Gå til innhold

Lite informasjon til skolestarter - vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt skal starte på skolen til høsten. Følger vanlig skoleløp (starter altså det året det fyller seks år), og går på den offentlige skolen vi sogner til. Går også på offentlig barnehage som holder til å samme bygg som skolen tilogmed. 

Så alt burde være veldig rett frem - men vi har foreløpig ikke fått noen som helst annen informasjon rundt skolestart enn et skjema for innskriving i skolen (der vi bare måtte legge inn mobilnummer til foreldre og hvilket språk barnet snakket).

Ingen informasjon om hvor og når man må søke om skoleskyss.

Ingen informasjon om hvor og når man må søke om SFO (og jeg fant nettopp ut at søknadsfristen er 1. februar, så det er jo rett rundt hjørnet).

Godt mulig det er annen informasjon vi burde ha fått også, men vi har altså ikke fått NOEN informasjon.

Er dette normalt?

Anonymkode: 64e06...9f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du søkt på kommunen sine sider? 

Anonymkode: 1f6a4...05b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får nok mer informasjon når det nærmer seg

Anonymkode: 3c9b5...07d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi fikk bare innskrivningstime og informasjon da. Det var i juni sånn ca.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe informasjon å få så tidlig. Til og med skoleklassene er ikke klare før i sommerferien som regel. Du får info når det nærmer seg.

Anonymkode: 0a013...158

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe informasjon å få så tidlig. Til og med skoleklassene er ikke klare før i sommerferien som regel. Du får info når det nærmer seg.

Tja, som sagt er det søknadsfrist på SFO den 1. februar, så de har nøyaktig 4 uker å få ut DEN informasjonen på, dersom de har tenkt å sende den før søknadsfristen går ut. Og søknadsfristen på skoleskyss er også en gang på våren, uten at jeg klarte å finne noen dato noe sted på kommunens hjemmesider.

Skoleklassen er nok klar, siden fristen for innsending av innskrivingsskjemaet har gått ut, og det bare er én klasse per trinn her.

• Liker 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Du må søke info på kommunens hjemmesider. 

Også kommer det litt info nærmere skolestart. 

Men det er noe helt annet å ha barn på skolen enn i barnehage. Man må finne ut mye mer selv, slik er det i hvertfall her. 

Nå går mitt barn i 5 klasse så mulig ting har blitt bedre. Men vi fikk en melding på vigilo om velkommen til skolestart rett før sommerferien. Da fikk vi bare vite klokkeslett og hvor vi skulle møte. 

AnonymBruker
Skrevet

Konkret info kommer rundt April/Mai her.. 

Felles foreldremøte med generell info i slutten av Mai.

klasser og lærere får vi vite uken før skolestart.

Anonymkode: 1ea44...109

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er 2. januar…

Anonymkode: 2d13d...e4b

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen informasjon om hvor og når man må søke om skoleskyss.

Ingen informasjon om hvor og når man må søke om SFO (og jeg fant nettopp ut at søknadsfristen er 1. februar, så det er jo rett rundt hjørnet).

Godt mulig det er annen informasjon vi burde ha fått også, men vi har altså ikke fått NOEN informasjon.

Er dette normalt?

Ang skoleskyss, så står slik informajson på kommunens hjemmesider. Du må selv finne det som er relevant for deg.

Hvilken dag, klokkeslett og sted for oppmøte på skolen, får man info om nærmere skolestart. Det vil også stå på kommunes sider. Noen steder sender også ut sms og/eller epost om de har denne informajsonen.

Men ja, lite info direkte er vanlig. Følg med på kommunenes sider. Ofte ligger det under utdannelse/skoler --> din skole

Noen skoler har også egne hjemmesider.

Anonymkode: 33be8...4a5

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at den søknadsfristen til SFO du refererer til gjelder førsteklassingene? 

Her fikk vi mer informasjon i mai/juni. Usikker på når skoleskyss må søkes om der du bor, og det skal vel søkes via skolen om det er snakk om spesialskyss. Er du usikker på hvordan og når det gjøres kan du ringe den aktuelle skolen og høre.

Anonymkode: e09b9...664

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fikk lite informasjon før i mars og masse mer i mai/juni.  

Anonymkode: 7412d...fe9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, som sagt er det søknadsfrist på SFO den 1. februar, så de har nøyaktig 4 uker å få ut DEN informasjonen på, dersom de har tenkt å sende den før søknadsfristen går ut. Og søknadsfristen på skoleskyss er også en gang på våren, uten at jeg klarte å finne noen dato noe sted på kommunens hjemmesider.

Skoleklassen er nok klar, siden fristen for innsending av innskrivingsskjemaet har gått ut, og det bare er én klasse per trinn her.

Siden SFO og skoleskyss er noe man har krav på, kan man søke senere. 

Anonymkode: e47b1...b0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Jobber med dette på en skole. Vi sender vedtak om skoleplass, inviterer til innskriving, sender et infoskriv, har foreldremøte og besøksdager i juni. Det er den informasjonen man får egentlig. Mye må man finne frem til selv. 

Høsten og skolestart er ærlig talt ikke planlagt enda en gang. Derfor lite info å gi.. 

Anonymkode: 8e591...922

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi fikk ikke noe info om SFO. Du må undersøke selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå begynner jeg å bli stressa npr jeg leser her. Må man søke om sfo snart? Har ikke fått noe som helst info her.🥵

Anonymkode: ce9a9...47c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå begynner jeg å bli stressa npr jeg leser her. Må man søke om sfo snart? Har ikke fått noe som helst info her.🥵

Som skrevet flere ganger over her, det er lite info å få, man må søke etter den selv. Her er søknadsfrist til sfo 1.mai, men det er forskjell fra sted til sted. Du må sjekke på din kommunes sider.

Anonymkode: 364bd...571

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som skrevet flere ganger over her, det er lite info å få, man må søke etter den selv. Her er søknadsfrist til sfo 1.mai, men det er forskjell fra sted til sted. Du må sjekke på din kommunes sider.

Anonymkode: 364bd...571

Sjekka nå, står bare at barn har krav på 12 timer gratis sfo. Ser ikke noe søknadsfrist.. skal se litt mer

AnonymBruker
Skrevet

Nå fant jeg det, er noen mnd til fristen går ut her. Vi trenger ikke mer enn de 12 gratis timene første året, men hvor mange timer er makstid?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå fant jeg det, er noen mnd til fristen går ut her. Vi trenger ikke mer enn de 12 gratis timene første året, men hvor mange timer er makstid?

Skjønner ikke hva du mener med makstid? Makstiden er potensielt hele åpningstiden til SFO, både før og etter skolen. Men bare 12 timer som er gratis, utover det må du betale. Vi klarer oss med de 12 timene, som bruker ca 2 timer etter skoleslutt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...