Gå til innhold

Reise med baby til -25?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I helgen er jeg invitert i babyshower til en venninne på Østlandet. Det er meldt 25- der. Jeg har en baby på 7 uker. Har bestilt flybilletter og betalt ca 2500 kr. Vil egentlig strekke meg langt for å reise, da venninna mi alltid har møtt opp på lignende for meg og stiller opp. Synes det er viktig å prioritere sånt for å opprettholde vennskap til tross for avstanden. Skal sies at jeg egentlig ikke synes babyshower i seg selv er den viktigste begivenheten (og egentlig et ganske kjedelig arrangement i seg selv), men det er jo for venninna mi sin skyld.

Nå er jeg likevel i tvil. Det bor jo babyer på Østlandet også, men er det helt uansvarlig å reise dit av fri vilje? Moren min mener jeg bør være hjemme av den grunn. Jeg må jo forflytte meg iom at jeg skal bo et annet sted enn babyshoweren er. 

Det er også litt ammestyr. Sliter med diegrepet, og er mye oppe og går mens jeg ammer om natta (og dagen). Litt mer slitsomt å bo hos noen mens det er sånn, som også er et argument for å bli hjemme... 

I tillegg har jeg litt dårlig samvittighet for storesøster som naturlig nok krever mammaen sin en del for tida.. pappaen er veldig flink til å finne på ting med henne, så det blir nok en aktivitetsfylt helg. Men hun er litt var hvis hun føler jeg "bort prioriterer" henne.. 

Innspill? Klarer ikke bestemme meg....

Anonymkode: b54cd...b85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I helgen er jeg invitert i babyshower til en venninne på Østlandet. Det er meldt 25- der. Jeg har en baby på 7 uker. Har bestilt flybilletter og betalt ca 2500 kr. Vil egentlig strekke meg langt for å reise, da venninna mi alltid har møtt opp på lignende for meg og stiller opp. Synes det er viktig å prioritere sånt for å opprettholde vennskap til tross for avstanden. Skal sies at jeg egentlig ikke synes babyshower i seg selv er den viktigste begivenheten (og egentlig et ganske kjedelig arrangement i seg selv), men det er jo for venninna mi sin skyld.

Nå er jeg likevel i tvil. Det bor jo babyer på Østlandet også, men er det helt uansvarlig å reise dit av fri vilje? Moren min mener jeg bør være hjemme av den grunn. Jeg må jo forflytte meg iom at jeg skal bo et annet sted enn babyshoweren er. 

Det er også litt ammestyr. Sliter med diegrepet, og er mye oppe og går mens jeg ammer om natta (og dagen). Litt mer slitsomt å bo hos noen mens det er sånn, som også er et argument for å bli hjemme... 

I tillegg har jeg litt dårlig samvittighet for storesøster som naturlig nok krever mammaen sin en del for tida.. pappaen er veldig flink til å finne på ting med henne, så det blir nok en aktivitetsfylt helg. Men hun er litt var hvis hun føler jeg "bort prioriterer" henne.. 

Det er meldt ned til -40 i deler av Østlandet. Det er snøkaos mange steder i landet. Jeg bor selv på Østlandet og er vant med både snø og kulde, men tror ikke jeg hadde reist «unødvendig» på flytur med et så lite barn nå. Veier er stengt, skoler og barnehager er stengt.. Det er kaos med kollektivtrafikk flere steder i landet. 

Når det er meldt -25 kan det fort gå ned til -30. Hvor på Østlandet skal du? 

Risikoen er jo at du blir stående fast et sted med babyen pga været, å med en så liten baby kan det være kritisk. At du i tillegg sliter med ammingen gjør ikke saken bedre. Jeg hadde blitt hjemme. 

Anonymkode: 30a07...04d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kast kron og mynt! Du trenger ikke å se hva den lander på, du merker selv hva du håper mens mynten er i lufta.

