Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg lurer på fordi jeg overhørte en kollega som sa at hun ikke fulgte så mye mer før og at hun nå føler at hun må ta stilling til det. Jeg lurer på om den er noen som har vært Pro-Israel eller Pro-Palestina om denne konflikten som har endret mening i det siste. 

Personlig har jeg ikke endret mening. Jeg har heller fått bekreftet det jeg har tenkt en stund. 

Endret av Chiyo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her. Har satt meg mer inn i konflikten, men sympatiserer fortsatt mest med Israel. 

• Liker 28
  • Hjerte 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt, ikke mye, men noe. Er mer skeptisk til ytre høyre i Israel 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endret fra å sympatisere mest med palestinerne til å sympatisere mest med Israel da jeg satte meg mer inn i saken under den andre intifada. 
Tenker at kunnskap, eller mangel på kunnskap er avgjørende for de fleste av oss, hvilken side vi sympatiserer mest med.

Israel burde brukt de siste 20 årene til deislamifisering, og relasjonsbygging. De burde aldri trekt seg ut fra Gaza.

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt meg inn i dette siden 2007, og har hatt kontakt med folk som har vært der. Noe av det nyttigste er å høre på de ultraortodokse jødene om emnet. Finnes masse av dette på nett.  Flere av de har opplevd stedet, eller har forfedre som har beskrevet allt ,siden de ankom på slutten av 40 tallet. De er også eksperter på de hellige skriftene.

Det er ekstremt mye propaganda og feilinformasjon rundt omkring, så å lese å høre betyr ikke at det stemmer.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I denne konflikten er jeg på siden til barna først og fremst. Legge våpnene ned og finne felles løsning. 

• Liker 29
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (6 minutter siden):

Jeg har blitt veldig overrasket over hvor antisemittiske en del av venstresiden er. Helt åpenlyst.

Kan du forklare det nærmere? 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenth skrev (14 minutter siden):

Jeg har satt meg inn i dette siden 2007, og har hatt kontakt med folk som har vært der. Noe av det nyttigste er å høre på de ultraortodokse jødene om emnet. Finnes masse av dette på nett.  Flere av de har opplevd stedet, eller har forfedre som har beskrevet allt ,siden de ankom på slutten av 40 tallet. De er også eksperter på de hellige skriftene.

Det er ekstremt mye propaganda og feilinformasjon rundt omkring, så å lese å høre betyr ikke at det stemmer.

Har du hørt på mennesker som er Palestinske også?

• Liker 10
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Jeg har blitt veldig overrasket over hvor antisemittiske en del av venstresiden er. Helt åpenlyst.

Det blir litt feil å bruke betegnelsen antisemittiske i denne konflikten, siden begge parter er semitter.

Venstresiden er nok generelt mot Israels kontinuerlige trenering av deres forpliktelser ovenfor verdenssamfunnet , og bruk av terroraksjoner som unnskyldning for militær intervensjon. Men det er mye en motstand mot dagens israelske politiske styre, og har lite med rasisme og jøder som folkeslag å gjøre.

Jeg har ikke endret mye syn på konflikten; jeg forstår utgangspunktet for begge parter, og dette har vært en eskalering som har vært ventet en stund gitt den politiske utviklingen innen Israel og de geopolitiske forholdene rundt Israel. 

Det er en tragisk situasjon, men det er ikke en situasjon vi klarer løse, for det er ikke en situasjon de har satt seg i selv: situasjonen er skapt for dem. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiyo skrev (5 minutter siden):

Kan du forklare det nærmere? 

Ikke meg du siterer, men jeg er enig. 
Satt sjokkert og så på tv-bilder av den voldtatte jenta, og forsto at dette var en katastrofe. Hva ser jeg på Kveldsnytt; jo pro-pal som er ute i gatene med flagg og hoier og skriker from the river…

De israelske ofrene var ikke kalde ennå, Israel hadde fortsatt ikke fått kontroll over territoriet sitt og ikke rukket å slippe en bombe. 
Det er bare en forklaring på dette; og det er antisemittisme. 
Det hadde tatt seg litt bedre ut om de hadde latt antisemittismen litt på is, et par dager i det minste. 

Og så har det vært lite vilje til å anerkjenne Israels situasjon og traumer her. De vil bare snakke om palestinske tap, og minimerer og endog benekter ugjerningene 7-10.

