Gå til innhold

Utbrendt er ingen diagnose

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tror du at disse kan sammenlignes? En kreftpasient med null energi feks, kan bare spise litt energirik mat, og så er det opp og hopp? 🙈

Anonymkode: 9a6bb...a05

Hvilke energilagre er det du snakker om da? 

Anonymkode: a899f...c62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilke energilagre er det du snakker om da? 

Les deg opp på mitokondrier. 

Anonymkode: 43df7...825

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Z73.0 i ICD-10.

Heter "utbrenthet". Det stod også i sykemeldingen til NAV.

Anonymkode: da16d...ae0

Z diagnoser er symptom diagnoser og gir i seg selv ikke rett på sykepenger.  Mange har fått seg en ubehagelig overraskelse pga det... 

Anonymkode: c4e85...b3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Høres veldig likt ut med min situasjon. Tåler ikke noe som minner om stress pg opplever jeg noe sånt så går det 1-2 uker å komme meg igjen. Er på fjerde året nå. Er jo mye bedre enn i starten, men tar jeg ikke hensyn så øker alle symptomer. Har du hatt det sånn i ti år?! Jeg vet ikke om jeg noen gang kan ha en normal travel hverdag igjen.

Har holdt på i årevis jeg og, blir nok ikke bedre på lenge.

Anonymkode: c45d1...f79

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stod vel utmattelse og depresjon fra fastlege. Men jeg var ikke deprimert. DVS, jeg var redd fordi jeg var så glemsk, hadde hjernetåke, sinneutbrudd, skalv osv...så helt på topp i psyke var jeg ikke. Men ikke deprimert. 

Jeg trodde vel egentlig ikke at det gikk an  bli ordentlig utbrent på den måten før jeg ble det selv. Jeg jobbet med prosjektstyring og det var mye overtid, frister og stress. Men jeg elsket jo jobben og alt det. Helt til det ble for mye...og da jeg fikk et sykt barn som ble lagt innpå sykehus, og prøvde å rakke over alt. Så kom korona, og en dag så trodde jeg at jeg hadde fått det. For jeg kom meg ikke ut av senga, og jeg fikk ikke puste. Jeg trodde det var sykdom, men det var panikkanfall som kom hele tiden. Jeg kom ikke opp trappa til soverommet. Jeg svimte av, og var generelt helt nedpå, men også i høyspenn med rasende stress i kroppen. Hele Norge var stengt og jeg kom meg ikke til noe lege. 

2- 3 måneder etter så kom jeg meg på tur til hytta, og det var blitt vår. Jeg var enda syk og trodde det var long covid. Så var familien og klipte greiner, og jeg følte meg så ubrukelig og tenkte at jeg skulle prøve å klippe noen greiner. Da kom det raskt skikkelig pusteproblemer, puls som gikk beserk og blodkar som sprengte i øynene. 

Kveldene var verst med tankekjør og puls...og jeg greide ikke roe meg ned. Det var helt utenfor kontroll. 

Men jeg er mye bedre nå. Det tok noen år da. Nå har jeg begynt å jobbe 50 % og jeg trener. Jeg skal opp til 70 % i februar og jeg tror jeg er tilbake sterkere enn jeg har vært på mange år. Heldigvis har stresset I hodet gitt seg nesten helt. 

Anonymkode: 73ed0...fdf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da jeg leste meg opp på mitokondrier, fant jeg ut at ugjennomtrengelige (som i tette) cellemembraner kan gjøre at cellene ikke får importert nok oksygen til å holde mitokondriene forsynt. Da oppstår såkalt anaerob forbrenning, som gjør at det utvikles melkesyre.

Da jeg gravde videre for å finne ut hva som gjør at cellene utvikler membraner som blir ugjennomtrengelige og hemmer cellenes opptak av molekyler (som f.eks. O2) , fant jeg svar på det også. 

Men jeg fant ikke noe om energilager som blir oppbrukt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Da jeg leste meg opp på mitokondrier, fant jeg ut at ugjennomtrengelige (som i tette) cellemembraner kan gjøre at cellene ikke får importert nok oksygen til å holde mitokondriene forsynt. Da oppstår såkalt anaerob forbrenning, som gjør at det utvikles melkesyre.

Da jeg gravde videre for å finne ut hva som gjør at cellene utvikler membraner som blir ugjennomtrengelige og hemmer cellenes opptak av molekyler (som f.eks. O2) , fant jeg svar på det også. 

Men jeg fant ikke noe om energilager som blir oppbrukt?

Det er ikke et lager med energi. Energiproduksjon foregår kontinuerlig når vi spiser og kroppen omdanner mat til energi. Energilager er altså en uttrykksmåte eller dagligtale

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke et lager med energi. Energiproduksjon foregår kontinuerlig når vi spiser og kroppen omdanner mat til energi. Energilager er altså en uttrykksmåte eller dagligtale

Har det du sier her noen praktisk betydning, eller lirer du bare av deg noe bla bla bla for å forklare at her er det bare å gi opp, rulle passivt over på ryggen og overlate ansvaret til legene som ikke har noe å bidra med?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ah, "les deg opp"-teknikken😊

Anonymkode: a3854...e4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres veldig likt ut med min situasjon. Tåler ikke noe som minner om stress pg opplever jeg noe sånt så går det 1-2 uker å komme meg igjen. Er på fjerde året nå. Er jo mye bedre enn i starten, men tar jeg ikke hensyn så øker alle symptomer. Har du hatt det sånn i ti år?! Jeg vet ikke om jeg noen gang kan ha en normal travel hverdag igjen.

Jeg har vært syk veldig lenge. Ble utbrent da jeg var 12, og nå er jeg snart 40. Men i mange år så prøvde jeg å "ta meg sammen" og bare kjørte på. For ca 15 år siden kanskje skjønte jeg at jeg trengte hvile, ikke bare "ta meg sammen". Så brukte jeg noen år på å finne ut hva som funket og hva som ikke funket. Det er først de siste 10 årene jeg har klart å  tilpasse hverdagen på en sånn måte at jeg opplever en gradvis bedring. Nå har jeg ikke hatt denne forsinkede utmattelsen på over et år. Jeg tåler også å trene to ganger i uken, og jeg tåler jevnt over mer og mer. Men ting tar tid. 

Anonymkode: 2b6da...691

Skrevet

Det er vi enig i, men det er et syndom som kan føre til en diagnose av ulike slag...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror du at disse kan sammenlignes? En kreftpasient med null energi feks, kan bare spise litt energirik mat, og så er det opp og hopp? 🙈

Anonymkode: 9a6bb...a05

Helt riktig. Kan ikke sammenlignes.

Jeg fikk CFS i 2005 som diagnose etter kreft, og er mer eller mindre helt sengeliggende og det er ikke bare å spise blåbær for å si det sånn. For å få mer energi. 

Anonymkode: cf67a...04f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Energilagrene blir utbrent??? 

Er det noe vi får nok av i kosten, så er det vel energi? Er det ikke overskudd på energi som skaper overvekt, fordi kroppen har evne til å lagre overskuddet? 

Du skjønner vel at det ikke akkurat er energi på denne måten det menes? Har man stresset livet av seg, masse bekymringer, ansvar for syke barn/ foreldre- tilslutt setter det seg som fysisk og man orker ikke lage mat, jobbe, være sosial osv osv.

Selv om man skulle få nok mat men jobber  feks 16 timer ute i kulden hver dag i et år og med lite søvn blir man vel til slitt utmattet/utbrent? 

Anonymkode: 40e72...23b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...