Gå til innhold

Hva er best/lurest å spise når man spiser lite? Altså, hva er det mest næring i?😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på medisiner som gir lite matlyst, og jeg blir fort mett når jeg spiser, men jeg har ikke lyst på noen ting.. Nå spiser jeg mest loff og aioli🙈🙊 Selv om jeg ikke har matlyst, så kjenner jeg en tomhetsfølelse/sult i magen, og da blir det enda en skive med aioli..

Men jeg trenger å spise mat som gir næring, som gjør meg mett på en ordentlig måte. 

Har dere forslag til mat som er bra, som metter og samtidig gir kroppen det den trenger?🙏😊

Anonymkode: 190c7...625

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er at du får i deg noe i det hele tatt, men egg er veldig bra mat. Hardkokt, bløtkokt, omelett, speilegg... 

Litt god skinke? Litt ost? Knekkebrød? Knekkebrød med gulost og slangeagurk er min favoritt. 

Smoothie? Appelsin- eller eplejuice? 

Prøv å få i deg litt proteiner, som egg, skinke/kjøttpålegg etc. 

Anonymkode: 7b23c...a85

• Liker 3
Skrevet

Kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter.

Anonymkode: 0e6b7...b71

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

loff med aioli høres ikke ut som helsekost akurat . . . .

Egg er nesten komplett med det kroppen trenger. Kan varieres som bløtkokt, hardkokt, speilegg, omelet . .  Med apelsinjuice i tilleg blir det C-vitaminer også.

Edit: Her kom noen meg i forkjøpet . . .

Endret av senior
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

-Havregrynsgrøt med banan oppi 👍 Lag den gjerne med melk/havremelk. Kan også bare ta 1 vaniljeyoghurt med litt Havregryn oppi. Er tarmene litt treige/avføringen hard og vanskelig å få ut så ha oppi 1 spiseskje linfrø.

-1 kyllingfilet, ørretfiske eller laksefilet. Gjerne ovnsbakt/grilla. Ha på pesto eller soltørkede tomater i olje så smaker det fort mye bedre om smaken er et problem. Bruk ris eller poteter til og evt litt grønnsaksblanding til.

-drikk minimum 1,5 liter vann daglig.

-egg er bra. Kokt eller stekt er opp til deg.

Skrevet

Laks med og gjerne aioli

Grovbrød med leverpostei, makrell i tomat

Anonymkode: a8d12...11a

Skrevet

Jeg driver akkurat og lærer meg nye ting om ernæring og det har vært mye forskning på hvor viktig det er med en god tarmflora for at systemet ditt skal virke godt. Her er grønne og fargerike grønnsaker, løk, fermetert kål og Biola viktig. 

For eksempel kan du steke rosenkål med chilli og hvitløk og salt og pepper og strø litt persille på toppen. 

Så serverer du dette med en halv stekt kylling med skinn og posesaus for kylling. Det skal jo smake godt. Bruk fermetert rødkål som garnityr og det er sunt og godt. 

eller 

Stek en ørretfilet med salt og pepper og bruk en sånn ferdigpakke med Sandefjordsaus for å gjøre det enkelt. 

Spis en liten håndfull nøtter om dagen og og finn et godt kosttilskudd med Omega3 og multivitaminer når du spiser så lite. Prøv å få i deg litt juice og frukt. Litt er bedre enn ingenting og lag deg av og til en skål med salat med avocado og annet og smårettskinke. Andre dager kan du spise byggrynsgrøt med litt spekemat til som grøtpinne. 

Egg inneholder mange næringsstoffer og drikk gjerne smoothie av og til. Jeg vet det er lite motiverende å lage mat når apetitten er dårlig, men ikke gi opp!

Lag deg rømmesild og ha på grovbrød. Silda og løken er fin mat og det er godt. 

Ønsker deg et fint 2024! :) 

Anonymkode: 769cd...17f

• Nyttig 2
Skrevet

Ja, Quinoa inneholder mye proteiner og vitaminer og er bedre enn ris og pasta. 
skyll quinoaen under vann og la den renne av. Kok så med buljong i 15 minutter. 

