Gå til innhold

Er det sært å invitere til vielse uten noe mer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er begge private av oss og føler det unaturlig å skulle ha stort bryllup med alt som følger med. Intimt med nærmeste familie frister heller ikke da noen ikke går over ens osv. Samtidig er vi tradisjonelle og ønsker noe mer enn å signere papirene. Vi har lekt med tanken på kombinert bryllup og bryllupsreise, kun oss to, men usikre. Føler vi ville fått i pose og sekk med full klassisk vielse i kirken, tatt litt bilder og reist rett på bryllupsreise etterpå.  Vet det er «vår» dag, men hvor sært er dette? Tenker da det er null forventninger til utdrikningslag, gaver o.l, mer en anledning for venner og familie som ønsker å se vielsen.

Aldri hørt om denne varianten før, noen erfaringer?

Anonymkode: 1167d...48a

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bella78

Jeg vet folk som har hatt kun familien til middag etter vielsen, men ikke hatt fest. Og vet folk som har hatt privat vielse med kun de nærmeste i kirken. Men aldri hørt noen som har invitert til kun vielse, og så avsluttet etter kirken… Hva ser du for deg å evt skrive i innbydelsen da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om folk som har giftet seg på tinghus og ikke gjort mer eller reist. Eller har giftet seg på reisen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk med presten om hen kan vie dere under en vanlig gudstjeneste.

Så kan dere informere de dere ønsker om dette, ta bilder og fyke direkte på tur. 😀

Anonymkode: 41913...1ae

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres veldig fint ut! 
Men samtidig, når dere kommer ut av kirken vil det kanskje føles rart og bare stå på parkeringsplassen og prate med folk før dere drar videre. Kan det finnes en kirkestue eller noe annet på stedet der man kan servere kaffe og kaker og lage et bittelite selskap som dere deltar på for å mingle en times tid før dere stikker avgårde på bryllupsreise. Tror det er viktig at det er på samme sted som kirken, at det ikke går bort tid i forflytning og leielokale som skaper «styr».

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ja, jeg har blitt invitert i barnedåp en vanlig søndag der foreldrene plutselig dukket opp i brudekjole og dress og giftet seg i samme slengen. Da var jo «festen» som en tradisjonell dåp, altså med brus og kaker og lave skuldre og ingen forventet noe mer😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eh ja, det ville vært drepen. Du inviterer med andre ord til en gudstjeneste. 

Anonymkode: 450f6...522

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser for meg at det ikke akkurat blir en invitasjon. Men dere kan jo bare si fra til slekt og venner at dere gifter dere i xxx kirke lørdag kl 13, og at folk gjerne må komme og overvære vielsen om de vil. Bare gjør det klart og tydelig at dere ikke inviterer til noe.

Anonymkode: 883f6...9c1

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker helt greit det? Jeg hadde ikke hatt noe problemer med det ihvertfall, å bare være i kirken. Dere må gjøre det dere er mest fortrolige med.

Anonymkode: d97c5...59d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bella78
moho skrev (5 minutter siden):

Og ja, jeg har blitt invitert i barnedåp en vanlig søndag der foreldrene plutselig dukket opp i brudekjole og dress og giftet seg i samme slengen. Da var jo «festen» som en tradisjonell dåp, altså med brus og kaker og lave skuldre og ingen forventet noe mer😄

Dette har jeg også vært med på, og det var hyggelig. Men selv om det var «enkel» fest, fikk vi jo likevel både middag og kaker. Vi ble jo ikke bare invitert til kirken, og så hjem igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde syntes det var rart å få en slik invitasjon. Forventer brudeparet for eksempel gave av dem som møter opp..? Jeg vet om folk som har giftet seg i all hemmelighet fordi det er deres "stil", og det har jeg full sympati for, men jeg synes det å overvære en vielse og siden ikke bli invitert til noe som helst slags feiring høres merkelig ut. Såå interessert er jeg ikke i andre folks privatliv!

Anonymkode: c9742...521

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, det er sært.

Fordi: Når man inviterer folk til whatever anledning, er det uhørt å ikke takke dem for at de dukket opp. Skikk og bruk er at man takker ved å by på et måltid mat. Det trenger ikke være full tredagers bryllupsfeiring, men kan være en simpel resepsjon med kaffe+kake eller bobler+fingermat. Men å ikke ha noen markering etter vielsen for å takke gjester man har invitert, er bare uhøflig.  

Hvis dere ikke gidder deale med folk og markeringer etterpå vielsen, så hold det helt privat. 

Anonymkode: 4a1c9...8be

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man gifter seg for egen del og bryr man seg om brudeparet så blir man ikke snurt fordi om det ikke blir noe etterpå. 

Anonymkode: 33d47...396

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bella78
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man gifter seg for egen del og bryr man seg om brudeparet så blir man ikke snurt fordi om det ikke blir noe etterpå. 

Nei, jeg mener ikke at jeg hadde blitt snurt - folk må selvfølgelig gifte seg akuratt slik de ønsker. Jeg har bare aldri vært med på denne varianten før, at man blir invitert kun til vielse i kirken - men ingen mottakelse i det hele tatt etterpå. Hadde jeg bodd i rimelig avstand hadde jeg møtt opp i kirken selvfølgelig, men jeg hadde nok ikke reist til et sted jeg måtte overnatte kun for den timen i kirken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Om det er absolutt forventet og ønsket at jeg er i et bryllup så hadde jeg satt pris på at det var så kortfattet som mulig. Bare vielse er et pluss og ingenting er helt supert!

Anonymkode: 564e3...aba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg blitt invitert til og kun  overvære noe som er tilnærmet " en gudstjeneste "  så hadde jeg nok pent takket nei til det, og sagt jeg dessverre var opptatt den dagen.

Anonymkode: 338ce...529

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forventer dere at gjestene skal pynte seg, reise til kirken, overvære en gudstjeneste og så reise hjem igjen? 

Anonymkode: 8b480...898

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Forventer dere at gjestene skal pynte seg, reise til kirken, overvære en gudstjeneste og så reise hjem igjen? 

Anonymkode: 8b480...898

Jeg vet at mine ville gjøre det hvertfall! Mine bryr  seg om meg og ville slå ring om oss når vi gifter oss om vi hadde valgt å gjøre det helt enkelt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...