Gå til innhold

Hjelper dere foreldre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Å hjelpe til med dagligdagse ting og litt småvedlikehold nå og da er helt greit, men om de forventer at deres voksne barn skal være "vaktmester" hele tiden på alt mulig for at de skal kunne fortsette å bo i en svær villa de absolutt ikke har bruk for når de ikke er i stand til å fikse selv og ikke vil eller har råd til å få det gjort, er det ugreit.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men nå er mine foreldre under 70 og spreke så det er på nåværende tidspunkt ikke aktuelt.

Min mor hjelper mye min bestemor, men jeg har overhodet ikke kapasitet til samme servicenivå som min mor yter til sin mor. 

Min mann har aldrende foreldre som i det helt siste har begynt å slite med helsen og siden han er det eneste barnet som bor i nærheten vil mye falle på han. Ansvaret tynger han og han ser mørkt på hvordan det skal gå. Hverdagen går så vidt rundt fra før.

Anonymkode: 90769...5f3

Skrevet

Ja, jeg hjelper med handling og diverse annet som trengs, men de bor i leilighet og har heldigvis ikke noe særlig utvendig som trengs å gjøres. Da min mor ville bytte jord i alle blomsterkassene på terrassen leide hun folk til det, og de har vaskehjelp hver 14. dag. De betaler også noen for å vaske vinduer, feks.

Hadde de ikke hatt økonomi til det, så hadde jeg jo måttet bidra mer. Er enebarn, så det er bare meg evt. 

Å eventuelt male huset for dem eller tilsvarende store prosjekter tror jeg ikke jeg hadde tatt på meg. Vi må male eget hus, og det står for meg som mer enn stort nok prosjekt (dvs, ikke nødvendigvis selve malingen, men forarbeidet med vasking og skraping osv).

Var flere ganger på hytta før de solgte den og klippet plenen osv etter at min far mistet førerkortet pga sykdom, men heldigvis fant de noen som kunne gjøre det også etter avtale og betaling etter hvert.

Det skal sies at mine foreldre alltid har stilt opp ved behov, og gjør det etter evne fortsatt om vi skulle funnet på å be dem. Så for meg er det en selvfølge å bidra, men ofte trenger min mor mer "mentalt" at jeg er tilstede, enn ren fysisk hjelp.

Skrevet

Selvfølgelig. Til og med hvis du er egoistisk så får du se på det som å vedlikeholde arven da, det blir jo mindre på samboeren om svigers sitt hus forfaller..

Anonymkode: 80f0f...f10

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Selvfølgelig. Til og med hvis du er egoistisk så får du se på det som å vedlikeholde arven da, det blir jo mindre på samboeren om svigers sitt hus forfaller..

Anonymkode: 80f0f...f10

Nettopp.  Ikke sjelden man leser om unge her på KG som forventer arv fra sine foreldre.  Som oftest hus og eiendom.  Egentlig skulle man tro at de unge da forsto at å bidra til vedlikehold ville øke verdien av arven.  Spesielt de mest egoistiske.  

• Liker 2
Skrevet

Jeg hjelper både foreldre og besteforeldre. Foreldrene mine har akkurat rundet 60, så er ikke mye de trenger hjelp til egentlig. Men å hjelpe med å klippe hekken f.eks, det letter arbeidet for de. De klarer det selv da. Og så hjelper de til om jeg har behov for det. 

Besteforeldre har passert 80, de vil helst klare alt selv. Helsen begynner å bli dårligere der, så jeg måker snø og klipper plen om jeg er innom. Vasker gjerne over gulv og bad og. De får egentlig til alle de tingene selv, men jeg vet det letter godt for de at noen gjør det for de. 

Nå får jeg hjelp tilbake om jeg har behov for det da, men det er jo kanskje fordi jeg hjelper til i utgangspunktet? Ikke vet jeg.. De tingene er jo litt gi og ta. Kanskje svigers ikke bidrar så mye fordi dere aldri bidrar? Jeg vet at mamma irriterer seg over min søster på hytten, som bare kommer og vil bli vartet opp. Da spretter ikke akkurat mamma opp for å passe barnebarna sånn at foreldrene kan sove. Jeg pleier å handle med meg mat når jeg skal på hytten, jeg lager måltider, hjelper til med vask og det som skal til. Hender støtt og stadig at jeg plutselig har sovet noen timer ekstra fordi barnet har blitt listet ut av rommet av mormor 

Anonymkode: 50b52...666

• Liker 1
Skrevet

Nei det er uaktuelt. 

Da jeg var 16 og måtte flytte pga skole, fikk jeg klar beskjed på kaia om at fra nå av var det bare å klare seg selv. Måtte ikke tro at det bare var å komme hjem når ting ble vanskelig. Jeg var voksen og måtte finne ut av livet selv. 

Tenker det går begge veier. 

Anonymkode: ac67a...d47

• Hjerte 2
Skrevet

Foreldrene mine hjelper min fars mor med: klipping av gress, snømåking, handling, vasking av klær, og vask av gulver. Det er den eneste besteforeldren jeg har igjen i livet. Jeg hjelper til med handling og vasking i blandt, men jeg bor et stykke unna. Maling av huset gjør de ikke, selv om det sårt hadde vært trengt. De mener begge to at hun burde vært på eldrehjem for lengst, da hun ikke kan bevege seg.

Mine foreldre er ikke i den alderen hvor de trenger hjelp enda. (I begynnelsen av 60 årene), men jeg regner med at det kommer om 10 år +. Regner med at jeg kommer til å bidra med vasking, handling og følge til helseavtaler etterhvert.

Skrevet

Ja, vi hjelper hverandre alle sammen med det vi kan. Mine svigerforeldre bor i en enebolig med livsløpstandard, så det er ingen grunn til at de skal flytte til leilighet. Til snømåking kommer det en som gjør med traktor, de har robotklipper til gresset. Beise huset tar ikke lang tid når vi er flere. 
Min far har flyttet til leilighet, da hans bolig ikke hadde livsløpstandard, men vi hjalp han med å male om osv. 

Anonymkode: a50d0...801

Skrevet

Hjelper/er selskap for min mor 1 t hver dag. Det samme gjør mitt søsken. Hun har hjemmehjelp som vasker hver 14. dag.

Anonymkode: d5b54...3e3

Skrevet

Mine foreldre fikk hjelp fra oss barna til de solgte huset og flyttet i leilighet

Mine svigerforeldre kjøpte hus på sine eldre dager og de fikk også hjelp når de etter hvert trengte det. 

Skulle bare mangle...

Anonymkode: 66e5e...ee6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...