Gå til innhold

Blosy skjerpings!


Blosy

Anbefalte innlegg

Må starte en dagbok for meg selv nå.  I år blir jeg å snu til 30 åring! Det er på tide å ta tak i helsen min og jobbe med å øke livskvaliteten min!

Jeg har forhåpentligvis et langt liv å leve, og jeg må få orden på ting.  Jeg må få skjerpings nå!  Barna mine trenger en oppegående mor, jeg må ta helsen min mer på alvor.  
 

Det er nå blitt 2024, og mye skjedde i 2023.  Jeg fikk igjen en massiv depresjon som var tung og lang, og sakte dabbet av etter sommeren.  Og nå i nov/des føler jeg meg endelig bedre, men enda ikke på topp.  Jeg nådde nyttårsforsettet mitt i 2023 og klarte komme under 100 kg noe jeg ikke husker å ha vært, var vel på ungdomsskolen det.  Kom meg helt ned i 95 kg før depresjonen kom, og nå veier jeg 122 kg igjen.

01. November fikk jeg innvilget 60% uføretrygd. Så det var en liten lettelse, mange bekymringer og tanker kunne jeg endelig slippe litt taket på.  
 

Så jeg føler jeg nå kan, bør og må jobbe med å holde helsen min i sjakk.  Jeg har nå kapasitet og tid til å prioritere å vedlikehold helsen min, heller enn hele tiden prøve å reparere skadene.  Kanskje jeg nå klarer å holde formen stabil å ikke havne i nye dype daler eller høye topper.

Så tenker dette er en god måte å ta alvorspraten min med meg selv.  Prøve å holde fokus på det som egentlig betyr noe.

Så mine fremtidige mål er:

1. Få søvn inn i en religiøs rytme, fast leggetid! Nå er barna endelig blitt så store at dette kan være mulig. Og ta en fast hvil hver dag, selv om jeg ikke sovner skal det være en dedikert hvil.

2. Fast fysisk aktivitet 2 dager i uka, så kan jeg se på om det er kapasitet til å øke det.

3. Ta medisiner religiøst!  Når en liten topp kommer å prøver å overbevise meg om at jeg ikke trenger medisiner lenger, si til deg selv «faen nå tenker du bra mye vås!».

4. Få i deg god mat, altså nok proteiner og fiber! Og nok drikke!  Og ikke overspis, uansett hvor miserabel du føler deg. Du blir bare like om ikke mer miserabel etterpå.

5. Få inn en fast rutine på husarbeid!  Ta litt hver dag! Sett på alarm og fokuser på husarbeid, og ikke ta opp mobilen før alarmen går.  Ikke humle deg bort!

6. Sett av tid til å meditere/lese. 15-20 min 3 dager i uka.

7. Sett deg ned med hobby, selv om jeg ikke føler for det. Bare sett deg ned med det, og sitt der i 15 min. Om du enda ikke føler for det kan du la det være.  Gjør dette uansett.

Dette er vel de tingen jeg tenker står sterkest akkurat nå, som må jobbes med.

Og 8. skriv her ihvertfall en gang i uka! 
 

Ta styring, prøv å jobbe fremover.  Opp og frem Blosy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...