Gå til innhold

Tesla og autostyring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan fungerer autostyringen til tesla? La oss si man er på landevei uten midtstripe. Klarer den fortsatt å forstå hvor feltet man skal kjøre i er?

Anonymkode: ee508...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan fungerer autostyringen til tesla? La oss si man er på landevei uten midtstripe. Klarer den fortsatt å forstå hvor feltet man skal kjøre i er?

Fungerer elendig, etter alle videoer som ligger ute på weben. Bare se på denne 😄

Anonymkode: feada...8a2

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fungerer elendig, etter alle videoer som ligger ute på weben. Bare se på denne 😄

Har du selv testet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har du selv testet?

Er et ikke tema å kjøpe Tesla, nettopp pga elendig kvalitet!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er et ikke tema å kjøpe Tesla, nettopp pga elendig kvalitet!

Men da kan jo ikke du gi tips ang hvordan det fungerer heller da:/ ngpende den videoen så sier sjåføren at han var uoppmerksom, og rapporterer sa at det hadde skjedd flere lignende ulykker på stedet. Så den videoen hjelp absolutt ikke med spørsmålet mitt ang hvordan autostyringen fungerer på smale veier uten midtstripe. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da kan jo ikke du gi tips ang hvordan det fungerer heller da:/ ngpende den videoen så sier sjåføren at han var uoppmerksom, og rapporterer sa at det hadde skjedd flere lignende ulykker på stedet. Så den videoen hjelp absolutt ikke med spørsmålet mitt ang hvordan autostyringen fungerer på smale veier uten midtstripe. 

Den rundkjøringen er faktisk godt synlig, for der har jeg kjørt selv😄 Men ute noen form for automatikk, og begge hender på rattet og blikket dit det skal være, null problem! Unskyldingen måtte klart bli uoppmerksomhet☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bilen bruker ikke bare midtstripen. Den bruker kantmerking mer, samt bilene forran. Du kan ikke stole 100% på bilen, så må passe på, men det fungerer overraskende hodt og er en enorm hjelp på langkjøringer og ved kø.

Anonymkode: 5b24d...f97

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er feil å kalle del autostyring / autopilot. Det er en førerassistent på lik linje som abs, cruisecontrol osv. I de fleste omstendigheter er den helt genial og jeg er mye mer opplagt etter lange turer hvor den har vært aktivert. 

Samtidig ser ikke bilen at 300 leter fremme er det veiarbeid eller at veien går over til grus. Den forstår heller ikke at regn og fire minus gir underkjølt regn og såpeglatt føre. 

Jeg har blitt overrasket enkelte ganger hvor godt den har fungert i ganske uoversiktlige strekninger men også hvor dårlig den har fungert når alt har ligget til rette for at den skal fungere. 

Mange biler har tilsvarende systemer men etter min erfaring er Tesla 3-5 år foran i løypa.

Anonymkode: bc50d...d8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men for å svare konkret, det er litt forskjellig. Den kan lese en smal vei med to kjørefelt som et bredt kjørefelt. Men det kommer an på kartdata, flåteerfaring, hva Tesla vet om veien osv. Men det blir bedre og bedre. 

Tidligere var "autopiloten" elendig når bilen lå på europavei og passerte påkjøringsfelt. Norge har som et av få land ikke stripete markering mot slutten av feltet, dvs høyre kjørefelt blir plutselig 5 meter bredere og bilen søkte mot midten. Så den tok en automatisk høyrejustering i det påkjøringsfeltet nærmet seg slutten. Ikke veldig gøy om man ikke vet om denne buggen. Men det skjer aldri lenger, så systemet lærer og blir bedre. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er feil å kalle del autostyring / autopilot. Det er en førerassistent på lik linje som abs, cruisecontrol osv. I de fleste omstendigheter er den helt genial og jeg er mye mer opplagt etter lange turer hvor den har vært aktivert. 

Samtidig ser ikke bilen at 300 leter fremme er det veiarbeid eller at veien går over til grus. Den forstår heller ikke at regn og fire minus gir underkjølt regn og såpeglatt føre. 

Jeg har blitt overrasket enkelte ganger hvor godt den har fungert i ganske uoversiktlige strekninger men også hvor dårlig den har fungert når alt har ligget til rette for at den skal fungere. 

Mange biler har tilsvarende systemer men etter min erfaring er Tesla 3-5 år foran i løypa.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men for å svare konkret, det er litt forskjellig. Den kan lese en smal vei med to kjørefelt som et bredt kjørefelt. Men det kommer an på kartdata, flåteerfaring, hva Tesla vet om veien osv. Men det blir bedre og bedre. 

Tidligere var "autopiloten" elendig når bilen lå på europavei og passerte påkjøringsfelt. Norge har som et av få land ikke stripete markering mot slutten av feltet, dvs høyre kjørefelt blir plutselig 5 meter bredere og bilen søkte mot midten. Så den tok en automatisk høyrejustering i det påkjøringsfeltet nærmet seg slutten. Ikke veldig gøy om man ikke vet om denne buggen. Men det skjer aldri lenger, så systemet lærer og blir bedre. 

Tesla kaller den autostyring, men da fungerer den kanskje som den bilen vi har i dag som trekker meg inn på veien om den mener jeg ligger litt for langt ut til høyre:) 

Høres veldig bra ut! Og jeg vil jo raskt lære meg hvordan den fungerer på veiene rundt her.. som hovedsakelig er medium til smale smale landeveier med og uten midtstripe.
Interessant å høre hvordan det har forbedret seg gjennom årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Norge er ikke autopilot mulig å bruke på tesla. 

Anonymkode: e8c7b...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tesla kaller den autostyring, men da fungerer den kanskje som den bilen vi har i dag som trekker meg inn på veien om den mener jeg ligger litt for langt ut til høyre:) 

Ja, de kaller den det. Men den fungerer som den du har, bare at den fungerer med "mer selvtillit" om det gir mening. Kjører av og til både VW og Audi med tilsvarende system og av og til lurer jeg på om systemet er i drift før det plutselig er det når jeg ikke forventer det. Tesla føles mer.. Integrert og ferdig. Selv om det er forbedringer som må komme. 

Høres veldig bra ut! Og jeg vil jo raskt lære meg hvordan den fungerer på veiene rundt her.. som hovedsakelig er medium til smale smale landeveier med og uten midtstripe.
Interessant å høre hvordan det har forbedret seg gjennom årene!

Ja, det er enkelte veistrekker den gjør samme feilen hver gang 😆 Og krevende svinger og kryss hvor den fungerer 10/10. 

Kan gi et råd om å ikke investere i EAP (den utvidete autopiloten). Koster vel 30.000 og er på ingen måte verdt det etter at EU reglene ble innført i 2020(?). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Norge er ikke autopilot mulig å bruke på tesla. 

Rart. Jeg har brukt systemet hver dag siden 2018, over ca 100.000 km og med unntak av enkelte steder / egenskaper, fungerer det ganske så fint. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Rart. Jeg har brukt systemet hver dag siden 2018, over ca 100.000 km og med unntak av enkelte steder / egenskaper, fungerer det ganske så fint. 

Da vil jeg tippe du bruker assistert kjøring, og ikke selvkjørende autopilot :)

https://www.tv2.no/broom/to-millioner-teslaer-ma-oppdateres/16301469/

Gjelder ikke Norge – foreløpig

Autopilot er foreløpig ikke mulig å bruke på norske veier. Norske Tesla-eiere kan riktignok kjøpe seg en Tesla med «fremtidig selvkjørende funksjoner» til den nette tilleggssum av 59.600 kroner + eventuell moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Autopilot er foreløpig ikke mulig å bruke på norske veier. Norske Tesla-eiere kan riktignok kjøpe seg en Tesla med «fremtidig selvkjørende funksjoner» til den nette tilleggssum av 59.600 kroner + eventuell moms.

Jeg bruker autopilot jo. Det Tesla kaller autopilot

Det du snakker om, FSD (Full self driving) er knapt lansert i USA i en prøvevariant. Det må ikke forveksles med autopilot. Så her blander tv2 begrepene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, de kaller den det. Men den fungerer som den du har, bare at den fungerer med "mer selvtillit" om det gir mening. Kjører av og til både VW og Audi med tilsvarende system og av og til lurer jeg på om systemet er i drift før det plutselig er det når jeg ikke forventer det. Tesla føles mer.. Integrert og ferdig. Selv om det er forbedringer som må komme. 

Ja, det er enkelte veistrekker den gjør samme feilen hver gang 😆 Og krevende svinger og kryss hvor den fungerer 10/10. 

Kan gi et råd om å ikke investere i EAP (den utvidete autopiloten). Koster vel 30.000 og er på ingen måte verdt det etter at EU reglene ble innført i 2020(?). 

Kjenner jeg gleder meg nå! Det blir gøy å teste ut. I dag har jeg elbil med rekkevidde og ladekapasitet som gjør at vi bruker 4,5 timer på en tur som tar 2,5 time uten ladestopp 😄 så en skikkelig bil med bra rekkevidde og morsomme hjelpesystemer skal bli som natt og dag 😊

Vet du hvordan disse systemene fungerer på veier uten veilys? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den funksjonen jeg spør etter her er fullt fungerende, full selvkjørende vil ikke være aktuelt på lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner jeg gleder meg nå! Det blir gøy å teste ut. I dag har jeg elbil med rekkevidde og ladekapasitet som gjør at vi bruker 4,5 timer på en tur som tar 2,5 time uten ladestopp 😄 så en skikkelig bil med bra rekkevidde og morsomme hjelpesystemer skal bli som natt og dag 😊

Vet du hvordan disse systemene fungerer på veier uten veilys? 

Kameraene fremover analyserer fra 0 - 250 meter, avhengig av lysforhold. Men jeg har kjørt i mørket fra Elverum til Trysil på rv3 som ikke er belyst uten problem. Men der er det jo god markering på asfalten. Om det er smale veier, ingen markering og helt mørkt vil det nok gå bra, men litt avhengig av kontrasten mellom asfalt og grøft. Har aldri testet den på sånt føre, da foretrekker jeg å kjøre selv 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Teslaen vil klare å kjøre på en vei uten midtstripe, men den tar ikke høyde for at motkommende biler kutter svingene. Autostyring er ikke noe vits å bruke på små veier, den vil slite over bakketoppen og rundt skarpe svinger, og den eier ikke noen forståelse for lokal kjørekultur.

Men på firefelts motorvei og tildels stor og rett tofelts er det helt nydelig å kjøre med. Jeg bruker det så ofte jeg kan.

Anonymkode: 2729e...0bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Testkjørte en TM3 for en stund siden og TACC gjorde til og med gammeldags cruise control ubrukelig. Slå den av etter to fantombremsinger. Forhandleren mente at "dette blir løst snart" - en linje Tesla har kjørt i snart et tiår - og at TACC ikke kunne brukes på svingete norske tofeltsveier der lastebiler kan komme imot og stå parkert langs veien.

Dette er grunnen til at vi ikke kjøpte Tesla. Har i dag to Kia EV6 som fungerer utmerket og kan alt bedre enn en hvilken som helst Tesla.

Anonymkode: b7605...af3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...