Madame Butterfly Skrevet 4. januar #21 Del Skrevet 4. januar 6 hours ago, Elskerbarn9298 said: FRI PALESTINA🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸❤️ Ja, vekk med islamismen som ødelegger, dreper og kuer det palestinske folket. Vekk med sharia , martyrdom og jihad. 24 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 4. januar #22 Del Skrevet 4. januar Absolutt ikke! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 4. januar #23 Del Skrevet 4. januar Jeg har nok favorisert israelere fremfor palestinere før ja, uten å tenkt så mye over det. Hadde langt mer forståelse for deler av Israels handlinger ovenfor palestinere. Pga de ekstreme handlingene til BN og co, IDF, synspunkter og holdninger til deres støttespillere, inkl de i Norge, har endret forståelsen og synet helt. De har mistet helt sin troverdighet. Det er ekstremisme det også. Skremmende. Og kan ikke forsvares, forklares eller legitimiteteres på lik linje som Hamas. Så naiv som jeg har vært, trodde jeg faktisk at dette hørte til det ekstremt sjeldne. Har blitt veldig skremt av holdningene enkelte har mot palestinere - dehumanisering som pågår, legitimitering av grusomme drap og handlinger på den ene siden - samtidig offer på den andre siden, uthengingen av folk som ikke støtter Israel 100%, direkte og indirekte ytringer om at palestinske liv er mindre verdt - selv små barn, rasismen, propagandaen, ekstremistene BN og co og deres støttespillere. Samtidig drar enkelte frem antisemittisme, holocaust, 2. Verdenskrig. Historieløst og respektløst ovenfor ofrene i 2. verdenskrig og de som faktisk utsettetes for jødehat. Dette har vært en stor øyeåpner mildt sagt og setter ting i perspektiv. Det er Hamas, BN, israelske regjeringen og flere i IDF som er ekstreme. Umulig å støtte noen av dem. All empati med de uskyldige ofrene og pårørende 7. oktober. Alle gislene og familien deres. All empati med uskyldige palestinere, særskilt barna og det helvete de nå lever i. Å kun ha empati for den ene og ikke den andre er umenneskelig. Håper en dag ekstremismen ikke får makten på noen av sidene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 4. januar #24 Del Skrevet 4. januar Chiyo skrev (10 timer siden): Kan du forklare det nærmere? https://www.nettavisen.no/nyheter/utsettes-for-soldat-sjikane-av-norsk-influenser-et-mareritt/s/5-95-1553157 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 4. januar #25 Del Skrevet 4. januar Bacteria skrev (25 minutter siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/utsettes-for-soldat-sjikane-av-norsk-influenser-et-mareritt/s/5-95-1553157 Okay : 1. Hvis du stiller med våpen og fronter en militær organisasjon, vil du tiltrekke deg kritikk. Du vil få skryt også, men dette er tveegget sverd: du kan ikke forvente at kontroversielle og politiske uttrykk ikke skal skape konflikt. 2. Rawdah Mohamed er antagelig det menneske i verden som har minst troverdighet i noen som helst politisk/religiøst perspektiv. Dama har mindre IQ enn Sophie Elise eller Kardashians. Hennes oppkast i sosiale media forteller mye mer om hvor lite mentale evner hun har enn noe annet. Jeg mener innleggene hennes egentlig faller inn under "vær varsom" plakaten. 3. Jeg er enig i at IDF fortjener klar og tydelig kritikk. Men IDF er en militær organisasjon, ikke en terrororganisasjon: kritikken har ETT ansvarlig mål, og det er politisk og militær ledelse. Og de står ikke til ansvar for folket, men for det geopolitiske samfunnet. Dette er forskjellen mellom en militær organisasjon under politiske ledelse, som IDF, og Hamas som er en selvstendig militær guerilla organsisasjon som ikke står politisk ansvarlig for noen andre enn sine deltagere og der alle som støtter Hamas pr def er direkte ansvarlig ovenfor ofrene. (Selvfølgelig, siden vi ikke anerkjenner Palestina, så er dette en naturlig konsekvens av vestens manglene støtte til palestinsk selvstyre, og følgelig per def noe vi ønsker skal være konfliktsituasjon og følgelig må anse som ønskelig hendelser. ) 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 4. januar #26 Del Skrevet 4. januar Jeg er blitt mer pro Palestina, mer anti Hamas og har for øyeblikket et ganske forkastelig syn på ledelsen i Israel. Jeg syns synd på både jøder og palestinerne. 19 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 4. januar #27 Del Skrevet 4. januar Bacteria skrev (1 time siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/utsettes-for-soldat-sjikane-av-norsk-influenser-et-mareritt/s/5-95-1553157 Hat avler hat. Tenker jeg. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 4. januar #28 Del Skrevet 4. januar 1 hour ago, Bacteria said: https://www.nettavisen.no/nyheter/utsettes-for-soldat-sjikane-av-norsk-influenser-et-mareritt/s/5-95-1553157 Hjelpes 😳 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 4. januar #29 Del Skrevet 4. januar Bacteria skrev (1 time siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/utsettes-for-soldat-sjikane-av-norsk-influenser-et-mareritt/s/5-95-1553157 Enig i at dette var tåpelige og unødvendige kommentarer av denne influenseren. Men på den positive siden trenger hverken familien eller soldaten å bekymre seg for å bli bombet, tatt fra hjemmet deres, miste hele familien sin, plukke opp likdeler av familien, fengslet og torturere, miste levebrødet sitt, sulte etc. slik som soldaten og hennes kollegaer gjør mot palestinere. Vi har faktisk et greit velfungerende demokrati og rettssystem i Norge i motsetning til Israel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 4. januar #30 Del Skrevet 4. januar 1 hour ago, Sirisiri10 said: Jeg har nok favorisert israelere fremfor palestinere før ja, uten å tenkt så mye over det. Hadde langt mer forståelse for deler av Israels handlinger ovenfor palestinere. Slikt som å satse på dialog og forsvar, i håp om at dem (khamas) ble å kutte ut å sende raketter, grave tunneler for å raide osv? Pga de ekstreme handlingene til BN og co, IDF, synspunkter og holdninger til deres støttespillere, inkl de i Norge, har endret forståelsen og synet helt. De har mistet helt sin troverdighet. Det er ekstremt av israel å beskytte sine egne innbyggere? Du nevner dog ikke khamas og folk som jublet for det khamas gjorde, selv her i norge. Det er ekstremisme det også. Skremmende. Og kan ikke forsvares, forklares eller legitimiteteres på lik linje som Hamas. Så naiv som jeg har vært, trodde jeg faktisk at dette hørte til det ekstremt sjeldne. Du nevner khamas i forbifarten og likestiller krigshandlinger med terrorist handlinger? Nei, terrorisme er verre. Kan ikke sammenlignes. Har blitt veldig skremt av holdningene enkelte har mot palestinere - dehumanisering som pågår, legitimitering av grusomme drap og handlinger på den ene siden - samtidig offer på den andre siden, uthengingen av folk som ikke støtter Israel 100%, direkte og indirekte ytringer om at palestinske liv er mindre verdt - selv små barn, rasismen, propagandaen, ekstremistene BN og co og deres støttespillere. Enda mer stråmenn og fabuleringer, i favør av khamas, allrighty then. Samtidig drar enkelte frem antisemittisme, holocaust, 2. Verdenskrig. Du tenker på retorikken til Erdogan? Har lagt merke til at enkelte har forsøkt å leke ekkokammer for det khamas har spredd vedrørende holocaust. Historieløst og respektløst ovenfor ofrene i 2. verdenskrig og de som faktisk utsettetes for jødehat. Hadde du bare snakket om retorikken som khamas fôret folk med, men jeg mistenker at du sikter til noe helt annet. Dette har vært en stor øyeåpner mildt sagt og setter ting i perspektiv. Du har personlig prøvd å komme med vridde utsagn som har blitt slått ned på, sist det med hva NB faktisk sa vedrørende oslo avtalen, så nei, siden begynnelsen så har ditt syn vært imot israels rett til å eksistere samt beskytte sine innbyggere. Det er Hamas, BN, israelske regjeringen og flere i IDF som er ekstreme. Umulig å støtte noen av dem. Men ikke ett ord om khamas sin ekstremisme All empati med de uskyldige ofrene og pårørende 7. oktober. Alle gislene og familien deres. All empati med uskyldige palestinere, særskilt barna og det helvete de nå lever i. Dette ringer hult i forhold til at du kun kritiserer israel og sier ingenting om hva khamas og innbyggerne i gaza har gjort galt. Å kun ha empati for den ene og ikke den andre er umenneskelig. Håper en dag ekstremismen ikke får makten på noen av sidene. Jeg tror mye ordner seg når khamas er borte vekk. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SeriousSlurp Skrevet 4. januar #31 Del Skrevet 4. januar Egentlig så skulle vel staten Israel aldri ha eksistert 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravlekaspar Skrevet 4. januar #32 Del Skrevet 4. januar Endret mening om Israel/Palestina siden oktober? Jeg hadde vel før et mer naivt bilde av hvilke krefter som skjulte seg bak Palestina og deres sak, spesielt i Gaza. Jeg visste jo at Hamas var en jihadistgruppe, valgt frem av folket i Gaza i 2005, som nå og da sendte raketter mot Israel og en sjelden gang utførte enkeltstående aksjoner som kun inkluderte en håndfull personer. Selv når jeg hørte venstreraddiser, sosialister og folk med bakgrunn fra Midtøsten omtale Hamas som en slags motstandsbevegelse må jeg innrømme jeg ikke tok noe særlig notis av det. Men når jeg fikk se skalaen av hva som ble gjort 7. oktober så fikk jeg en kraftig påminnelse hvilke mørke krefter og ondskap Hamasbevegelsen står for. Ble spesielt sjokkert over at det ikke var nok å bare skyte og drepe "fienden", i all hovedsak sivile, men det ble utført systematiske voldtekter, bruk av kniv, satt fyr på og de har drept for fote, selv uskyldige landbruksarbeidere fra Thailand og Nepal. Det var også skremmende å se hvordan gisler ble triumfert rundt i Gazas gater mens folkemengden slo og spyttet på de. Dette har forandret mitt syn på hva slags krefter som lurer seg under overflaten i Gaza. Når det var snakk om såpass mange som over tusen Hamas-jihadister som herjet og dro på morderferd 7. oktober så skjønner jeg at dette er mer omfattende for Israel å forholde seg til. At det ikke bare er en liten fraksjon med terrorister som lever i middelalderen de kan plukke ut og arrestere. Har du feks 15000 hardcore Hamas-jihadister så kan du sikkert gange dette med 20 voksne familiemedlemmer som støtter hver enkelt av de. Og disse bor i et av de mest befolkningstette områdene på kloden. Derfor skjønner jeg også at det kommer til å kreve mange sivile drepte for å rydde vekk Hamas. 11 1 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmVeeJee Skrevet 4. januar #33 Del Skrevet 4. januar For å være ærlig så forstår jeg ingenting av denne krigen. 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 4. januar #34 Del Skrevet 4. januar Sirisiri10 skrev (16 minutter siden): Enig i at dette var tåpelige og unødvendige kommentarer av denne influenseren. Men på den positive siden trenger hverken familien eller soldaten å bekymre seg for å bli bombet, tatt fra hjemmet deres, miste hele familien sin, plukke opp likdeler av familien, fengslet og torturere, miste levebrødet sitt, sulte etc. slik som soldaten og hennes kollegaer gjør mot palestinere. Vi har faktisk et greit velfungerende demokrati og rettssystem i Norge i motsetning til Israel. Tror jeg ville vært svært bekymret om jeg hadde vært familie til denne jenta. Gitt hatretorikken. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 4. januar #35 Del Skrevet 4. januar Bacteria skrev (1 minutt siden): Tror jeg ville vært svært bekymret om jeg hadde vært familie til denne jenta. Gitt hatretorikken. Du mener de skal være bekymret for at denne influenseren skal gjøre de samme tingene mot familien som soldaten gjør mot palestinere? Det høres usannsynlig ut. Hatet IDF ytrer og handler etter er nok et hakke verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elskerbarn9298 Skrevet 4. januar #36 Del Skrevet 4. januar I Palestina så dør nesten 200 personer mest barn … for eks: hvis noen av oss her på gruppa hadde mistet en barn hvorfor gråter vi så mye for dem enn vi ikke kan bli lei oss for Palestina også så mange som er sultene som ikke får mat og drikke INGEN STØTTER PALESTINA I DAG DE STÅR HELT ALENE OG KRIGER Israel bryr seg ikke i det hele tatt 4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 4. januar Forfatter #37 Del Skrevet 4. januar Bacteria skrev (2 timer siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/utsettes-for-soldat-sjikane-av-norsk-influenser-et-mareritt/s/5-95-1553157 Ingen normale personer syns dette er greit. Dette har ikke med «venstresiden» å gjøre. Du kan ikke ta ekstreme tilfeller og si at alle gjør slikt. Jeg kan vise deg IDF-soldater som direkte sier at de har drept barn med vilje, men det betyr ikke at alle som har tjenestegjort er slik. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 4. januar #38 Del Skrevet 4. januar (endret) Duraton skrev (6 timer siden): Jeg har nok favorisert israelere fremfor palestinere før ja, uten å tenkt så mye over det. Hadde langt mer forståelse for deler av Israels handlinger ovenfor palestinere. Slikt som å satse på dialog og forsvar, i håp om at dem (khamas) ble å kutte ut å sende raketter, grave tunneler for å raide osv? Pga de ekstreme handlingene til BN og co, IDF, synspunkter og holdninger til deres støttespillere, inkl de i Norge, har endret forståelsen og synet helt. De har mistet helt sin troverdighet. Det er ekstremt av israel å beskytte sine egne innbyggere? Du nevner dog ikke khamas og folk som jublet for det khamas gjorde, selv her i norge. Det er ekstremisme det også. Skremmende. Og kan ikke forsvares, forklares eller legitimiteteres på lik linje som Hamas. Så naiv som jeg har vært, trodde jeg faktisk at dette hørte til det ekstremt sjeldne. Du nevner khamas i forbifarten og likestiller krigshandlinger med terrorist handlinger? Nei, terrorisme er verre. Kan ikke sammenlignes. Har blitt veldig skremt av holdningene enkelte har mot palestinere - dehumanisering som pågår, legitimitering av grusomme drap og handlinger på den ene siden - samtidig offer på den andre siden, uthengingen av folk som ikke støtter Israel 100%, direkte og indirekte ytringer om at palestinske liv er mindre verdt - selv små barn, rasismen, propagandaen, ekstremistene BN og co og deres støttespillere. Enda mer stråmenn og fabuleringer, i favør av khamas, allrighty then. Samtidig drar enkelte frem antisemittisme, holocaust, 2. Verdenskrig. Du tenker på retorikken til Erdogan? Har lagt merke til at enkelte har forsøkt å leke ekkokammer for det khamas har spredd vedrørende holocaust. Historieløst og respektløst ovenfor ofrene i 2. verdenskrig og de som faktisk utsettetes for jødehat. Hadde du bare snakket om retorikken som khamas fôret folk med, men jeg mistenker at du sikter til noe helt annet. Dette har vært en stor øyeåpner mildt sagt og setter ting i perspektiv. Du har personlig prøvd å komme med vridde utsagn som har blitt slått ned på, sist det med hva NB faktisk sa vedrørende oslo avtalen, så nei, siden begynnelsen så har ditt syn vært imot israels rett til å eksistere samt beskytte sine innbyggere. Det er Hamas, BN, israelske regjeringen og flere i IDF som er ekstreme. Umulig å støtte noen av dem. Men ikke ett ord om khamas sin ekstremisme All empati med de uskyldige ofrene og pårørende 7. oktober. Alle gislene og familien deres. All empati med uskyldige palestinere, særskilt barna og det helvete de nå lever i. Dette ringer hult i forhold til at du kun kritiserer israel og sier ingenting om hva khamas og innbyggerne i gaza har gjort galt. Å kun ha empati for den ene og ikke den andre er umenneskelig. Håper en dag ekstremismen ikke får makten på noen av sidene. Jeg tror mye ordner seg når khamas er borte vekk. "Jeg er overasket over ekstremismen fra BN og co, og deres støttespillere" "Hva med Hamas? Hvorfor skriver du ikke ditt og datt om Hamas?" Nettopp fordi jeg alltid har forbundet Hamas med en terror organisasjon som gjør grusomme ting. Ikke Israel. Jeg visste ikke hvor grusomme Israels regjering er og har vært mot palestinere og i hvilket omfang. Hva slags holdninger enkelte "pro Israel" har ovenfor palestinere. Hvor mange løgner som blir servert, hvor mye ord blir vridd og vendt på, hva BN har gjort bak kulissene for å styrke Hamas etc. Jeg vet ikke lengre......det er alt for mye med "pro Israel", BN og co, den internasjonale responsen mot Israel etc som gjør at man setter veldig mange spørsmålstegn ved hva sannheten egentlig er. Jo mer jeg leser av kommentarer av "pro Israel" ulike steder og her, leser kildene til pro Israel, undersøker etc jo mer tvil fremmer det. Jo mer ekstremt blir det. Og derfor skriver jeg pro Israel i gåsetegn, for ikke alle "pro Israel" bryr seg nevneverdig om israelere eller jøder, noen av dem er de værste antisemittistene på jorden. Det er mange skrekkelig klar over selv i Israel og ingen hemmelighet. Alt av fokus på det grusomme som har skjedd og skjer i gaza og vestbredden skal bortforklare eller legitimiteteres, alt skal snus til Hamas, trekke frem 3000 år gammel historie, alle organisasjoner og nyhetsmedier er propaganda (med mindre det støtter noe "pro Israel" en sjeldent gang) , Israel skal ikke kritiseres, ofrene 7. Oktober skal ha fokus - gjerne med groteske bilder og forklaringer. Bombing ekke så ille og helt nødvendig. Antall drepte er nødvendig, eller stemmer ikke. Å synes synd på både ofrene 7. Oktober og ofrene i palestina virker som utenkelig for noen. Å kritisere Israel og Palestina virker også utenkelig for mange. Dehumanisering av en hel befolkning hvor nesten halvparten er barn, samtidig minne på historien til jøder hvor de ble dehumanisert på samme måte. Jeg har ikke ord 💔 Nå skal israel inn til folkemord-høring også. Israel har vel ingen internasjonal støtte igjen slik de holder på. Ikke pga antisemittisme, jødehat, pro terror - kun basert på Israel sin krigføring, okkupasjon, ulovlig bosetting etc. Det er vel kun igjen noen få grupper i verden som støtter BN og co i krigføringen. Uansett, vil alltid ha sympati med sivile ofre og pårørende. Jeg vil alltid fordømme angrep på sivile. Uansett religion eller land, uansett hva andre ilegger meg av meninger. Endret 4. januar av Sirisiri10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 4. januar #39 Del Skrevet 4. januar Nei ikke byttet mening. Men nå støtter jeg ikke terrorister uansett hvor tårevåt propaganda de sprer! 10 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 4. januar #40 Del Skrevet 4. januar (endret) Duraton skrev (1 time siden): Jeg tror mye ordner seg når Hamas er borte vekk. Dette er en populær misforståelse som biter oss gjentatte ganger. Hamas er ikke problemet: hamas er symptomet på problemet. Blir du kvitt Hamas, kommer det en en mer ekstrem gruppe i spill: så lenge det underliggende problemet aldri blir løst, vil ikke voldsom fjerning av interesenter løse noe. Du kan slakte ned hele den palestinske populasjonen, og det vil ikke bety en ting for sikkerheten av Israel, det vil kun skape nye konfliktlinjer. Og dette er ikke et rent palestinsk problem, problemet er like omfattende på Israelsk side. Hva som trigget denne situasjonen er Israels politiske fokus på en-statsløsning og ønske om annektering av områder på vestbredden og kontinuerlige nybygging. Økt geopolitisk aksept av Jerusalem som israelsk har også forsterket problemene: vi har hatt en 6 års kontinuerlig styrking av Israels eierskap av konfliktens forståelse : det MÅTTE få en utløsning. At den ble så kraftig, er overaskende, men det burde ikke være det. Endret 4. januar av Druid 5 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå