Gå til innhold

8 åring leggetid

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hverdag: 19:00-07:15

Helg: 19:30-08:00

Anonymkode: 96604...3c1

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

20.00-20.30. Står opp rundt 7

Anonymkode: 052b6...4f0

Skrevet

Ca 20.30-21. Sover til 07.30. 

AnonymBruker
Skrevet

Barn 7 år:

Hverdag: Ligger i senga fra kl. 20.00. Sovner mellom 20.30-21.00. Vekkes klokka 06.30. Er ute av senga klokka 06.45.

Helg: Legges klokka 22.00. Sovner mellom 22.30- 23.00. Våkner ca kl 09.00 og ligger og slapper av til ca klokka 09.30- 10.00. 

Anonymkode: 0cb6d...889

Skrevet

Jeg skulle opp kl 7, og hvis jeg la meg før 21, så gikk det DÅRLIG. Jeg trengte MAX 9 timer søvn på den tida, så la jeg meg tidligere så kunne jeg godt våkne kl 5 på natta og gå ned i stua og se på TV. Med mine barn tenker jeg at jeg legger slik at de naturlig ville våknet ca til den tida de skal opp til.

Skrevet

Leggetid 19-20, blir stort sett 19.30.

Står opp kl 07.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legger seg 21, men sovner sjelden før 23. Han må opp 7.15, men våkner stort sett av seg selv kl. 6.30. Vurderer å begynne å legge han senere for jeg tror ikke det å ligge våken i 2 timer, fører til mindre lakenskrekk. Han våkner alltid blid og fornøyd, så er nok en av de som trenger lite søvn.

Søskene la seg 19.30 i samme alder og måtte dras opp kl 7.15. I helgene kunne de glatt sove fra 19.30-10.30, så det er forskjell på barn😆

Anonymkode: dc9b8...f8e

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor slitent barnet virker, tilpasser etter dagsform og ev aktiviteter. Idealet er i seng til 20, men noen ganger før og noen ganger etter. 

Anonymkode: 942ad...da1

Skrevet

Kl 8, står opp mellom 6-7

AnonymBruker
Skrevet
On 1/2/2024 at 12:56 AM, Anonym90059005 said:

Overraskende mange som ligger på 9-10t her, i minste laget imo for en 8-åring med skole og mye inntrykk og aktivitet. Mener man bør prøve å gi de rundt 11t søvn.

Hvordan mener du man skal «gi» barna flere timer enn de klarer sove? Her spiller jo også hverdagen, aktiviteter, etc inn. Eldste hos oss har sovet som en Stein fra omtrent dag én, hun har også alltid sovet færre timer enn anbefalt uten at det ser ut til å påvirke helse, sykdom, skole (presterer langt over snittet i nesten alle fag), humør, etc. Barn er, som voksne, individer med ulike behov. 

Vår på 7,5 legger seg 19, leser bok til 19.30, sovner 19.45. Vekkes 06.15. 

Anonymkode: 7135e...475

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen skjerm etter kl. 16, sånn at hjernen får tid til å roe ned.

Sengetid 19.30. Sovner etter max. ti min. 
Vekkeklokken ringer 06.50. 

Det er viktig med skjermfri på kvelden. Ser at barn som bruker mye skjerm på kvelden sovner veldig sent. 

Anonymkode: 63dca...37f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (På 2.1.2024 den 0.56):

Overraskende mange som ligger på 9-10t her, i minste laget imo for en 8-åring med skole og mye inntrykk og aktivitet. Mener man bør prøve å gi de rundt 11t søvn.

Du mener det ja, bi tar hensyn til barnet vi og hva det trenger av slvn

Anonymkode: 04459...66f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har allerede svart i tråden her, men jeg kom til å undres noe da jeg så tråden igjen. 

Dere som legger barna tidlig (19-19.30), hvor mye sosial fritid har de egentlig? Utenom fritidsaktiviteter, da skjønner jeg tida strekker dårlig til for mange.