Skrevet

Egg med salt og smør, nøtter, grove knekkebrød med frø, makrell i tomat, fisk, kyllling, dropp light produkter (mindre ultraprosessert og mer næringsstoffer). Jeg er undervektig, men har god helse. Spiser alt dette jeg ramser opp her daglig ca.

Anonymkode: 76fa3...c44

• Liker 3
Skrevet

Kok din egen kraft på kjøtt / ben / oksehaler etc. Drikk det! varmende, salt og bra for kroppen. 

Det mest næringsrike du kan få i deg og fullt av kollagen og sunt fett! 
Egg, vilt, gressforet rødt kjøtt! Økologisk smør! Rå honning! 

godt havsalt! 
Iskrem laget på kun eggeplommer, fløte og litt ekte vanilje! Nydelig!!

Kimchi, fermentert kål! 

Masse god bedring 💐

Anonymkode: 04ad5...b12

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Banan er veldig bra. 

Anonymkode: eb2a8...343

Skrevet (endret)

Her dyttes til tider inn druer, banan, små tomater, litt tørket frukt (uten tilsatt sukker), bær, liten skål med gresk eller kokosyoghurt med proteinpulver, søtning og bær, biter av proteinbarer, pålegg rett i hånden (eks røkt tofu eller ost, kjøttpålegg osv). 

Særlig yoghurtblandingen min føler jeg hjelper litt. Tar liten plass i magen, men er så god at jeg faktisk kan ha lyst på den når jeg har lyst på pent lite annet. Jeg tåler ikke melk, så bruker enten Alpro gresk yoghurt naturell som har mye protein, eller Alpro kokosyoghurt naturell. Siste har dessverre ikke tilsatt vitaminer og mineraler og har ikke protein i seg. Det er for meg et stort minus. En kan bruke kuyoghurt eller cottagecheese istedenfor om en tåler det. Vet noen blander yoghurt med cottagecheese. Så har jeg litt proteinpulver i yoghurten, og søtning fra Monster som jeg kjøper på tights, gjerne maple eller karamell. Elsker med fryste kirsebær i, og om du vil toppe det så tar du litt hakket (mørk) sjokolade i og du får en variant av issmaken «cherry garcia». Eier jeg ikke matlyst og det ikke er pga kvalme og syk på den måten så går dette her ned. Dette metter også, og har mye næring. 

Jeg lager gjerne en liten tapastallerken med ulikt på, som røkt tofu, ting som små tomater, litt tørket frukt, sukkererter, druer, litt avocado, og annet jeg finner. Synes det er lettere med «fingermat» innimellom, mens andre ganger vil jeg heller dytte inn med skje/gaffel. 

Knekkebrød eller ferskt/ristet brød med avocado er også noe jeg liker godt, og som metter litt. Gjerne med noe protein til. 

Ellers mange gode tips i tråden her, så prøver å ikke gjenta meg. Spise oftere kan være lurt om en ikke klarer å spise så mye av gangen. 

Endret av Daisy-love
Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag, sitter stor pris på det!🙏🙏 

Anonymkode: 190c7...625

Skrevet

Det beste er absolutt å spise proteiner og fett som finnes naturlig i råvarer, men jeg har også måtte spe på med marsipan og sjokolade for ikke å bli for undervektig i perioder. Det finnes også spesielle drikker for dem som ikke får i seg nok og trenger det mer konsentrert.

Anonymkode: b286e...a78

• Liker 3
Skrevet

Egg og banan 🙂. Og selvfølgelig drikke nok.

Anonymkode: 1660a...1f2

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter.

Anonymkode: 0e6b7...b71

Jepp! Typisk carnivore er det beste.

Biotilgjengeligheten til maten man spiser er essensiell, det er ikke vits å spise mat som inneholder masse av x hvis kroppen ikke klarer å skille ut og ta til seg x.

Andre skriver juice, men dette er totalt bortkastet. Paprika inneholder mye mer vitamin C enn appelsin og appelsinjuice er nesten rent sukker. Selv juice som ikke er fra konsentrat har blitt varmebehandlet, eksponert for lys og varme og lys dreper vitamin C. Del en appelsin i båter eller dropp det.

Istedenfor å spise en typisk nordmann-frokost med brødskive med ost, margarin (aldri spis margarin!), lettost og et par agurkskiver oppå så er det bedre å spise et par egg og et par fullfett-osteskiver rullet rundt paprika.

Jeg hadde hørt på Wolfgang Wee sin podcastserie om kosthold. Sjekk også ut Marit Kolby og Ernæringsmamma. De snakker om naturlig kosthold og minst mulig ultraprosessert mat. Det hele gir mening.

Norske kostholdsråd er katastrofe, så de må du ikke følge. Der er det også blandet inn et slags miljøhensyn som heller ikke gir mening. F.eks skal vi spise masse ultraprosessert importmat istedenfor norske beitedyr. What the hell...

Kjøtt sies å være skadelig for oss, men i "forskningen" er det ikke gjort forskjell på pølser og biff. Pølser inneholder masse dritt og det sier seg nesten selv at et produkt laget av en fersk råvare (kjøtt med kort holdbarhet) som plutselig blir tilsatt masse greier og får månedsvis med holdbarhet inneholder ting som ikke er bra for oss. Men du finner pølser som ikke er så ille. Spekemat er bra! Salt er ikke farlig.

Endret av Blåttvann
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

egg er veldig bra. Jeg lager ofte havregrøt med chiafrø og egg oppi. Blir veldig godt, holder meg lenge mett og tror jeg med det får i meg veldig mye av det kroppen min trenger. Sleng gjerne på et glass appelsin juice ved siden av.

Anonymkode: 317ed...589

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg driver akkurat og lærer meg nye ting om ernæring og det har vært mye forskning på hvor viktig det er med en god tarmflora for at systemet ditt skal virke godt. Her er grønne og fargerike grønnsaker, løk, fermetert kål og Biola viktig. 

For eksempel kan du steke rosenkål med chilli og hvitløk og salt og pepper og strø litt persille på toppen. 

Så serverer du dette med en halv stekt kylling med skinn og posesaus for kylling. Det skal jo smake godt. Bruk fermetert rødkål som garnityr og det er sunt og godt. 

eller 

Stek en ørretfilet med salt og pepper og bruk en sånn ferdigpakke med Sandefjordsaus for å gjøre det enkelt. 

Spis en liten håndfull nøtter om dagen og og finn et godt kosttilskudd med Omega3 og multivitaminer når du spiser så lite. Prøv å få i deg litt juice og frukt. Litt er bedre enn ingenting og lag deg av og til en skål med salat med avocado og annet og smårettskinke. Andre dager kan du spise byggrynsgrøt med litt spekemat til som grøtpinne. 

Egg inneholder mange næringsstoffer og drikk gjerne smoothie av og til. Jeg vet det er lite motiverende å lage mat når apetitten er dårlig, men ikke gi opp!

Lag deg rømmesild og ha på grovbrød. Silda og løken er fin mat og det er godt. 

Ønsker deg et fint 2024! :) 

Hvorfor disse posesuasene?

Stek fisk i smør og krydder/selvlaget marinade. Ved slutten av steketiden tar man et par klatter ekstra smør eller et par klatter med Crème Fraiche.

Posesaus ødelegger ofte tarmfloraen.

Ellers helt riktig angående fermentert mat.

Man kan også ta en hel vasket økologisk sitron i blender sammen med 1-2 dl eplecidereddik og kjøre det sammen. Så drikker man et par slurker av dette hver dag. Bare pass på å drikke masse vann etterpå slik at syren ikke ødelegger tennene.

En annen over her har skrevet at Biola er bra. Det er det ikke. Man har noe som heter Syrna Blå fra Rørosmeieriene og dette er et mye bedre produkt.

• Nyttig 2
Skrevet

https://www.nrk.no/mat/havrebrod-1.14660063

dette brødet smaker nesten som loff, men er veldig næringsrikt. Hvis du har lite appetitt, men vil ha loff, så vinner du mye på å bytte til dette brødet. Kesam, egg og havregryn gir deg masse næring. 

Skrevet

Nøtter, tørket frukt, fisk, Biola. Det er bedre med grovbrød enn loff. Fete meieriprodukter fremfor lett.

Anonymkode: f028c...aaf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...