Gå til innhold

Sykkeltur i sommer - praktiske tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er to venninner som blir ferdig med bachelorgrad i mai/juni 2024. Vi har reist en del i utlandet, men lite i Norge, så nå har vi bestemt oss for å ta en lang ferietur (4-6 uker eller mer) i Norge i sommer. Begge to er i ganske  god fysisk form, så vi har snakket litt om å dra på sykkeltur og overnatte i telt. Alternativet er biltur med telt. Vi har ikke råd til hotellovernattinger i så mange uker som vi har planlagt, så det må bli telt. Men ingen av oss har spesielt mye erfaring med teltovernatting. Nå i julen har vi sett på mange nettsider (norske og ikke minst tyske) som beskriver slike turer, men det er ikke så veldig mye å finne av kortfattede, konkrete og praktiske tips.

Er det noen om har gode tips å dele? Gode nettsider eller bøker? Spesielle distanser som egner seg for sykling? Områder og steder man bør besøke? Utstyrslister? Noen spesielle problemer man må være oppmerksomme på? Hvilke regler gjelder (og hvor finner man dem)? Sykdommer, uhell, belastningsskader, farlige dyr?? Lading av mobiltelfon? Reparasjonsbehov for sykler? Problemer ved regnvær? Kulde på fjellet? Tilgang til drikkevann? Bademuligheter i innlandet? Er det lett å finne steder å dusje? Risikerer man ofte å måtte gå på do ute? Matlaging (kokeutstyr, for bål er vel forbudt om sommeren)? Trusler og farlige situasjoner (er det trygt å sove i telt)? Må man bestille opphold på campingplasser, eller er det vanligvis ledig noe når man kommer?

Vel, alle tips mottas med takk!

 

 

Anonymkode: db4db...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykkelferie høres ut som en god idé. Jeg har aldri vært på en så langvarig sykkeltur som den dere planlegger, men jeg har vært på mange sykkelturer med telt av noe kortere varighet (inntil to uker). Bare positive erfaringer for min del, men vær forberedt på mange dager med dårlig vær (regn og kanskje også snø over 1000 meter). Regntøy og varm sovepose er derfor nødvendig her i landet. Og dersom det kommer torden og lyn, vær varsom og søk tilflukt inne om mulig.

Det er mange bøker om sykling i Norge. Jeg har bare en av dem (Birgit Haugen: Mjølkevegen med avstikkere), som handler om turer i fjellene på Østlandet. Men det er mange gode generelle tips i den boka, og sikkert også i de fleste andre som beskriver konkrete turer.

Dersom dere virkelig skal være borte i så lang tid, kan dere jo sykle Norge på langs (Nordkapp-Lindesnes)? En venninne av meg gjorde det for flere år siden og brukte da ca. 5 uker. Hun syklet alene, sov i telt og noen få netter på hotell for å dusje og når det virkelig var dårlig vær, og syntes det var topp. Jeg har mest syklet på Vestlandet, i fjellene på Østlandet og litt i Sverige. Da jeg var yngre gjerne alene, men nå mest med venninner. Jeg har aldri opplevd trusler eller noen form for ubehagelige situasjoner. I fjor var jeg en langhelg på tur alene. Da valgte jeg å sette opp teltet på steder der det også var andre som campet, sm en slags form for sikkerhet. Farlige dyr har jeg vel knapt sett i Norge, men sauer etc. kan gjerne tusle rundt om natten! Jeg har aldri bestilt på campingplasser, men opplevd at hyttene har vært opptatt når vi har kommet dit, men aldri blitt nektet å sette opp telt.

Jeg har aldri punktert (!) eller hatt sykkeltrøbbel, men jeg har alltid vært nøye med at den har vært helt nyoppusset før turene. Lappesaker er likevel alltid med. De tar ikke mye plass. Til turbruk har jeg en gammeldags mobiltelefon der batteriet varer lenge (kanskje en hel uke), og jeg har alltid fått lov til å lade på bensinstasjoner o.l. Jeg bruker smarttelefonen minst mulig som kamera (har med et lite, vanntett kamera for fotografering). Det er mange utstyrslister på nettet, noen veldig lange synes jeg, men fine å ha som utgangspunkt. F.eks. denne https://www.brynje.no/sykkel 

Til matlaging bruker jeg et Trangia sett med spritbrenner og gassbrenner. Vann tar jeg gjerne fra elver/bekker, men nå er jeg blitt nøye på å koke det før det benyttes. Før var jeg ikke så nøye med det, og det gikk (nesten) alltid bra. Drikkevann tapper jeg fra trygge kraner og har alltid en stor flaske til det bruk. Bål er vel ikke lov de fleste steder om sommeren.

