Gå til innhold

Utmattelse, jernmangel og kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så utrolig sliten om dagene. Har nesten ikke overskudd til noe. Jeg studerer, har ingen barn- og kun meg selv å tenke på. I tillegg har jeg lavt jern og går på jerntilskudd daglig. 

Jeg er glad i søt snacks og mat. Spiser mye smooties, syltetøy på knekkebrød og elsker sjokolade. Har i det siste lest at utmattelse og jernmangel kan komme av for dårlig kosthold. Er det noen som kan fortelle meg litt om dette? Føler jo at jeg spiser sunt utenom det søte, grønnsaker aviser jeg hver dag, god og næringsrik middager som regel. 

Hilsen jente, 21 år 

Anonymkode: 80c43...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt med å spise søtsaker. Begynn med havregrøt hver morgen, med frukt. Makrell i tomat på brødskiva, eventuelt leverpostei. Velg mat med mye jern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Har i det siste lest at utmattelse og jernmangel kan komme av for dårlig kosthold. Er det noen som kan fortelle meg litt om dette?

Anonymkode: 80c43...d92

Vi kan finne sannsynlige årsaker til mange vanlige plager ved å ta et evolusjonært perspektiv. Altså at man ser på hvordan vi er ment å leve fra naturens side, kontra hvordan mange lever i dag. Når vi går på tvers av det, får vi ofte problemer. For eksempel er vi fra naturens side ment å sove om natten og være våken om dagen, og ikke overraskende viser både forskning og erfaring at vi får dårligere helse av å snu døgnet.

Det samme gjelder selvsagt mat. Det er ikke sikkert slappheten din kommer av dårlig kosthold, men det vil i alle fall ikke skade å få orden på det. En grei tommelfingerregel når du skal velge mat er hvorvidt det ville vært gjenkjent og vanlig som mat i steinalderen.

Anonymkode: a0449...d9e

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider