Gå til innhold

Får ikke sove sulten


shakini

Anbefalte innlegg

Jeg gikk opp over 30 kg da jeg var gravid. Hovedårsaken til dette var at jeg våknet midt på natten og var kvalm, og det eneste som hjalp var å spise. Jeg ble veldig sløv og følte meg dopa av kvalmestillende, så det føltes helt feil å ta de tablettene mens jeg hadde en baby i magen. 
 

Nå er baby over fire måneder og vekta mi står på stedet hvil, 17 kg over normalvekt før graviditet. 
 

Jeg spiser egentlig ikke så mye mat ila dagen, ikke fordi jeg prøver å slanke meg, men fordi jeg ikke rekker. Når natta kommer, får jeg som regel ikke sove fordi jeg er sulten og må opp for å spise. Dette er uavhengig av om jeg har spist et stort måltid rett før jeg legger meg. Jeg føler meg som et «sort hull».

Er det noen som har hatt samme problem og har dere noen tips til hva jeg ev kan gjøre for å kunne gå gradvis litt og litt ned i vekt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hjelper ikke å stilne denne sulten med vann om natta heller? 

Jeg tror HVA du spiser til kveldsmat har noe å si. Er det en del karbo så våkner du fordi blodsukkeret ditt plager deg. Spis så karbofritt som mulig, eller i allefall karbo med lav gi. 

Dersom vann om natta overhodet ikke holder, så kan det da ikke være superfarlig om du spiser en banan eller et knekkebrød for å få sove igjen. Eller hva tyr du til? 

Anonymkode: 8a680...d2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du la deg til en uvane under graviditeten som er vanskelig å bli kvitt. Men tenk bare at du pleide ikke å spise sånn før, og du kan legge denne uvanen bak deg når du ikke "trenger den" til å bake en baby. 

Begynn nå, slutt å spise før leggetid. Spis middag litt senere. Ta tiden til hjelp og la vanen om å ikke spise før leggetid feste seg. 

 

Anonymkode: fed96...15e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke sove hvis jeg er sulten. Spiser derfor en proteinpudding 1 time før jeg legger meg, 190 gram, kun 160 kcal, og blir god og mett. 

Anonymkode: 19765...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spise kl 20 før jeg legger meg. Spiser da et måltid på ca 200 kcal. Hvis ikke får jeg ikke sove. Men jeg dropper frokost. Spiser første måltid 1330 og det er kun to havreknekkebrød med egg. Middagen er helt normal størrelse på. 

Jeg har også en uvane med å spise på natten, men her gjelder det nok mest å være viljesterk for å bryte vanen. Skjer forsatt et par netter i uka at det ikke hjelper å bare drikke vann når jeg våkner. Det er overhodet ikke sult, men en uvane som jeg fikk da jeg slet med mye mareritt og søvnparalyse. Da var det å ta seg noe mat det eneste som fikk meg ut av det. Nå har det gitt seg, men uvanen henger igjen. 

Jeg går likevel litt og litt ned i vekt da siden jeg har klart å slutte med det hver eneste natt samt at jeg tar feks kun er par osteskiver framfor to polarbrød med nugatti (og da kan jeg altså ikke ha det i hus heller, for i halvsøvne forsvinner mye av viljestyrken). 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du la deg til en uvane under graviditeten som er vanskelig å bli kvitt. Men tenk bare at du pleide ikke å spise sånn før, og du kan legge denne uvanen bak deg når du ikke "trenger den" til å bake en baby. 

Begynn nå, slutt å spise før leggetid. Spis middag litt senere. Ta tiden til hjelp og la vanen om å ikke spise før leggetid feste seg. 

 

Anonymkode: fed96...15e

Tror ikke det er en vane. De to-tre siste månedene av graviditeten, spiste jeg ikke om natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som at dette blir tolket som om at jeg er fysen på noe når jeg våkner. Det er snakk om virkelig ulvehunger. Middag spises mellom 20-21. Stor porsjon. Alltid med mye proteiner. Virker ikke som om det har noen ting å si hvor mett jeg er når jeg legger meg om matinntaket den foregående dagen har vært for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shakini skrev (34 minutter siden):

Virker som at dette blir tolket som om at jeg er fysen på noe når jeg våkner. Det er snakk om virkelig ulvehunger. Middag spises mellom 20-21. Stor porsjon. Alltid med mye proteiner. Virker ikke som om det har noen ting å si hvor mett jeg er når jeg legger meg om matinntaket den foregående dagen har vært for lite. 

Men da skjønner du virkelig at det du opplever ikke er reell sult når du faktisk har spist deg mett med en stor porsjon så sent på kvelden! 

