forskjell. 

Dette. Man trenger ikke Goretex for en time eller to i regn, men man er veldig glad man har det når man ute på tur en hel dag i regnvær. 

Anonymkode: 0efa7...ec3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...