Fru Solsikke Skrevet 16. februar 2024 #581 Del Skrevet 16. februar 2024 Atheena skrev (2 timer siden): Dette er jo en total feiloppfatning! Folk ser bilde av Sidra som henger fast død på veggen på en bombet blokk på Rafah hvor det skulle være trygt med avrevne lemmer på forsiden av VG og skjønner de ekstreme konsekvensene dette har for mennesker og barn i særstilling på Gaza. Det er så grusomt og hjerteskjærende som du får det. Så vet vi også at hun ikke er den eneste, det er veldig mange flere barn som har lidd samme skjebne. Hva er feil med den oppfatningen? Den stemmer jo. Folk skriver det igjen og igjen. Sympatien ligger på gaza, fordi de (hamas) er bedre på å lyve på tall og ofre egne sivile med å aktivt hindre evakuering og å bruke egne sivile som skjold. Israel mister derimot sympati fordi de forsvarer sine sivile. Folk ser slike bilder og mister evnen til å tenke. De klarer ikke tenke frem i tid eller konsekvenser. Og det mangler ikke på hat og kritikk, men noen bedre alternativer til å ta Hamas klarer de ikke komme med heller. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ghostwalker Skrevet 16. februar 2024 #582 Del Skrevet 16. februar 2024 Fru Solsikke skrev (5 timer siden): *Den siden som ikke lykkes i å drepe flere sivile, tross iherdige forsøk. Kanskje man burde talt med sivile tap som kunne ha skjedd om ikke Israel prioriterte å beskytte sivilbefolkningen. Eller bare la de daglige rakettene fra Hamas hagle ned. Da hadde Israel kanskje blitt de "snille" likevel. 🙄 Folk klarer kun å se tall, og ikke hva som ligger bak dem. Skal du se alt som ligger bak så må du jo ta med hele helheten, som at Israel også bomber daglig tilbake, det verste er vel at de spiser land hver dag! Hadde Russland gjort det samme hadde alt nord for Tromsø vært russisk i dag, 1 meter for 1 dag, Oslo om 10-20 år? Dette snakkes det ikke om, men alle vet det. Det er fordelen med å tilhøre vesten, sammen er vi sterke og greie! Ta med helheten, ikke bare det som passer deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 16. februar 2024 #583 Del Skrevet 16. februar 2024 16 minutter siden, Fru Solsikke said: Hva er feil med den oppfatningen? Den stemmer jo. Folk skriver det igjen og igjen. Sympatien ligger på gaza, fordi de (hamas) er bedre på å lyve på tall og ofre egne sivile med å aktivt hindre evakuering og å bruke egne sivile som skjold. Israel mister derimot sympati fordi de forsvarer sine sivile. Folk ser slike bilder og mister evnen til å tenke. De klarer ikke tenke frem i tid eller konsekvenser. Og det mangler ikke på hat og kritikk, men noen bedre alternativer til å ta Hamas klarer de ikke komme med heller. Ja, Hamas er ikke dumt, de vet akkurat hvordan å få sympati ... Det verste er at det virker 😖 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Solsikke Skrevet 16. februar 2024 #584 Del Skrevet 16. februar 2024 Ghostwalker skrev (2 minutter siden): Skal du se alt som ligger bak så må du jo ta med hele helheten, som at Israel også bomber daglig tilbake, det verste er vel at de spiser land hver dag! Hadde Russland gjort det samme hadde alt nord for Tromsø vært russisk i dag, 1 meter for 1 dag, Oslo om 10-20 år? Dette snakkes det ikke om, men alle vet det. Det er fordelen med å tilhøre vesten, sammen er vi sterke og greie! Ta med helheten, ikke bare det som passer deg. Nettopp. Israel bomber militære mål. Og gir advarsel før bombing 24 timer i forveien. De bomber ikke på måfå, og prøver aktivt å unngå sivile tap. Mens Hamas prøver å maksimere sivile tap, også på hjemmebane. De gir ingen advarsler før de angriper. Når du angriper et annet land så kan du ikke akkurat klage på at du selv mister landområder etterpå. Om feks Ukraina nå hadde klart å ta deler av Russland, så tror jeg svært få hadde hatt sympati med Russland. 