Gå til innhold

Hvorfor bryr ingen seg om fartsgrensa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt i litt over ett år (jeg er 25 år). Jeg kjører nesten daglig på motorveien, og jeg har lagt merke til noe. Nesten alle kjører forbi meg. Jeg skjønner det ikke, jeg holder jo fartsgrensa. Men absolutt alle biler kjører forbi meg. Jeg vet at speedometeret kan avvike rundt 7 km fra den egentlige farten, men de kjører jo langt over fartsgrensa uansett. Hva tenker dere kan være den egentlige grunnen? At de andre i trafikken gir langt faen i fartsgrensa og kjører langt over den uansett? Jeg har vurdert å tilpasse min egen kjøring for å holde i tritt med de andre bilistene, men det er jo ikke så lurt.

Anonymkode: e58ce...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nesten alle kjører forbi meg. Jeg skjønner det ikke, jeg holder jo fartsgrensa. Men absolutt alle biler kjører forbi meg.

Først så kjører nesten alle forbi deg, og i neste setning så kjører absolutt alle forbi deg. 

Da får jeg trøbbel med å tro deg. Sorry. 

Anonymkode: 50a3a...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva tenker dere kan være den egentlige grunnen?

De er idioter som ikke bryr seg om andre. 

Anonymkode: 07570...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma om du kjører forbi deg vel? Det viktigste er at du ikke er til hinder i din fart, og det er du jo ikke når du ligger i høyre felt. 
 

bare la meg passere i 20 over og lev med det 😂

Anonymkode: 9fff7...615

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du holder ugjevn fart og toppfart er fartsgrense vil din gjennomsnittfart være lavere og andre bilister vi ta deg igjen fort. 

Så er det vanvittig frustrerende å ligge bak en som kjører ugjevnt så da velger jeg heller blåse forbi og fortsette i fartsgrensen på cruisekontroll.

Anonymkode: 6384e...1eb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Først så kjører nesten alle forbi deg, og i neste setning så kjører absolutt alle forbi deg. 

Da får jeg trøbbel med å tro deg. Sorry. 

Anonymkode: 50a3a...d0c

Beklager, skulle ikke skrive «nesten».

Anonymkode: e58ce...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Samma om du kjører forbi deg vel? Det viktigste er at du ikke er til hinder i din fart, og det er du jo ikke når du ligger i høyre felt. 
 

bare la meg passere i 20 over og lev med det 😂

Anonymkode: 9fff7...615

Det er slike tullinger som deg som er farlige i trafikken😡

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du holder ugjevn fart og toppfart er fartsgrense vil din gjennomsnittfart være lavere og andre bilister vi ta deg igjen fort. 

Så er det vanvittig frustrerende å ligge bak en som kjører ugjevnt så da velger jeg heller blåse forbi og fortsette i fartsgrensen på cruisekontroll.

Anonymkode: 6384e...1eb

Det kan jeg skjønne, men jeg bruker cruisekontroll selv og holder jo ikke ujevn fart.

Anonymkode: e58ce...682

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg om fartsgrense jeg , kjører aldri over. Holder meg under med god margin :)

Anonymkode: ba24d...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedometeravvik kan lovlig være opp mot 10%, noen biler er slik at de bruker hele slingringsmonnet til feilvisning - Nissan Leaf f.eks. På motorvei i 110 blir det altså ca 100 km/t du kjører da.

Jeg bor i distriktet. Etter den orwellske "nærpolitireformen" er det hverken ordinært politi eller UP å se på veiene her. Det har vært en markant endring siden. Uten kontroll kjører alle fortere.

Anonymkode: 25f57...47b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi fartsgrensa på motorveiene i Norge er kunstige lave ift standard.

Ta motorveiene som har 110-grense. Når det er tørt og bart med god sikt, god sikt, og man kjører en moderne fra det midtre sjiktet og oppover, så er det med litt kjøreerfaring helt uproblematisk å ligge i 150 km/t. Jeg sier ikke at man skal gjør det, for 151 km/t tilsier førerkortbeslag, men det er i seg selv ikke farlig så lenge bilen, trafikken og føret tilsier det. 

I så måte, så er det i hvert fall helt uproblematisk å kjøre i 120-130 km/t (på speedometeret) i en 110-sone. Etter å ha gått over til elbil igjen, med en god adaptiv cruise control, så ligger jeg nok mer i høyrefila enn jeg gjorde før, men det er et problem i Norge at så mange er så redde for å kjøre på motorvei, at de ofte ligger i 70-90 i høyrefila, helt uten grunn. Og jada, jeg vet det er en maksgrense, men hadde flere kjørt opp mot denne grensa, og faktisk holdt jevn fart, så tror jeg folk generelt hadde kjørt saktere. Det skapes faktisk mange unødvendige situasjoner av folk som er livredde for å kjøre bil, selv om det alltid er den som kjører for fort som sitter med ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører riktig, og de andre kjører for fort. Det dummeste jeg vet er å alltid ligge 10 over, fordi det liksom skal være i slingringsmonnet for hva som registreres og bøtelegges. Har en venninne som sa at hun ble irritert på veien på alle som ligger i fartsgrensen. Vel, hun har flere ganger fått bot og prikk på førerkortet og jeg har aldri hatt noen. Kjørt i 30 år snart.

Anonymkode: a235d...7c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kjører riktig, og de andre kjører for fort. Det dummeste jeg vet er å alltid ligge 10 over, fordi det liksom skal være i slingringsmonnet for hva som registreres og bøtelegges. Har en venninne som sa at hun ble irritert på veien på alle som ligger i fartsgrensen. Vel, hun har flere ganger fått bot og prikk på førerkortet og jeg har aldri hatt noen. Kjørt i 30 år snart.

Anonymkode: a235d...7c0

Jeg kjører konsekvent over. Ligget på mellom 15 og 20K i året de siste 15 årene. Ikke et eneste forelegg, prikk eller ulykke her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kaarebjarne skrev (4 timer siden):

Fordi fartsgrensa på motorveiene i Norge er kunstige lave ift standard.

Ta motorveiene som har 110-grense. Når det er tørt og bart med god sikt, god sikt, og man kjører en moderne fra det midtre sjiktet og oppover, så er det med litt kjøreerfaring helt uproblematisk å ligge i 150 km/t. Jeg sier ikke at man skal gjør det, for 151 km/t tilsier førerkortbeslag, men det er i seg selv ikke farlig så lenge bilen, trafikken og føret tilsier det. 

I så måte, så er det i hvert fall helt uproblematisk å kjøre i 120-130 km/t (på speedometeret) i en 110-sone. Etter å ha gått over til elbil igjen, med en god adaptiv cruise control, så ligger jeg nok mer i høyrefila enn jeg gjorde før, men det er et problem i Norge at så mange er så redde for å kjøre på motorvei, at de ofte ligger i 70-90 i høyrefila, helt uten grunn. Og jada, jeg vet det er en maksgrense, men hadde flere kjørt opp mot denne grensa, og faktisk holdt jevn fart, så tror jeg folk generelt hadde kjørt saktere. Det skapes faktisk mange unødvendige situasjoner av folk som er livredde for å kjøre bil, selv om det alltid er den som kjører for fort som sitter med ansvaret.

Bra du vet bedre enn fagfolkene som har satt fartsgrensene da 🙄

Anonymkode: 2526c...568

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart! Jeg har motsatt oppfatning. Det er så mange sinker i trafikken at jeg blir sprø! Jeg mener det seriøst har blitt et samfunnsproblem! Det verste er i 70 og 80-soner. Det går konstant 10 km/t UNDER fartsgrensa!

på motorveien går det som regel greit i venstre felt, men det hender noen ligger akkurat i fartsgrensa i venstre felt også. Uten at det er mye trafikk.

et tips: hvis du har fri vei så langt øye kan se, men en lang hale bak deg: gå i deg sjøl! Kjør til siden, slipp folk frem og vurder om du kanskje bør legge bilkjøring på hylla…

(jeg ligger «alltid» 10-15 km/t over fartsgrensa, bortsett fra 80% av tiden da jeg blir tvunget til å ligge 10-15 under pga en eller annen ubrukelig sinke som burde finne seg en annen måte å komne seg frem på)

Anonymkode: 768ef...e76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 15.42):

De er idioter som ikke bryr seg om andre. 

Anonymkode: 07570...b4d

Åhh, idioter, faktisk…. Fordi de kjører forbi TS på motorveien… Hjelpes! 

Anonymkode: 7f321...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er egentlig en ekstremt lovlydig og forsiktig person men må innrømme at på gode veier (med midtdeler) så ligger jeg nesten alltid minst 10km over fartsgrensa.. Den føles liksom kunstig lav noen steder. Mens andre veier synes jeg den er for høy (smale veier med 1 felt hver vei uten sperre i midten men der er det plutselig 80km/t)

Anonymkode: 92f98...9a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 16.53):

Speedometeravvik kan lovlig være opp mot 10%, noen biler er slik at de bruker hele slingringsmonnet til feilvisning - Nissan Leaf f.eks. På motorvei i 110 blir det altså ca 100 km/t du kjører da.

Jeg bor i distriktet. Etter den orwellske "nærpolitireformen" er det hverken ordinært politi eller UP å se på veiene her. Det har vært en markant endring siden. Uten kontroll kjører alle fortere.

Anonymkode: 25f57...47b

Nei, det stemmer ikke. Mange skriver 7 her også, men det stemmer heller ikke. Folk lar seg lure hele tiden, eller de driter i det og har en egen bøtekonto klar til å punge ut om de blir tatt en dag. Fint de har økt satsene. Jeg ser stadig de som kjører 10 over.  Jeg skal begynne å tipse om hvor UP skal stå. Slingringsmonnet er vanligvis på ikke mer enn 3-4 km/t. 

 

Anonymkode: 9920a...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg skal begynne å tipse om hvor UP skal stå.

UP står stort sett bare et sted:

Der 70- eller 80-soner går ned til 50- eller 60-soner.

UP har aldri brydd seg om trafikksikkerhet. UP bryr seg bare om penger i kassa.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (På 31.12.2023 den 15.51):

Det er slike tullinger som deg som er farlige i trafikken😡

Di farligste i trafikken er di som er mer på mobilen enn til stede,og derfor sjer så ufattelig mange møte ulykker.

2 unge jenter i mopedbil i fjor,kom over i feil kjørebane og døde front mot front.Hvorfor skar di over i feil bane ??

Grunnet selfies i fart???  Tipper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...