• Liker 18
  • Hjerte 4
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har endret mening. Hadde mye sympati med Israel etter terrorangrepet 7. oktober, og har det fortsatt. MEN drap alle barna er bare helt uakseptabelt og kan ikke unnskyldes samme hva. Har også satt meg mer inn i det som skjer og har skjedd på Vestbredden og forstår nå at det faktisk er en Apartheid-stat. Og Israel har en høyreekstrem regjering. Med det sagt er Hamas også lite konstruktive.

Jeg følger med på ulike media, både vestlige og fra Midtøsten. Konflikten er komplisert, og liker ikke den sort-hvitt fremstillingen mange tar, også andre som er pro-Palestina.

• Liker 23
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (13 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men jeg er enig. 
Satt sjokkert og så på tv-bilder av den voldtatte jenta, og forsto at dette var en katastrofe. Hva ser jeg på Kveldsnytt; jo pro-pal som er ute i gatene med flagg og hoier og skriker from the river…

De israelske ofrene var ikke kalde ennå, Israel hadde fortsatt ikke fått kontroll over territoriet sitt og ikke rukket å slippe en bombe. 
Det er bare en forklaring på dette; og det er antisemittisme. 
Det hadde tatt seg litt bedre ut om de hadde latt antisemittismen litt på is, et par dager i det minste. 

Og så har det vært lite vilje til å anerkjenne Israels situasjon og traumer her. De vil bare snakke om palestinske tap, og minimerer og endog benekter ugjerningene 7-10.

Jeg er faktisk enig med deg i at pro-palestinerne kunne ventet noen dager med sine markeringer etter angrepet. Men, jeg er ikke uten videre enig i at det skyldes jødehat. Kanskje det skyldes sympati med det palestinske folket etter x-antall bombinger og ikke minst apartheidstaten på Vestbredden? Det er forståelig at mange palestinere hater israelere, men det er ikke pga. de er jøder. Finnes nok en del unntak, men det er vel i hovedsak ikke jødehat det bunner i.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Billiebi said:

Jeg er faktisk enig med deg i at pro-palestinerne kunne ventet noen dager med sine markeringer etter angrepet. Men, jeg er ikke uten videre enig i at det skyldes jødehat. Kanskje det skyldes sympati med det palestinske folket etter x-antall bombinger og ikke minst apartheidstaten på Vestbredden? Det er forståelig at mange palestinere hater israelere, men det er ikke pga. de er jøder. Finnes nok en del unntak, men det er vel i hovedsak ikke jødehat det bunner i.

Apartheid er vel når ett land forskjellsbehandler egne innbyggere. Pal-araberne er ikke israelske statsborgere, så hvordan får du det til å bli apartheid? 
Og du synes at det var sympati for det palestinske folket når folk her i norge gikk i tog og jublet over at khamas hadde voldtatt barn? Jublet over at khamas hadde brent barn? Jublet ovet at khamas hadde lemlestet barn? 
Kanskje det ikke var jødehat dem jublet over, men hver eneste en er en syk person.

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gått fra å stille meg nøytral (på den måten at jeg så/ser begges sider av den kompliserte konflikten), til å ta mer og mer avstand fra Israels måte å håndterer konflikten på nå. Både palestinerne og israelerne har gjort svært dumme trekk opp igjennom tidene. Men vi må tenke her og nå. Og det Israel driver med nå er rent og bevisst folkemord. De vet det er umulig å skille Hamas fra sivilbefolkningen og de ser derfor på alle palestinerne i Gaza som potensielle terrorister. Av samme grunn gjør de ingen verdens ting for å skåne sivilbefolkningen. De har riktignok bedt dem om å evakuere her og der, men dette har jo åpenbart vært fordi USA har krevd det for å gi sin støtte. De har derimot bombet alle områder likevel fordi de vet Hamas følger strømmen og kler seg sivilt.

Israel sier de skal utrydde Hamas, men ‘alle’ vet at det ikke kan skje uten folkemord fordi man ikke kan vite hvem som er hvem. Derfor syns jeg det er viktig at flere og flere tørr å si det høyt. For kan det fakta at de begår bevisst folkemord mot palestinerne bevises (noe som ikke burde være vanskelig) vil de støttende partene i verden, bla USA bli tvunget til å trekke tilbake støtten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/trues-med-krigsstans/80754472

Endret av Jullen
  • Liker 19
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret mening?

Skal endre mening den dagen religionene havner der de hører hjemme...på historiens søppeldynge 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRI PALESTINA🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸❤️

• Liker 15
  • Hjerte 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...