Gjest Acer Skrevet 30. desember 2023 #1 Del Skrevet 30. desember 2023 https://www.tv2.no/broom/na-blir-ikke-dette-lovlig-lenger/16279775/ Fra 01.01 blir det lovendring ved salg av biler hos forhandler, og ikkje lenger tillatt å "selge som den er" Det blir med andre ord obligatorisk at tilstandsrapport / bilens tekniske tilstand skal følge bilen ved salg. Dette er de viktigste endringene: Forbrukerkjøpsloven endres fra 1. januar 2024. Det vil ikke lenger være mulig å ta et generelt forbehold om at en gjenstand «selges som den er». I stedet må selger spesifikt opplyse om forhold som avviker fra alminnelige krav om kvalitet, funksjonalitet mv. Feil som avdekkes innen to år etter kjøpstidspunktet blir nå antatt å ha vært der ved overtakelsen. Hittil har dette kun vært 6 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #2 Del Skrevet 30. desember 2023 Det var på tide. Er en grunn til at jeg aldri har kjøpt av noen andre enn kun merkeforhandlere som har tilstandsrapport, maks 1 eier før meg, og bil helst ikke eldre enn 5 år, med godt under 100.000 km.stand. De nye reglene er det mest de såkalte "frittstående" bilsjapper med rare navn som har aller mest å frykte. Der har det vært helt texas i en årrekke. Gjelder også privatsalg. Altfor mange går for "selges som det er", og annet vås. Jeg kommer fortsatt til å holde meg unna privatsalg og ellers bilkjøp fra "frittstående" bilsjapper, men i det minste er det bra at de nye lovene er i boks. Det vil ta noe tid før vi ser hvilken av de frittstående bilsjappene overlever, for jeg mistenker at en del av de vil gå konkurs. Og det bør de gjøre, for det pusher bare ræl som de har kjøpt opp billig, så gjør de ingenting med bilen, og klistrer bare på en høyere pris. Anonymkode: dce67...233 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #3 Del Skrevet 31. desember 2023 Privatselgere må vel fortsatt ikke ha tilstandsrapport? Anonymkode: 38398...0ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #4 Del Skrevet 31. desember 2023 Jeg stoler ikke på forhandlers egen tilstand rapport. Jeg kjøpte ny bruktbil av merkeforhandler, den kom med tilstandsrapport. Som nafmedlem tok jeg den med dit og fikk de til å foreta en tilstandrapport/teknisk rapport og den avdekket alvorlig mye mer. Forhandler forbedret alle feilene men det jeg var for uerfaren til å se den gangen var at alt dette var starten på slutten og det var nesten bare problemer med den bilen de få årene jeg hadde den. Jeg skulle hevet kjøpet. Anonymkode: 594e9...c3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #5 Del Skrevet 31. desember 2023 Min erfaring med forhandler er det samme, stor maktubalanse, mye pynting på grisen. Mye bedre å kjøpe privat av folk man kan snakke med på samme nivå, og med stor, stor rabatt jf. forhandlerkjøp. Anonymkode: 38398...0ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 31. desember 2023 #6 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min erfaring med forhandler er det samme, stor maktubalanse, mye pynting på grisen. Mye bedre å kjøpe privat av folk man kan snakke med på samme nivå, og med stor, stor rabatt jf. forhandlerkjøp. Anonymkode: 38398...0ba Du mener det ikke er pynting på "grisen" ved privat salg? Det er riktignok risiko uansett hva en velger, men å tro privat selgere er så mye bedre har jeg ingen tro på, det samme viser jo også statistikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #7 Del Skrevet 31. desember 2023 Gregarious skrev (1 time siden): Du mener det ikke er pynting på "grisen" ved privat salg? Det er riktignok risiko uansett hva en velger, men å tro privat selgere er så mye bedre har jeg ingen tro på, det samme viser jo også statistikken. Du glemte lenken til den statistikken du viser til? Klart private selgere vil også pynte på grisen. Men de er vanlige folk og har ikke grispynting™ som hovedbeskjeftigelse. Anonymkode: 38398...0ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 31. desember 2023 #8 Del Skrevet 31. desember 2023 Det som er litt merkeleg er at feil som blir avdekket innen 2 år etter kjøpdato påregnes å ha vert der ved kjøpsdato. Tidligere var dette satt til 6 mnd. En EU-kontroll er ikkje tilstandsrapport, men forteller bare at bilen tilfredstiller krav til trafikksikkerhet innenfor eit vist tidsrom. På 1960-1970 talet skulle alle biler godkjennes av statens bilsakkyndige ved salg,og meiner det var også snakk om godkjenning ved eierskifte. Å selge en bil "som den står" kan innebere en betydeleg risiko for kjøper, og kjøper ein bilen som den står privat bør det forligge EU-kontroll innenfor eit tidsrom minimum 1 år før salg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #9 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 16.38): Du glemte lenken til den statistikken du viser til? Klart private selgere vil også pynte på grisen. Men de er vanlige folk og har ikke grispynting™ som hovedbeskjeftigelse. Anonymkode: 38398...0ba Han har rett, du får bare google det. Det er mest klager på bilkjøp mellom private og disse bruktbilsjappene som har rare navn. Merkeforhandlere har lite klager på nyere brukte biler, nettopp fordi de nyere brukte bilene er ikke eldre enn 5 år, de har tilstandsrapport, de har fortsatt resterende nybilgaranti og de har som regel kun hatt 1 tidligere eier. Med de nye lovene utsetter man seg for enda mer risiko av å kjøpe bil fra private. Private leker bare uvitende, og prøver å pushe potensielle utgifter ovenfor den nye eieren. Hvis man klager til den private personen ved å ringe de, så gidder de ikke å ta telefonen. Sender man SMS, så kan man ende opp med å bare bli blokkert eller til å med motta trusler. Private driter altså hardt i hva de selger og om de yter god service til deg som potensiell kjøper, ei heller kan man gi tilbakemelding i form av stjerner og score til en privat selger. Mens merkeforhandlere er veldig opptatt av å ha en veldig god score. Forskjellene er som himmel og jord. Det er heller ikke slik at en privat person selger bilen sin billigere enn en merkeforhandler. Har fulgt med på FINN, og forskjellene er omtrent ikke eksisterende på samme biler og modeller mellom privat og merkeforhandler. Merkeforhandler vinner hver gang, det er ikke noe å diskutere. Det er derfor billig og passe-billig ræl selges mest av de private og disse bruktbilsjappene med rare navn osv. Anonymkode: d7e77...4c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #10 Del Skrevet 1. januar Morsomt, jeg har ikke opplevd noe slikt og kjøper og selger privat stadig vekk. Klart, ting kan gå skeis, men enten har du en sak - og da har du loven og rettsapparatet i ryggen - eller du har ikke det. Det er ganske rett frem. Anonymkode: 38398...0ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #11 Del Skrevet 2. januar Bra, enda en byråkratisk regel som gjør at bruktbiler øker i pris. Snart kommer det ikke til å selges billige biler. Bra for de fattige. Anonymkode: 3f685...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 3. januar #12 Del Skrevet 3. januar (endret) Selger aldri biler jeg slår de flat med gravemaskina før jeg løfter de opp på lasteplanet og kjører de på huggeriet Endret 3. januar av Maskinfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå