Gå til innhold

Depresjon som har blitt kronisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått flere år og fortsatt kjenner jeg ikke lyst til å gjøre noe. Jeg har et visst aktivitetsnivå men alt er et slit. Ingenting er lystbetont. Kan kjenne at dette her er greit, kan føle meg noe bedre etter en tur ut, en kort stund. Men det er ingenting jeg gjør av glede. Savner det skikkelig. 

Anonymkode: b46ce...e11

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kronisk vet jeg ikke, men virker uansett ikke som en god hverdag. Jeg sliter med kronisk depresjon, den kommer alltid tilbake, tilbake, tilbake... Jeg har prøvd utallige antidepressiva, men har hovedsakelig gått opp i vekt og blitt helt matt i følelsene. Terapi også, men helt nytteløst. DPS avskrev meg som "håpløst tilfelle", men i finere ord. 

Har man lov å nevne spesifikke medikamenter her? Jeg er usikker, så jeg velger å ikke gjøre det. Jeg fikk noe som var nyere på markedet, som ikke hadde vektøkning som bivirkning. Det reddet livet mitt, selv om depresjonen fremdeles er tilbakevendende, så er den mildere enn tidligere. Har du snakket med legen din?

Anonymkode: 63338...cc9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kronisk vet jeg ikke, men virker uansett ikke som en god hverdag. Jeg sliter med kronisk depresjon, den kommer alltid tilbake, tilbake, tilbake... Jeg har prøvd utallige antidepressiva, men har hovedsakelig gått opp i vekt og blitt helt matt i følelsene. Terapi også, men helt nytteløst. DPS avskrev meg som "håpløst tilfelle", men i finere ord. 

Har man lov å nevne spesifikke medikamenter her? Jeg er usikker, så jeg velger å ikke gjøre det. Jeg fikk noe som var nyere på markedet, som ikke hadde vektøkning som bivirkning. Det reddet livet mitt, selv om depresjonen fremdeles er tilbakevendende, så er den mildere enn tidligere. Har du snakket med legen din?

Anonymkode: 63338...cc9

Har gitt det opp litt. Er kanskje innom tre hanger i året og klager litt. Men så har de liksom ikke noe annet å tilby enn antidepressiva og avslag på dps. Antidepressiva har jeg ikke noe god erfaring med. Det viktigste for meg er å ikke legge på meg, hadde jeg gjort det så hadde jeg knekt helt. Det er en slags glede for meg å være slank og noe annet ville gått hardt utover selvfølelsen. Jeg prøver å trene litt for det skal jo ha bede virkning enn AD. Og det virker en liten stund, kanskje ut dagen.

Anonymkode: b46ce...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør vurdere å sjekke ut ketaminbehandling.

Anonymkode: e80b4...9da

Har tenkt på det men det er kostbart. Må kanskje ha mange behandlinger. Er det noen her som har prøvd det? 

Anonymkode: b46ce...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har gått flere år og fortsatt kjenner jeg ikke lyst til å gjøre noe. Jeg har et visst aktivitetsnivå men alt er et slit. Ingenting er lystbetont. Kan kjenne at dette her er greit, kan føle meg noe bedre etter en tur ut, en kort stund. Men det er ingenting jeg gjør av glede. Savner det skikkelig. 

Anonymkode: b46ce...e11

Hei, har hatt det tøft også før, det kan bli bedre med tid 💖

Jeg lagde en video som kanskje kan hjelpe som du kan se om du ønsker.

Snakket litt om hva jeg gjorde, og det hjalp meg, har det mye bedre nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har tenkt på det men det er kostbart. Må kanskje ha mange behandlinger. Er det noen her som har prøvd det? 

Anonymkode: b46ce...e11

Flere steder i landet, så blir det dekket av det offentlige. Så det spørs om du bor langt unna et sted der de tilbyr ketaminbehandling🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har gitt det opp litt. Er kanskje innom tre hanger i året og klager litt. Men så har de liksom ikke noe annet å tilby enn antidepressiva og avslag på dps. Antidepressiva har jeg ikke noe god erfaring med. Det viktigste for meg er å ikke legge på meg, hadde jeg gjort det så hadde jeg knekt helt. Det er en slags glede for meg å være slank og noe annet ville gått hardt utover selvfølelsen. Jeg prøver å trene litt for det skal jo ha bede virkning enn AD. Og det virker en liten stund, kanskje ut dagen.

Anonymkode: b46ce...e11

Fysisk aktivitet er bare positivt. Jeg hadde heller ingen god erfaring med antidepressiva før jeg fikk dette. Jeg måtte bruke de seks måneder før jeg merket bedring (enda 3 er vanlig, men jeg fikk prøve lenger fordi jeg sliter såpass med det og har så dårlig erfaring med andre antidepressiva), og da ble jeg ganske mye bedre også. Fremdeles tunge perioder, men ikke like ille, og andre perioder er faktisk gode. Jeg leste forumreglene nå, og ser ikke noe om at jeg ikke har lov å skrive medikamentet, kun om dosering. Det heter Brintellix, og informasjon finner du i felleskatalogen. Jeg tenker det er verdt å lese om i hvert fall. 

Håper ting bedrer seg for deg ❤️

Anonymkode: 63338...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha blitt for vant til tankemønstrene dine, ja, men man kaller ikke varig depresjon for kronisk. Det er noe som heter dystymi, som er senket stemningsleie av varig art, eller over flere år.
 

Behandling kan være som ved depresjon; øke aktivitetsnivået, gjøre ting du ikke har lyst til, venne kroppen og hjernen til nye erfaringer som skaper variasjon i stemningsleiet. Psykolog kan hjelpe deg videre med dette.

Anonymkode: 2f9d6...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Flere steder i landet, så blir det dekket av det offentlige. Så det spørs om du bor langt unna et sted der de tilbyr ketaminbehandling🥰

Ja men jeg vil tro det er for de som har vært lenge i systemet og har heavy diagnoser? 

Anonymkode: b46ce...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja men jeg vil tro det er for de som har vært lenge i systemet og har heavy diagnoser? 

Anonymkode: b46ce...e11

Langvarig depresjon hvor annen behandling ikke har virket. Noen av de samme kriteriene som ECT-behandling:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (55 minutter siden):

Langvarig depresjon hvor annen behandling ikke har virket. Noen av de samme kriteriene som ECT-behandling:)

TS ønsker jo ikke å prøve antidepressiva av redsel for å legge på seg forstår jeg, så da er det neppe aktuelt.

Anonymkode: 28472...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS ønsker jo ikke å prøve antidepressiva av redsel for å legge på seg forstår jeg, så da er det neppe aktuelt.

Anonymkode: 28472...6dd

Ect er ikke antidepressiva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dps ga meg diagnosen dystimi og lasta meg ut. Jeg hadde venner så siden jeg ikke var venneløs så ville de ikke behandle meg mer. Legen skriver ingenting ut da han mener at alt er narkotika. Tenker på selvmord hver dag og det vet også dps. 

Anonymkode: 3a831...b2d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (29 minutter siden):

Ect er ikke antidepressiva.

Du misforstår, jeg har ikke sagt det. Du skriver "langvarig depresjon hvor annen behandling ikke har virket". Men TS har ikke prøvd annen behandling (antidepressiva), kan ikke si at det ikke har virket, dermed oppfyller hun ikke kriteriene for å prøve ut (verken ECT eller) ketamin. Derfor sier jeg at det neppe er aktuelt (med ketamin).

Anonymkode: 28472...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (57 minutter siden):

Ect er ikke antidepressiva.

Men en av kravene for å få ketamin er at man har prøvd minst to antidepressiva først.

Anonymkode: b46ce...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men en av kravene for å få ketamin er at man har prøvd minst to antidepressiva først.

Anonymkode: b46ce...e11

Ja, jeg leste litt kjapt. Trodde hun allerede hadde prøvd ut antidepressiva. Rett og rimelig at hun må dekke det selv, i hennes tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært nedfor i fem år nå, prøvd seks antidepressiva og gått til psykolog i tre år. Ingenting som hjelper, og nå kastet de en ADHD-disgnose på meg og sa det var årsaken. Men jeg er jo like deprimert 🤷‍♀️ Slitsomt. 

Anonymkode: a972b...807

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan ha blitt for vant til tankemønstrene dine, ja, men man kaller ikke varig depresjon for kronisk. Det er noe som heter dystymi, som er senket stemningsleie av varig art, eller over flere år.
 

Behandling kan være som ved depresjon; øke aktivitetsnivået, gjøre ting du ikke har lyst til, venne kroppen og hjernen til nye erfaringer som skaper variasjon i stemningsleiet. Psykolog kan hjelpe deg videre med dette.

Anonymkode: 2f9d6...51b

Ja jeg tror det er dom med kroniske smerter, at de kan sette smertetrykk selv om kroppen er leget. For det føles som om kroppen forteller konstant at den er sliten og ikke orker, og at hodet prøver å si at det ikke er noen vits og at jeg helst skal hvile og sove mest mulig og være mest mulig alene. Det er veldig sterk følelse som er der hele tiden og er sterke når jeg trosser den. 

Anonymkode: b46ce...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 28.12.2023 den 15.35):

Men en av kravene for å få ketamin er at man har prøvd minst to antidepressiva først.

Anonymkode: b46ce...e11

Hei! Jeg har vært igjennom en "vanlig" ketaminbehandling, dvs 4 ganger med injeksjoner og selvfølgelig pålagt psykoterapi. Hadde møtt veggen så det smalt, flere runder med tragedier siden 20 årene. Sykemeldte meg først hos fastlegen, og var i utredning uten å få konstantert annet enn utbrenthet og alvorlig depresjon. Prøvde aldri antidepressive av noe slag da jeg faktisk ikke turte. Høres sikkert merkelig å søke om ketamin istedet, men jeg ville heller gjøre det ordentlig og med oppfølging underveis, fremfor potensielle år/lang tid med medisinering på "egenhånd." Så tror kriteriene kan variere etter situasjon. Forøvrig så anbefaler jeg det, kort fortalt kan jeg fortelle at blodtrykk/undertrykket mitt gikk fra å ha vært opptil 142 over LANG tid, til å være like over 80 en halvtime etter behandling nr 2. Det sier jo litt om effekten tenker jeg.

Anonymkode: ba804...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...