Gå til innhold

Forenklet versjon av bibelen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å lese Bobel pga det historiske med den, og pga referansene som hele tiden gjøres til bibelhistorien. Men jeg har ikke sjangs til å klare å lese alt, eller på gammelt språk. Det er nok særlig det gamle testamentet jeg er ute etter. 

Er det noe som kjenner til gode omskrivinger?

Anonymkode: 086d3...d3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en barnebibel? De finnes i mange forskjellige varianter, så du behøver jo ikke ta den aller enkleste 😅 Jeg kjenner ikke til noen andre versjoner av Bibelen enn Bibelen til voksne. 

Anonymkode: 84d8d...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.jw.org/no/bibliotek/boker/

Jeg er ikke og har aldri vært Jehovas vitne ig heller ikke religiøs. Men jeg har hatt bibelstudier med dem for mange år siden. Utrolig lærerikt og de har mye godt studiemateriale og hvor en også lærer å bruke Bibelen som oppslagsverk.Det gir ingen mening å lese den som en vanlig bok. 

Av en eller annen grunn har de aldri gitt meg opp. Kommer innom meg og leverer tidsskrift og slår av en prat, det har de gjort i snart 20 år, Jeg er allergisk mot organisert religion, men synes det er interessant å studere og ha kunnskapsgrunnlag til selv å danne min egen oppfatning og mening om det.

Anonymkode: 4615b...d60

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En røff guide til Bibelen, av Alf Walgermo. The Bible for Dummies - men den er på engelsk.  Bibelen kort og godt, av Nick Page. 

Anonymkode: 84d8d...294

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelens rikdom ligger i dens litterære kvaliteter. Det vil si at det er mer givende å lese enkelttekster i den enn å lese verk som oppsummerer den, da man ikke sitter igjen med noen estetisk opplevelse etter å ha lest disse. Blir litt som å lese en oppsummering av Brødrene Karamazov.

Les den selektivt. Begynn med Salomons høysang, les Jobs bok, Første mosebok og Ezekiel. Alle disse er fra det gamle testamentet og er veldig forskjellige. Hvis du liker disse kan du se om du finner flere tekster som du liker, hvis ikke er det kanskje bedre å lese noe annet.

Anonymkode: 315f1...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...