AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #1 Skrevet 3. januar 2024 Jeg har aldri hatt dette før, men fra i høst har jeg hatt slike anfall med en finger eller to som blir såkalte likfingre - Raynauds fenomen. Vil tippe jeg har hatt det en 5-6-7 ganger. Ikke i seg selv så veldig ofte, kanskje, men føles ofte allikevel siden jeg aldri har hatt det før. Kommer jo da ved kalde hender/store temperaturforandringer, og blir borte når hendene blir varmere. Er dette noe som normalt kan bare dukke opp, og såpass ofte? Leser jo litt om at man kanskje bør ta kontakt med lege for en eventuell blodprøve, mtp Sekundær Raynauds fenomen. Jeg er også 36, noe som er en alder hvor dette tydeligvis oftest kan dukke opp. Men jeg kjenner så lite til dette utover hva Google forteller, så jeg ønsker å høre litt med dere her også ☺️ Anonymkode: 5f78d...58b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #2 Skrevet 3. januar 2024 Hei, jeg har ikke svar på om dette er normal såpass ofte, men kan sammenligne med meg selv. Jeg får likninger ved værskifte. Begynte kanskje for 10 år siden, nå er jeg 46. Det har gradvis økt. Jeg var hos legen for helt andre ting, og det viste seg at jeg hadde både stoffskifte problemer og sjøgrens. Usikker om det har noe med likfingrene å gjøre- men hadde jeg vært deg, så hadde jeg sjekket opp med legen. Det kan jo ligge en annen underliggende sykdom på lur... 🩷 Krysser fingre for ikke. Anonymkode: a84de...197 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #4 Skrevet 3. januar 2024 Ny medisin? Jeg fikk det av Lamictal. Anonymkode: d2f0d...f34
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #5 Skrevet 3. januar 2024 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri hatt dette før, men fra i høst har jeg hatt slike anfall med en finger eller to som blir såkalte likfingre - Raynauds fenomen. Vil tippe jeg har hatt det en 5-6-7 ganger. Ikke i seg selv så veldig ofte, kanskje, men føles ofte allikevel siden jeg aldri har hatt det før. Kommer jo da ved kalde hender/store temperaturforandringer, og blir borte når hendene blir varmere. Er dette noe som normalt kan bare dukke opp, og såpass ofte? Leser jo litt om at man kanskje bør ta kontakt med lege for en eventuell blodprøve, mtp Sekundær Raynauds fenomen. Jeg er også 36, noe som er en alder hvor dette tydeligvis oftest kan dukke opp. Men jeg kjenner så lite til dette utover hva Google forteller, så jeg ønsker å høre litt med dere her også ☺️ Anonymkode: 5f78d...58b Har dette. Eneste medisinering jeg har fått foreslått er en lav dose blodtrykksmedisin. Anonymkode: dd814...f92
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #6 Skrevet 3. januar 2024 Siden dette er et nyoppstått problem, Ts, så bør du bestille deg en legetime! Om det "bare" er vanlige likfingre, så kan riktig tilskudd og dose med omega3 og chilipulver hjelpe. Men først tar du en tur til lege! Anonymkode: 5487b...418 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #7 Skrevet 3. januar 2024 Fikk det også plutselig ofte en periode, og så igjen rundt et år senere. Vet ikke hvorfor, men avtok ved at jeg masserte fingrene hardt veldig jevnlig begge gangene. Tenkte det kanskje var noen små blodårer med dårlig gjennomstrømning. Anonymkode: ecdc1...e20
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #8 Skrevet 3. januar 2024 Jeg har det også iblant, men av forskjellige årsaker har jeg dårligere blodsirkulasjon enn folk flest. Som deg, kan jeg oppleve det ved kulde, men har også opplevd det om hånda har ligget på noe som dirrer over lengre tid (f.eks kjøretøy eller verktøy). Anonymkode: f194a...528
