Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Gjest Kattedama
Topsi skrev (2 minutter siden):

Ja. Men når en terrorgruppe styrer et territorie må de bort. Man gjorde det i raqqa og mosul også, uten det ville aldri yazidier og Shia eller kristne eller sekulære leve trygt. Noen ganger er krig nødvendig

Dette blir sikkert avsporing, men det var krig i Syria også. Despoten sitter fortsatt trygt i sin posisjon og gjør livet til folkene i Syria temmelig surt selv om IS er borte. Så enig i at i mange tilfeller er krig nødvendig men ikke alltid. I Syria er det fortsatt sivilbefolkningen som er taperen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

caremore skrev (På 22.2.2024 den 21.11):

Jeg mener at denne krigen er verst jeg da. Ingen krig, ingen nødhjelp. 

Virkelig?

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/15Jn6q/siste-nytt-om-krigen-i-midtosten?pinnedEntry=267251

caremore skrev (På 22.2.2024 den 21.20):

Dette blir sikkert avsporing, men det var krig i Syria også. Despoten sitter fortsatt trygt i sin posisjon og gjør livet til folkene i Syria temmelig surt selv om IS er borte. Så enig i at i mange tilfeller er krig nødvendig men ikke alltid. I Syria er det fortsatt sivilbefolkningen som er taperen. 

Men syrerne har ikke utslettet nabolandet sitt. Vesentlig forskjell. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (4 minutter siden):

Men syrerne har ikke utslettet nabolandet sitt. Vesentlig forskjell. 

Nå var det vel heller ikke Assad som angrep yazidiene, og heller ikke den syriske hæren som kontrollerte raqqa og mosul

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, CAPS LOCK said:

Jo. Israel trakk seg ut av Gaza i 2005 

Nei. Israel har gjennomført militære operasjoner i Gaza flere ganger i ettertid. 

2008-20092012 og 2014 for å nevne noen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Nå var det vel heller ikke Assad som angrep yazidiene, og heller ikke den syriske hæren som kontrollerte raqqa og mosul

Veldig sant!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!

Håper Israel en gang for alle knuser hele Hamas, de må ikke stoppe nå før Hamas er fullstendig knust.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Ichiko said:

Dette må vel sies å være...spesielt. Hva er hensikten med en slik liste?

?uuid=b4a7f993-19e4-51ca-9566-a79a527b8e

Kilde (betalingsmur): https://www.dagen.no/nyheter/frykter-kartlegging-av-norske-joder-etter-trusler-i-nettforum/

Alle poster i denne gruppa må bli godkjent av admin før offentligheten kan se den. Ganske vilt.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
NatNat skrev (13 timer siden):

Men det er ikke noe jeg har oppfunnet. Det er fakta at de fleste støtter sharia i Palestina :
Favor or oppose making sharia the law of the land : palestina : favor 89%

https://www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/

ja og hva så?

Mener du at det skal legitimere den humanitære krisen på Gaza? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Aliquis skrev (7 timer siden):

Alle poster i denne gruppa må bli godkjent av admin før offentligheten kan se den. Ganske vilt.

Spørsmålet er jo hva han mener med pro zionist? Hvis han mener alle jøder er det virkelig ille. 

Hvis han mener disse som støtter blokkering av nødhjelp, bosetterne på VB og de som ønsker å annektere Gaza så bli muligens hensiktene hans ikke like ille. Mulig han også bare er ubetenksom. Litt vanskelig å dømme uten å høre hans versjon og hva han faktisk mener. Men mener han en liste over jøder i Norge så er det helt forferdelig. Men han sier pro zionist, så håper han ikke mener det på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (9 minutter siden):

Spørsmålet er jo hva han mener med pro zionist? Hvis han mener alle jøder er det virkelig ille. 

Hvis han mener disse som støtter blokkering av nødhjelp, bosetterne på VB og de som ønsker å annektere Gaza så bli muligens hensiktene hans ikke like ille. Mulig han også bare er ubetenksom. Litt vanskelig å dømme uten å høre hans versjon og hva han faktisk mener. Men mener han en liste over jøder i Norge så er det helt forferdelig. Men han sier pro zionist, så håper han ikke mener det på den måten. 

Hva om han mener alle som støtter Israels rett til å eksistere og forsvare seg, men som f eks støtter en tostatsavtale?

Endret av Topsi
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Topsi said:

Hva om han mener alle som støtter Israels rett til å eksisterende forsvare seg, men som f eks støtter en tistatsavtale?

Tviler på at personen som skrev FB-posten er reflektert nok til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (Akkurat nå):

Tviler på at personen som skrev FB-posten er reflektert nok til det.

Det har du nok rett i

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Topsi skrev (4 minutter siden):

Hva om han mener alle som støtter Israels rett til å eksisterende forsvare seg, men som f eks støtter en tistatsavtale?

Som @Stonegiant skriver så er nok ikke personen reflektert nok.

Innlegget hans lyser av uvitenhet og garantert også empati med de lidelsene han ser på Gaza. De er helt grusomme. Mer enn det ser det ikke ut til at han har tenkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atheena skrev (1 minutt siden):

Som @Stonegiant skriver så er nok ikke personen reflektert nok.

Innlegget hans lyser av uvitenhet og garantert også empati med de lidelsene han ser på Gaza. De er helt grusomme. Mer enn det ser det ikke ut til at han har tenkt. 

Får håpe det. Endret innlegget mitt til tostatsavtale, ikke tistatsavtale

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Topsi skrev (8 minutter siden):

Får håpe det. Endret innlegget mitt til tostatsavtale, ikke tistatsavtale

Mange hiver seg nok på et sinne mot Israel nå uten å ha tenkt veldig godt igjennom det.  SOME er nok også forsterkende. 

Når man ser den nøden på Gaza så er det nesten umulig å ikke bli preget av de bildene man ser. Tror nok mange blir dypt engasjert av nyhetssendingene og sitter med klump i halsen. Da er det lett å ønske å rette sinne mot noe. Når man sitter å ser på nyhetene at folk nekter nødhjelp inn til Gaza hvor barn sulter ihjel mister man troen på mennesker, men det er selvfølgelig viktig å ikke dra alle over en kam. 

Men må si at Israel setter seg i en forferdelig situasjon nå. Ødeleggelsene er så ekstreme og kostnaden for de sivile er for stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (Akkurat nå):

Mange hiver seg nok på et sinne mot Israel nå uten å ha tenkt veldig godt igjennom det.  SOME er nok også forsterkende. 

Når man ser den nøden på Gaza så er det nesten umulig å ikke bli preget av de bildene man ser. Tror nok mange blir dypt engasjert av nyhetssendingene og sitter med klump i halsen. Da er det lett å ønske å rette sinne mot noe. Når man sitter å ser på nyhetene at folk nekter nødhjelp inn til Gaza hvor barn sulter ihjel mister man troen på mennesker, men det er selvfølgelig viktig å ikke dra alle over en kam. 

Men må si at Israel setter seg i en forferdelig situasjon nå. Ødeleggelsene er så ekstreme og kostnaden for de sivile er for stor. 

Jeg er enig i at kostnadene for sivile er enorme. Og Israel er selvsagt den parten som gjør det, men de gjør det ikke uten grunn, at Hamas ikke legger ned våpnene er både den utløsende og vedlikeholdende faktor her

Jeg tror ikke løsningen er å gå tilbake til 6 oktober, en krig hvert 3 år er heller ingen fremtid for folk i Gaza

Jeg håper og tror, ar når dette er over, så blir det en tostatsløsning og ingen nye kriger.  

Det hjelper jo selvsagt ikke idag, men det er mitt håp

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fred er nok dessverre langt unna. Hele midt-østen er en proxy-krig mellom USA og Russland/Kina. Det stopper ikke før supermaktene gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Topsi skrev (13 minutter siden):

Jeg er enig i at kostnadene for sivile er enorme. Og Israel er selvsagt den parten som gjør det, men de gjør det ikke uten grunn, at Hamas ikke legger ned våpnene er både den utløsende og vedlikeholdende faktor her

Jeg tror ikke løsningen er å gå tilbake til 6 oktober, en krig hvert 3 år er heller ingen fremtid for folk i Gaza

Jeg håper og tror, ar når dette er over, så blir det en tostatsløsning og ingen nye kriger.  

Det hjelper jo selvsagt ikke idag, men det er mitt håp

Folk ser ikke på Hamas og det palestinske folk som en unison gruppe. Dermed driter folk egentlig i hva Hamas gjør ikke gjør.  Det er de sivile man til syvende og slutt tenker på og føler empati med. Kostandene for de er så store at det er helt grusomt å sitte å se på, det gjør folk opprørte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp

Nå skal jeg si noe radikalt og upopulært. 

Denne konflikten blir ikke ferdig før den ene har totalt utslettet den andre. Og vi vet alle hvem som må utslette hvem, mtp på resurser vet vi hvem det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer, brukerdebatt og svar til dette.

Sciurus, mod

---

Edit: etterfølgende innlegg ble slettet for brudd på underforumets retningslinjer og svar til slettede innlegg. - Rhodiola, adm.

Endret av Rhodiola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...