Gå til innhold

El.bilen både til glede og besvær ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kjører avfall, og beholderne til elektroavfall rundtom hos bilforhandlere/karosseriverkstedene er OVERFYLT med svære plastdeler med led-striper i, samt lykter. Tør ikke tenke på hva de skal ha for slike deler utenfor garantien….

Anonymkode: e018d...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp som happ. Elbilen koster relativt sett ingenting sammenliknet med fossilbil i drift - mtp. "drivstoff", service, vedlikehold og beskatning - slik at den minimale faren for en plutselig stor kostnad er nokså irrelevant. Vi har dessuten titusenvis av gamle elbiler på norske veier allerede. Mtp. at dette var nokså ny teknologi da de kom, har det gått over all forventning. Nordmenn har aldri før vært så mobile med så lave kostnader.

Anonymkode: 1f82a...2bf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hipp som happ. Elbilen koster relativt sett ingenting sammenliknet med fossilbil i drift - mtp. "drivstoff", service, vedlikehold og beskatning - slik at den minimale faren for en plutselig stor kostnad er nokså irrelevant. Vi har dessuten titusenvis av gamle elbiler på norske veier allerede. Mtp. at dette var nokså ny teknologi da de kom, har det gått over all forventning. Nordmenn har aldri før vært så mobile med så lave kostnader.

Anonymkode: 1f82a...2bf

Samme hvordan du snur, vender og vrir på flisa, så koster det penger som menigmann aldri har tilgang på, når den dagen kommer at en komponent må byttes ut til svimlende summer.

Anonymkode: 958a7...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samme hvordan du snur, vender og vrir på flisa, så koster det penger som menigmann aldri har tilgang på, når den dagen kommer at en komponent må byttes ut til svimlende summer.

Anonymkode: 958a7...675

Jepp, akkurat det samme som med fossilbil. Feilraten på girkasse, motor eller andre dyre komponenter er omtrent lik. Skifter folk eller bytter de bil? Noen har superforsikring, andre tar tapet og bytter, tredjemann liker bilen så godt at de legger i pengene. Ingenting nytt her da vel?

Anonymkode: 1f82a...2bf

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat like dyre lykter, skjermer, styreenheter og lignende på fossilbil som elbil. Men elbilen har ikke 100000 greier under panseret som kan ryke - der er den mye enklere.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp, akkurat det samme som med fossilbil. Feilraten på girkasse, motor eller andre dyre komponenter er omtrent lik. Skifter folk eller bytter de bil? Noen har superforsikring, andre tar tapet og bytter, tredjemann liker bilen så godt at de legger i pengene. Ingenting nytt her da vel?

Anonymkode: 1f82a...2bf

Her snakker du om uvitenhet.

Anonymkode: 958a7...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Her snakker du om uvitenhet.

Anonymkode: 958a7...675

Se forskjellen på våre innlegg: Jeg presenterer en påstand og underbygger den med argumenter. Nå er det din tur. Det er slik folk diskuterer. Lykke til!

Anonymkode: 1f82a...2bf

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Se forskjellen på våre innlegg: Jeg presenterer en påstand og underbygger den med argumenter. Nå er det din tur. Det er slik folk diskuterer. Lykke til!

Anonymkode: 1f82a...2bf

Hadde du visst hva du snakka om, hadde du skjønt at du kan bytte en motor for samme pris to hovedlykter koster på en batteribil. Men du er så trangsynt at slik ser du ikke på i hele tatt!

 

Anonymkode: 958a7...675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du visst hva du snakka om, hadde du skjønt at du kan bytte en motor for samme pris to hovedlykter koster på en batteribil. Men du er så trangsynt at slik ser du ikke på i hele tatt!

Anonymkode: 958a7...675

Flere karakteristiker om meg? Så hyggelig! Da vet du sikkert at du kan bruke høggeren til elbil også, uten å poffe deg opp så veldig over det, eller å påstå ville ting om den du snakker med.