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 16. februar 2024 #585 Del Skrevet 16. februar 2024 Fru Solsikke skrev (54 minutter siden): Nettopp. Israel bomber militære mål. Og gir advarsel før bombing 24 timer i forveien. De bomber ikke på måfå, og prøver aktivt å unngå sivile tap. Mens Hamas prøver å maksimere sivile tap, også på hjemmebane. De gir ingen advarsler før de angriper. Når du angriper et annet land så kan du ikke akkurat klage på at du selv mister landområder etterpå. Om feks Ukraina nå hadde klart å ta deler av Russland, så tror jeg svært få hadde hatt sympati med Russland. IDF sier de ikke bomber på måfå, og prøver å unngå sivile tap. I praksis ser vi de gir faen i palestinske barns liv. Hvor mange barn er det de har drept nå? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 16. februar 2024 #586 Del Skrevet 16. februar 2024 Det er en tynn linje mellom strategisk bombing og henrettelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 16. februar 2024 #587 Del Skrevet 16. februar 2024 3 hours ago, Apis said: IDF sier de ikke bomber på måfå, og prøver å unngå sivile tap. I praksis ser vi de gir faen i palestinske barns liv. Hvor mange barn er det de har drept nå? Blir ikke folk lei av å lyve igjen og igjen? israel har ca 1 til 1 i tapstall mellom sivile og terrorister. israel gjør en særdeles god jobb med å minimere sivile tap. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 16. februar 2024 #588 Del Skrevet 16. februar 2024 Duraton skrev (2 minutter siden): Blir ikke folk lei av å lyve igjen og igjen? israel har ca 1 til 1 i tapstall mellom sivile og terrorister. israel gjør en særdeles god jobb med å minimere sivile tap. Det ser vi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 16. februar 2024 #589 Del Skrevet 16. februar 2024 Stonegiant skrev (3 timer siden): Det er en tynn linje mellom strategisk bombing og henrettelse. Så nå er det galt om Israel går direkte etter hamasledere også? 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 16. februar 2024 #590 Del Skrevet 16. februar 2024 Just now, Apis said: Det ser vi. Det er jo nettopp det vi gjør. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 16. februar 2024 #591 Del Skrevet 16. februar 2024 35 minutter siden, Duraton said: Blir ikke folk lei av å lyve igjen og igjen? israel har ca 1 til 1 i tapstall mellom sivile og terrorister. israel gjør en særdeles god jobb med å minimere sivile tap. Hvilke tall baserer du dette på? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 16. februar 2024 #592 Del Skrevet 16. februar 2024 26 minutter siden, Topsi said: Så nå er det galt om Israel går direkte etter hamasledere også? For en uærlig måte å vri på uttalelsen min... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 16. februar 2024 #593 Del Skrevet 16. februar 2024 10 minutter siden, Aliquis said: Hvilke tall baserer du dette på? Tall som israel kommer med kontra tall som khamas kommer med. Selv om man vet at khamas lyver om sine egne tall, så viser det jo at hvis man tar tallene ifra khamas som en god fisk, så ender man opp på ca 50/50. Men utsagnet i seg selv har jeg ifra en podcast tror jeg det var, hvor det var en som snakket om akseptable sivile tap i afghanistan for usa, og hvordan han var imponert over hvor lite sivile tap israel hadde i ett slikt tett befolket område. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 16. februar 2024 #594 Del Skrevet 16. februar 2024 Duraton skrev (9 minutter siden): Tall som israel kommer med kontra tall som khamas kommer med. Selv om man vet at khamas lyver om sine egne tall, så viser det jo at hvis man tar tallene ifra khamas som en god fisk, så ender man opp på ca 50/50. Men utsagnet i seg selv har jeg ifra en podcast tror jeg det var, hvor det var en som snakket om akseptable sivile tap i afghanistan for usa, og hvordan han var imponert over hvor lite sivile tap israel hadde i ett slikt tett befolket område. Du vet det er en kamp om et narrativ her, og at det bestandig er seierherrene som skriver historien? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 16. februar 2024 #595 Del Skrevet 16. februar 2024 Stonegiant skrev (33 minutter siden): For en uærlig måte å vri på uttalelsen min... Uærlig? Det som et uærlig er vel å fordømme Israel tilogmed når de går etter hamaslederne, som alle her inne mener de skal uten å drepe sivile. Kan israel i det hele tatt gjøre noe med Hamas uten å bli fordømt? 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusepus Skrevet 16. februar 2024 #596 Del Skrevet 16. februar 2024 Jeg har gitt opp. Jeg pleide å sympatisere med israel. Det har vert krig i det område i 2500 år eller noe sånt å det ser ikke ut for meg som det finnes noen god løsning. Jeg har begynt å si at det er dritt på begge sider og jeg ønsker ikke holde noen side . Men hvis noen holder en pistol mot hode mitt og jeg må velge går jeg for israel. Jeg kjønner ikke hvorfor det er viktig å alltid må va en mening om alt heller. Det virker for meg at mange som mener veldig mye om dette temaet ved å bare lese overskrifter på vg. Det er ganske mange nyanser. Jeg tror noe av feilen er at jødene fikk tildelt noen områder de kansje ikke burde fått etter 2 verdenskrig. Denne konflikten er ikke lett. jeg sympatiserer med den sivile befolkningen på begge sider. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 16. februar 2024 #597 Del Skrevet 16. februar 2024 37 minutter siden, pusepus said: Jeg har gitt opp. Jeg pleide å sympatisere med israel. Det har vert krig i det område i 2500 år eller noe sånt å det ser ikke ut for meg som det finnes noen god løsning. Jeg har begynt å si at det er dritt på begge sider og jeg ønsker ikke holde noen side . Men hvis noen holder en pistol mot hode mitt og jeg må velge går jeg for israel. Jeg kjønner ikke hvorfor det er viktig å alltid må va en mening om alt heller. Det virker for meg at mange som mener veldig mye om dette temaet ved å bare lese overskrifter på vg. Det er ganske mange nyanser. Jeg tror noe av feilen er at jødene fikk tildelt noen områder de kansje ikke burde fått etter 2 verdenskrig. Denne konflikten er ikke lett. jeg sympatiserer med den sivile befolkningen på begge sider. Dette tror jeg er veldig sant. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 16. februar 2024 #598 Del Skrevet 16. februar 2024 pusepus skrev (23 minutter siden): Jeg har gitt opp. Jeg pleide å sympatisere med israel. Det har vert krig i det område i 2500 år eller noe sånt å det ser ikke ut for meg som det finnes noen god løsning. Jeg har begynt å si at det er dritt på begge sider og jeg ønsker ikke holde noen side . Men hvis noen holder en pistol mot hode mitt og jeg må velge går jeg for israel. Jeg kjønner ikke hvorfor det er viktig å alltid må va en mening om alt heller. Det virker for meg at mange som mener veldig mye om dette temaet ved å bare lese overskrifter på vg. Det er ganske mange nyanser. Jeg tror noe av feilen er at jødene fikk tildelt noen områder de kansje ikke burde fått etter 2 verdenskrig. Denne konflikten er ikke lett. jeg sympatiserer med den sivile befolkningen på begge sider. Det siste er jeg tilbøyelig til å være litt enig i. Men jeg ser ikke helt hva man skal gjøre med det nå… kan ikke hive ut jødene heller. De reiser ikke frivillig, det skal de ikke da de ikke har noe annet trygt sted å dra til. Det er forståelig at de prøver å gjøre «det siste tilfluktsstedet» så trygt som mulig. Vi får håpe det ikke er Masada 2.0 som vi ser starten på. Om noe har det som har skjedd overbevist meg enda mer om at det jødiske folket trenger et sted de kan være i flertall og ha selvbestemmelse. For hetsen mot Israel og jøder begynte lenge før Israels militære respons på 7/10. Hvorfor det tro? Det som nå skjer på Gaza er fryktelig, og grusomt. Må innrømme at jeg synes det som skjedde 7/10 var verre. Ikke pga antall ofre nei, men pga av den absolutte ondskap som preget handlingene. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 16. februar 2024 #599 Del Skrevet 16. februar 2024 Druid skrev (23 timer siden): Mellom 3-5. hvilket ikke betyr en dritt: mengder av disse tar fortsatt vare på husnøkkelen sin fra Vestbredden… Man kan ikke være fordrevet fra Vestbredden når man aldri har satt sine bein der 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 16. februar 2024 #600 Del Skrevet 16. februar 2024 Apis skrev (1 time siden): Du vet det er en kamp om et narrativ her, og at det bestandig er seierherrene som skriver historien? Det stemmer ikke i Israel sitt tilfelle. De har aldri startet en krig, ei heller tapt. Likevel sitter vi her fordi de fleste holder med en terroristgruppe. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå