Gå til innhold

Kan bli bikkjekaldt - Redd bikkja

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holder katten inne. Jeg tror faktisk hun skjønner det!! 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Gjest vintersolverv
Skrevet

Ser ofte folk som er ute med hunder som fryser dessverre.

Skrevet

Har en katt som hater kulde og regn..ut å gjøre fra seg..inn resten av dagen

Og heldigvis har hunden en mor som er frysepinne og takler ikke kulde og dermed blir det små turer he he 

• Liker 1
Skrevet

Det overresker meg at folk må ha instruksjoner om sånt. Er ikke folk i stand til å tenke lenger?

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (1 minutt siden):

Det overresker meg at folk må ha instruksjoner om sånt. Er ikke folk i stand til å tenke lenger?

Nei. Noen slipper ut katta om kvelden, og lar den gå ute hele natten

Anonymkode: 9d91b...605

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er snakk om få dager så ville jeg tatt korte lufteturer/ut i hagen, 5 minutter, og kanskje en liten tur på 10-15 minutter. Lek, hjernetrim, godbitsøk inne. Vurdere potesokker og dekken selv om hunden er kort tid ute. 

Anonymkode: e9390...58d

AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (4 minutter siden):

Desverre så er det mange som fortsatt har «katter klarer seg selv» tankegang blant annet. De ørten innleggene til div dyrevernsorganisasjoner er ikke nok til å få dem til å forstå…. 

Anonymkode: 2556f...ddc

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Både hund og katt tåler dette helt fint. Hysteria

Anonymkode: aca99...81f

• Nyttig 1
Skrevet

Glad jeg har innepuser Frida og Tuss ❤️😻

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Desverre så er det mange som fortsatt har «katter klarer seg selv» tankegang blant annet. De ørten innleggene til div dyrevernsorganisasjoner er ikke nok til å få dem til å forstå…. 

Anonymkode: 2556f...ddc

Det er sant.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er mye katten min "tåler" men jeg ønsker henne mest mulig komfort. Jeg skulle også klart meg ute en natt, men jeg hadde absolutt ikke likt det.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Katta holder seg inne selv nå med -10grader, kun meget korte turer ut om hun våger seg dit på maks fem minutter.

Greit med luke så hun styrer det selv. Til gjengeld er hun gjerne ut 12 timer om gangen på våren. Vi gleder oss alle til det :)

Men ja, det er rart at man må finne folk på dette...

Anonymkode: f7473...106

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Noen slipper ut katta om kvelden, og lar den gå ute hele natten

Anonymkode: 9d91b...605

Jeg gjør dette når det er varmere enn 5 minus. Katta vil ut, og trenger å leve etter instinktene sine. Når det er kaldt holder hun seg inne av seg selv. Dette finner pus og jeg ut av selv. Trenger ikke fordømmelse fra KG! Katter er forskjellige!

Anonymkode: 72e8c...90a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer an på pelstype mer enn hysteri.

Her er et bilde av en hund som har fått skikkelig kulde skader på pungen 

Screenshot_20240102_215607_SamsungInternet.thumb.jpg.aec3d1ecb9dde458a04f4100574fa5d4.jpg

https://www.nrk.no/livsstil/bikkjekaldt_-seks-rad-til-hundeeiere-1.13904358

Jeg tenker at en trenger ikke presse smertegrensen til dyr og kalle det hysteri for at en tar dyr sin komfort og helse på alvor. En tar kanskje ikke de lengste og bratteste fjellturene med hunden når de er 30 grader og en bør også tenke seg om når en lufter hunden når det er kalt. For dyr har en temperatur grense de og.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (Akkurat nå):

Det kommer an på pelstype mer enn hysteri.

Her er et bilde av en hund som har fått skikkelig kulde skader på pungen 

Screenshot_20240102_215607_SamsungInternet.thumb.jpg.aec3d1ecb9dde458a04f4100574fa5d4.jpg

https://www.nrk.no/livsstil/bikkjekaldt_-seks-rad-til-hundeeiere-1.13904358

Jeg tenker at en trenger ikke presse smertegrensen til dyr og kalle det hysteri for at en tar dyr sin komfort og helse på alvor. En tar kanskje ikke de lengste og bratteste fjellturene med hunden når de er 30 grader og en bør også tenke seg om når en lufter hunden når det er kalt. For dyr har en temperatur grense de og.

Men er det frostskade eller mekanisk gnissing fra snø/is?

Man tar ikke en innehund som er vant til 25C året rundt og setter den på et isflak i Nordishavet. Man tilpasser til rase, alder og tilvenning (hunder som er ute på høsten får antagelig bedre pels av det).

Poenget er at noen hunder takler kulda helt fint. Retrieveren min bader i bekken i -15C og har det brille-fint (i juli har han det derimot fælt). Han viser ingen tegn på å trenge dekken eller sokker på timesturer i Norsk vinterklima. Men han får vondt på beina av å gå på saltet vei.

Anonymkode: ee1c8...24d

• Nyttig 1
Skrevet

Nærmer det seg - 10 effektive minus kommer ulldekkenet på. Nærmer det seg - 15 blir det også sokker. Ellers er jeg ikke lengre ute i sprengkulda enn hunden tåler helt fint. Hun er frøsen av seg, men likevell glad i å være ute og vet å holde seg i bevegelse. Tydeligvis streiket hun og ville ikke ut i - 24. Jeg har vell bare opplevd - 18 og da var hun glad til. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man tar ikke en innehund som er vant til 25C året rundt og setter den på et isflak i Nordishavet. Man tilpasser til rase, alder og tilvenning (hunder som er ute på høsten får antagelig bedre pels av det).

Poenget er at noen hunder takler kulda helt fint. Retrieveren min bader i bekken i -15C og har det brille-fint (i juli har han det derimot fælt). Han viser ingen tegn på å trenge dekken eller sokker på timesturer i Norsk vinterklima. Men han får vondt på beina av å gå på saltet vei.

Handler ikke om "bedre pels" da har du null kunnskap om hunder. Forskjellige raser har forskjellig type pels. Mange raser har underull og dekkhår mens andre har bare dekkhår. Og de ville ikke fått en annen pels om du så tok den med på nordpolen i et år, og det har lite med å være ute på høsten å gjøre.

Så det er fullstendig feil å si at alle hunder og katter tåler det.

Jada alaska malamuten til venninna mi som sover ute hele året igjennom har det tipp topp også den nå men det er veldig mange raser som ikke har det tipp topp i sprengkulda og det å kalle det hysteri for at en tar det litt på alvor og tilpasser tur og utstyr etter det synes jeg blir forferdelig feil. Sånne tanker burde en ha parkert for lenge siden. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og min på 40 kilo fikk vannhale av å bade en kort stund utpå våren, 5-6 plussgrader. 

At det gikk greit med din hund betyr ikke at det er greit eller at det går bra for alle. 

Er så mange som slenger bemerkninger etter eiere som passer på dyrene sine mtp bekledning, virker som folk tror de er nødt til å påpeke hvorvidt de er enige med eiers vurdering av egen hunds helse. Min gikk med dekken til stadighet grunnet forkalkninger i ledd, både ved kulde, kald vind og regn. Hun hadde ikke dødd av å gå uten, men livskvaliteten hennes ville blitt dårligere. 

Anonymkode: 068f0...d06

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Om katten blir stengt inne i naboens garasje/bod som ikke er isolert så hjelper det ikke med katteluke. Jeg har katt som bare går ut korte turer men innimellom er borte over natten og da har hun vært stengt inne hos naboer, skjer det i 24minus så er det for kaldt. Holder derfor katten inne når det er over 10-15minus. 

Anonymkode: b914b...094

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om katten blir stengt inne i naboens garasje/bod som ikke er isolert så hjelper det ikke med katteluke. Jeg har katt som bare går ut korte turer men innimellom er borte over natten og da har hun vært stengt inne hos naboer, skjer det i 24minus så er det for kaldt. Holder derfor katten inne når det er over 10-15minus. 

Anonymkode: b914b...094

Eller gjemmeplasser der pus kan bli innesnødd/måket igjen. Selv måker jeg åpninger der kattene pleier å gjemme seg, selvom mine er blitt frivillige innekatter de siste dagene😅 Det er først og fremst det jeg er redd for, ikke at de skal få frostskader av en liten dotur ut. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...