Gå til innhold

porcelain sweater med rimelig garn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å prøve meg på porcelain sweater, men har aldri strikket genser på så små pinner. Vil derfor gjøre det billigst mulig! 

Ser jeg kan få tynn per gynt til en rimelig penge, men følgetrådene er så dyre.... 

Er det noen som har strikket denne i alternativt, rimeligere garn og kan gi meg tips? 😊

Anonymkode: bf7ba...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har lyst til å prøve meg på porcelain sweater, men har aldri strikket genser på så små pinner. Vil derfor gjøre det billigst mulig! 

Ser jeg kan få tynn per gynt til en rimelig penge, men følgetrådene er så dyre.... 

Er det noen som har strikket denne i alternativt, rimeligere garn og kan gi meg tips? 😊

Anonymkode: bf7ba...b83

Kan du ikke si hva slags garn det opprinnelig skal være da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har lyst til å prøve meg på porcelain sweater, men har aldri strikket genser på så små pinner. Vil derfor gjøre det billigst mulig! 

Ser jeg kan få tynn per gynt til en rimelig penge, men følgetrådene er så dyre.... 

Er det noen som har strikket denne i alternativt, rimeligere garn og kan gi meg tips? 😊

Anonymkode: bf7ba...b83

Jeg vil anbefale deg å bruke originalgarnet tynn Per Gynt og silk mohair. Dette fordi det gir et nydelig skimmer, sikkert derav navnet porselen. Når jeg strikket den tenkte jeg at det følgetråden gjorde den så fin. Så jeg anbefaler deg å bruke originalgarnet og heller spare inn på noe annet :) 

Anonymkode: cc692...44d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er noen som har strikket den i Flora og kidsilk fra drops. Evt at du bruker tynn peer Gynt og kidsilk fra drops. 

Anbefaler også å opprette en ravelry konto. Der kan du søke opp genseren du vil strikke og mest sannsynlig er det flere som har strikket den og da kan du få tips til  garn alternativ. For eksempel er det 37 som har brukt flora som alternativ. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal beholde peer gynt, men skulle gjerne funnet en lignende følgetråd. Jeg har ravelrykonto, så skal sjekke der😊 Vet bare at det er mange strikkere som ikke legger ut der også, ville høre om noen her hadde forslag. 

Er det noen ulemper med å bytte ut mohairtråd med alpakka? Vil det gi mer nupper feks? 

ts

Anonymkode: bf7ba...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Silk mohair er mer glansfult og gir et mer pusete uttrykk enn alpakka.

Anonymkode: 50e40...750

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drops flora sammen med brushed silk alpakka vil kunne gi omtrent det samme inntrykket og gir rett strikkefasthet. Veldig mye billigere!🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket den i garnet som er anbefalt, og den er så fin! Får så mye skryt av den🥰 Selv stefaren min som har nada interesse for klær kommenterte nå i jula hvor fin den er

Ville holdt meg til garnet som er anbefalt pga det uttrykket den garnkombinasjonen gir. Når man legger ned mye tid og arbeid i en genser så ville jeg ikke byttet garn for å spare noen kroner, Ser du får anbefalt drops flora, det kan ikke sammenlignes med Per Gynt.

Da jeg begynte å strikke så brukte jeg endel drops pga pris, men gikk bort fra det da det ikke er i nærheten av feks garn fra Rauma, Sandnes, Isager, CaMaRose. Ja, det er litt dyrere, men igjen; det er ett plagg som man legger ned mye jobb i og som man har i år etter år. Klær strikket i kvalitetsgarn kan også gå i arv. Jeg foretrekker helst norsk ull da jeg både vil støtte opp norsk ullindustri, i tillegg så er jeg trygg på at dyrene har det godt. Merinoull feks; norsk merinoull vet man er mulesing-fri, men det vet man ikke om merinoull av ukjent opphav.

Jeg strikket feks en genser i drops air, men klarte ikke bruke den da genseren var ikke noe god å bruke, ble kald og den nuppet. Strikket samme genser i Rauma  Puno, og det ble favoritten min

Så selv om det er dyrere å holde seg til anbefalt garn så ville jeg gjort det, Genseren blir nydelig og god å bruke 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fin genser. Er det montering hvor man må klippe opp bolen og sy på armer?

Anonymkode: 0461a...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

For en fin genser. Er det montering hvor man må klippe opp bolen og sy på armer?

Anonymkode: 0461a...bc8

Fikk svar på denne på hjemmesiden til oppskriften! 🙂

Anonymkode: 0461a...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (1 time siden):

Jeg har strikket den i garnet som er anbefalt, og den er så fin! Får så mye skryt av den🥰 Selv stefaren min som har nada interesse for klær kommenterte nå i jula hvor fin den er

Ville holdt meg til garnet som er anbefalt pga det uttrykket den garnkombinasjonen gir. Når man legger ned mye tid og arbeid i en genser så ville jeg ikke byttet garn for å spare noen kroner, Ser du får anbefalt drops flora, det kan ikke sammenlignes med Per Gynt.

Da jeg begynte å strikke så brukte jeg endel drops pga pris, men gikk bort fra det da det ikke er i nærheten av feks garn fra Rauma, Sandnes, Isager, CaMaRose. Ja, det er litt dyrere, men igjen; det er ett plagg som man legger ned mye jobb i og som man har i år etter år. Klær strikket i kvalitetsgarn kan også gå i arv. Jeg foretrekker helst norsk ull da jeg både vil støtte opp norsk ullindustri, i tillegg så er jeg trygg på at dyrene har det godt. Merinoull feks; norsk merinoull vet man er mulesing-fri, men det vet man ikke om merinoull av ukjent opphav.

Jeg strikket feks en genser i drops air, men klarte ikke bruke den da genseren var ikke noe god å bruke, ble kald og den nuppet. Strikket samme genser i Rauma  Puno, og det ble favoritten min

Så selv om det er dyrere å holde seg til anbefalt garn så ville jeg gjort det, Genseren blir nydelig og god å bruke 

Helt enig med deg. Jeg holder på med min porselensgenser og den blir så fin i originalgarnet. Eneste er at jeg syns oppskriften er litt vanskelig. Har kommet til halsen og forstår ikke hvordan jeg skal lage den kanten, og ikke ligger det ute noe video på det heller, så jeg står fast siden jeg ikke har noen å vise meg. har strikket fra petiteknit tidligere, der er oppskriftene så godt forklart. Tips til videoer som viser dette? :) blir veldig glad for svar

Anonymkode: cc692...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...