GÃ¥ til innhold

Er du redd for innbrudd? 🤔


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei. Bor på et lite sted der alle kjenner alle, og i den grad det har forekommet innbrudd, har det stort sett alltid vært lokale helter med rusproblematikk som har stått for det. Vi låser alltid dørene og har overvåkingskamera mot oppkjørselen (etter skade på parkert bil) og dørklokke med kamera. Dessuten er samboer 2 m høy og veier 150 kg, så han kan hanskes med de fleste :) 

Anonymkode: 4d8cf...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan da redd, mener du? 

Vi har hatt innbrudd to ganger, men det gjorde meg ikke redd, akkurat. Jeg ble sint og oppgitt, men ikke redd. Det er fortvilende å ikke få ha tingene sine i fred, spesielt når de stjeler ting med høy affeksjonsverdi. Jeg får aldri tilbake smykkene etter bestemor, for eksempel. De var ikke verdifulle, men betydde mye for meg. 

Det var verst første gangen, for 10 år siden, fordi de rotet så veldig. Alt i skuffer og skap var slengt utover. De hadde brutt opp ytterdøra og latt den stå vidåpen midt på vinteren, så dyr hadde kommet seg inn og vannrør frosset i sprengkulda.  Så da fkk vi en vanvittig oppryddingsjobb i tillegg. Det blir også mye styr og papirarbeid i forhold til forsikringsselskap, og jobb med å få reparert skadene på huset.

Den andre gangen, i høst, var ikke så ille. Veldig surt med alle verdisakene som var borte. Men de hadde i det minste ikke rotet. De brøt seg inn gjennom et vindu i andre etasje. På vei ut hadde de både dratt for gardinene og dyttet det ødelagte vinduet inntil. Så vi fikk hverken frostskader eller dyr inn. Vinduet måtte selvsagt byttes. 

SÃ¥ ja, jeg vet at innbrudd skjer. Men redd er jeg ikke.

Anonymkode: a7044...49e

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (PÃ¥ 29.12.2023 den 12.14):

Leste i går om at 6 av 10 nordmenn er redd for innbrudd. Det overrasket meg. Veldig mange, 40%, er ikke redd. Hvorfor? 

Anonymkode: 4b594...e6e

Nei det er jeg ikke. Om vi ikke er bortreist, så er hundene mine hjemme hver dag. De vil raskt sørge for at en evt innbruddstyv mest sannsynlig aldri kommer seg ut igjen. Om han i det hele tatt kan gå etterpå.

Anonymkode: ed7c8...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan da redd, mener du? 

Vi har hatt innbrudd to ganger, men det gjorde meg ikke redd, akkurat. Jeg ble sint og oppgitt, men ikke redd. Det er fortvilende å ikke få ha tingene sine i fred, spesielt når de stjeler ting med høy affeksjonsverdi. Jeg får aldri tilbake smykkene etter bestemor, for eksempel. De var ikke verdifulle, men betydde mye for meg. 

Det var verst første gangen, for 10 år siden, fordi de rotet så veldig. Alt i skuffer og skap var slengt utover. De hadde brutt opp ytterdøra og latt den stå vidåpen midt på vinteren, så dyr hadde kommet seg inn og vannrør frosset i sprengkulda.  Så da fkk vi en vanvittig oppryddingsjobb i tillegg. Det blir også mye styr og papirarbeid i forhold til forsikringsselskap, og jobb med å få reparert skadene på huset.

Den andre gangen, i høst, var ikke så ille. Veldig surt med alle verdisakene som var borte. Men de hadde i det minste ikke rotet. De brøt seg inn gjennom et vindu i andre etasje. På vei ut hadde de både dratt for gardinene og dyttet det ødelagte vinduet inntil. Så vi fikk hverken frostskader eller dyr inn. Vinduet måtte selvsagt byttes. 

SÃ¥ ja, jeg vet at innbrudd skjer. Men redd er jeg ikke.

Anonymkode: a7044...49e

Bor du i Oslo-området? 

Anonymkode: 4b594...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei det er jeg ikke. Om vi ikke er bortreist, så er hundene mine hjemme hver dag. De vil raskt sørge for at en evt innbruddstyv mest sannsynlig aldri kommer seg ut igjen. Om han i det hele tatt kan gå etterpå.

Anonymkode: ed7c8...632

Men om dere er bortreist? 

Anonymkode: 4b594...e6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (PÃ¥ 29.12.2023 den 16.07):

Mange snakker om forsikring her. Men hva med den ekle følelsen at noen har vært inne, tatt på dine ting og sånn? 

Anonymkode: 4b594...e6e

Pussig, alle som har hørt at vi har hatt innbrudd, spør om akkurat det. At noen har lett i tingene mine og vært inne i huset mitt plager meg ikke. Det driter jeg rett og slett i. Jeg har ikke blitt redd for å være hjemme alene, huset er fortsatt mitt trygge sted. Men jeg er rasende over at de ikke respekterer mine eiendeler og at de har tatt ting som betyr mye for meg.

BÃ¥lkaffe skrev (PÃ¥ 30.12.2023 den 0.38):

Har alarmanlegg og bruker det. Om noen vil forsøke, så vil innbruddsalarmen jage de rimelig fort ut herfra. Testa anlegget når det kom opp, og naboen tre hus bortenfor kom innom for å sjekke hva som skjedde, så når alarmen går, da hører hele nabolaget det.

Vi hadde også innbrudsalarm som var på ved det siste innbruddet. Men det hjalp jo ikke. Verisure som installerte alarmen, hadde bare montert følere i første etasje. Tyvene brøt seg inn i andre etasje, og utløste ikke alarmen. De stjal kun verdisaker fra den etasjen og gikk ut samme vei som inn. Da vi meldte fra til forsikringsselskapet, så fortalte de at de hadde hatt mange lignende saker. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke har advart kundene sine om det. Nå har vi installert følere også i andre etasje.