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #9 Skrevet 3. januar 2024 Det kan være en ettervirkning av korona. Stikk til legen. Anonymkode: c23fe...427 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #10 Skrevet 3. januar 2024 Takk for mange svar! Corona hadde jeg i 2020, så det skulle være voldsomt lang tid før det brøt ut. Eneste "nye" med meg er en gastric bypass for et år siden. Har siden da gått på kalsiumtabletter, jern og multivitaminer. Fryser lett etter å ha mistet mye av isolasjonen min, men har ikke hørt om at det skal kunne henge sammen med det. Men det kan det jo for all del sikkert gjøre, altså! Anonymkode: 5f78d...58b 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #11 Skrevet 3. januar 2024 Fikk det første gang selv som 12-åring en vinterkveld i stallen og får det jevnlig hver vinter uten å feile noe annet alvorlig (har sjekket hos legen og tatt masse blodprøver). Det jeg derimot har er nokså lav bmi og lavt blodtrykk, samt puls. For meg har aktivitet/trening og å investere i en bra par skinnhansker hver vinter vært løsningen.👍 Anonymkode: f00ad...cea 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #12 Skrevet 3. januar 2024 Jeg har hatt det siden jeg var barn. Ofte, ukentlig på vinteren. Aldri tatt kontakt med lege om det, aldri tenkt at det var noe å bekymre seg over. Jeg får det alltid når jeg er i ro. F.eks setter meg i en iskald bil og kjører hjem etter jobb. Når jeg løper ute nå i -5 grader så får jeg det ikke. Da får fingre og tær masse god blod til kapillærene. Raynauds minner meg bare at jeg må bevege meg mer. Anonymkode: 43b56...f08 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #13 Skrevet 4. januar 2024 Brukt motorsag? Anonymkode: c3566...7b3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #14 Skrevet 21. mars 2024 Hvordan gikk dette?😅 Noe svar hos legen? Jeg har plutselig fått dette på én(!) finger i en alder av 37😫 Har ubehag i fingeren i flere timer etterpå, er det normalt? Anonymkode: 84b76...23b
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #15 Skrevet 21. mars 2024 Jeg er ikke ts, men har dette mange ganger i uka. Ikke bare ved temperaturendringer, men også ved bilkjøring feks. Har blitt verre og verre med årene, men regner med at det er fordi jeg har lavt blodtrykk og lav puls. Varer ikke alltid lenge, men noen ganger er fingrene så følelsesløse at de fortsatt er helt hvite etter 30 min i veldig varmt vann. Dette skjer bare om jeg har vært ute i kulden, ikke av bilkjøring. Da kommer fargen raskt tilbake. 😊 Anonymkode: f3cf5...7aa 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #16 Skrevet 21. mars 2024 Jeg har også raynauds. Kan få likfingre midt på sommeren også, selv om det er varmt. Men mest på vinteren, selvsagt. Ubehagelig og vondt. Aldri dratt til lege for det. Anonymkode: ce681...427 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #17 Skrevet 22. mars 2024 Man bør visst oppsøke lege hvis man plutselig begynner å få likfingre i voksen alder fordi det da kan skyldes bakenforliggende sykdommer. Anonymkode: 6ebf4...e33
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #18 Skrevet 22. mars 2024 Men finnes det noen medisin som virker? Anonymkode: dd814...f92
Majer Skrevet 22. mars 2024 #19 Skrevet 22. mars 2024 (endret) Betablokkere virker, men kan ha noen bivirkninger. Ellers er det bare å vaksinere seg naturlig. Altså fryse på resten av kroppen og være varm på de affiserte stedene et par ganger om dagen over en periode på 2 til 4 uker. Da venner kroppen seg til at sirkulasjonen skal være på igjen. Litt som når man tar smeltetabletter mot gressallergi. Synes det er rart at det er få spesialister innen revmatologi som vet dette Endret 22. mars 2024 av Majer
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #20 Skrevet 23. mars 2024 Jeg fikk det av Aduvanz. Kan komme av jernmangel også. Anonymkode: 90144...2af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå