Gå til innhold

Ferie til gode. Har jeg tapt 8 dager?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ble kalt inn på jobb i ferien min, og litt andre ting skjedde, så jeg fikk ikke brukt all ferien min. 12 dager overføres til 2024, og «mellomlegget» blir slettet. Litt kjipt selvfølgelig, men er sjeleglad for at jeg faktisk har fast jobb siden jeg bor på lite sted uten mye muligheter…

Anonymkode: 14012...7d1

"Litt" kjipt? Arbeidsgiveren din har ikke lov til å slette ferie. Du må selvfølgelig ta dette opp med dem - bare referer til Ferieloven og informer dem om at alle dagene skal overføres. 

Anonymkode: e903e...331

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver plikter å påse at arbeidstaker avviklet ferie, så her er loven allerede brutt. Du som arbeidstaker er også pliktig til å avviklet ferie. 

Anonymkode: d46e6...acd

AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som du har jobbet frivillig og ikke blitt beordret på jobb og det er da også ditt eget ansvar å påse at feriedagene blir tatt ut. Om arbeidsgiver har nektet deg å ta ut ferie elle du har jobbet frivillig spiller vel inn her...

Anonymkode: 3f398...386

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Arbeidsgiver har ikke lov til å slette eller utbetale ferie. 

Anonymkode: f91fb...fec

Arbeidsgiver har lov til å utbetale avtalefestet ferie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Feriedager som overføres til neste ferieår er allerede utbetalte dager, så til tross for overføring må du i utgangspunktet jobbe inn de dagene når du ønsker å ta de ut.

Anonymkode: 067ad...d27

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Feriedager som overføres til neste ferieår er allerede utbetalte dager, så til tross for overføring må du i utgangspunktet jobbe inn de dagene når du ønsker å ta de ut.

Anonymkode: 067ad...d27

Feil.  Feriedager i Norge er ubetalte.  Man får feriepenger, deretter trekker arbeidsgiver lønn for de tjuefem dagene.  Dagene er opptjent, og arbeidstaker har ikke fått betalt for de.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg ble kalt inn på jobb i ferien min, og litt andre ting skjedde, så jeg fikk ikke brukt all ferien min. 12 dager overføres til 2024, og «mellomlegget» blir slettet. Litt kjipt selvfølgelig, men er sjeleglad for at jeg faktisk har fast jobb siden jeg bor på lite sted uten mye muligheter…

Anonymkode: 14012...7d1

Dette kan ikke være lov. Som minimum må du selvfølgelig få betalt tilbake de dagene som du ikke får overført. Ellers har du jo jobbet gratis som flere sier, siden du antagelig har blitt trukket i lønn for feriedager.

Anonymkode: b0118...09e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Antagelig ikke relevant men bare nevner det i tilfelle dere bruker Tamigo. De har hatt noe problem med datasystemet hvor feriedager ikke har blitt talt opp, så mange har trodd at de har flere feriedager tilgode enn det de faktisk har. Har hatt mye misforståelser rundt dette på min jobb. Så vær helt sikker på at du faktisk har så mange dager tilgode før du tar det opp med ledelsen. 

Anonymkode: 68494...d85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...