Mange åtteåringer går fremdeles på SFO.  For de barna så vil de fleste ha et måltid etter hjemkomst i muligens 16-18 tida, og så er det lekser. Uavhengig av om lekser gjøres etter skoletid eller før leggetid, så er det omkring 15-30 min som svinner bort i leksetid (vi har i hvert fall lesing 15 min daglig, så det er minimum). Hva med kveldsmat? Her hjemme er det 30 min spisetid for kveldsmat (vi må begrense det pga de liker å ta seg gooood tid hvis ikke, og drøyer tida vel og bra). Jeg vet at ikke alle spiser kveldsmat pga sen middag (attpåtil tidlig legging), men spørsmålet står uansett. 

Vi har innetid 19.30 i hverdagene, tiåringen iblant kl 20. Så er det kveldsmat, stelling og i seng. Vi tar oss tid til samtaler, kos og avkobling, så hun er i seng ca kl 21. Da har hun altså mulighet til å være sosiale i ca 2-3 timer etter middagstid. Lekser gjør vi før middag eller mens middagen lages, eventuelt så blir det en del av "kveldskosen" før sovetid, men det prøver vi å unngå. 

Har ikke deres barn behov for sosial tid etter skoletid? Jeg skjønner at barna ikke alltid er sosiale etter skoletid, det er ikke mine heller, men de har tid og mulighet om de ønsker det. De fleste i barnas sosiale krets har like innetider her. Jeg vet ikke når de legges, men åpenbart senere enn 19.30 når det er da de har innetid. Når har deres barn innetid? Hvordan får dere tid til sosial tid? Blir de sendt med andre barn hjem når det hentes på SFO/blir med deres barn hjem, og så spiser de middag sammen og blir der frem til det er innetid? 

Jeg får ikke regnestykket til å gå helt opp. Hos oss får de ikke dra ut med mindre de har minst èn time å leke på. En halvtime blir for kort, da de først skal komme seg bort, la oss si ti min, og så er det jo ti min hjem igjen. Så ti min sammen, det er den tida det tar å komme inn i lek. Det er jo ikke vits, da må man bryte inn i leken de nettopp har starta og muligens nettopp har kommet godt inn i. Nei, vi kjører ikke barna rundt, selv om de da ville hatt mer tid til rådighet.

Anonymkode: 56a04...397

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

7,5 åringen legger seg ca kl20 og våkner av seg selv kl7

8,5 åringen legger seg kl21 og våkner ca 7-7.30

Anonymkode: 4d038...f69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 13.58):

Jeg har allerede svart i tråden her, men jeg kom til å undres noe da jeg så tråden igjen. 

Dere som legger barna tidlig (19-19.30), hvor mye sosial fritid har de egentlig? Utenom fritidsaktiviteter, da skjønner jeg tida strekker dårlig til for mange.

Mange åtteåringer går fremdeles på SFO.  For de barna så vil de fleste ha et måltid etter hjemkomst i muligens 16-18 tida, og så er det lekser. Uavhengig av om lekser gjøres etter skoletid eller før leggetid, så er det omkring 15-30 min som svinner bort i leksetid (vi har i hvert fall lesing 15 min daglig, så det er minimum). Hva med kveldsmat? Her hjemme er det 30 min spisetid for kveldsmat (vi må begrense det pga de liker å ta seg gooood tid hvis ikke, og drøyer tida vel og bra). Jeg vet at ikke alle spiser kveldsmat pga sen middag (attpåtil tidlig legging), men spørsmålet står uansett. 

Vi har innetid 19.30 i hverdagene, tiåringen iblant kl 20. Så er det kveldsmat, stelling og i seng. Vi tar oss tid til samtaler, kos og avkobling, så hun er i seng ca kl 21. Da har hun altså mulighet til å være sosiale i ca 2-3 timer etter middagstid. Lekser gjør vi før middag eller mens middagen lages, eventuelt så blir det en del av "kveldskosen" før sovetid, men det prøver vi å unngå. 

Har ikke deres barn behov for sosial tid etter skoletid? Jeg skjønner at barna ikke alltid er sosiale etter skoletid, det er ikke mine heller, men de har tid og mulighet om de ønsker det. De fleste i barnas sosiale krets har like innetider her. Jeg vet ikke når de legges, men åpenbart senere enn 19.30 når det er da de har innetid. Når har deres barn innetid? Hvordan får dere tid til sosial tid? Blir de sendt med andre barn hjem når det hentes på SFO/blir med deres barn hjem, og så spiser de middag sammen og blir der frem til det er innetid? 

Jeg får ikke regnestykket til å gå helt opp. Hos oss får de ikke dra ut med mindre de har minst èn time å leke på. En halvtime blir for kort, da de først skal komme seg bort, la oss si ti min, og så er det jo ti min hjem igjen. Så ti min sammen, det er den tida det tar å komme inn i lek. Det er jo ikke vits, da må man bryte inn i leken de nettopp har starta og muligens nettopp har kommet godt inn i. Nei, vi kjører ikke barna rundt, selv om de da ville hatt mer tid til rådighet.

Vår syvåring er hjemme fra SFO kl. 16.00. Han går gjerne til en venn frem til kl 17.00 eller slapper av med iPad/ tv. Ca kl 17.00 spiser vi middag. Etter mat gjøres lekser før f.eks fotballtrening. De dagene det ikke er fritidsaktiviteter er det lek/ avslapning/ besøk hos eller av venner. Innetid kl 19.00. Kveldsmat og avslapning/ lek frem til 19.45. 20.00 Natta. I helger er det natta kl 22.00. 

Elleveåringen kommer hjem ca kl 14.00 og har ofte med seg en venn. Da spiser dem og gamer/ går ut. To ganger i uka er det trening. En trening kl 15.00-16.00 og andre trening kl 18.30- 20.00. Lekser gjøres oftest kl 19.00/ 20.00. Dersom leksene gjøres etter skole har han innetid kl 20.00 i ukedagene og kl 21.00 i helger/ ferier. Han liker seg best hjemme da, så er sjeldent ute og vandrer etter klokka 19.00. 
Kveldsmat 20.00/20.30. Tannpuss kl 21.15 og natta 21.30. I helger er leggetid… tja.. blir ofte 00.00.. ser gjerne en film etter lillebror er lagt klokka 22.00… De dagene det ikke er aktiviteter synes jeg ettermiddagene lange nok jeg 😅🤷‍♀️🙈🫠

Anonymkode: 0cb6d...889

AnonymBruker
Skrevet

Legges 21. Sovner ofte rundt 22, noen ganger 23. Opp 06:30.

Liker de som sier de skal ha 11 timer 😂😂😂😂 skulle gjerne ønske han trengte det! Lillebroren kommer kanskje te å trenge det i den alderen,han har et helt anna søvn behov 

Anonymkode: 48d90...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Gikk i seng som regel Kl 22-23 fra jeg var 7 år.

Så var det opp Kl 05. Vokste opp på gård...

Unner ingen dette!!

Anonymkode: 41792...939

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 13.58):

Han er på SFO/med venner, her, ute eller hos dem, fram til middag kl 17.  Noen ganger hos venner/venner på besøk etter middag og fram til ca 19.30. Når det ikke er vinter er de helst ute. 

Barna er sosiale hele dagen, så det er ikke hver dag de har behov for mer sosialt med de samme etter middag. Da pusler de med egne ting eller gjør noe med oss foreldre.

Vi slapper av, noen ganger en brødskive og et glass melk før kveldsstell. Han skal legge seg kl 20. Det betyr at han da skifter til pysj, pusser tenner etc. Er da gjerne i seng før 20.30. 10 åringen følger samme rutine, men ca 30 min senere.

Ingen lekser på ettermiddagen.  Det som ikke er gjort på skole eller SFO blir vanligvis ikke gjort.

Deltar på fritidsaktiviteter to ganger i uka.  Begge dager hjemme før 19.30.

Anonymkode: cc2f3...c95

AnonymBruker
Skrevet

Leser i senga 

Anonymkode: 11200...d7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leser i senga 

Leser i senga og prøver 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...