Jeg har skiftet så mange påstått dyre deler på Leafen vår, og naboen på sin Ioniq, at vi ler litt av hans svigerfar som er en sånn type som er gift med drivstoff også og som kommer med den samme whataboutismen. Blir litt sneversynt.

Anonymkode: 1f82a...2bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Flere karakteristiker om meg? Så hyggelig! Da vet du sikkert at du kan bruke høggeren til elbil også, uten å poffe deg opp så veldig over det, eller å påstå ville ting om den du snakker med.

Jeg har skiftet så mange påstått dyre deler på Leafen vår, og naboen på sin Ioniq, at vi ler litt av hans svigerfar som er en sånn type som er gift med drivstoff også og som kommer med den samme whataboutismen. Blir litt sneversynt.

Anonymkode: 1f82a...2bf

Så flink du er! Tar vel bytte av batteripakke også etterhvert da? Selv om man omtrent må være sertifisert på høyspent for å jobbe med slikt på autorisert verksted? 
 

Leste forresten akkurat om en som hadde kjørt over en fortauskant med Jaguaren sin, en liten bulk/ripe i batterikassen kostet 486.000, så fem år gammel bil med under 100.000 på telleverket ble kondemnert. Samtidig som en del forsikringsselskap og verksteder ikke vil bruke brukte deler. Miljøvennlig!! 

Anonymkode: e018d...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tar vel bytte av batteripakke også etterhvert da?

Bare sjekk ut de rette fora på nettet. Batteripakkene består av enkeltceller. For mange biltyper fins god programvare, som LeafSpy for Android/iPhone, som hjelper deg å identifisere ødelagte celler i en Leaf. Det er en fordel å finne en tilsvarende degradert batteripakke slik at spenningsforskjellen cellene imellom er noenlunde lik. Men det aller enkleste er selvsagt bare å bytte hele pakken, gjerne med en brukt en. 300kg på lift og 3-4t arbeid. Mekkefolk vil mekke, som sagt, ikke verre enn det.

Anonymkode: 1f82a...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært uten garanti på elbilene våre ganske lenge. Mannen bare handler deler på nett, og bytter ut. Vi har et mye billigere bilhold og har spart tusenvis av kroner i året siden vi byttet ut dieselbilen (Audi) og bensinbilen (Toyota) vi hadde, i 2018. Det er mye mindre deler. Bremseskiver og klosser osv må han fortsatt bytte, men f.eks var det noe annet feil her, og da fikset verkstedet det via Internett. Kunne ikke gjøres med Audi dieselbilen 😄

Det eneste vi har sagt vi angrer på, er at vi ikke kjøpte elbil i 2011, da vi vurderte det første gangen, men at vi ventet helt til 2018. Hadde spart veldig mye på elbil i de årene om vi hadde kjøpt elbil i stedet for annen ny bensinbil og deretter hybrid.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (2 timer siden):

Det eneste vi har sagt vi angrer på, er at vi ikke kjøpte elbil i 2011

Hehe, vi har hatt den samme samtalen hjemme! Hadde vi virkelig skjønt hvor mye penger det er å spare, hvor mye deiligere det er med det enkle bilholdet, hadde vi byttet tidligere.

Anonymkode: 1f82a...2bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (2 timer siden):

Vi har vært uten garanti på elbilene våre ganske lenge. Mannen bare handler deler på nett, og bytter ut. Vi har et mye billigere bilhold og har spart tusenvis av kroner i året siden vi byttet ut dieselbilen (Audi) og bensinbilen (Toyota) vi hadde, i 2018. Det er mye mindre deler. Bremseskiver og klosser osv må han fortsatt bytte, men f.eks var det noe annet feil her, og da fikset verkstedet det via Internett. Kunne ikke gjøres med Audi dieselbilen 😄

Det eneste vi har sagt vi angrer på, er at vi ikke kjøpte elbil i 2011, da vi vurderte det første gangen, men at vi ventet helt til 2018. Hadde spart veldig mye på elbil i de årene om vi hadde kjøpt elbil i stedet for annen ny bensinbil og deretter hybrid.

Jeg kjøpte første i 2012..eneste jeg angrer er også at jeg ikke kjøpte i 2011..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 12/29/2023 at 1:05 AM, AnonymBruker said:

Så flink du er! Tar vel bytte av batteripakke også etterhvert da? Selv om man omtrent må være sertifisert på høyspent for å jobbe med slikt på autorisert verksted? 
 

Leste forresten akkurat om en som hadde kjørt over en fortauskant med Jaguaren sin, en liten bulk/ripe i batterikassen kostet 486.000, så fem år gammel bil med under 100.000 på telleverket ble kondemnert. Samtidig som en del forsikringsselskap og verksteder ikke vil bruke brukte deler. Miljøvennlig!! 

Anonymkode: e018d...8a7

Dette er et problem med forsikringsbransjen og myndighetene, ikke med elbiler i seg selv.

https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2021/01/08/sjokkerende-slosing/

Myndighetene har altså redusert moms for nye elbiler, men ikke for delene til å holde de i live.

Dette er irrasjonelt. Hadde vært bedre å ta høyere moms for nybilene (lavere innslagspunkt) og redusert moms for delene og verkstedarbeidet.

Generelt burde det vært lavere moms på å ta vare på tingene våre, all brukthandel og reparasjonsdeler feks.

Anonymkode: f7c70...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er en myte at det er noe å spare på elbil. Har en Honda cr-v fra 2006 og den har gått over 210.000 km uten noen vesentlige feil. Og det finnes drøss med både nye og brukte deler til den over alt. Rustbehandling er alt som skal til om du kjøper en bra bensinbil.

Anonymkode: 37724...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en myte at det er noe å spare på elbil. Har en Honda cr-v fra 2006 og den har gått over 210.000 km uten noen vesentlige feil. Og det finnes drøss med både nye og brukte deler til den over alt. Rustbehandling er alt som skal til om du kjøper en bra bensinbil.

Anonymkode: 37724...ea6

Hadde en bensinbil. Den måtte på noe som heter service som ikke akkurat var billig men som er billigere for elbiler.

Den måtte også ha bensin som i snitt er dyrere pr km enn strøm. En Honda CR-V bruker 0.8 l/mil som betyr at du har betalt rundt 218400 kr i bensin om man regner 13 kr pr liter i den tiden. En effektiv elbil som f eks Hyundai Ioniq kan kjøre samme antall km på ca 29400 kWt som ville kostet omtrent 50 000 med en normal mix av hjemmelading og hurtiglading på langtur.

Anonymkode: f7c70...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen garanti for at batteri varer mer enn garantitiden. Og då koster batteri mer enn bilen. Og "service" tar jeg selv. Olje + filtere 1 gang i året. Alt annet koster tilsvarende for elbil.

Anonymkode: 37724...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde en bensinbil. Den måtte på noe som heter service som ikke akkurat var billig men som er billigere for elbiler.

Den måtte også ha bensin som i snitt er dyrere pr km enn strøm. En Honda CR-V bruker 0.8 l/mil som betyr at du har betalt rundt 218400 kr i bensin om man regner 13 kr pr liter i den tiden. En effektiv elbil som f eks Hyundai Ioniq kan kjøre samme antall km på ca 29400 kWt som ville kostet omtrent 50 000 med en normal mix av hjemmelading og hurtiglading på langtur.

Anonymkode: f7c70...456

Altså inntil strømkrisen av 2021 var det vanlig med en snittpris på totalt 1 kr/kWt inklusive alle kostnader som nettleie. Og en CR-V er kjent som bensinsluk - gode biler, men 0,8 l/mil skal du streve litt med.

Anonymkode: 1f82a...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...