AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #1 Skrevet 30. desember 2023 Hjelper dere foreldre med å vedlikeholde hus? Var i familiebesøk i dag og da sa min svigermor at det er nok ikke lenge til xxx og xxx (min mann og broren) må begynne å ta vedlikehold, for de drar på årene. Det kjenner vi er uaktuelt. Vi har eget hus og hytte som skal holdes. Mine foreldre er ganske så selvgående og trenger de hjelp leier de det inn. De har også byttet ut stor enebolig med leilighet, slik at de ikke vil være en byrde for oss barna. Anonymkode: 3da9a...18d 2
Gjest jegerrinne Skrevet 30. desember 2023 #2 Skrevet 30. desember 2023 Ja. Vi hjelper til med klippe plen. Hjalp til med å legge ny drenering bak huset. Hjulpet til å beise og satte og inn ny kjøkken innredning. Som i dag når vi viste det hadde snødd dro vi bort til de og mannen tok traktoren og brøytet, og jeg gikk over gulvene inne. Ser ikke problem med å hjelpe de har hjulpet oss mye opp mellom med fjøsstell, opp pussing og andre ting
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #3 Skrevet 30. desember 2023 Ja, jeg hjelper dem, akkurat som de hjelper meg. Å avfeie det som uaktuelt syns jeg er rart, men det handler mer om at jeg ville alltid hjulpet familie om de bad om det. Anonymkode: 6d97c...337 8 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #4 Skrevet 30. desember 2023 Ja hjelper med snømåking, klippe gress, klippe hekk. Hjelper til med å male og div. Snekring og andre sånne ting må det leies inn folk til for det er utenfor mitt område 🙈 Anonymkode: fb244...352 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #5 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, jeg hjelper dem, akkurat som de hjelper meg. Å avfeie det som uaktuelt syns jeg er rart, men det handler mer om at jeg ville alltid hjulpet familie om de bad om det. Anonymkode: 6d97c...337 Mulig vi ser på det som uaktuelt for de aldri har løftet en finger for oss. Vi synes de kan selge huset sitt og kjøpe noe mindre om det blir for tungt å ha. Ts. Anonymkode: 3da9a...18d 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #6 Skrevet 30. desember 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Mulig vi ser på det som uaktuelt for de aldri har løftet en finger for oss. Vi synes de kan selge huset sitt og kjøpe noe mindre om det blir for tungt å ha. Ts. Anonymkode: 3da9a...18d De har selvfølgelig løftet mye mer enn en finger for sønnene sine. Anonymkode: 6d97c...337 2 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #7 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mulig vi ser på det som uaktuelt for de aldri har løftet en finger for oss. Vi synes de kan selge huset sitt og kjøpe noe mindre om det blir for tungt å ha. Ts. Anonymkode: 3da9a...18d Jeg er enig med deg. Eldre kan ikke sitte på hus med store vedlikeholdsoppgaver og forvente at barna skal ta den jobben Anonymkode: 54fae...fd1 3 6
Fant80 Skrevet 30. desember 2023 #8 Skrevet 30. desember 2023 (endret) Hjelper de med elektronikk,data og mobil etc. Endret 30. desember 2023 av Fant80 2
mereo Skrevet 30. desember 2023 #9 Skrevet 30. desember 2023 Ja, det gjør jeg. Så lenge jeg har kapasitet til å hjelpe. De har hjulpet i mange år av ulik grad, så hvorfor skal ikke jeg hjelpe når jeg kan. 2
Andro Skrevet 30. desember 2023 #10 Skrevet 30. desember 2023 Har gjort alt jeg makta for dem mens de levde, som å skifte tak på huset, renovere badet og til slutt ta over kontakt med hjelpetjenester, disponering av bank og regninger, matlaging osv. 1 2
MorTil2 Skrevet 30. desember 2023 #11 Skrevet 30. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det kjenner vi er uaktuelt. Vi har eget hus og hytte som skal holdes. Dette synes jeg er en utrolig egoistisk holdning. Hva hvis dere trenger hjelp, f eks med barnepass eller lignende. Ville dere synes det er ok om besteforeldrene svarte "Det er ikke aktuelt. Vi har våre egne ting som skal gjøres". Ja, jeg hjalp mine foreldre da de hadde enebolig. Ikke alltid det var det jeg hadde mest lyst til,men så var det sikkert ikke alltid de hadde lyst til å passe barnebarn heller. Men man gjør slikt, fordi man bryr seg og noen ganger gjør ting til tross for egne behov. Endret 30. desember 2023 av MorTil2 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #12 Skrevet 30. desember 2023 1 minutt siden, MorTil2 said: Dette synes jeg er en utrolig egoistisk holdning. Hva hvis dere trenger hjelp, f eks med barnepass eller lignende. Ville dere synes det er ok om besteforeldrene svarte "Det er ikke aktuelt. Vi har våre egne ting som skal gjøres". Ja, jeg hjalp mine foreldre da de hadde enebolig. Ikke alltid det var det jeg hadde mest lyst til,men så var det sikkert ikke alltid de hadde lyst til å passe barnebarn heller. Men man gjør slikt, fordi man bryr seg og noen ganger gjør ting til tross for egne behov. Det er egoistisk i mine øyne fordi foreldrene har nok gjort mye