Anonymkode: a7044...49e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/29/2023 at 2:47 PM, AnonymBruker said:

Nei. Har hunder 😬

Anonymkode: a8b06...207

Jeg er redd for innbrudd nettopp fordi jeg har hunder. For et skrekkscenario at noen bryter seg inn og skader eller stjeler hundene mine 😭

Anonymkode: daaf3...040

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bor du i Oslo-området? 

Anonymkode: 4b594...e6e

Nå bor jeg i Telemark. Ved det første innbruddet bodde jeg i Bærum.

Anonymkode: a7044...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pussig, alle som har hørt at vi har hatt innbrudd, spør om akkurat det. At noen har lett i tingene mine og vært inne i huset mitt plager meg ikke. Det driter jeg rett og slett i. Jeg har ikke blitt redd for å være hjemme alene, huset er fortsatt mitt trygge sted. Men jeg er rasende over at de ikke respekterer mine eiendeler og at de har tatt ting som betyr mye for meg.

Vi hadde også innbrudsalarm som var på ved det siste innbruddet. Men det hjalp jo ikke. Verisure som installerte alarmen, hadde bare montert følere i første etasje. Tyvene brøt seg inn i andre etasje, og utløste ikke alarmen. De stjal kun verdisaker fra den etasjen og gikk ut samme vei som inn. Da vi meldte fra til forsikringsselskapet, så fortalte de at de hadde hatt mange lignende saker. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke har advart kundene sine om det. Nå har vi installert følere også i andre etasje.

Anonymkode: a7044...49e

Har ikke andre etasje her, vi har første etasje og kjeller. Om de vil komme seg til verdifulle ting og de bryter seg inn de smale vinduene i kjelleren så må de faktisk opp i første etasje og i gangen utenfor kjelleren møter de på første sensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Bor i blokkleilighet. Alltid låst dør. 

Aldri vært redd for innbrudd uansett hvor enn jeg har bodd

Anonymkode: 7282f...c1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Pussig, alle som har hørt at vi har hatt innbrudd, spør om akkurat det. At noen har lett i tingene mine og vært inne i huset mitt plager meg ikke. Det driter jeg rett og slett i. Jeg har ikke blitt redd for å være hjemme alene, huset er fortsatt mitt trygge sted. Men jeg er rasende over at de ikke respekterer mine eiendeler og at de har tatt ting som betyr mye for meg.

Vi hadde også innbrudsalarm som var på ved det siste innbruddet. Men det hjalp jo ikke. Verisure som installerte alarmen, hadde bare montert følere i første etasje. Tyvene brøt seg inn i andre etasje, og utløste ikke alarmen. De stjal kun verdisaker fra den etasjen og gikk ut samme vei som inn. Da vi meldte fra til forsikringsselskapet, så fortalte de at de hadde hatt mange lignende saker. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke har advart kundene sine om det. Nå har vi installert følere også i andre etasje.

Anonymkode: a7044...49e

Har hørt det fra mange, at alarm er falsk trygghet 

Anonymkode: 4b594...e6e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Bor i blokkleilighet. Alltid låst dør. 

Aldri vært redd for innbrudd uansett hvor enn jeg har bodd

Anonymkode: 7282f...c1f

Spørs hvor man bor. Jeg tror at blokkleiligheter i Oslo-området er ganske utsatt 

Anonymkode: 4b594...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (PÃ¥ 29.12.2023 den 14.47):

Nei. Har hunder 😬

Anonymkode: a8b06...207

Labrador?

Anonymkode: 458ef...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, på ingen måte. Det tenker jeg aldri over som en mulighet.

Anonymkode: a43df...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi bor i et område med svære, dyre hus.

Akkurat i vår gate er det mindre, vanlige hus, og vi bor innerst i blindveien. Absolutt ikke dyre og svære hus.
 

Så jeg tenker at det heller er de svære,dyre husene uten nabo rett ved siden av som evt får innbrudd.
 

Litt kålete å kjøre inn hit usett. 

Anonymkode: f4cd8...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, på ingen måte. Det tenker jeg aldri over som en mulighet.

Anonymkode: a43df...0a7

Bor du i hus eller leilighet? 

Anonymkode: 4b594...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Direkte redd er jeg vel ikke, men jeg tar line forholdsregler. Låser dørene både når jeg er hjemme og når jeg forlater boligen, og har kamera med varsling. 

Hatt besøk på verandaen her en gang, var ubehagelig nok å stirre rett i fjeset på en tyv som trodde ingen var hjemme. Er litt klønete å komme til på verandaen her, må blant annet åpne en port og diverse, så han havnet ikke der tilfeldig. 

Anonymkode: 65857...59c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe jeg frykter siden vi gjør mye for å forhindre det. 

Husalarm, med skallsikring slik at alarmen kan brukes når vi er hjemme. Sensorer i begge etasjer.

Går sikkerhetsrunder hver kveld, både mannen og jeg, hvor vi sjekker at alt er lukket og låst. 

Er bevisste på hvor tingene vpred er plassert. Legger ikke verdisaker slik at det kan sees fra vinduer.

Anonymkode: 69457...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig redd for det. Har vært flere i området som har fått «besøk» på natten. Bor i et nabolag som er kjent for å være velstående.
 

Alarm er falsk trygghet for tyvene vet akkurat hvor lang tid vekterne bruker på å komme, og tyvene bryr seg ikke om kamera for de reiser uansett ut av landet med en gang. 

Anonymkode: 45b9d...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som bor i blokk? 

Anonymkode: 4b594...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...