Gå til innhold

Hvorfor bryr ingen seg om fartsgrensa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.1.2024 den 18.57):

Bra du vet bedre enn fagfolkene som har satt fartsgrensene da 🙄

Anonymkode: 2526c...568

Utrykningsførere lærer at det går helt fint å doble fartsgrensa ved optimale forhold. Om det går helt fint å kjøre i 220 km/t på motorveien, så går 150 km/t i hvert fall fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 1/3/2024 at 10:41 PM, AnonymBruker said:

Det er så mange sinker i trafikken at jeg blir sprø! Jeg mener det seriøst har blitt et samfunnsproblem! Det verste er i 70 og 80-soner. Det går konstant 10 km/t UNDER fartsgrensa!

Ok, la oss se på tallene.

Gitt at vi ligger i 90km/t i en 80 sone, så kjører vi 90 kilometer i løpet av timen.

Gitt at vi ligger i 70km/t i en 80 sone, så kjører vi 70 kilometer i løpet av timen. 

Hvor mye tid tar det ekstra for å kjøre de resterende 20 kilometerne? 

Det er 17 minutter.

Skjer det noko kødd i 70km/t er statistisk sett sjansen for å ikke bli hard skadd ganske høy. Den indre kollisjonen mellom organer og bein tåles fysisk.

Skjer det noko kødd i 90km/t så må du forholde deg til komplekse indre blødninger som er vanskelig å fikse. Statistisk sett. Organene skades for livet om ikke de svikter noe tid etter kødden.

I tillegg vet vi at de andre garantert ser på skjermen, enten det er mobil eller skjermen i bilen. Det blir mer og mer som stjeler oppmerksomheten. Og så gjør de feil og kommer over i din bane og du er dummingen som uheldigvis kommer i møte. 

Hvor mange menneskeliv er de 17 minutter virkelig verdt?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (1 time siden):

Hvor mange menneskeliv er de 17 minutter virkelig verdt?

4,2.

Anonymkode: 25f57...47b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 15.43):

Samma om du kjører forbi deg vel? Det viktigste er at du ikke er til hinder i din fart, og det er du jo ikke når du ligger i høyre felt. 

bare la meg passere i 20 over og lev med det 😂

Anonymkode: 9fff7...615

Men det skal du ikke, hvis du passerer noen som holder fartsgrensen i høyrefelt på venstre side så har du ikke lov å passere. Da kjører du for fort!

Nettopp tatt lappen og kjørelæreren min kalte alle som peisa forbi meg over 90 for idioter, og at jeg måtte ikke bli en av disse.

Anonymkode: cbc54...538

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 15.37):

Jeg har kjørt i litt over ett år (jeg er 25 år). Jeg kjører nesten daglig på motorveien, og jeg har lagt merke til noe. Nesten alle kjører forbi meg. Jeg skjønner det ikke, jeg holder jo fartsgrensa. Men absolutt alle biler kjører forbi meg. Jeg vet at speedometeret kan avvike rundt 7 km fra den egentlige farten, men de kjører jo langt over fartsgrensa uansett. Hva tenker dere kan være den egentlige grunnen? At de andre i trafikken gir langt faen i fartsgrensa og kjører langt over den uansett? Jeg har vurdert å tilpasse min egen kjøring for å holde i tritt med de andre bilistene, men det er jo ikke så lurt.

Anonymkode: e58ce...682

Fordi fartsgrensa på norske motorveier er kunstig lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På motorveiene her på sentrale Østlandet, med flotte veier og supre kjøreforhold - det skjer aldri at jeg ligger på fartsgrensa eller under - unntatt når det ligger en politibil og putrer i den ene fila. Aldri opplevd å være i nærheten av trafikkfarlige situasjoner i de 25 årene jeg har kjørt bil. Veiene våre er dimensjonert til høyere fartsgrenser. Jeg er ikke bekymret for meg i trafikken, selv om jeg holder høyere fart enn TS & co, jeg er bekymret for de som kjører i ruspåvirket tilstand. 

Anonymkode: e0f1f...f86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vestlending her som er vant med smale veier fulle av bobiler som kjører 30-40 der lokaltrafikken holder 80-90. Kommer jeg til Østlandet, slik som nå på ferie, må jeg bruke fartsholder for ikke å ligge i 120 på vanlig vei. E18 er fartsholder 130 km/t og jeg flyter med trafikken helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2024 den 22.52):

Nei, det stemmer ikke. Mange skriver 7 her også, men det stemmer heller ikke. Folk lar seg lure hele tiden, eller de driter i det og har en egen bøtekonto klar til å punge ut om de blir tatt en dag. Fint de har økt satsene. Jeg ser stadig de som kjører 10 over.  Jeg skal begynne å tipse om hvor UP skal stå. Slingringsmonnet er vanligvis på ikke mer enn 3-4 km/t. 

Anonymkode: 9920a...925

Jeg har testet speedometeret mot fartsmåler og avviket er mer enn 3 - 4 km/t når speedometeret viser 80 km/t.

Anonymkode: cb638...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så mange som holder 55 i 70-sone at jeg må gjøre opp for det når anledningen byr seg. De er farlige, de. 

Anonymkode: 9d6f8...580

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, ingen bryr seg om fartsgrensen. De ligger konsekvent 10 km/t under og skaper farlige situasjoner og irritasjon.

Anonymkode: 0a21e...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er så mange som holder 55 i 70-sone at jeg må gjøre opp for det når anledningen byr seg. De er farlige, de. 

Anonymkode: 9d6f8...580

Hvorfor er de farlige? 70 er maks fart, ikke minimum fart. Det er ikke påbudt å kjøre i 70. Det er bare ikke lov til å kjøre over 70. Slutt å stress så jævlig. Slapp av. Du sparer maks 3 minutter.

Anonymkode: 2555b...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du sparer maks 3 minutter.

Hvordan vet du at hen bare skal kjøre 10 kilometer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):
Dette sparer du av tid per mil

Fartgrense 80 km/ t:

• Øke til 90: 50 sekunder
  • Øke til 100: 1 min 30 sek
  • Øke til 110: 2 min 3 sek

Fartsgrense 90 km/ t:

• Øke til 100: 40 sek
  • Øke til 110: 1 min 13 sek

Fartsgrense 100 km/ t:

• Øke til 110: 33 sek

Anonymkode: 2555b...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...