Det er en uvane du har lagt deg til. Du vil dessverre ikke klare å gå ned i vekt dersom du er såpass livredd for psykisk sultfølelse. 

Anonymkode: fed96...15e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at denne uvanen kan du bryte. Det å være sulten er ikke farlig, men du blir kanskje for fokusert på sulten og kjenner etter og venter på den. Om du klarer å tvinge deg til et par netter så tipper jeg det gir seg. Mulig det blir litt dårlig søvn, men det er jo verdt det på sikt. 

Anonymkode: f17ac...9d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste middager på natten både da jeg var gravid og de første månedene etterpå, ellers fikk jeg ikke sove. Mye mat går jo til baby og amming. Jeg la på meg mye under graviditeten, men ca et halvt år etter baby var født, veide jeg mindre enn før graviditeten. Så lenge du ammer, går du sikkert ned sakte men sikkert.

Anonymkode: 447c7...2e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shakini skrev (54 minutter siden):

Virker som at dette blir tolket som om at jeg er fysen på noe når jeg våkner. Det er snakk om virkelig ulvehunger. Middag spises mellom 20-21. Stor porsjon. Alltid med mye proteiner. Virker ikke som om det har noen ting å si hvor mett jeg er når jeg legger meg om matinntaket den foregående dagen har vært for lite. 

Da er jo det åpenbare svaret å begynne å spise nok hver eneste dag...

Spiser du stadig for lite så kan kroppen gå inn i en stressrespons som gjør at den vil forsøke å holde på all næring den kan, med dårlig søvn som også motvirker vekttap, så er du inne i en negativ spiral.

Start med å sørge for at du spiser nok hver dag.

Anonymkode: 5c588...5f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kreves mye energi å amme. Sult er kroppen som ber deg spise nok

Anonymkode: adef2...eae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Men da skjønner du virkelig at det du opplever ikke er reell sult når du faktisk har spist deg mett med en stor porsjon så sent på kvelden! 

Det er en uvane du har lagt deg til. Du vil dessverre ikke klare å gå ned i vekt dersom du er såpass livredd for psykisk sultfølelse. 

Anonymkode: fed96...15e

Jeg fikk baby i mai og hadde det på samme måten. Opplevde at kroppen trengte mat, gjerne særlig meieriprodukter etter amming om natten. Etter fem, seks måneder ga det seg og på åtte måneder spiser jeg ikke lenger om natten. Fire måneder er tidlig, det ordner seg nok. 

Anonymkode: b64a2...73b

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være mye stress, høyt kortisol, som også er med i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shakini skrev (På 4.1.2024 den 22.13):

Virker som at dette blir tolket som om at jeg er fysen på noe når jeg våkner. Det er snakk om virkelig ulvehunger. Middag spises mellom 20-21. Stor porsjon. Alltid med mye proteiner. Virker ikke som om det har noen ting å si hvor mett jeg er når jeg legger meg om matinntaket den foregående dagen har vært for lite. 

Mulig du har svaret her! Hvis jeg ikke spiser før jeg legger meg, så er jeg ikke så sulten når jeg våkner. Hvis jeg spiser for tett på sengetid, er jeg veldig sulten når jeg våkner! Har funnet ut at jeg ikke spiser noe etter 18-tiden, og at det siste måltidet jeg spiser bør være solid og med masse proteiner. Det funker veldig bra for meg! Verdt å teste

Anonymkode: 803ab...c35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 23.05):

Jeg spiste middager på natten både da jeg var gravid og de første månedene etterpå, ellers fikk jeg ikke sove. Mye mat går jo til baby og amming. Jeg la på meg mye under graviditeten, men ca et halvt år etter baby var født, veide jeg mindre enn før graviditeten. Så lenge du ammer, går du sikkert ned sakte men sikkert.

Anonymkode: 447c7...2e4

Det er slett ikke sikkert. Mange blir skrubbsulten fordi de ammer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/4/2024 at 10:50 PM, AnonymBruker said:

Men da skjønner du virkelig at det du opplever ikke er reell sult når du faktisk har spist deg mett med en stor porsjon så sent på kvelden! 

Det er en uvane du har lagt deg til. Du vil dessverre ikke klare å gå ned i vekt dersom du er såpass livredd for psykisk sultfølelse. 

Anonymkode: fed96...15e

Det er nok en helt reell sultfølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer du? For da er nattsult helt normalt! Jeg hadde matpakke stående ved senga de første 6 mnd før sulten ga seg.

Man skal ikke slanke seg når man ammer og det er helt vanlig å stagnere i vekt i ammeperioden.

Anonymkode: 6f3c0...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...