(Selv ville jeg nok reist, mest på grunn av storesøster. Hun kommer til å kose seg med pappa og slipper å bli konfrontert med at hun må vente mens du ammer. En liten pause kan være bra.)

Anonymkode: 9f2b4...86d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Baby på 7 uker er helt greit å bruke som unnskyldning for å ikke dra, uansett temperatur. Spill inn en videomelding, send en blomsterbukett og vis at du gjør en innsats helt uten å møte opp. Helt greit.

Anonymkode: 9cefe...6b8

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker: dere skal ikke være ute? :) Vi har små babyer på Østlandet også. Har hatt det før også i -20. Det er ikke uforsvarlig av deg. Men det virker som om kanskje ikke været er det som stopper deg? Er det en enkel unnskyldning som du har ventet på, for alt annet? For du nevner ammestyr, om du orker bo hos andre, og dårlig samvittighet for storesøster.  Tenker det er viktigere du er ærlig med deg selv. Men været er ingen spesiell stopper. 

Anonymkode: 1bd0f...cdb

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenker: dere skal være ute? :) Vi har små babyer på Østlandet også. Har hatt det før også i -20. Det er ikke uforsvarlig av deg. Men det virker som om kanskje ikke været er det som stopper deg? Er det en enkel unnskyldning som du har ventet på, for alt annet? For du nevner ammestyr, om du orker bo hos andre, og dårlig samvittighet for storesøster.  Tenker det er viktigere du er ærlig med deg selv. Men været er ingen spesiell stopper. 

* uten ikke. Antar det ikke er en shower ute på vinteren :D 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er meldt ned til -40 i deler av Østlandet. Det er snøkaos mange steder i landet. Jeg bor selv på Østlandet og er vant med både snø og kulde, men tror ikke jeg hadde reist «unødvendig» på flytur med et så lite barn nå. Veier er stengt, skoler og barnehager er stengt.. Det er kaos med kollektivtrafikk flere steder i landet. 

Nei, veier, skoler og barnehager er ikke stengt på Østlandet. På sørlandet er det derimot det. 
Kulden kan skape problemer i kollektivtrafikken, så det er noe en kan ta høyde for. 
Var -25 da jeg dro hjem med nyfødt for 25 år siden.... kjempekaldt hele januar, det skal nok gå helt fint, men selvsagt... en helt plausibel unnskyldning for å bli hjemme om du føler det er tryggere. 

Anonymkode: 7cd32...9c9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, veier, skoler og barnehager er ikke stengt på Østlandet. På sørlandet er det derimot det. 
Kulden kan skape problemer i kollektivtrafikken, så det er noe en kan ta høyde for. 
Var -25 da jeg dro hjem med nyfødt for 25 år siden.... kjempekaldt hele januar, det skal nok gå helt fint, men selvsagt... en helt plausibel unnskyldning for å bli hjemme om du føler det er tryggere. 

Anonymkode: 7cd32...9c9

Poenget var at reisen til/fra kan bli problematisk. Hun skriver ingenting om hvor hun reiser fra og hvor hun skal, bare at hun er invitert til en venninne på Østlandet, noe som kan tolkes som at TS bor utenfor Østlandet selv. Jeg regner med at kanskje hun skal ta noe tog, buss eller lignende til og fra flyplass for å komme seg dit. 

Har bodd på Østlandet i 30 år, er vant med vær og vind for å si det sånn. Stort sett går det jo fint, problemet er reising fra og til andre steder når været og kulden er som den er, jeg hadde ikke gjort en sånn reise unødvendig med en så liten baby :) 

Å gå på trilletur i -20 eller ut å leke med barna når det er -25 er noe annet, da kan du snu og vende hjem i tide. Å bli stående fast i trafikken i -25 med baby derimot, er ikke verken praktisk eller forsvarlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle innspill 🙂

Babyshoweren er i Oslo, for de som spurte om det. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for alle innspill 🙂

TS

Hvis du bestemmer deg for å reise og er avhengig av kollektivtrafikken burde du planlegge reisen og sjekke at tog, busser osv faktisk går på den strekningen du skal reise :)  
Vær og føre kan endre seg kjapt. Ta høyde for at det kan bli en del kaldere enn det som faktisk er meldt. Kle deg selv og baby godt, ha skikkelig vinter vognpose/bilstolpose, ha med ekstra klær til babyen osv. 

https://www.nrk.no/stor-oslo/mange-innstilte-bussavganger-i-oslo-1.16699803

AnonymBruker
Skrevet

Det er hverken meldt -25 eller -40 i Oslo i helgen. De kalde temperaturene man ser i parantes i værmeldingen er uansett kaldeste nattetemperatur.

På dagtid vil man oppleve temperaturer på -10-15 grader, som er helt overkommelig etter min mening. Det er heller ikke meldt noe vind eller nedbør.

Anonymkode: eab1b...436

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er hverken meldt -25 eller -40 i Oslo i helgen. De kalde temperaturene man ser i parantes i værmeldingen er uansett kaldeste nattetemperatur.

På dagtid vil man oppleve temperaturer på -10-15 grader, som er helt overkommelig etter min mening. Det er heller ikke meldt noe vind eller nedbør.

Anonymkode: eab1b...436

Det er da meldt -24 på dagtid i Oslo i helgen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke babyen være med far? Unødvendig med amming, mye bedre å starte med mme.

Anonymkode: f68c7...497

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er da meldt -24 på dagtid i Oslo i helgen.

Det var også meldt -22 på torsdag allerede, men det forsvant, og ble forskjøvet til lørdagen. Nå er det bare -10. Så det er ingen garanti det skjer heller. Uansett, det er per nå meldt -24 grader fra 07-13, altså på formiddagen, med strålende sol. -18 grader fra 13-19.

Når skal du fly frem og tilbake, ts? 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for alle innspill 🙂

TS

I sentrum? Det er ikke så mye snø for eksempel midt i Oslo. For det smelter av all trafikk og mennesker. Det har vært noe kollektivt kaos; men alt avhenger av hva dere skal, hvor dere skal, og hvordan dere skal forflytte dere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var også meldt -22 på torsdag allerede, men det forsvant, og ble forskjøvet til lørdagen. Nå er det bare -10. Så det er ingen garanti det skjer heller. Uansett, det er per nå meldt -24 grader fra 07-13, altså på formiddagen, med strålende sol. -18 grader fra 13-19.

Når skal du fly frem og tilbake, ts? 

Flyr fredag formiddag, hjem søndag ettermiddag. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor kan ikke babyen være med far? Unødvendig med amming, mye bedre å starte med mme.

Anonymkode: f68c7...497

🙄🙄🙄

Anonymkode: 0efe5...cbd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

NEI!! Du har et spedbarn du reiser ikke til -25grader med en 7 uker gammel nærmest nyfødt baby.

Anonymkode: a9515...d32

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme. Hadde aldri reist med en på 7 uker om det ikke var superkritisk uansett (men det er meg da), men det været som er her på Østlandet nå tenker jeg man bør styre unna om man kan. Venninnen din kommer til å skjønne deg så fort hun sitter der selv med en på 7 uker :) Prøv heller å prioriter å møtes etter hennes baby har kommet. 

Anonymkode: c5120...854

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde først det var en baby på 7 måneder, men ser nå det var 7 uker. 
Nei hadde overhodet ikke reist med en så liten baby til Oslo nå, det er å ta en stor unødig risiko! Min mor er i Oslo akkurat nå og det er veldig veldig kaldt der allerede og masse snø. Jeg bor selv i utlandet, her er det 10 grader. Grøsser med tanken på å være i den kulden med en liten baby.

Anonymkode: 898fc...53d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...