Gå til innhold

Tips til enkle oppskrifter på middagsmat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Er dessverre kronisk dårlig til å lage mat og har derfor tydd til (og tyr fortsatt til) Toro, ferdigsupper og lignende... 😴 Har derfor som et mål for 2024 å lage MYE mer mat i fra bunnen av. Ønsker derfor å samle gode tips til oppskrifter på ENKLE middagsretter. Har for eksempel sett meg ut enkle oppskrifter til løksuppe, potetsuppe, wok og lignende som virker helt overkommelig - men vil gjerne ha flere enkle oppskrifter å starte opp med så det kanskje interessen for matlaging våkner litt 😅 

Anonymkode: 9d331...d40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe som fikk mine matlagings-skills og -interesse til å ta av, var å bli forklart konseptet "komponenter". Middagsmåltider består nesten alltid av 1) kjøtt/fisk 2) potet/ris/pasta og 3) grønnsaker. Antallet mulige kombinasjoner av dette er uendelig - og til tross for det, er dette superenkelt. Alt passer ikke like godt sammen, det er derfor man har tips og oppskrifter, men mye er også subjektivt, og du kan gjøre hva du vil. Anbefaler på det sterkeste at du setter deg som mål å på sikt bruke oppskrifter kun som veiledning; uansett må du lese igjennom dem for å oppdage gangen i arbeidet før du starter, men du vil også se om det er noe du ikke liker eller ikke har, og ikke gidder å kjøpe, og som ikke vil ødelegge retten/måltidet, og dermed kan utelate eller bytte ut, eller om du skal droppe hele oppskriften fordi det høres for innviklet eller udelikat ut. Regn med å gjøre masse feil i begynnelsen. Etterhvert vil du få en følelse for hva som kommer til å fungere og ikke, og du kan bli veldig treffsikker

Mange (også jeg) har også en "fast" ukemeny, der hver ukedag har et "tema", det kan være "etninsk" (italiensk, meksikansk, asiatisk) eller råvare (storfe, fisk, svin, kylling). Dette kan selvfølgelig endres, justeres eller forkastes ved behov.

Og vær oppmerksom på at "enkelt" ikke alltid er enkelt. Det er sant at ting er enkle når du behersker dem, men mange oppskrifter presenteres helt feilaktig som "enkle og raske" for å gjøre forfatteren "uunværlig" gjennom å få leseren til å føle seg inkompetent. 

Skrevet

Mine enkle oppskrifter. Og jeg lager alltid store porsjoner så jeg kan fryse ned og ta opp på dager hvor ting må gå ekstra fort.

Gulrot og ingefærsuppe

500 g gulrøtter (i skiver)
2 stk løk (finhakket)
2 fedd hvitløk (finhakket)
En liten bit (ca 20 g)fersk  ingefær (finhakket)
En bit chili(finhakket)(størrelse kommer ann på hvor spicy man liker det)
1-2 ss olje 
1,5 liter vann                                                     2 terninger grønnsaksbuljong  
1boks  kokosmelk
1 klype salt og pepper

Fres gulrøtter, løk, hvitløk, chli og ingefær til løken blir blank. Tilsett salt og pepper.

Ha i buljong og kokosmelk og la det surre til gulrøttene er helt møre, ca. 20 min.

Kjør suppen glatt med stavmikser og smak til.

Jeg spiser denne med byggryn og ristet kikerter.https://meny.no/oppskrifter/Gronnsaker/Krydrede-stekte-kikerter/

Kikertgryte

1 gul løk
2 fedd hvitløk
0,5 dl rapsolje
2 ss garam masala(du får kjøpt dette krydderet på helt vanlig butikk.)
1/4 - 1/2 ts chilipulver (smak til)
2 bokser hakka tomater
1 boks kikerter, skylt og avrent

Fres hakka løk og hvitløk i olje i en kjele.

Tilsett krydderet, la det frese litt. Rør! Det skal ikke bli brent. 

Sleng oppi tomater og kikerter, la det koke ca 10 min. Smak til med ev. mer krydder og salt.

Spiser den med ris.

One pot pasta med linser 

200 g cherrytomater delt i to
1 stk rødløk finhakket
1 stk hvitløksfedd finhakket
1 boks linser
1 dl frisk basilikum grovhakket
6 dl vann
1 terning grønnsaksbuljong  
400 g pasta
400 g hakkede hermetiske tomater
salt og pepper

Kutt cherrytomater og rødløk i biter, finhakk hvitlløksfedd, grovhakk paprika og basilikum.

Ha alt i en stor kjele sammen med vann, buljong,pasta, hermetiske tomater og krydder.

Ha på lokk og la koke i ca. 15 min til pastaen er ferdigkokt, men fortsatt al dente. Tilsett linsene når det er 3-4 min igjen.Rør noen ganger underveis, og smak til med salt og pepper.

Grønnsak og belgfruktgryte

2 stk gulrøtter
1 stk løk
0,5 stk chili
1 ss olje
1 ss karri
1 boks kikerter 
1 boks bønner  
1 boks linser  
8 dl kokosmelk
0,5 pose grønnkål(kan byttes med spinat)
salt og pepper
2 stk vårløk

Fres gulrøttene, løken og chilien i olje i en kjele i 2 minutter.

Ha i karri og la frese i ytterligere 2 minutter.

Ha kikerter, bønner og linser i en sil og skyll raskt i vann. La renne av og ha alt i kjelen.

Ha i kokosmelk og la koke til gryten tykner.

Ha i grønnkålen og la trekke i 2 minutter før servering. Smak til med salt og pepper.

Ha vårløk  over retten før servering.

Anonymkode: e063f...162

Skrevet

Matstart.no har enkle oppskrifter

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...