Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Sirisiri10 skrev (8 timer siden):

Nå snakket vi om brukere her inne. 

Selvfølgelig finnes det pro palestinere 😂 selv pro Hamaser 😲 

Det finnes pro-hamas her inne ja, jeg har selv settdm det, selv om det verste blir slettet

Endret av Topsi
  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirisiri10
Apis skrev (1 time siden):

Brutal historie. Det er fortsatt ingenting som kan forsvare det som skjer på Gaza. Ikke engang døde terrorister. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kElnXQ/seks-aar-gamle-hind-rajab-funnet-doed-i-gaza

Så mange grusomme hendelser som vil komme frem etterhvert❤️. Ikke uten grunn at Israel gjør det de kan for å hindre at krigen blir dekt i media. Hjerteskjærende nok det vi allerede vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (13 timer siden):

Israel tok golan i en forsvarskrig der de ble angrepet, etter at syria i lange tider hadde slutt mot israelske byer nedenfor, syria har absolutt ikke noe krav på å få dette tilbake, de angrep, de tapte, synd for dem

Så kan man stille seg spørsmålet, hvordan hadde Tyskland og Europa vært i dag om vi hadde hatt den samme mentaliteten. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ghostwalker said:

Så kan man stille seg spørsmålet, hvordan hadde Tyskland og Europa vært i dag om vi hadde hatt den samme mentaliteten. 

Men det er jo det man har hatt. Polen tok over en stor del av tyskland sine områder etter 1945 for eksempel. Tror det var ukraina som fikk en del av bulgaria.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (1 minutt siden):

Tysklands grenser mot Polen ble flyttet vestover etter 2. verdenskrig, og flere hundretusen tyskere ble tvangsflyttet til Tyskland 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ghostwalker skrev (8 minutter siden):

Du mener altså at en  skal gi golan tilbake til syria med iranske grupper som kommer til å skyte på.de sivile nedenfor?

Endret av Topsi
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiseskje, Et Tyskland med Berlin muren osv i dagens samfunn. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ghostwalker said:

Spiseskje, Et Tyskland med Berlin muren osv i dagens samfunn. 

Man har nord og sør korea. Hvem har rett på hvem? Hva med taiwan og kina?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (24 minutter siden):

Hvilken mentalitet?

Vi, de allierte, brukte militær makt til å knekke Tyskland fullstendig. De er i dag verdens fredeligste land omtrent.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser, jo mer dokumentarer jeg see, jo flauere blir jeg. Jeg er ateist, og favoriserer ingen religion. Det finnes bra og dårlige mennesker innenfor alle religioner, og religiøse ekstremister er en uting - om du er ekstrem kristen, jøde eller muslim. Terrorangrepet 7 oktober var grusomt, men etter å ha lest og satt meg inn i konflikten, er nesten all min sympati hos det palestinske folk. Jeg kan nå forstå hvorfor det skjedde, men aldri forsvare det, siden jeg mener prinsippet om at sivile liv skal beskyttes i krig, og da må det gjelde ALLE sivile liv, både de 1200 7 okt og de 25000 pluss i Gaza. Spesielt for denne konflikten er det ekstremt høye tallet drepte barn og kvinner. Det er helt sykt.  Jeg synes det er tragisk at verden finansierer Israels terror, da jeg mener det Israel gjør nå er ett terrorangrep 10 ganger verre enn Hamas sitt angrep. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de bomber barneskoler, barnehager, skyter på uskyldige dyr, og mennesker som ligger i sykesenger, så er jeg på Team-Palestina.....

Det er så folkemord som det går an å bli. Det beste hadde vært om begge sider av saken la ned alle våpen og drøftet ting sammen, men sånn fungerer ikke verden desverre. Folk har fått blod på tann, å jeg trur det er det som driver folk. Adrenalinet med krig..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Skyblue7 said:

Jo mer jeg leser, jo mer dokumentarer jeg see, jo flauere blir jeg. Jeg er ateist, og favoriserer ingen religion. Det finnes bra og dårlige mennesker innenfor alle religioner, og religiøse ekstremister er en uting - om du er ekstrem kristen, jøde eller muslim. Terrorangrepet 7 oktober var grusomt, men etter å ha lest og satt meg inn i konflikten, er nesten all min sympati hos det palestinske folk. Jeg kan nå forstå hvorfor det skjedde, men aldri forsvare det, siden jeg mener prinsippet om at sivile liv skal beskyttes i krig, og da må det gjelde ALLE sivile liv, både de 1200 7 okt og de 25000 pluss i Gaza. Spesielt for denne konflikten er det ekstremt høye tallet drepte barn og kvinner. Det er helt sykt.  Jeg synes det er tragisk at verden finansierer Israels terror, da jeg mener det Israel gjør nå er ett terrorangrep 10 ganger verre enn Hamas sitt angrep. 

Tallene du oppgir for sivile døde stemmer ikke på verken på palestinsk side eller israelsk side. De inkluderer militante/soldater. Israel har estimert at de har drept 10 000 Hamas-militante. I tillegg er det kjent at raketter skutt opp fra Hamas og Islamsk Jihad har falt ned og drept palestinere. 

Israel varsler med sms, oppringninger og flygeblader for å evakuere før angrep. Hva mer mener du de kan gjøre for å unngå sivile tap? Hva tenker du om Hamas' ansvar for dødstallene? Hamas har prøvd å hindre evakuering, de har gjemt militære mål blant sivile og dermed brukt de som skjold, og til tross for enorme bistandsmidler er bomberom for sivile ikke prioritert. I stedet er det terrortunneler overalt på Gaza. Minner om at det i alle kriger er sivile tap. Israel sitt mål er Hamas og det underbygges av at det estimeres at halve Hamas-styrkene er satt ut av spill. En krig med militære mål er ikke terrorisme. Du kan ikke sammenligne en krig med militære mål med et terrorangrep som gikk målrettet etter sivile.

Hvordan kan du forstå et så bestialsk terrorangrep? Tortur, avkappede kroppsdeler, grov seksuell vold både mot kvinner og menn. Mye dokumentert av terroristene selv som bar kamera under ugjerningene mens de priste Allah. Det som ble gjort er på linje med IS. Det ble også lagt igjen IS-flagg i Israel. Jeg så ingen som protesterte mot sivile tap da IS ble stoppet. Hvilken annen løsning ser du for å fjerne Hamas-terroristene som har sagt de vil gjøre det samme igjen og igjen? Israel har et ansvar for å beskytte sine borgere og frigjøre gislene på Gaza. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Tuppeluri said:

Når de bomber barneskoler, barnehager, skyter på uskyldige dyr, og mennesker som ligger i sykesenger, så er jeg på Team-Palestina.....

Det er så folkemord som det går an å bli. Det beste hadde vært om begge sider av saken la ned alle våpen og drøftet ting sammen, men sånn fungerer ikke verden desverre. Folk har fått blod på tann, å jeg trur det er det som driver folk. Adrenalinet med krig..

Jeg forstår ikke logikken. 
Vet du hva khamas har gjort? 
Dem har sendt flere titusener av raketter mot israel, og dem sikter bevist på skoler, barnesykehus og sivile.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-12617483/gaza-airstrikes-tent-city-nest-terror.html 

khamas har sagt igjen og igjen at dem ønsker å bedrive folkemord på jøder. Dem vil utrydde israel. Israel derimot har igjen og igjen prøvd å få til fred.

Så ting henger ikke på grep. Man kan ikke holde med khamas og si at israel er verre. Da tror jeg at noen lyver.

Man kan ikke rettferdiggjøre den meningsløse terroren som khamas har utført.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
CAPS LOCK skrev (På 11.2.2024 den 11.24):

Tysklands grenser mot Polen ble flyttet vestover etter 2. verdenskrig, og flere hundretusen tyskere ble tvangsflyttet til Tyskland 

Jepp. Men de sitter ikke og akker seg og klager foran kameraene til journalister, driver med terror og voldtekt. De har gått videre med livet sitt. Her kan de såkalte palestinerne ha mye å lære.

Endret av Lothlorien-
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppeluri skrev (19 timer siden):

Hvis du sikter til de "mennesker som ligger i sykesenger" som stod på Nrk forleden så var dette terrorister som brukte sykehuset til å planlegge et nytt terrorangrep.

De var også bevæpnet.

Burde de ikke drepe de 2 millioner palestinere som allerede bor i Israel om målet var folkemord? Palestinerene er 80% egyptiske forresten, er egypt neste da tenker du?

Skyblue7 skrev (20 timer siden):

Så du vil heller at Hamas får spre seg og vokse fordi de bruker egne barn og kvinner som kjøttskjold? Hvor lenge tror du Israel hadde eksistert da? Hvor lenge tror du den vestlige verden slik vi kjenner den får eksistere om man nekter å ta aggressorer så lenge de gjemmer seg bak barna sine?

Hva tror du tallene på sivile tap på Israelsk side hadde vært om de ikke prioriterte å beskytte egne borgere? Hadde du vist Israel mer sympati om de hadde latt de daglige rakettene fra Hamas treffe istednfor å skyte dem ned? Slik at tallene på sivile drepte ble "like" og dermed mer "rettferdige"? 

Det er også en vesentlig forskjell på å spesifikt gå etter sivile og bruke god tid på å torturere dem til døde, uprovosert, og sivile tap i krig på militære mål. 

Jeg er selv ateist, men jeg er oppegående nok til å legge merke til at det er en overvekt med voldelige og frihetsberøvende folk innen fundementalistisk islam. Og det er den type islam man finner på gaza, islamisme. Islamisme som frarøver jenter alle fremtidsmuligheter bortsett fra å være babyprodusenter, barn som blir hjernevasket på skolen (!) om at martyrdøden er det mest fantastiske som finnes og at jøder er onde (godt støttet av norske skattepenger forresten). 

Hvis gaza hadde vært gjennomsyret av Nazisme, og ikke islamisme, hadde du hatt samme tankene da? 

Var det feil av de allierte å bombe Tyskland under 2 verdenskrig pga sivile tap?

Flesteparten av sivile tap i denne krigen er Hamas' skyld. Inkludert de som har gitt økonomisk støtte til hamas. Israel hadde ikke akkurat mye annet valg her enn å gå til krig, som var akkurat det Hamas ville. Og tallene Hamas kommer med på sivile tap kan man heller ikke stole på. 

Gaza hadde alle muligheter til å vokse økonomisk i 2005, fritt for jøder, men nei. Hamas ødela og brant alt av ressurser israelerene etterlot. Er ikke like enkelt å rekruttere nye Hamas "krigere" om folket hadde det for bra. Her kommer kvinnekontroll og ukontrollert barneproduksjon (økt fattigdom) også inn i bilde. 

Som igjen gir økt befolkningstetthet, som er perfekt for Hamas måte å krige på. De velger seg jo bevisst ut der det er kvinner og barn og angriper derifra. Og det verste er jo at det virker. De får millioner i støtte, der mesteparten går til terrortunneller og raketter. Ikke til folket. Ikke til kvinnene som aldri fikk andre muligheter enn å bli husmor. Som har få til ingen muligheter til å skille seg eller å være selvstendig. 

Hvis du bryr deg om sivile, så må Hamas bort. Og mtp Hamas måte å operere på, så er det ikke akkurat andre alternativer.

Men du har kanskje en brilliant løsning siden du er så kritisk til Israel her?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Solsikke skrev (8 minutter siden):

Hvis du sikter til de "mennesker som ligger i sykesenger" som stod på Nrk forleden så var dette terrorister som brukte sykehuset til å planlegge et nytt terrorangrep.

De var også bevæpnet.

Burde de ikke drepe de 2 millioner palestinere som allerede bor i Israel om målet var folkemord? Palestinerene er 80% egyptiske forresten, er egypt neste da tenker du?

Så du vil heller at Hamas får spre seg og vokse fordi de bruker egne barn og kvinner som kjøttskjold? Hvor lenge tror du Israel hadde eksistert da? Hvor lenge tror du den vestlige verden slik vi kjenner den får eksistere om man nekter å ta aggressorer så lenge de gjemmer seg bak barna sine?

Hva tror du tallene på sivile tap på Israelsk side hadde vært om de ikke prioriterte å beskytte egne borgere? Hadde du vist Israel mer sympati om de hadde latt de daglige rakettene fra Hamas treffe istednfor å skyte dem ned? Slik at tallene på sivile drepte ble "like" og dermed mer "rettferdige"? 

Det er også en vesentlig forskjell på å spesifikt gå etter sivile og bruke god tid på å torturere dem til døde, uprovosert, og sivile tap i krig på militære mål. 

Jeg er selv ateist, men jeg er oppegående nok til å legge merke til at det er en overvekt med voldelige og frihetsberøvende folk innen fundementalistisk islam. Og det er den type islam man finner på gaza, islamisme. Islamisme som frarøver jenter alle fremtidsmuligheter bortsett fra å være babyprodusenter, barn som blir hjernevasket på skolen (!) om at martyrdøden er det mest fantastiske som finnes og at jøder er onde (godt støttet av norske skattepenger forresten). 

Hvis gaza hadde vært gjennomsyret av Nazisme, og ikke islamisme, hadde du hatt samme tankene da? 

Var det feil av de allierte å bombe Tyskland under 2 verdenskrig pga sivile tap?

Flesteparten av sivile tap i denne krigen er Hamas' skyld. Inkludert de som har gitt økonomisk støtte til hamas. Israel hadde ikke akkurat mye annet valg her enn å gå til krig, som var akkurat det Hamas ville. Og tallene Hamas kommer med på sivile tap kan man heller ikke stole på. 

Gaza hadde alle muligheter til å vokse økonomisk i 2005, fritt for jøder, men nei. Hamas ødela og brant alt av ressurser israelerene etterlot. Er ikke like enkelt å rekruttere nye Hamas "krigere" om folket hadde det for bra. Her kommer kvinnekontroll og ukontrollert barneproduksjon (økt fattigdom) også inn i bilde. 

Som igjen gir økt befolkningstetthet, som er perfekt for Hamas måte å krige på. De velger seg jo bevisst ut der det er kvinner og barn og angriper derifra. Og det verste er jo at det virker. De får millioner i støtte, der mesteparten går til terrortunneller og raketter. Ikke til folket. Ikke til kvinnene som aldri fikk andre muligheter enn å bli husmor. Som har få til ingen muligheter til å skille seg eller å være selvstendig. 

Hvis du bryr deg om sivile, så må Hamas bort. Og mtp Hamas måte å operere på, så er det ikke akkurat andre alternativer.

Men du har kanskje en brilliant løsning siden du er så kritisk til Israel her?

Dette!👏

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Lothlorien- said:

Jepp. Men de sitter ikke og akker seg og klager foran kameraene til journalister, driver med terror og voldtekt. De har gått videre med livet sitt. Her kan de såkalte palestinerne ha mye å lære.

👍👍👍Palestina specialiteten

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...