Gå til innhold

Små barn på telttur vinter


Toppmeis

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som har erfaring med telttur med små barn om vinteren? Tenker spesielt på å holde varmen om natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært mye på telttur med ungene om vinteren. Veksler mellom å bruke Fjällräven-telt (Abisko dome) og et større Ifish (isolert) med pipe og vedovn. 
Vi har gode liggeunderlag, reinskinn og vintersoveposer. Ull og fleece. 
Ifish-teltet er best på turer som varer i flere dager og når det er skikkelig kaldt (minus 15-25). Da er det godt å kunne fyre inne i teltet. 

Anonymkode: 25124...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har vært mye på telttur med ungene om vinteren. Veksler mellom å bruke Fjällräven-telt (Abisko dome) og et større Ifish (isolert) med pipe og vedovn. 
Vi har gode liggeunderlag, reinskinn og vintersoveposer. Ull og fleece. 
Ifish-teltet er best på turer som varer i flere dager og når det er skikkelig kaldt (minus 15-25). Da er det godt å kunne fyre inne i teltet. 

Anonymkode: 25124...7ef

Takk for tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annas1992

Jeg vil også sove mer ute med sønnen, men siden jeg er alene med han på tur er det begrensa hvor mye utstyr jeg klarer bære med meg. Foreløpig så redd for å fryse at jeg ikke har turt 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annas1992 skrev (1 minutt siden):

Jeg vil også sove mer ute med sønnen, men siden jeg er alene med han på tur er det begrensa hvor mye utstyr jeg klarer bære med meg. Foreløpig så redd for å fryse at jeg ikke har turt 😩

Om du har ski så kan du finne rimelig pulk på Finn eller på Facebook 

Anonymkode: 25124...7ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annas1992
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du har ski så kan du finne rimelig pulk på Finn eller på Facebook 

Anonymkode: 25124...7ef

Lurt! Jeg har aldri likt ski, men 15 år siden sist, så kanskje jeg må gi det en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om du har ski så kan du finne rimelig pulk på Finn eller på Facebook 

Anonymkode: 25124...7ef

Pulk var lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppmeis skrev (Akkurat nå):

Pulk var lurt!

Pulk er lurt ja😊 Har man ikke råd til pulk så kan et akebrett, med kanter, og båttau gjøre susen. Bare ikke last for tungt på brettet. 

Anonymkode: 25124...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderat erfaring, men bruk soveposer til barna som passer til kroppslengden. Er man 130cm og ligger i voksen pose blir det kaldt på beina, mulig man kan brette den sammen eller sette en reim rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd med barn, men vært mye på vintertur som voksen. Anbefaler en vattert jervenduk med plass til to i til å trekke utenpå soveposene og selvfølgelig skikkelige vintersoveposer med komfortgrense som langt overstiger temperaturen på turen. Anbefaler også to gode liggeunderlag under. Viktig at soveposen tetter godt rundt hals og hode.

Anonymkode: 2ed82...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har ikke prøvd med barn, men vært mye på vintertur som voksen. Anbefaler en vattert jervenduk med plass til to i til å trekke utenpå soveposene og selvfølgelig skikkelige vintersoveposer med komfortgrense som langt overstiger temperaturen på turen. Anbefaler også to gode liggeunderlag under. Viktig at soveposen tetter godt rundt hals og hode.

Anonymkode: 2ed82...2ce

Jervenduk er notert, takk 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ofte på vintertur med barna. 
Noen tips fir å holde varmen:

- Pass på å ha vinter, altså med snø/stromkant. Ikke 3-sessongstelt, da det fort trekker/blåser mye inn. 


- Gode soveposer. Komf-temp må være langt høyere enn faktisk temperatur. Pluss gjerne på 10 grader. (Selv er jeg veldig glad i isbjørn soveposer, men det er jo masse forskjellig på markedet.) Man kan også ha to poser utenpå hverandre eller en termoliner inni posen.

- Jervenduk er også helt topp til å legge over posen som er teppe, spesielt for små barn som ofte ikke ikke klarer å holde armer og overkroppen sin rolig inne i posen i løpet av natten.

- Liggeunderlag er enda viktigere enn soveposen. Dette må være bra nok. Man kan gjerne stable flere oppå hverandre for å få god nok isolasjon. (Vi bruker vi mamut Extreme med Exped downmat på toppen. Vet mange sverger til reinskinn også, men jeg synes de er så store å bære med seg). 

- Å ha en varmeflaske i posen gjør en helt enorm forskjell. Fyll f.eks en nagleneflaske med kokende vann og pakk den inn i en ullsokk eller to. Legg den i posen en liten stund før du skal legge deg. 

Legg klærne til neste dag i bunn av posen hvis den er litt stor. Da har slipper man å ta på kalde klær neste morgen.

- Sov med lue, bøff og vanter. Og ullundertøy på kroppen. 

- Husk å varme opp kroppen før du legger deg. Hopp og sprett litt slik at du blir varm, men ikke svett. Det hjelper mye mer enn man tror. 

- Legg deg med litt mat i magen, og husk alltid å tisse før du legger deg.

De første turene er det alltid lurt å være nært nok hjemmet til at man enkelt kan gi seg hvis det blir for kaldt. (Vi bare startet i hagen). Det kan ta litt tid å finne ut av rett utstyr og rutiner, og finne ut av hva som fungerer best for akkurat dere. 
Men vinterturer er bare helt magisk, så bare å hoppe i det og så finner dere ut av det etterhvert!

Anonymkode: 4d476...318

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annas1992 skrev (3 timer siden):

Lurt! Jeg har aldri likt ski, men 15 år siden sist, så kanskje jeg må gi det en sjanse.

Viktig å ha gode ski når du prøver igjen, selv de av oss som drar ut med en gang løypene er kjørt mister gleden hvis man har dårlige ski😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi er ofte på vintertur med barna. 
Noen tips fir å holde varmen:

- Pass på å ha vinter, altså med snø/stromkant. Ikke 3-sessongstelt, da det fort trekker/blåser mye inn. 


- Gode soveposer. Komf-temp må være langt høyere enn faktisk temperatur. Pluss gjerne på 10 grader. (Selv er jeg veldig glad i isbjørn soveposer, men det er jo masse forskjellig på markedet.) Man kan også ha to poser utenpå hverandre eller en termoliner inni posen.

- Jervenduk er også helt topp til å legge over posen som er teppe, spesielt for små barn som ofte ikke ikke klarer å holde armer og overkroppen sin rolig inne i posen i løpet av natten.

- Liggeunderlag er enda viktigere enn soveposen. Dette må være bra nok. Man kan gjerne stable flere oppå hverandre for å få god nok isolasjon. (Vi bruker vi mamut Extreme med Exped downmat på toppen. Vet mange sverger til reinskinn også, men jeg synes de er så store å bære med seg). 

- Å ha en varmeflaske i posen gjør en helt enorm forskjell. Fyll f.eks en nagleneflaske med kokende vann og pakk den inn i en ullsokk eller to. Legg den i posen en liten stund før du skal legge deg. 

Legg klærne til neste dag i bunn av posen hvis den er litt stor. Da har slipper man å ta på kalde klær neste morgen.

- Sov med lue, bøff og vanter. Og ullundertøy på kroppen. 

- Husk å varme opp kroppen før du legger deg. Hopp og sprett litt slik at du blir varm, men ikke svett. Det hjelper mye mer enn man tror. 

- Legg deg med litt mat i magen, og husk alltid å tisse før du legger deg.

De første turene er det alltid lurt å være nært nok hjemmet til at man enkelt kan gi seg hvis det blir for kaldt. (Vi bare startet i hagen). Det kan ta litt tid å finne ut av rett utstyr og rutiner, og finne ut av hva som fungerer best for akkurat dere. 
Men vinterturer er bare helt magisk, så bare å hoppe i det og så finner dere ut av det etterhvert!

Anonymkode: 4d476...318

Tusen takk for mange gode tips!🤩❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede fått mange gode tips. 

Godt liggeunderlag er viktigst. Det meste av kuldeoverføringen skjer i kontakt med bakken. Hjelper ikke med god sovepose om liggeunderlaget er dårlig. Soveposetester gjennomføres på veldig gode liggeunderlag, og mange soveposer prioriterer derfor isolasjonsmateriale på topp og på sidene.8 Vi har Expaed downmat 9 LW (ekstra lang og bred). Jeg slår også et slag for reinskinn. De isolerer veldig godt. Våre barn har sovet mye på det med tradisjonert liggeunderlag  under. Det er veldig viktig at barnet ikke ruller av liggeunderlaget. Om barnet flytter på seg i løpet av natta, må du være sikker på at det ikke havner rett på teltduken.

 

Jeg vil også framheve tipset med å tre en ekstra sovepose utenpå barnets (eller din) soverpose, spesielt om du er litt usikker på om barnets sovepose er varm nok. Det er jo lufta som isolerer, og selv en sommersovepose utenpå gjør stor nytte.

 

Anonymkode: 2fbff...677

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Instagram? Søk isåfall opp «psykolog med sovepose», hun har veldig mange nyttige og gode råd om vintercamping!

Anonymkode: f4413...493

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...