AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #21 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Testkjørte en TM3 for en stund siden og TACC gjorde til og med gammeldags cruise control ubrukelig. Slå den av etter to fantombremsinger. Forhandleren mente at "dette blir løst snart" - en linje Tesla har kjørt i snart et tiår - og at TACC ikke kunne brukes på svingete norske tofeltsveier der lastebiler kan komme imot og stå parkert langs veien. Dette er grunnen til at vi ikke kjøpte Tesla. Har i dag to Kia EV6 som fungerer utmerket og kan alt bedre enn en hvilken som helst Tesla. Anonymkode: b7605...af3 Autopilot er ikke et magisk verktøy men noe som skal støtte føreren. Om utgangspunktet ditt var at den skal kunne løse oppdukkende situasjoner hadde du nok litt høye forventninger. Jeg fikk endel fantomebremsinger i 2018-2019 men ikke opplevd det på flere år. Fikk det i dag på en I.D4 som trodde 110 sonen var 50 sone pga kryssende vei under veibanen, så tror dette er en utfordring som gjelder flere. Men ikke opplevd det med Teslaen jeg kjører på samme strekning daglig. Autopilot er altså ikke noe fantastiske greier, men min erfaring er at lengre turer på 30-40 mil går langt bedre enn med en bil uten noe lignende. Aktiverer det og resten av turen følger jeg med, men trenger ikke være like aktiv sjåfør som ellers. Anonymkode: bc50d...d8e 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #22 Skrevet 2. januar 2024 Som sagt, prøvde ikke autopilot, men bare cruise control/TACC. Det feilet med potensielt fatale konsekvenser. Anonymkode: b7605...af3 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #23 Skrevet 3. januar 2024 Har Tesla 3, cruisekontroll er mer elendig enn på vår Honda cr-v fra 2006. Fsd er livsfarlig men finnes ikke i Norge. Anonymkode: e3a1d...a89 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #24 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Som sagt, prøvde ikke autopilot, men bare cruise control/TACC. Det feilet med potensielt fatale konsekvenser. Anonymkode: b7605...af3 Når var dette? Fantomebremsinger er så godt som utryddet men kan såklart skje. Om dette var et stort og farlig problem hadde det blitt kjent, så tror du har vært uheldig. Og at din erfaring neppe kan brukes som argument for at Tesla er dårlig på det. De ligger heller noen år foran i løypa med autopilot og førerstøtte. Har som sagt kjørt Tesla med acc / autopilot i snart seks år og ikke opplevd noen problemer siste årene. Ikke at min erfaring kan deles med alle, men kjenner mange som kjører ulike varianter av Tesla og ingen av de har heller nevnt noe om feil. Anonymkode: bc50d...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #25 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Når var dette? Fantomebremsinger er så godt som utryddet men kan såklart skje. Om dette var et stort og farlig problem hadde det blitt kjent, så tror du har vært uheldig. Og at din erfaring neppe kan brukes som argument for at Tesla er dårlig på det. De ligger heller noen år foran i løypa med autopilot og førerstøtte. Har som sagt kjørt Tesla med acc / autopilot i snart seks år og ikke opplevd noen problemer siste årene. Ikke at min erfaring kan deles med alle, men kjenner mange som kjører ulike varianter av Tesla og ingen av de har heller nevnt noe om feil. Anonymkode: bc50d...d8e Er mange Teslaer, og andre elbiler, som bremser opp unødig når de ”ser” en lavere hastighet på en sidevei. Så å hevde at slik ikke har skjedd, er det på tide å få hodet opp fra sandhaugen og begynne å lese litt artikkler om nettopp den problematikken. Var et innslag på nyhetene også før jul om det. Anonymkode: feada...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #26 Skrevet 3. januar 2024 36 minutter siden, AnonymBruker said: Er mange Teslaer, og andre elbiler, som bremser opp unødig når de ”ser” en lavere hastighet på en sidevei. Så å hevde at slik ikke har skjedd, er det på tide å få hodet opp fra sandhaugen og begynne å lese litt artikkler om nettopp den problematikken. Var et innslag på nyhetene også før jul om det. Anonymkode: feada...8a2 Det er forskjell på fantombremsing, som kan være trafikkfarlig, der bilen bråbremser tilsynelatende uten grunn. Dersom bilen leser feil fartsgrense er det ingen bråstopp men en sakte oppbremsing som om man slipper gassen i en fossilbil. Fantombremsing er blitt stort sett eliminert det siste året, kan ikke huske sist gang min tesla hugde inn bremsene uten grunn. Det å lese fartsgrenser er alle biler dårlige på, vår tesla er bedre enn vår BMW og vår gamle VW. Anonymkode: 2b38a...40a
newman01 Skrevet 3. januar 2024 #27 Skrevet 3. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Er mange Teslaer, og andre elbiler, som bremser opp unødig når de ”ser” en lavere hastighet på en sidevei. Så å hevde at slik ikke har skjedd, er det på tide å få hodet opp fra sandhaugen og begynne å lese litt artikkler om nettopp den problematikken. Var et innslag på nyhetene også før jul om det. Anonymkode: feada...8a2 Det er vel ikke kun et elbilfenomen. TSR er vel obligatorisk i alle nye biler nå? Statens Vegvesen har en solid jobb med å rydde opp i skyggedata 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #28 Skrevet 3. januar 2024 newman01 skrev (11 minutter siden): Det er vel ikke kun et elbilfenomen. TSR er vel obligatorisk i alle nye biler nå? Statens Vegvesen har en solid jobb med å rydde opp i skyggedata Nei det er det ikke. Er kun elbiler som har blitt utstyrt slik ubrukelig søppel. Andre leser, eller bare vet, hvilken hastighet det er der en kjører. Anonymkode: feada...8a2
newman01 Skrevet 3. januar 2024 #29 Skrevet 3. januar 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: Nei det er det ikke. Er kun elbiler som har blitt utstyrt slik ubrukelig søppel. Andre leser, eller bare vet, hvilken hastighet det er der en kjører. Anonymkode: feada...8a2 Anti-Speeding Tech Is Now Mandatory in European Union (autoweek.com) Joda, gjeldende fra 2024 og gjelder alle biler solgt i EU 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #30 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er mange Teslaer, og andre elbiler, som bremser opp unødig når de ”ser” en lavere hastighet på en sidevei. Så å hevde at slik ikke har skjedd, er det på tide å få hodet opp fra sandhaugen og begynne å lese litt artikkler om nettopp den problematikken. Var et innslag på nyhetene også før jul om det. Anonymkode: feada...8a2 Det du her beskriver er et bil - problem, ikke et Tesla - problem. Anonymkode: bc50d...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #31 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det du her beskriver er et bil - problem, ikke et Tesla - problem. Anonymkode: bc50d...d8e Er det bare Tesla jeg nevner? Klarer du ikke lese at jeg tar med alle? Eller gjorde det vondt når jeg kom til å skrive Tesla? Anonymkode: feada...8a2
newman01 Skrevet 3. januar 2024 #32 Skrevet 3. januar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Er det bare Tesla jeg nevner? Klarer du ikke lese at jeg tar med alle? Eller gjorde det vondt når jeg kom til å skrive Tesla? Anonymkode: feada...8a2 Tja... 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei det er det ikke. Er kun elbiler som har blitt utstyrt slik ubrukelig søppel. Andre leser, eller bare vet, hvilken hastighet det er der en kjører. Anonymkode: feada...8a2 4 hours ago, AnonymBruker said: Er mange Teslaer, og andre elbiler, som bremser opp unødig når de ”ser” en lavere hastighet på en sidevei. Så å hevde at slik ikke har skjedd, er det på tide å få hodet opp fra sandhaugen og begynne å lese litt artikkler om nettopp den problematikken. Var et innslag på nyhetene også før jul om det. Anonymkode: feada...8a2 Du har inkludert Tesla og elbiler. Men glemmer alle de andre som går på fossilt, eller en kombinasjon av el og fossilt. Og hydrogen 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #33 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det bare Tesla jeg nevner? Klarer du ikke lese at jeg tar med alle? Eller gjorde det vondt når jeg kom til å skrive Tesla? Anonymkode: feada...8a2 I det du argumenterer mot tesla og andre elbiler sin acc i en tråd hvor temaet er Tesla og acc, så er det jo litt tynt å komme med "nevnte ikke Tesla ass" for å ro deg bakover. Men da er vi enige. Problemet du nevnte er ikke et problem og i den grad det er det, gjelder det samtlige biler og ikke bare Tesla. Anonymkode: bc50d...d8e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #34 Skrevet 3. januar 2024 Toyota Prius Gen 3 har radar og fungerer utmerket. Tesla ser spøkelser over alt, under broer etc kan den plutselig finne på å bråbremse. Anonymkode: e3a1d...a89
K.B. Skrevet 3. januar 2024 #35 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvordan fungerer autostyringen til tesla? La oss si man er på landevei uten midtstripe. Klarer den fortsatt å forstå hvor feltet man skal kjøre i er? Anonymkode: ee508...4c0 Kjør bilen din på vanlig måte du. Så mye av ulykkene de siste året er jo nettopp fordi folk stoler alt for mye på Tesla piloten.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #36 Skrevet 3. januar 2024 K.B. skrev (4 minutter siden): Kjør bilen din på vanlig måte du. Så mye av ulykkene de siste året er jo nettopp fordi folk stoler alt for mye på Tesla piloten. Er det? Helt uten sarkasme osv, har du kilde på det? Anonymkode: bc50d...d8e
K.B. Skrevet 3. januar 2024 #37 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det? Helt uten sarkasme osv, har du kilde på det? Anonymkode: bc50d...d8e Det gidder jeg ikke lete frem, men google trafikk ulykker grunnet autopilot og du finner en masse artikler om dette, spesielt hvis du søker på Engelsk, du finner Musk fanboys som sitter i passasjersetet å "kjører" bilen sin osv..
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #38 Skrevet 3. januar 2024 K.B. skrev (5 minutter siden): Det gidder jeg ikke lete frem, men google trafikk ulykker grunnet autopilot og du finner en masse artikler om dette, spesielt hvis du søker på Engelsk, du finner Musk fanboys som sitter i passasjersetet å "kjører" bilen sin osv.. Vanlig kotyme er at man kan dokumentere en påstand. Men jeg søkte og på 7 år har det vært 8 dødsulykker i USA. Ingen tall i Norge, men det var en ID4 som kjørte over en fotgjenger her om dagen på grunn av det. Så er det jo mellomting mellom å kjøre selv og å sette seg i passasjersetet. Jeg er ganske sikker på at TS er på den riktige siden av den linja 😆 Anonymkode: bc50d...d8e 1
K.B. Skrevet 3. januar 2024 #39 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vanlig kotyme er at man kan dokumentere en påstand. Men jeg søkte og på 7 år har det vært 8 dødsulykker i USA. Ingen tall i Norge, men det var en ID4 som kjørte over en fotgjenger her om dagen på grunn av det. Så er det jo mellomting mellom å kjøre selv og å sette seg i passasjersetet. Jeg er ganske sikker på at TS er på den riktige siden av den linja 😆 Anonymkode: bc50d...d8e https://www.elbil24.no/nyheter/da-politiet-stoppet-tesla-en-satt-det-ingen-i-forersetet/74748879 https://dinside.dagbladet.no/motor/kjorte-sin-tesla-fra-baksetet/73791510 https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dn1nBB/selvkjoerende-bil-stoppet-av-politiet https://www.motor.no/aktuelt/tesla-autopilot-i-utide-forer-til-ulykker/261358 Dette var noen random søk, så at folk stoler for mye på autopilot er ikke noe jeg har dratt ut av ræva.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #40 Skrevet 3. januar 2024 K.B. skrev (1 time siden): https://www.elbil24.no/nyheter/da-politiet-stoppet-tesla-en-satt-det-ingen-i-forersetet/74748879 https://dinside.dagbladet.no/motor/kjorte-sin-tesla-fra-baksetet/73791510 https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dn1nBB/selvkjoerende-bil-stoppet-av-politiet https://www.motor.no/aktuelt/tesla-autopilot-i-utide-forer-til-ulykker/261358 Dette var noen random søk, så at folk stoler for mye på autopilot er ikke noe jeg har dratt ut av ræva. Jo, egentlig. Den eneste norske artikkelen der er 4 år gammel. De fra USA er 2-3 år gamle. Og igjen, det er ikke slik TS fremstiller at hen skal bruke den. Det er forskjell på å barbere og kutte av seg hodet. Det du gjør nå er å finne eksempler på dårlige sjåfører, ikke at systemet ikke fungerer. Det blir som at jeg skal linke til artikler som omhandler fyllekjøring og si til TS at hen ikke må finne på å kjøpe bil, da blir man automatisk fyllekjører. Anonymkode: bc50d...d8e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå