Topsi Skrevet 6. februar 2024 #361 Del Skrevet 6. februar 2024 Gabriel skrev (1 minutt siden): Å "fjerne Hamas" og å drepe over tyve tusen mennesker hvorav flere tusen barn er ikke det samme. For min del kunne helst noen andre gått inn ig fjernet Hamas, men siden ingen andre ville, måtte Israel gjøre det. Og når Hamas gjemmer seg bak barn, da blir det mange drepte, desverre. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 6. februar 2024 #362 Del Skrevet 6. februar 2024 Gabriel skrev (4 minutter siden): Å "fjerne Hamas" og å drepe over tyve tusen mennesker hvorav flere tusen barn er ikke det samme. Neivel? Så det finnes en måte å fjerne Hamas uten militær intervensjon på Gaza? Hva er det? 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 6. februar 2024 #363 Del Skrevet 6. februar 2024 37 minutter siden, Gabriel said: Å "fjerne Hamas" og å drepe over tyve tusen mennesker hvorav flere tusen barn er ikke det samme. Jeg tror det kan være sunt å ta ting som gaza helsemyndigheter/khamas kommer med, med en tønne salt. Du kan ikke sluke propagandaen dems rå. Ikke la deg lure. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 6. februar 2024 #364 Del Skrevet 6. februar 2024 Men hvordan stanser denne bombingen Hamas? Jeg er redd denne bombingen gjør at Hamas får flere sintere og farligere tilhengere. Hamas sine ledere sitter trygt og godt i andre land og håver inn penger fra radikale muslimer rundt i verden. Og ikke nok med at Palestina blir bombet sønder og sammen så er spenningen rundt i Rødehavet til å ta på. Vi står på tampen av 3. verdenskrig, og Israel bare plaffer på. Og for ordens skyld: Nei jeg støtter ikke Hamas, og jeg syns terrorangrepet var motbydelig. En reaksjon var på sin plass. Men det de driver med nå er mye verre. For oss alle, muligens. #tinnfoliehat4lyfe 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 6. februar 2024 #365 Del Skrevet 6. februar 2024 (endret) yamask skrev (5 minutter siden): Men hvordan stanser denne bombingen Hamas? Jeg er redd denne bombingen gjør at Hamas får flere sintere og farligere tilhengere. Hamas sine ledere sitter trygt og godt i andre land og håver inn penger fra radikale muslimer rundt i verden. Og ikke nok med at Palestina blir bombet sønder og sammen så er spenningen rundt i Rødehavet til å ta på. Vi står på tampen av 3. verdenskrig, og Israel bare plaffer på. Og for ordens skyld: Nei jeg støtter ikke Hamas, og jeg syns terrorangrepet var motbydelig. En reaksjon var på sin plass. Men det de driver med nå er mye verre. For oss alle, muligens. #tinnfoliehat4lyfe De har drept over 10 000 hamas-krigere, våpenlagre og tuneller er ødelagt, de ødelegger Hamas sin infrastruktur og har fratatt de kontroll over det meste av Gaza. Når krigen er over er det ikke lengre Hamas som styrer Gaza, de er kanskje en undergrunn terrorgruppe, men de har ikke lengre kapasitet til å gjøre annet enn å skyte en rakett og løpe Forhåpentligvis Endret 6. februar 2024 av Topsi 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 6. februar 2024 #366 Del Skrevet 6. februar 2024 Topsi skrev (22 minutter siden): De har drept over 10 000 hamas-krigere, våpenlagre og tuneller er ødelagt, de ødelegger Hamas sin infrastruktur og har fratatt de kontroll over det meste av Gaza. Når krigen er over er det ikke lengre Hamas som styrer Gaza, de er kanskje en undergrunn terrorgruppe, men de har ikke lengre kapasitet til å gjøre annet enn å skyte en rakett og løpe Forhåpentligvis Jeg håper du har rett. Jeg sliter med å se en lykkelig slutt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 6. februar 2024 #367 Del Skrevet 6. februar 2024 yamask skrev (1 minutt siden): Jeg håper du har rett. Jeg sliter med å se en lykkelig slutt. Jeg er enig. Har vanskelig å se for meg en lykkelig slutt i Israel og de palestinske områdene. Det er for mye hat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 6. februar 2024 #368 Del Skrevet 6. februar 2024 2 hours ago, Gabriel said: Å "fjerne Hamas" og å drepe over tyve tusen mennesker hvorav flere tusen barn er ikke det samme. Ok. Hvordan ville du fjernet Hamas? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet 7. februar 2024 #369 Del Skrevet 7. februar 2024 Duraton skrev (9 timer siden): Jeg tror det kan være sunt å ta ting som gaza helsemyndigheter/khamas kommer med, med en tønne salt. Du kan ikke sluke propagandaen dems rå. Ikke la deg lure. Hva mener du er et realistisk antall palestinere drept av Israels bombing? Hva mener du er et realistisk antall drepte barn? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 7. februar 2024 #370 Del Skrevet 7. februar 2024 Aliquis skrev (9 timer siden): Ok. Hvordan ville du fjernet Hamas? Du kan kun fjerne Hamas ved å få til en 2-statsløsning. Eller få til noe som kan fungere for både Israel og palestinere. Blokaden, livsvilkårene og traumene fra tidligere har gitt god grobunn for Hamas. Det er roten til alt. Å bombe og ødelegge Gaza samtidige som de gjør seg skyldig i folkemord er ikke veien å gå. Det er ikke verdt det. Ideologien og hatet vokser og hatet mot jøder generelt rundt i verden. Det er banalt, men det de gjør er som å tisse i buksa for å holde seg varm. De får nok knekt Hamas sin mulighet i et par tiår til nye handlinger. Men vi vet at Hamas har støtte utenfra fra Iran. Å sette i gang en storkrig i Midtøsten er ikke verdt det for noen. Hva skjer når de går inn i Rafah? De kommer til å etterlate en slagmark med død, ødeleggelser og fordervelse. Hvor mennesker har mistet alt. Hatet vil vokse og det blir så og si umulig å få til en forsoning noen gang med et slikt bakteppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 7. februar 2024 #371 Del Skrevet 7. februar 2024 Atheena skrev (28 minutter siden): Du kan kun fjerne Hamas ved å få til en 2-statsløsning. Eller få til noe som kan fungere for både Israel og palestinere. Blokaden, livsvilkårene og traumene fra tidligere har gitt god grobunn for Hamas. Det er roten til alt. Å bombe og ødelegge Gaza samtidige som de gjør seg skyldig i folkemord er ikke veien å gå. Det er ikke verdt det. Ideologien og hatet vokser og hatet mot jøder generelt rundt i verden. Det er banalt, men det de gjør er som å tisse i buksa for å holde seg varm. De får nok knekt Hamas sin mulighet i et par tiår til nye handlinger. Men vi vet at Hamas har støtte utenfra fra Iran. Å sette i gang en storkrig i Midtøsten er ikke verdt det for noen. Hva skjer når de går inn i Rafah? De kommer til å etterlate en slagmark med død, ødeleggelser og fordervelse. Hvor mennesker har mistet alt. Hatet vil vokse og det blir så og si umulig å få til en forsoning noen gang med et slikt bakteppe. Rart at folk ikke forstår dette. Så mye hat israelere og pro Israel ytret etter 7. Oktober, men forstår ikke at hatet vokser i palestina og konsekvensene av det. Det virker som de tror Israel gjør palestinere en tjeneste, men å ødelegge Gaza, påføre dem mer traumer, skader, død og elendighet er grobunn til hat. Ingenting annet. De har aldri vært så langt unna fred siden 1948 som nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 7. februar 2024 #372 Del Skrevet 7. februar 2024 (endret) 51 minutter siden, Atheena said: Du kan kun fjerne Hamas ved å få til en 2-statsløsning. Eller få til noe som kan fungere for både Israel og palestinere. Har du forståelse for at det ikke fungerer for israelere å gi mer makt og frihet til en fiende som gjentatte ganger har sagt at de vil utslette hele Israel? En 2-statsløsning er fullstendig urealistisk så lenge Hamas har makt i palestina. 51 minutter siden, Atheena said: Blokaden, livsvilkårene og traumene fra tidligere har gitt god grobunn for Hamas. Det er roten til alt. Uenig her. Blokaden og livsvilkårene er en konsekvens av Hamas, ikke motsatt. Hamas kom til makten før blokkaden. Hamas er en parasitt som bruker de rekordstore bistandspengene på terror i stedet for lokalbefolkningen. 