Gå til innhold

D vitamin mangel og sydentur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen med d vitamin mangel som vet om nivåene var bra igjen etter en eller to uker i syden sola?

Anonymkode: e5b94...4a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

D-vitamin må jo tilføres jevnlig, så det vil jo begynne å dale igjen når du kommer hjem. Hvorfor ikke bare ta tilskudd, som er anbefalt for alle nå i mørketiden?

Anonymkode: 67c0e...29e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det noen med d vitamin mangel som vet om nivåene var bra igjen etter en eller to uker i syden sola?

Anonymkode: e5b94...4a5

På denne tiden av året får du heller ikke all verden av D-vitamin fra sola i typiske syden destinasjoner ved Middelhavet. 

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt an på din evne til å få opp d vitamin fra sol. Mine nivåer går ikke opp på den måten, jeg må ta høye doser tilskudd. Du kommer sikkert også til å bruke solkrem, noe som hemmer opptak. 

Så kommer det an på hvor vesentlig mangelen din er. Kroppen trenger jevn tilførsel, så 2 uker i syden vil ikke løse problemer på sikt. 

Anonymkode: bf5ea...416

• Liker 2
Skrevet

Skjønner at du vil ha en unnskylding dra til syden, men tror er best med tilskudd for å få opp d vitamin nivåene.

Syden kan sikkert også hjelpe. Sol på kroppen er bra, men kan like greit være sørlandet på sommeren eller påskesola på fjellet.

Anonymkode: 9790f...dae

Skrevet

Dette er det forska på! Leger fra Universitetet i Oslo som målte effekten av to uker i syden for psoriasispasienter på terapireise ti Granca. De fant at turistene økte D-vitaminnivåene sine voldsomt på kort tid. 

https://www.oslo-universitetssykehus.no/4aa082/contentassets/d0d00b5a07aa4518a847ce0a1f130dbb/dokumenter/behandlingsreiser/forskning/psoriasis-hos-voksne-barn-og-ungdom/pso8_vitanmind2_2009.pdf

Og økning i D-vitaminnivå var den eneste endringen de kunne måle. 

Så sydentur er suverent, hvis du vil øke D-vitaminnivået ditt. 

Det billigste er likevel å ta D-vitamintilskudd. Resultatet er det samme, hvis du tar like mye tilskudd som mengden D-vitamin du produserer i huden når du ligger på stranda på Gran Canaria. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Lonehill skrev (10 timer siden):

Dette er det forska på! Leger fra Universitetet i Oslo som målte effekten av to uker i syden for psoriasispasienter på terapireise ti Granca. De fant at turistene økte D-vitaminnivåene sine voldsomt på kort tid. 

https://www.oslo-universitetssykehus.no/4aa082/contentassets/d0d00b5a07aa4518a847ce0a1f130dbb/dokumenter/behandlingsreiser/forskning/psoriasis-hos-voksne-barn-og-ungdom/pso8_vitanmind2_2009.pdf

Og økning i D-vitaminnivå var den eneste endringen de kunne måle. 

Så sydentur er suverent, hvis du vil øke D-vitaminnivået ditt. 

Det billigste er likevel å ta D-vitamintilskudd. Resultatet er det samme, hvis du tar like mye tilskudd som mengden D-vitamin du produserer i huden når du ligger på stranda på Gran Canaria. 

Og når på året dro de til "Granca"? Har selv bodd i Spania, og etter 6 mnd var d vitaminnivået fortsatt lavt. Mange tar ikke opp fra sol, så det er ingen automatikk i at 2 uker i syden løser d vitaminproblemer. 

Skrevet

Har hørt ar huden kan lagre d-vitaminer i inntil 3 mnd så det gjør nok susen med litt sol på kroppen:)

Anonymkode: f8bf4...1a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Og når på året dro de til "Granca"? Har selv bodd i Spania, og etter 6 mnd var d vitaminnivået fortsatt lavt. Mange tar ikke opp fra sol, så det er ingen automatikk i at 2 uker i syden løser d vitaminproblemer. 

Det har du nok helt rett i. Hvis du f.eks. bruker solkrem, hjelper det ikke å reise til Gran Canaria for å sole seg til høyt D-vitaminnivå. 

Men Kanariholmene ligger langt nok mot sør til at sola virker hele året. Den grensa går midt i Middelhavet.

Tommelfingerregelen sier at du produserer D-vitamin i huden når sola står så høyt på himmelen at du er lenger enn skyggen din. Altså at sola står høyere enn 45 grader over horisonten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det virkelig mange som ikke tar opp fra sol? Det høres veldig rart ut.

For en gangs skyld er jeg helt enig med Lonehill, tror 14 dager i sola vil være supert for D-vitaminnivåene. 14 dager i sola er jo det samme som en hel norsk sommer. Hehe. :)

Anonymkode: 5895e...cb1

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det virkelig mange som ikke tar opp fra sol? Det høres veldig rart ut.

For en gangs skyld er jeg helt enig med Lonehill, tror 14 dager i sola vil være supert for D-vitaminnivåene. 14 dager i sola er jo det samme som en hel norsk sommer. Hehe. :)

Nei det er ikke rart, det er en grunn til at mange går rundt med mangel fordi de tror at sommeren har gitt de det de trenger. Selv spanjoler mangler d vitamin. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det er ikke rart, det er en grunn til at mange går rundt med mangel fordi de tror at sommeren har gitt de det de trenger. Selv spanjoler mangler d vitamin. 

Hvis det var tilfelle så ville man jo informert bredt om det når man snakker om helse og vitaminer. Kilde? Jeg har aldri hørt om det før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis det var tilfelle så ville man jo informert bredt om det når man snakker om helse og vitaminer. Kilde? Jeg har aldri hørt om det før.

https://www.spaniaidag.no/2022/12/23/har-lavere-d-vitaminniva-enn-nordmenn-og-svensker/

Selv spanjoler må ut i sola midt på dagen uten å dekke huden med klær eller solkrem for å danne D-vitamin i huden.

De fleste spanjoler er på arbeid eller skole midt på dagen, akkurat som nordmenn. 

Forskjellen er at spanjolene ikke har kultur for å drikke tran eller tilsette D-vitamintilskudd i melk og smør, slik vi gjør i Norge.

Skrevet

Vi reiste alltid til syden i desember da jeg var barn og noen år ut i tenårene. Alltid to uker, Kanariøyene.

Etter at vi sluttet med dette så merket jeg etterhvert at jeg, som aldri før hadde hatt problemer på vintrene, begynte å føle at jeg ikke hadde energi, alt var tungt og jeg begynte å føle på depresjon på vintrene.

Et år skulle jeg på noe spesielt rett før jul, og tok derfor 3-4 solariumtimer, for å få litt farge. Da kjente jeg stor endring på energinivå og humør til langt utpå vinteren, alt ble lettere, normal energi og ingen vinterdepresjon. Dette var før det var noe snakk om D-vitaminer. Jeg begynte derfor å ta få solariumtimer på vinteren, kun for å opprettholde energinivå og humør gjennom vinteren. Jeg ble kalt forfengelig, og når jeg forsøkte å si at jeg gjorde det fordi jeg kjente jeg ble friskere (ble forresten mye mindre syk på vintrene også), så bare lo folk og mente jeg var hypokonder. Men kroppen min fortalte meg det vi den gangen ikke visste.

Spol frem en del år, nå tar jeg dårlig opp D-vit av sol, så nå må jeg ta tilskudd. Men også der tar jeg dårlig opp, så må opp i høye doser for å få nok.

Ts, er du blant de som tar opp/produserer D-vit av sol, da tror jeg du vil få god effekt av et par uker i syden, om du reiser langt nok sør. God tur! :)

Anonymkode: 47042...886

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg målte nivåene månedlig, fikk dem ikke opp med tilskudd. Men etter en tur til Kanariøyene i februar, var de endelig innenfor normalen. 

Anonymkode: aa27a...e15

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har bodd i Spania, så jeg lærte det i forbindelse med det. At man skal bli bredt informert om sånt er naivt. Informasjonen rundt d vitamin av helsemyndighetene er elendig. 

https://www.nature.com/articles/ejcn2010265#:~:text=One-third (33.9%) of,risk for Vitamin D deficiency.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31368328/#:~:text=Abstract&text=In fact%2C studies have found,the dietary contribution is fundamental.

https://medicalxpress.com/news/2022-12-vitamin-d-spanish-population-northern.html

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg målte nivåene månedlig, fikk dem ikke opp med tilskudd. Men etter en tur til Kanariøyene i februar, var de endelig innenfor normalen. 

Anonymkode: aa27a...e15

Og hvor høye doser med tilskudd tok du/hvor lave nivåer av d vitamin hadde du?

Skrevet
Lonehill skrev (19 minutter siden):

https://www.spaniaidag.no/2022/12/23/har-lavere-d-vitaminniva-enn-nordmenn-og-svensker/

Selv spanjoler må ut i sola midt på dagen uten å dekke huden med klær eller solkrem for å danne D-vitamin i huden.

De fleste spanjoler er på arbeid eller skole midt på dagen, akkurat som nordmenn. 

Forskjellen er at spanjolene ikke har kultur for å drikke tran eller tilsette D-vitamintilskudd i melk og smør, slik vi gjør i Norge.

Nei. Spanjoler har faktisk siesta og jobber ikke midt på dagen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Spanjoler har faktisk siesta og jobber ikke midt på dagen. 

Og når spanjoler har siesta, da kler de av seg og går ut i sola? 

Sitat

En siesta er en kort hvil eller blund som blir tatt tidlig på ettermiddagen, ofte etter et middagsmåltid. En slik søvnperiode er en vanlig tradisjon i noen land, særlig der været er varmt. Begrepet «sove middag» er et liknende begrep på norsk.

Kilde: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Siesta

Siestaen blir ikke brukt til soling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi reiste alltid til syden i desember da jeg var barn og noen år ut i tenårene. Alltid to uker, Kanariøyene.

Etter at vi sluttet med dette så merket jeg etterhvert at jeg, som aldri før hadde hatt problemer på vintrene, begynte å føle at jeg ikke hadde energi, alt var tungt og jeg begynte å føle på depresjon på vintrene.

Et år skulle jeg på noe spesielt rett før jul, og tok derfor 3-4 solariumtimer, for å få litt farge. Da kjente jeg stor endring på energinivå og humør til langt utpå vinteren, alt ble lettere, normal energi og ingen vinterdepresjon. Dette var før det var noe snakk om D-vitaminer. Jeg begynte derfor å ta få solariumtimer på vinteren, kun for å opprettholde energinivå og humør gjennom vinteren. Jeg ble kalt forfengelig, og når jeg forsøkte å si at jeg gjorde det fordi jeg kjente jeg ble friskere (ble forresten mye mindre syk på vintrene også), så bare lo folk og mente jeg var hypokonder. Men kroppen min fortalte meg det vi den gangen ikke visste.

Spol frem en del år, nå tar jeg dårlig opp D-vit av sol, så nå må jeg ta tilskudd. Men også der tar jeg dårlig opp, så må opp i høye doser for å få nok.

Ts, er du blant de som tar opp/produserer D-vit av sol, da tror jeg du vil få god effekt av et par uker i syden, om du reiser langt nok sør. God tur! :)

Anonymkode: 47042...886

Solarium gir lite d-vitamin og øker kreftfaren. https://www.legeforeningen.no/nyheter/2019/solarium-uegnet-kilde-til-vitamin-d/ Var det pga vitamin d burde du heller spist litt mer fisk/tatt tilskudd. Men selvfølgelig hjelper egenpleie og velvære på humøret. 

Anonymkode: 0c078...d26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...