Gå til innhold

Gamle foreldre hvor mye hjelper du de?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kondolerer ❤️

Anonymkode: 8736b...054

Takk ♥️

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maskinfører skrev (1 time siden):

Jeg var min fars høyre hånd helt til han sovnet inn 16 Desember 2023

Kondolerer, du var så flink til å besøke ham på sykehjemmet. Håper det går bra med deg.

Anonymkode: 5ba94...00c

• Hjerte 1
Skrevet

Kondolerer så mykje. Så fint at han hadde deg, heilt til det siste ❤️

Anonymkode: 372a3...db1

• Hjerte 1
Skrevet
baldrian skrev (55 minutter siden):

Både søsteren min og jeg bodde heldigvis i samme by som foreldrene mine da de var i den perioden. 

Jeg dro dit en ettermiddag i uka, handlet inn og lagde middag der og spiste sammen med dem. Dette startet da moren min var blitt såpass redusert at det ble mange "enkle" middager når de var alene. På den måten fikk jeg i dem f.eks. fisk og grønnsaker regelmessig. I tillegg var de ofte hos enten søsteren min eller meg på lunsj eller middag i løpet av helgen.

Faren min var enkemann i fire år, da fortsatte jeg med den faste ettermiddagen i uka. Søsteren min dro gjerne dit på lørdager og tok ham med på handletur, og så var han hos oss på søndagsmiddag, ofte med en biltur først. Vi fulgte ham til helsekontroller på skift. De aller siste månedene før han døde, bodde han på sykehjem. Da fikk han (kortere eller lengre) besøk av én av oss nesten hver eneste dag. 

Søsteren min ordnet det økonomiske for dem via nettbank, vi gjorde praktiske ting ved behov. Jeg var den eneste av oss to som fortsatt hadde et hjemmeboende barn da dette opplegget startet. Men jeg tror / håper det hadde en viss verdi å vise neste generasjon at man stiller opp for gamle foreldre når behovet er der

Ja, det har det absolutt. Eg og søskena mine hadde ansvar for å bringe middag til farmora våre kvar sine dagar. Det var jo ikkje så "gøy", sidan vi var tidleg i tenåra og sikkert heller ville gjere andre ting. 

Men det er veldig fint å tenkje på no, eg ser stor verdi i det no.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kondolerer, du var så flink til å besøke ham på sykehjemmet. Håper det går bra med deg.

Anonymkode: 5ba94...00c

Tusen takk det varmer ♥️:rose: ja jeg var jo det han var den eneste jeg hadde  hver kveld kjører jeg en tur til sykehjemmet der han bodde begravelsen er i morgen klokken 10:30 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kondolerer så mykje. Så fint at han hadde deg, heilt til det siste ❤️

Tusen takk det varmer ♥️:rose: jeg holdt han i hånden når han sovnet inn 

Skrevet

Kondolerer ❤

• Hjerte 1
Skrevet

Dere er der ofte. Hadde nok selv vært oftere om det ikke var så langt å kjøre

Er hos pappa ca hver 14 dag ca1,5 t hver vei

Hjelper til med snømåking, klippe gress, skifte på senga og husvask

Har en søster som bor 10 min unna og hun er der nok også ca hver. 14 dag. Hun hjelper til med regninger 

jeg har kronisk sykdom som gjør det tungt for meg, men alternative er at han ikke får hjelp. Har 2 barn som er så store at de klarer seg selv

vil  ikke ha andre inn i huset eller betale for måking

Anonymkode: 5e2a1...f1d

Skrevet

Foreløpig så trenger han ikke noe spesielt hjelp. Han flyttet fra enebolig til leilighet med livsløpstandard for noen år siden. Han har rengjøringshjelp, men det har hatt så lenge jeg kan huske. 

Anonymkode: 4d445...9dd

Skrevet
Rumle skrev (15 minutter siden):

Kondolerer ❤

Takk det varmer ♥️

Skrevet

Min mor er vanskelig så jeg er bare med henne i perioder til jeg ikke orker mer. Hun klarer seg stort sett selv enda men blir hun syk og pleietren gende vil hun nok få det vanskelig.Det er grenser for hva man skal finne seg i.

Anonymkode: 982e6...116

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine foreldre er 78 og 76 år. De bor i egen leilighet. De klarer seg selv uten hjelp. De vil helst ordne ting selv. Var hos dem i jula. Fikk knapt lov å hjelpe til med å rydde av bordet… Men jeg ser jo at dem blir eldre og dem sier det også, at de merker alderen komme. Men de er ute og treffer folk, går turer, treffer oss 1-2 ganger i uka og er sammen. Kan se for meg at det blir mer ansvar når de blir enda litt eldre. Krysser fingre at de holder seg i grei form så lenge som mulig🥰

Anonymkode: c2ea5...596

• Liker 1
Skrevet

Mine foreldre er unge ennå (50-årene) men svigers har passert 70 og sliter med sitt. De bor bare 2 min unna oss, så vi er de nærmeste av familien. 

Vi hjelper dem med måking, skaffe ved, større handleturer etc - men de klarer seg hovedsaklig selv med hjemmesykepleie til småtteri. Jeg er selv sykepleier, men ønsker overhodet ikke å bidra med medisiner eller helseting - det synes jeg blir for intimt. Det aksepterer og forstår de.  
De har kommunal hjemmehjelp til «vanlig» husarbeid - men jeg bidrar med julevasken, vindusvask etc. 

Ja; det krever sitt. Men det er verdt det synes jeg. Får alltid noe digg mat og mange gode prater med svigerforeldrene mine. De er også veldig velvillige barnevakter, og bruker ofte det som «betaling» for alt vi hjelper dem med 🥰 Vi har også bare én bil og sliter litt med logistikken ift det - så vi får ofte låne deres bil også som «betaling». Synes vi har en veldig god og gjensidig ordning.

Vi jobber begge fulltid og har to barn på barneskole.

Anonymkode: c3717...a4b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mor døde for en del år siden og min far giftet seg kjapt med ei dame fra Thailand. De bor i en annen del av landet og litt i Thailand. Har truffet min far 2 ganger på 7 år og min "stemor" ingen ganger. 

Skrevet

Beste er å få dem til å flytte inn i hjemmet ditt. Du bodde jo hos dem dine første leveår,så da er det jo logisk at dem bor hos deg sine siste leveår. Bra for både barn og besteforeldre!

Men har man "Donald Trump mentalitet" er jo denne løsningen utelukket.. -noe som bare blir mer og mer vanlig. 

Anonymkode: eef2e...d8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beste er å få dem til å flytte inn i hjemmet ditt. Du bodde jo hos dem dine første leveår,så da er det jo logisk at dem bor hos deg sine siste leveår. Bra for både barn og besteforeldre!

Men har man "Donald Trump mentalitet" er jo denne løsningen utelukket.. -noe som bare blir mer og mer vanlig. 

Det forutsetter at man har en bolig som er egnet. Jeg tenker det er uaktuelt å flytte min far på 93 til vår 3roms leilighet. Han kunne dele rom med 19åringen, eller sove på stua. Han måtte stort sett være inne, siden trappa opp til 4  etasje ville være en lang tur.

Anonymkode: 65038...a45

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er 70 år, og har sagt til barna mine at jeg ikke flytter til noen andre steder enn på aldershjem/sykehjem når den dagen kommer at jeg må ha hjelp.  Skulle jeg bli dement, må de huske på hva jeg har sagt.  

Mine barn skal leve sine liv.  Kom gjerne på besøk, men noe overstyring godtar jeg ikke :)

• Hjerte 1
Skrevet
Maskinfører skrev (22 timer siden):

Det var trist å høre, Maskinfører ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Er hos svigers alt fra 2 til 4 ganger i uka. Spiser der minst 2 ganger i uka. Hjelper til med alt fra plenklipping, husvask,  henge opp tøy osv

Anonymkode: cbd45...f6f

Skrevet
Bie-damen skrev (4 timer siden):

Det var trist å høre, Maskinfører ❤️

Ja det er det savner han ♥️💔:rose:

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...