51 minutter siden, Atheena said: Å bombe og ødelegge Gaza samtidige som de gjør seg skyldig i folkemord er ikke veien å gå. Det er ikke verdt det. Ideologien og hatet vokser og hatet mot jøder generelt rundt i verden. Det er banalt, men det de gjør er som å tisse i buksa for å holde seg varm. De får nok knekt Hamas sin mulighet i et par tiår til nye handlinger. Men vi vet at Hamas har støtte utenfra fra Iran. Å sette i gang en storkrig i Midtøsten er ikke verdt det for noen. 1) De gjør seg på ingen måte skyldig i folkemord. 2) De kan selvfølgelig ikke bare utslette Hamas og så pakke sakene sine og dra sin vei. Da vil det sikkert komme noe lignende tilbake på lang sikt. Det må gjøres tiltak for å deradikalisere den palestinske befolkkningen i ettertid også. Per i dag tror over halvparten av den palestinske befolkningen at de tjener på væpnet kamp. Det er fullstendig virkerlighetsfjernt, og det kan aldri bli fred så lenge det er tilfellet. 51 minutter siden, Atheena said: Hva skjer når de går inn i Rafah? De kommer til å etterlate en slagmark med død, ødeleggelser og fordervelse. Hvor mennesker har mistet alt. Hatet vil vokse og det blir så og si umulig å få til en forsoning noen gang med et slikt bakteppe. Forhåpentligvis klarer de å "etnisk rense" (les: evakuere) nok av befolkningen til at dette ikke skjer. Hatet var der lenge før 7. Oktober, og med Hamas ved makten ville det ikke minket i særlig grad. For meg er det 2 ting som virker åpenbare: 1) Hamas må bort om det skal gå an å gjøre steg mot en 2-statsløsning. 2) Hamas kommer ikke til å forsvinne av seg selv, og de radikaliserer aktivt palestinas befolkning. Med det som premiss ser jeg ikke så mange andre løsninger enn det Israel nå gjør. Endret 7. februar 2024 av Aliquis 6 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 7. februar 2024 #373 Del Skrevet 7. februar 2024 (endret) 1 hour ago, Sirisiri10 said: Rart at folk ikke forstår dette. Så mye hat israelere og pro Israel ytret etter 7. Oktober, men forstår ikke at hatet vokser i palestina og konsekvensene av det. Det virker som de tror Israel gjør palestinere en tjeneste, men å ødelegge Gaza, påføre dem mer traumer, skader, død og elendighet er grobunn til hat. Ingenting annet. De har aldri vært så langt unna fred siden 1948 som nå. Selvfølgelig forstår man at bombing og ødeleggelser ikke kommer til å vinne Israel noen popularitetskonkurranse i Gaza. Men hva er alternativet? Hvis du mener at man skal forhandle frem en 2-statsløsning med Hamas, så kan du virkelig ikke kritsere andres forståelse. Israel vil ALDRI gå med på det, og det burde de heller ikke. Ironisk nok er jo væpnet kamp noe over halvparten av palestinerne mener vil hjelpe deres sak. Kanskje det vil hjelpe til en viss grad å se hvor fullstendig feil de tar i så måte? Endret 7. februar 2024 av Aliquis 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordy Skrevet 7. februar 2024 #374 Del Skrevet 7. februar 2024 Ja, jeg har endret mening. Fra å være bortimot nøytral til å støtte Israel 100%. Når man fikk se hvordan de utførte det planlagte terrorangrepet, der de ikke sparte noen inkl. babyer og dyr, stod det helt klart for meg at dette er ren og pur ondskap. I ettertid har man også sett massiv støtte for det groteske terrorangrepet fra de "uskyldige" og "stakkarslige" palestinere, noe som gjør meg enda sikrere i min sak. Dette var planlagt i lang tid og var en ønsket handling, en terroraksjon der også sivile deltok og en aksjon de var fullt klare over ville komme til å koste de dyrt. Israel har pga sin lange erfaring med terror lav toleranse for blodige angrep og gisseltaking, ergo: Hamas og de "stakkars" sivile som deltok inkl. UNRWA er de som er ansvarlige, kun de - uten 7. okt hadde det ikke vært krig (kun de vanlige rakettangrepene og sporadiske angrep mot bl.a. sivile i Israel). Terrorister må aldri vinne! Det kommer fremdeles frem nye bevis på at de "uskyldige" ikke er så uskyldige likevel, har sett utallige palestinere som feiret 7. okt (slik de alltid har gjort når israelere blir drept) og som nå sutrer over lite vann osv. Greier ikke å finne et eneste gen i kroppen med sympati for de, feirer du et terrorangrep så har det toget gått. Denne ble publisert for ett par dager siden, skal man støtte disse? Nei takk. 2 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 7. februar 2024 #375 Del Skrevet 7. februar 2024 Aliquis skrev (22 minutter siden): Selvfølgelig forstår man at bombing og ødeleggeleser ikke kommer til å vinne Israel noen popularitetskonkurranse på Gaza. Men hva er alternativet? Hvis du mener at man skal forhandle frem en 2-statsløsning med Hamas, så kan du virkelig ikke kritsere andres forståelse. Israel vil ALDRI gå med på det, og det burde de heller ikke. Ironisk nok er jo væpnet kamp noe over halvparten av palestinerne mener vil hjelpe deres sak. Kanskje det vil hjelpe til en viss grad å se hvor fullstendig feil de tar i så måte? Forhandle frem en tostatsløsning med Hamas? Greit at du ikke har så høye tanker om meg, men hallo? 😂 Det vet vi begge at det ikke er snakk om og ikke vil føre med seg noe som helst. Hvor skrev jeg eller den jeg siterte det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 7. februar 2024 #376 Del Skrevet 7. februar 2024 Sirisiri10 skrev (3 minutter siden): Forhandle frem en tostatsløsning med Hamas? Greit at du ikke har så høye tanker om meg, men hallo? 😂 Det vet vi begge at det ikke er snakk om og ikke vil føre med seg noe som helst. Hvor skrev jeg eller den jeg siterte det? Hvem ellers skulle de ellers forhandle den frem med enn så lenge Hamas kontrollerer Gaza? Eller skal ikke Gaza-stripen være med tostatsløsningen? 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 7. februar 2024 #377 Del Skrevet 7. februar 2024 (endret) Atheena skrev (1 time siden): De kommer til å etterlate en slagmark med død, ødeleggelser og fordervelse. Hvor mennesker har mistet alt. Hatet vil vokse og det blir så og si umulig å få til en forsoning noen gang med et slikt bakteppe. Tyskland and Japan has entered the chat. Endret 7. februar 2024 av Hank Amarillo 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 7. februar 2024 #378 Del Skrevet 7. februar 2024 28 minutter siden, Sirisiri10 said: Forhandle frem en tostatsløsning med Hamas? Greit at du ikke har så høye tanker om meg, men hallo? 😂 Det vet vi begge at det ikke er snakk om og ikke vil føre med seg noe som helst. Hvor skrev jeg eller den jeg siterte det? Jeg skrev "Hvis du mener at man skal forhandle frem en 2-statsløsning med Hamas", ikke at noen hadde sagt det. Når man mener at det Israel gjør nå er feil, samtidig som man er for en tostatsløsning, så er jeg nysgjerrig på hvilket annet alternativ som finnes. Per i dag er Hamas de med soleklart høyest oppslutning både på vestbredden og i Gaza, så tostatsforhandlinger i dag måtte jo foregått med dem? Hva mener du man eventuelt må gjøre? 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 7. februar 2024 #379 Del Skrevet 7. februar 2024 4 hours ago, Gabriel said: Hva mener du er et realistisk antall palestinere drept av Israels bombing? Hva mener du er et realistisk antall drepte barn? Hvordan var den igjen, jeg trenger ikke å være en rørlegger for å kunne påpeke at det er noe som er galt. Noe er galt med tallene, hva de virkelige tallene er, skal ikke jeg spekulere i, men vi alle vet at khamas farer med løgn, forbannede løgner og statistikk. Så inntil en nøytral tredjepart har gjort sine egne undersøkelser, så får man ta det khamas kommer med, med en stor tønne salt. khamas er kun interessert i å formidle ting som fremmes deres egen sak, så alt man får høre, hører man kun fordi dem anser at godtroende og lettlurte idioter blir å tro på propagandaen dems. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 7. februar 2024 #380 Del Skrevet 7. februar 2024 Sirisiri10 skrev (56 minutter siden): Forhandle frem en tostatsløsning med Hamas? Greit at du ikke har så høye tanker om meg, men hallo? 😂 Det vet vi begge at det ikke er snakk om og ikke vil føre med seg noe som helst. Hvor skrev jeg eller den jeg siterte det? Men hvordan skal man få en tostatsløsning mens Hamas har makten i Gaza da? 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå