Gå til innhold

lager du matplan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tenker kanskje det kan hjelpe meg, å sette opp meny for ei yke. Har du erfaring med det? 

Anonymkode: 5a50a...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta utgangspunkt i det du vanligvis spiser, om du liker å spise samme frokost setter du opp den gjennom hele uka - evt velger mellom 2-3 forskjellige. 

Samme med lunsj - sørg for variasjon :) på melk.no finner du dagsmenyer og kan få tips. 

Middag gjør jeg sånn her

Mandag: Suppe/salat

Tirsdag: Hvit fisk 

Onsdag: Kylling

Torsdag: Rød fisk

Fredag: Kjøtt eller kylling

Lørdag: Typ pizza, biff, and, nachos

Søndag: Prøve en ny rett, evt søndagsmiddag som stek, kjøttkaker, helstekt kylling el ørret 

Så finner jeg tilbehør etter «humør», hva som finnes i fryser, tilbud osv

Anonymkode: 0fe1c...315

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er motsatt, jeg spiser mye av det samme. Lunsj, mellommåltid og et lite kveldsmåltid er så og si det samme hver dag. Sunt, næringsrikt og passelig i kalorier. Og ikke minst smaker det godt. Middag varierer jeg mer, men prøver å ha oftest rene råvarer, hvertfall proteinkilden. Så der går det mer på passelig mengde. På denne måten holder jeg vekten lav.

Anonymkode: 6ba1f...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har laget ukemeny i årevis, skriver handleliste(bruker coop medlem appen) og handler på torsdag kveld og supplerer i løpet av uka hvis det er noe de ikke hadde eller har glemt å føre på lista.

Mine beste tips er:

*hva har vi lyst på til middag?

*Ta utgangspunkt i det du har i fryser, kjøleskap osv.  Fisk, kjøtt, grønnsaker, tørrvarer

*Tenke gjennom uka som kommer, hvilke planer har vi, skal vi bort en kveld eller to?  Hva gjør vi da, take out/restemat/ostesmørbrød når vi kommer hjem?

*har vi noe som må spises opp? Rester/grønnsaker

*husk at du også må handle til frokost, lunsj og snack, så lurt å tenke igjennom hva du ønsker å spise til de måltidene også.

Til å begynne med tok det litt tid, men nå lager vi ukesmeny på 10-15 minutter og kaster nesten ikke mat. 

Vår plan er sånn ca, Mandag er ofte restedag eller fisk(prøver å spise meg gjennnom godfisk.no). Tirsdag er suppedag. Veksler mellom hjemmelaget tomatsuppe,gulrotsuppe, blomkålsuppe, fiskesuppe, kjøttsuppe fra frysen, diverse asiainspirerte supper. Onsdag, fisk eller vegetar. Torsdag gryterett(dal) eller pasta for å tømme kjøleskapet for grønnsaker. fredag hjemmelaget pizza. Lørdag og søndag, varierer, men ofte kjøtt eller fisk. Søndag lager vi ofte en rett som vi kan fryse en porsjon eller to. Da har vi ferdig middag til de travle dagene.

 

 

 

 

Anonymkode: 60d69...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frokost blir det alltid havregrøt kokt på havre eller soyamelk med litt sukker, litt salt og litt kardemomme. Grøten toppes jeg med banan og hjemmelaget nøtt smør.  
 

Lunsj kan være to grove skiver med linsepostei toppet med agurk, tomat og spirer eller en salat med pasta/couscous/quinoa/bulgur,grønnsaker, avokado eller oliven for fettkilde, linser/kikerter/bønner for protein, frø/nøtter og en lett vinagrette.

Ukeplan for middag denne uka:

mandag: søtpotetsuppe med sprøstekte linser.

Tirsdag: Linsebolognese

Onsdag: Aloo matar

Torsdag: Ramen med shitakesopp og tofu

Fredag: Taco med valnøtt og sopp blanding, grønnsaker,salsa og cashewrømme

Lørdag: Libanesisk moussaka

Søndag: på søndager bruker vi rester til å lage Wok/grateng/bowls

Når vi planlegger middager på starten av uka sørger vi for at flere av ingrediensene kan brukes til flere av rettene vi har satt opp på planen. 

Til kveldsmat blir det en eller annen type smoothie eller hjemmelaget kokosyoghurt med bær,granola og nøttesmør.

 

Anonymkode: 2bd5a...300

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost/lunsj ca. kl 12: 2 grove brødskiver med banan

Sen lunsj ca kl 16: 2 grove brødskiver med ost og skinke, toast.

Middag kl. 20, ca 500 kcal poter/ris, gulrot, grønne bønner, kjøtt. Variasjoner av dette. 

Kl. 21: proteinpudding. 

I løpet av dagen: 2 gulrøtter, 1 appelsin.

Anonymkode: 45c1c...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt prøver jeg å lge en slags plan for uke som kommer.

Hver uke kommer det nye kundeaviser og tilbud. Jeg sjekker alltid disse avisene før jeg så tenker over hva jeg skal ha til middag denne uken. 

Jeg tar gjerne å setter sammen mat sommer på tilbud sammen med det jeg har i frysere, evt. kun lager mat fra det jeg allerede har.

Anonymkode: 8596c...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager alltid matplan:) Litt ut i fra hva jeg har i hus, tilbud , og litt ut i fra hva jeg har lyst på. Andre måltider planlegges gjerne bare kvelden før.

Denne uka:

Ukens suppe: linsesuppe (vi har som forrett)

Mandag: Kyllinglår med bulgur og salat

Tirsdag: Ørret med kokt potet, grønnsaker, agurk og rømme

Onsdag: Tortilla fylt med persille, løk, tomat, ristede kikerter og sitron(prøver å ha en vegetar rett i uka)

Torsdag: Fiskeburger med ovnsbakte rotgrønnsaker 

Fredag: Taco🌮

Lørdag: Tikka masala med nan, ris og raita

Søndag: Kjøtt i mørket med tyttebær, ertestuing og poteter 

Anonymkode: 34162...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...