for sine sønner gjennom oppveksten. Når TS da kommer med «de har gjort ingenting for oss». De har heller ikke sagt at TS skal bidra. De har nevnt sønnene sine. Anonymkode: 6d97c...337 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #13 Skrevet 30. desember 2023 MorTil2 skrev (2 minutter siden): Dette synes jeg er en utrolig egoistisk holdning. Hva hvis dere trenger hjelp, f eks med barnepass eller lignende. Vel, de har fortsatt ikke passet vår sønn på 5 år. Er de med oss på hytten så sover de til langt på dag, aldri en eneste gang stått opp med barnebarnet. Ts Anonymkode: 3da9a...18d 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #14 Skrevet 30. desember 2023 Vi bor på andre siden av landet, så hjelp i det daglige går ikke, og det må de ta høyde for. De er heldigvis spreke foreløbig. Og nei, de har aldri passet barnebarna eller klippet plen hos oss heller, av samme grunn. Anonymkode: 9716e...65e 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #15 Skrevet 30. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vel, de har fortsatt ikke passet vår sønn på 5 år. Er de med oss på hytten så sover de til langt på dag, aldri en eneste gang stått opp med barnebarnet. Ts Anonymkode: 3da9a...18d Da stiller ting seg litt annerledes. Er alltid spennende hvordan det dukker opp nye opplysninger i tråder på KG når man møter motstand. Hvis dere har spurt om de kan passe barnet, og de sier konsekvent nei. Men jeg mener fremdeles du ikke har noe plikt til å hjelpe, men det burde sønnene. Anonymkode: 6d97c...337 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #16 Skrevet 30. desember 2023 Vi hjelper til med småting. Samme gjør de når de er på besøk. Både inne og ute. Men føler ingen forventer det av noen av oss, vi bare hjelper til. Men tenker at hvis det blir for store oppgaver å ta vare på et hus så er det på tide å finne noe mindre og lettere. Eventuelt leie inn hjelp. å hjelpe hverandre er bare kjekt. Av og til trenger vi hjelp til noe (alt fra barnevakt, maling av huset, mate katten når vi er på ferie etc), og en annen gang er det de som trenger hjelp. Her vi bor hjelper vi naboer også hverandre med feks husvask, maling, måking osv. skaper gode relasjoner Anonymkode: 83c3a...230
MorTil2 Skrevet 30. desember 2023 #17 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mulig vi ser på det som uaktuelt for de aldri har løftet en finger for oss. Vi synes de kan selge huset sitt og kjøpe noe mindre om det blir for tungt å ha. Ts. Anonymkode: 3da9a...18d Du virker ikke til å ha en særlig positiv holdning til din manns sine foreldre. Dine egne foreldre derimot, som altså bytter enebolig med leilighet for "ikke å være til byrde" fremhever du som positive. Synes faktisk det er trist hvis ens foreldre oppfatter at de må gi slipp på noe de kanskje trives med (enebolig), for ikke å være en belastning for sine barn. Barn som de med stor grad av sikkerhet har brukt mye tid, krefter og omtanke på. Det er litt vanskelig å vite om du velger å fremstille dem verre enn de er, på grunn av antipatier mot deres ønske om hjelp, eller om det er sant at de aldri har passet barnebarnet. Jeg kan forresten ikke huske at mine besteforeldre heller sto opp og passet oss barn da vi var på felles feriested. Men de gjorde jo andre ting med oss: tok oss med ut for å fiske, var med i skogen og plukket bær osv. 3 3
Helene Skrevet 30. desember 2023 #18 Skrevet 30. desember 2023 Jeg hjelper ikke mine foreldre da jeg bor 100 mil unna. Men vet at min far ønsker å flytte i lettere bolig. Min far bygget huset. Han er realist. De er 2 voksne mennesker som eier en stor enebolig. En gang hadde de 3 barn. De trengte flere rom dengang. Mor ser ikke ser ikke. At man skal nedskalere.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #19 Skrevet 30. desember 2023 Nei jeg har nok her hjemme. Er i full jobb. Har stort hus. Så jeg har ikke kapasitet til enda mer. Som jeg sier til dem. Alt kan kjøpes. Alltid noen som vil hjelpe dem med sneen. Robot gressklipper. Hvis dem ikke klarer noe med så får dem selge. Jeg forventer ikke at mine barn hjelper meg jeg heller. Dem har kjøpt seg hus selv så dem har nok å gjøre dem å. Da selger jeg heller hvis jeg ikke gidder noe mer. Anonymkode: d165f...73f 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #20 Skrevet 30. desember 2023 Veldig tydelig at du ikke liker svigers. Pussig å sammenlikne egne foreldre med svigers på den måten. Alle mennesker har sine sider. Og det er vel først og fremst mannen din som må vurdere om han har kapasitet til å hjelpe sine foreldre eller ikke. At de aldri har stått opp med sønnen deres er vel ikke så relevant. Alle besteforeldre takler rollen på hver sin måte. Og til det du spør om: ja vi hjelper selvsagt både mine foreldre og svigers. Selv om ingen av de noen gang har stått opp med barna våre. Anonymkode: a0987...a23 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå