Gå til innhold

Utmattelse, jernmangel og kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så utrolig sliten om dagene. Har nesten ikke overskudd til noe. Jeg studerer, har ingen barn- og kun meg selv å tenke på. I tillegg har jeg lavt jern og går på jerntilskudd daglig. 

Jeg er glad i søt snacks og mat. Spiser mye smooties, syltetøy på knekkebrød og elsker sjokolade. Har i det siste lest at utmattelse og jernmangel kan komme av for dårlig kosthold. Er det noen som kan fortelle meg litt om dette? Føler jo at jeg spiser sunt utenom det søte, grønnsaker aviser jeg hver dag, god og næringsrik middager som regel. 

Hilsen jente, 21 år 

Anonymkode: 80c43...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt med å spise søtsaker. Begynn med havregrøt hver morgen, med frukt. Makrell i tomat på brødskiva, eventuelt leverpostei. Velg mat med mye jern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Har i det siste lest at utmattelse og jernmangel kan komme av for dårlig kosthold. Er det noen som kan fortelle meg litt om dette?

Anonymkode: 80c43...d92

Vi kan finne sannsynlige årsaker til mange vanlige plager ved å ta et evolusjonært perspektiv. Altså at man ser på hvordan vi er ment å leve fra naturens side, kontra hvordan mange lever i dag. Når vi går på tvers av det, får vi ofte problemer. For eksempel er vi fra naturens side ment å sove om natten og være våken om dagen, og ikke overraskende viser både forskning og erfaring at vi får dårligere helse av å snu døgnet.

Det samme gjelder selvsagt mat. Det er ikke sikkert slappheten din kommer av dårlig kosthold, men det vil i alle fall ikke skade å få orden på det. En grei tommelfingerregel når du skal velge mat er hvorvidt det ville vært gjenkjent og vanlig som mat i steinalderen.

Anonymkode: a0449...d9e

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos legen og fått sjekket vitamin og mineralstatus? Hvis du har jernmangel, må du ta tilskudd for å justere det. Sjekk også d-vitamin og b12. Mangel på begge de gjør at man kan bli veldig sliten.

Du tar vel allerede d-vitamin i vinterhalvåret? Tran eller d-vitamintabletter? Som du sikkert vet, må man ta d-vitamin i måneder med R i (septembeR, oktobeR…). Mange fagfolk mener at man må ha høyere nivå på blodprøve enn det de offisielle retningslinjene sier. Retningslinjene sier at man har mangel hvis nivået er under 25 mnol/L, mange fagfolk mener man bør ha minst 75.

Anonymkode: 2e7e2...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er så utrolig sliten om dagene. Har nesten ikke overskudd til noe. Jeg studerer, har ingen barn- og kun meg selv å tenke på. I tillegg har jeg lavt jern og går på jerntilskudd daglig. 

Jeg er glad i søt snacks og mat. Spiser mye smooties, syltetøy på knekkebrød og elsker sjokolade. Har i det siste lest at utmattelse og jernmangel kan komme av for dårlig kosthold. Er det noen som kan fortelle meg litt om dette? Føler jo at jeg spiser sunt utenom det søte, grønnsaker aviser jeg hver dag, god og næringsrik middager som regel. 

Hilsen jente, 21 år 

Anonymkode: 80c43...d92

Dårlig mat svekker også næringsopptak, så du må jobbe med å finne en bedre balanse hvor du får i deg riktig næring.
Jobb med å unngå mat som trigger søtbehov. Spis godt med proteiner hver dag. Rene råvarer. Rødt kjøtt er din beste kilde til jern, og spis det gjerne med litt appelsinjuice eller paprika/annen mat rik på c vitamin for økt opptak av jern. Rødt kjøtt er også veldig viktig for b-12 og andre næringsstoffer. Men spis rent produkt, ikke bacon, pølser osv. 

Spis mat med mye magnesium, nok magnesium i kroppen påvirker fordøyelse og næringsopptak. 

Anonymkode: 399d0...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du vært hos legen og fått sjekket vitamin og mineralstatus? Hvis du har jernmangel, må du ta tilskudd for å justere det. Sjekk også d-vitamin og b12. Mangel på begge de gjør at man kan bli veldig sliten.

Du tar vel allerede d-vitamin i vinterhalvåret? Tran eller d-vitamintabletter? Som du sikkert vet, må man ta d-vitamin i måneder med R i (septembeR, oktobeR…). Mange fagfolk mener at man må ha høyere nivå på blodprøve enn det de offisielle retningslinjene sier. Retningslinjene sier at man har mangel hvis nivået er under 25 mnol/L, mange fagfolk mener man bør ha minst 75.

Anonymkode: 2e7e2...f0e

Nei, det er under 50 nmol som tilsies å være mangel, mens mangelens alvorlighetsgrad styres av tallene under der igjen. Men 50-74 nmol er utilstrikkelig nivå, dvs det er en mild mangel. Jernmangel i seg selv gir forøvrig sterk utmattelse/trøtthet. 

Anonymkode: 399d0...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er under 50 nmol som tilsies å være mangel, mens mangelens alvorlighetsgrad styres av tallene under der igjen. Men 50-74 nmol er utilstrikkelig nivå, dvs det er en mild mangel. Jernmangel i seg selv gir forøvrig sterk utmattelse/trøtthet. 

Anonymkode: 399d0...c0d

Godt å høre at retningslinjene er oppdatert! Min tidligere fastlege forholdt seg til 25 for kun få år siden. Nå skal det sies at hun også mente at jeg ikke trengte ta jerntilskudd da jeg hadde ferritin-nivå på 16, når normalt spenn var 15-200. Det var da jeg fikk påvist cøliaki. Spesialisten på sykehuset kastet et blikk på prøvesvarene og sa «du må jo ta jerntilskudd!» Han ble forferdet da han hørte at fastlegen hadde sagt jeg ikke skulle ta det.

Det minnet meg på TS: Du bør sjekke om du har cøliaki! Mange går udiagnostisert. Utmattelse og vitaminmangler er vanlige symptomer. Man må ikke ha vondt i magen, som noen tror. Be legen om å sjekke det!

Anonymkode: 2e7e2...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt å høre at retningslinjene er oppdatert! Min tidligere fastlege forholdt seg til 25 for kun få år siden. Nå skal det sies at hun også mente at jeg ikke trengte ta jerntilskudd da jeg hadde ferritin-nivå på 16, når normalt spenn var 15-200. Det var da jeg fikk påvist cøliaki. Spesialisten på sykehuset kastet et blikk på prøvesvarene og sa «du må jo ta jerntilskudd!» Han ble forferdet da han hørte at fastlegen hadde sagt jeg ikke skulle ta det.

Det minnet meg på TS: Du bør sjekke om du har cøliaki! Mange går udiagnostisert. Utmattelse og vitaminmangler er vanlige symptomer. Man må ikke ha vondt i magen, som noen tror. Be legen om å sjekke det!

Anonymkode: 2e7e2...f0e

Så lenge jeg har kan huske (20 + år) så har de forholdt seg til 50 - 125 nmol som referanse. Men leger flest opererer med 50 nmol som ok, og dette er altså feil. Som du sier er 75 nmol minste anbefalte nivå, og selv dette er ikke optimale verdier. Fastlegen din var nok temmelig elendig, huff. 

Leger er veldig dårlige på å snakke med pasienter om kosthold når det blir påpekt mangler. For noen med jernmangel bør det også avdekkes om det kan være relatert til mangler i kostholdet. 

 

Anonymkode: 399d0...c0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å få økt søtbehov ved jernmangel, så er du sikker på at det ikke er omvendt?

Anonymkode: 644bd...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid slitt med det du beskriver. Når jeg var 30 ble det oppdaget at jeg har Hashimoto tyroiditt som gir lavt stoffskifte og påfølgende betydelig mangel av omtrent alt. Jeg hadde ferritin på 5, d-vitamin på 10 osv. Livet ble så mye bedre når jeg endelig begynte på medisiner for stoffskiftet, 200 mg jern daglig og superdoser D-vitamin og høye doser B. Sjekk med legen din! Ta blodprøver. 

Anonymkode: eb644...54f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så lenge jeg har kan huske (20 + år) så har de forholdt seg til 50 - 125 nmol som referanse. 

 

Anonymkode: 399d0...c0d

I denne saken fra Norsk helseinformatikk fra 2016 sier de at man først har mangel hvis man kommer under 25. 25-50 omtales som suboptimalt.

https://nhi.no/kosthold/ernaring/nhi-spor-eksperten-vitamin-d

Men jeg er altså overbevist av de som hevder at det er lurt å ha et høyere nivå.

Anonymkode: 2e7e2...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er så utrolig sliten om dagene. Har nesten ikke overskudd til noe. Jeg studerer, har ingen barn- og kun meg selv å tenke på. I tillegg har jeg lavt jern og går på jerntilskudd daglig. 

Jeg er glad i søt snacks og mat. Spiser mye smooties, syltetøy på knekkebrød og elsker sjokolade. Har i det siste lest at utmattelse og jernmangel kan komme av for dårlig kosthold. Er det noen som kan fortelle meg litt om dette? Føler jo at jeg spiser sunt utenom det søte, grønnsaker aviser jeg hver dag, god og næringsrik middager som regel. 

Hilsen jente, 21 år 

Anonymkode: 80c43...d92

Den største kilden til jern er kjøtt. Korn inneholder også en del jern. Grønne grønnsaker inneholder jern, men du må spise veldig store mengder for å dekke jernbehovet kun gjennom det. I tillegg er det slik at kaffe/te hemmer jernopptaket, mens C-vitamin bedrer det. Som jente med sterke menstruasjonsblødninger kan du også få jernmangel pga blodtap selv med et ok kosthold. 
 

Så lenge hovedbestanddelen av kostholdet ditt er næringsrik mat og du passer på å få i deg nok fett, karbohydrater, proteiner, vitaminer og mineraler, gjør det ikke noe om du spiser litt snacks. Hvis du er veganer, er det lett å bli slapp hvis du ikke er veldig nøye med å balansere kostholdet. Da kan det fort bli for lite protein, fett, jern, D-vitamin og aminosyrer. 

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (9 timer siden):

Den største kilden til jern er kjøtt. Korn inneholder også en del jern. Grønne grønnsaker inneholder jern, men du må spise veldig store mengder for å dekke jernbehovet kun gjennom det. I tillegg er det slik at kaffe/te hemmer jernopptaket, mens C-vitamin bedrer det. Som jente med sterke menstruasjonsblødninger kan du også få jernmangel pga blodtap selv med et ok kosthold. 
 

Så lenge hovedbestanddelen av kostholdet ditt er næringsrik mat og du passer på å få i deg nok fett, karbohydrater, proteiner, vitaminer og mineraler, gjør det ikke noe om du spiser litt snacks. Hvis du er veganer, er det lett å bli slapp hvis du ikke er veldig nøye med å balansere kostholdet. Da kan det fort bli for lite protein, fett, jern, D-vitamin og aminosyrer. 

Rødt kjøtt. Jern fra plantekilder er ikke hem-jern, og taes dårligere opp i kroppen enn hem-jern. 

Anonymkode: 399d0...c0d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...