Når det gjelder toaletter, er det jo mange slike langs de vanlige riksveiene. Likevel tror jeg nesten ikke det er til å unngå når man er på lengre sykkelturer utenfor allfarvei at man rett som det er må gå på do ute, i hvert fall for å tisse. For min del er det uproblematisk, for jeg har vært mye på turer i fjell og mark gjennom hele livet. Det har jeg også inntrykk av det er for de fleste andre som er på campingtur med sykkel. Men jeg har vært på tur med venninner som synes det er vanskelig å gjøre mer enn å tisse ute. Dersom man har overnattet i telt i skogen eller på fjellet, blir det da gjerne litt stress på formiddagen for å nå fram til et sted med toalett. Så jeg mener at det mest fornuftige er å være mentalt innstilt på at man iblant rett og slett må gå og sette seg på huk i buskene, enten man skal gjøre det ene eller det andre. Det er i alle fall ikke klokt å holde seg, for forstoppelse er plagsomt. Jeg vet at det har ført til noen har måttet avbryte sykkelferien sin.

Dusjing kan man få gjort ved å kjøpe dusjtid på en campingplass, og av og til gratis på bensinstasjoner. Ellers er det mange gode bade- og vaskemuligheter også i skogen og fjellet. Man trenger jo ikke bade. Det blir ofte for kaldt for meg. En rask morgenvask med vaskeklut er en god start på dagen, synes jeg, og ikke minst oppfriskende etter en dags sykling.

Litt langt svar dette, og kanskje ikke så konkret som ønskelig, men la i hvert fall ikke praktiske spørsmål eller usikkerhet stanse dere i planleggingen. Lykke til!

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Trangia-kokesettet ble funnet i kjelleren hjemme. Pappa kjøpte det på 1980-tallet! På nettet har vi funnet at det er mulig å kjøpe gassbrenner til det gamle settet. https://www.outnorth.dk/trangia/gasbrannare-gb74  Vi har begge to relativt nye sykler, men godt poeng å få dem pusset skikkelig opp før turen. Vi har snakket om å ha de fleste nettene i telt, men campinghytter som "back-up" ved dårlig vær etc. Tipset om vaskeklut var kjempegodt. Tror ikke vi hadde kommet på det selv. Vi bruker kanskje ikke så mye vaskeklut ellers i dag? I går pratet jeg litt med en av mammas venninner som var på sykkeltur på fjellet i fjor. Hun nevnte også det med sauer som går omkring om natten som noe vi burde være oppmerksomme på og at hun hadde blitt skremt av det før hun forsto hva det var. Hun er lege og mente at det ikke var spesielle skader vi burde være oppmerksomme på, men at man måtte ha stor respekt for mulige trafikkulykker. Hun hadde også noen tips om gode teltplasser hun hadde funnet og sa at vi ikke burde bekymre oss om det var toalett der eller ikke. Så lenge knær og hofter fungerer, som hun sa. Hun nevnte at hun hadde kjøpt en liten spade for noen hundre kroner hos Turistforeningen som hun kunne grave et hull med når hun skulle gå på do. Den fant vi også på nettet: https://www.dntbutikken.no/the-tent-lab/129517/dospade-tent-lab-dirtsaw-deuce-2-purple Vi tenker nå at vi i hovedsak skal sykle i fjellene i Sør-Norge.

Anonymkode: db4db...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ble det sykkeltur? Hadde dere det fint?

Anonymkode: 397bf...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ble det sykkeltur? Hadde dere det fint?

Anonymkode: 397bf...078

Sykkeltur i januar-mars? I Norge?

Anonymkode: 57ee9...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke syklet så lenge selv, men ville planlagt ruten godt for å unngå tunneller og svært trafikkerte veier. Fordelen med å sykle er at man også kan dra på veier som ikke er for biler. Vi syklet rallarvegen for et par år siden fra Haugastøl til Flom. Har også syklet litt på Hardangervidda i nærheten av Kalhovd. Veldig fint. Benytt også sjansen til å gå på tur i fjellet. 

Telting i Norge er trygt. Vi har fricampet mye, både på fjellet og på noen rasteplasser. Ofte har det vært mange som har campet der, både i bobil, vanlig bil, telt og boks på taket.

Jeg ville unngått å fricampet i områder der det beiter kyr. De er jo stort sett ikke farlige, men jeg synes de er såpass store at det er ubehagelig om de ligger rett utenfor teltet. Frykten er at de skal snuble i en bardun og falle på teltet eller tråkke på og ødelegge teltet. Skal dere fricampe, er det lurt å prøve å se for seg hvor dyr går og hvor de krysser elever/bekker/vann slik at man unngår dyretråkk. Jeg er litt pysete, og ville derfor vært ekstra forsiktig med telting i områder med moskus. Aner ikke hvor vare de er på telt, men frykten hadde vært å våkne opp midt i en beitende moskusflokk.

Med så mange uker, tror jeg at jeg ville planlagt noe mer enn "bare" fjellene i Sør-Norge (med mindre dere også planlegger å gå fjellturer). God tur!

Anonymkode: 693a4...c51

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Tour de Dovre? ☺️ Caroline Berg Eriksen har flere blogginnlegg om den turen. Det er utrolig flott i Grimsdalen!!! 

Anonymkode: c38dc...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, vi har ikke vært på tur ennå. Det blir først etter eksamen i juni. Takk for mange gode tips så langt.

Anonymkode: db4db...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...