Gå til innhold

Detox-diett for nyåret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Noen som har noen gode detoxoppskrifter dere kommer til å bruke mye på nyåret? Smoothies, salater, etc? Vet godt at det ikke går an å detoxe kroppen altså, men tenker på oppskrifter som gjør godt og føles godt for hjerne, hjerte og tarm :) 

Anonymkode: e1ebc...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint at du fokuserer på tarmen også.

Kva med å lage eigen kombucha? :) Eller gi deg sjølv ein kickstart med pro-biotika? Eg brukte ein sånn her.  

Anonymkode: 3bb5b...170

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva folk legger i "detox" men det er jo slik at mye av det vi spiser til vanlig rett og slett er skadelig, så en "detox" fra det er jo lurt uansett.

Tarmflora har fått mer oppmerksomhet de siste årene, og fermentert mat er nok lurt. Fermentering av mat er omtrent like gammel som menneskeheten (det ble sannsynligvis vanlig før bruk av ild) og det er rimelig å anta at vi er ment å spise en del av det.

At sukker ikke er bra vet de fleste. Personlig unngår jeg også smoothier, juice og salater, fordi det ikke er naturlig mat for mennesker. Frukt er helt greit, men jeg tror det er bedre å spise en hel frukt av og til i stedet for å blande masse av det i en smoothie.

Anonymkode: ac5c8...f19

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rester etter julemiddagen, fungerte på meg i går..... Ikke klart å spise på over et døgn nå. Kun vann som føde.. Tisser med rumpa.

Anonymkode: 7232f...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn juice er min favoritt:

Agurk
Stangselleri 
Sitron
Fersk ingefær

Ellers lager jeg enkle tallerkner med agurk, avokado, tomat, rødløk, og en god kaldpresset
olivenolje (og gjerne godt med koriander)

Som snacks kan du lage guacamole og dippe stangselleri, agurk, gulrot, m.m
Velg øko, særlig stangselleri. 

 

Anonymkode: fa52d...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk flest definerer som "detox" er faktisk "tox". Grønne smoothier inneholder masse av stoffene du vil få ut, som for eksempel oksalater. Spis ren mat, med hovedvekt på animalsk. Spis fermentert mat. Spis/drikk upasteurisert melk. For å få ut fluor, så kan det hjelpe med litt tamarind.

 

Anonymkode: 6efed...ce9

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det folk flest definerer som "detox" er faktisk "tox". Grønne smoothier inneholder masse av stoffene du vil få ut, som for eksempel oksalater. Spis ren mat, med hovedvekt på animalsk. Spis fermentert mat. Spis/drikk upasteurisert melk. For å få ut fluor, så kan det hjelpe med litt tamarind.

 

Anonymkode: 6efed...ce9

Kommer an på hva man spiser. Jeg har prøvd både detox og keto, og det er kun grønt som har gitt meg helsefordeler (bygger opp med animalsk senere). 

Valg av grønt må ikke innebære mye oksalater, og noen tåler nok uansett det bedre enn carnivore. 

Anonymkode: fa52d...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...