Gå til innhold

Leve på Studielån i Oslo?


Mira79

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor mye en student får sånn ca. i studielån pr. mnd. hvis en går på privatskole i Oslo?

Må de fleste jobb i tillegg eller går det bra å kun leve på studielån?

Og hva rekker studielånet til evt. hva rekker det ikke til?

Hadde vært fint å hørt fra flere om dette. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel kommet nye regler i år, men i fjor som var mitt foreløpig siste år som student tror jeg det var ca 8000 imnd. Hvis du skal betale skolepengene med studielånet blir vel dette litt lite. Jeg har jobbet ved siden av skolen både på videregående og på høyskolen. Både for å få lit ekstra penger, men også for å få jobberfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg prøvde meg uten jobb... med en husleie på 3500,- i mnd... og et totalt utbetalt lån på 6000,- i mnd... holdt ikke særlig lenger enn akkurat,så jeg måtte finne meg en deltidsjobb et par kvelder i uka.. det kan gå, om du virkelig går inn for det, men anbefales ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke på privatskole, men på hio...

Jeg betaler leie og huslån sammen med samboeren min, betaler "bare" 30% av lånet og halve leia og dette er billigere enn å leie for min del.

Men de 6000 jeg får fra lånekassa strekker ikke til...

Det blir feil, jeg sparer lånet og jobber to kvelder i uka + annenhver lørdag og kopenserer for lånet med dette. Foreløpig går dette greit. Men min arbeidsgiver (Kiwi) er veldig forståelsesfull og bevist på at vi som jobber og studerer skal prioritere studiene. Så er vi på skolen lenge en dag vi skal jobbe er det greit om vi kommer etterpå og vi er og fleksible i forhold til hverandre i forhold til å bytte etc...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 8000 per måned??? Du får jo bare for 10 måneder??? Dersom man betaler 3000 i husleie sitter man igjen med det samme som jeg har som er i full jobb (etter at lån og barnehage er betalt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får 6000 pr. mnd i lån og stipend og en større engangssum (ca 15000) ved hvert semesterstart (dekker jo knapt nok bøker jo!!! :-? )

Det er jammen ikke mye å leve for når en tenker på hva det koster å studere!! har ikke mer en noen hundrelapper igjen å lever for jeg nå! og da fikk jeg stipend den 15 november...det er så deprimerende at! og nå som det er snart jul og greier!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg tror du skal slite litt for å få endene til å møtes om du bare skal leve på studielån og stipend. Husleia her er som regel høy... 3500-4000 er vanlig. Og da har du knappe 2000 igjen. Deltidsjobb (jeg jobber lørdag og søndag annenhver helg) kan gi deg noen ekstra lapper i kassa i måneden. Selv har jeg utbetalt ca 3500 i måneden dersom jeg jobber disse fire dagene. Hjelper litt på, også trenger ikke jobben gå utover skole (Dersom du er flink og leser litt på ukedagene).

Lykke til!

klem fra Kosepia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...