Gå til innhold

Vurderer å bare kvitte meg med alt jeg eier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp flyttet og kastet og ryddet masse i den forbindelsen. Det føles som en lettelse og befrielse og kvitte meg med ting, det å eie lite er tilfredstillende. 

Nå vurderer jeg å kaste ut resten, kun beholde noen få ting som er det jeg faktisk bruker. 

Det betyr at mye klær, bøker, gamle kjøkkenting, pyntegjenstander som passet i tidligere boliger, men ikke nå osv må ut. Og siden jeg ikke har så mye saker, betyr det at jeg vil sitte igjen med veldig lite. 

Noen som har gjennomført dette? Hva er deres erfaringer, er det stor sjangse for å angre? Kaster ikke sentimentale ting i den frykt.  Men alt annet. 

Anonymkode: 829a1...229

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kvitter meg ikke med alt men jeg nedskalert fra 260 kvadrat til 100 kvadrat så enormt mye må bort. Jeg har leid ett lager og der setter jeg alt jeg er i tvil om. Kjøkkenting er nok det som ryker først for her er kjøkkenet knøttlite men det ryker nok litt bøker for jeg må nesten prioritere å spare fotoalbum ol.

Anonymkode: 6a917...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/farvel-ting-9788279008354

Boken Farvel ,ting av japanske Fumio Sakaki er en bok om kvitte seg med omtrent alt han eier. Han hadde i utgangspunktet en ganske overfylt leilighet,men endte med å gi vekk/selge/kaste omtrent alt han eide og leve mye mer minimalistisk.

Han kan visst flytte og pakke tingene sine på bare 30 minutter.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (2 timer siden):

https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/farvel-ting-9788279008354

Boken Farvel ,ting av japanske Fumio Sakaki er en bok om kvitte seg med omtrent alt han eier. Han hadde i utgangspunktet en ganske overfylt leilighet,men endte med å gi vekk/selge/kaste omtrent alt han eide og leve mye mer minimalistisk.

Han kan visst flytte og pakke tingene sine på bare 30 minutter.

Wow, det høres befriende ut. Siden jeg har barn blir det nok aldri så lite som ned til 30 min da😅

Anonymkode: 829a1...229

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har nettopp flyttet og kastet og ryddet masse i den forbindelsen. Det føles som en lettelse og befrielse og kvitte meg med ting, det å eie lite er tilfredstillende. 

Nå vurderer jeg å kaste ut resten, kun beholde noen få ting som er det jeg faktisk bruker. 

Det betyr at mye klær, bøker, gamle kjøkkenting, pyntegjenstander som passet i tidligere boliger, men ikke nå osv må ut. Og siden jeg ikke har så mye saker, betyr det at jeg vil sitte igjen med veldig lite. 

Noen som har gjennomført dette? Hva er deres erfaringer, er det stor sjangse for å angre? Kaster ikke sentimentale ting i den frykt.  Men alt annet. 

Anonymkode: 829a1...229

Du angrer ikke, om du bruker de kriteriene du beskrev i HI. 

Ting du ikke bruker og elsker kan ut. 

Sentimentale ting kan du ta litt etterhvert :)

Selg eller gi bort.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får veldig emosjonelt forhold til ting, så jeg kvitter meg ikke med minner. Det jeg gjør er at jeg har bokser og steder for de tingene, og går gjennom med jevne mellomrom. Når jeg har glemt hva som var viktig med dem, så ryker de ut.

Har nettopp solgt en del på den lokale bruktbutikken (kirppis akkurat her), og det fungerte i noen grad. Skal ta en ny runde og prøve igjen. Nå har jeg satt av plass i boden til ting som skal selges, og tar det steg for steg.

Anonymkode: 7117b...1c4

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja har så lyst å kvitte meg med ting. Har kasta mye. Men er fortsatt mye igjen. Jeg er ikke så flink til å kvitte meg med ting. Er glad i klær og tilbehør. Så de synes jeg er veldig vanskelig. Har ikke så mye pynte ting lenger. Men kan bli mye flinkere. Skal gå igjennom kjelleren til våren. Skal kvitte meg med mye håper jeg. 

Anonymkode: db1df...391

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner kvittet seg med alt og kjøpte seg et mikro hus på henger. 
Der har hun alt hun trenger, men hun er alene uten mann og barn. 
Det er jo som å bo i en litt større campingvogn. Hun synes det var en befrielse å kvitte seg med mye ting og tang , og kun ha det hun trenger. 
Jeg personlig hadde ikke klart å leve så trangt. Men vi er en familie med barn, så uaktuelt. Men kult de som gjør det 

Anonymkode: 59d1c...db9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 20.36):

Ei jeg kjenner kvittet seg med alt og kjøpte seg et mikro hus på henger. 
Der har hun alt hun trenger, men hun er alene uten mann og barn. 
Det er jo som å bo i en litt større campingvogn. Hun synes det var en befrielse å kvitte seg med mye ting og tang , og kun ha det hun trenger. 
Jeg personlig hadde ikke klart å leve så trangt. Men vi er en familie med barn, så uaktuelt. Men kult de som gjør det 

Anonymkode: 59d1c...db9

Det virker som en drøm å kvitte seg med omtrent alt,men her er det også urealistisk. Da jeg har for mange ting jeg ville ha spart på.

Anonymkode: c7344...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 20.53):

Har nettopp flyttet og kastet og ryddet masse i den forbindelsen. Det føles som en lettelse og befrielse og kvitte meg med ting, det å eie lite er tilfredstillende. 

Nå vurderer jeg å kaste ut resten, kun beholde noen få ting som er det jeg faktisk bruker. 

Det betyr at mye klær, bøker, gamle kjøkkenting, pyntegjenstander som passet i tidligere boliger, men ikke nå osv må ut. Og siden jeg ikke har så mye saker, betyr det at jeg vil sitte igjen med veldig lite. 

Noen som har gjennomført dette? Hva er deres erfaringer, er det stor sjangse for å angre? Kaster ikke sentimentale ting i den frykt.  Men alt annet. 

Anonymkode: 829a1...229

Lag en ‘’ventestasjon’’ på klær mm. Se om du innen 1år savner/trenger det. Dersom ikke selg/gi bort/kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette og lever veldig godt med det. Vil anbefale filmen til the minimalists på YouTube.  

 

 

Anonymkode: c0a2a...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går gjennom huset årlig og kvitter meg med (jeg kaster det ikke, man kaster ikke brukbare gjenstander) alt jeg ikke har brukt på 12 måneder eller også alt jeg ikke lengre liker. unntaket er for gjenstander øremerket hobbyer eller aktiviteter jeg ikke det året har fått utført (feks sup et år det har vært dårlig sommer og ski det året det ikke snødde)

Jeg anbefaler deg å gjøre det samme. Og ikke gjør unntak for «sentimentale ting». Det som var sentimentalt i fjor er kanskje meningsløst i år. Og sånn skal det være. 

Anonymkode: 31151...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "venteboks" for ting jeg er usikker på om jeg skal kvitte meg med, èn for klær/sko og en annen for "ting". Hvis jeg ikke har hentet ting i venteboksen i løpet av 1 år, så blir de gitt vekk eller solgt. Noe du kan vurdere, er at du ikke kvitter deg med for mye dekketøy, bestikk og glass hvis dere pleier å ha familie og venner over på middag innimellom. En del minimalister har dekketøy, bestikk og kopper/glass kun til seg selv og partner/barn, og da blir det jo litt upraktisk dersom man plutselig er dobbelt så mange til middag på julaften, for å ta et eksempel :) Om man har noen man kan låne ekstra hos, funker jo det, men personlig synes jeg det blir litt styrete, så jeg foretrekker å ha nok til meg og samboer pluss gjester. Men jeg har ikke "finservise" og "hverdagsservise", vi bruker det samme til alle anledninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi flyttet nylig. Jeg kastet med hard hånd! 
Tok bare med meg det jeg virkelig ønsket til nytt hus, barna fikk også beskjed om å rydde og pakke med det omhu 

Anonymkode: 9703d...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...