AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #1 Skrevet 28. desember 2023 Jentene på 13 år maser stadig om overnatting. Men. Er de her roter de, lager ting på kjøkkenet, rydder ikke, jeg må mase, de tar tv’n, roter, rydder ikke osv. Er de hos venninnen, må jeg kjøre bort med dyna, ordne smågodt og chips, hente igjen dagen etter. Datteren min blir sliten og sur dagen etter pga lite søvn. Likevel mases det om overnatting, og foreldrene der sier alltid ja for jentene kooooser seg sånn. Når gir det seg? Når slutter de med overnatting? Anonymkode: b8161...346
Kålrota Skrevet 28. desember 2023 #2 Skrevet 28. desember 2023 Du må jo sette grenser for barnet ditt. Skal hun ha overnatting, må det passe med husets øvrige beboere og de må selvsagt rydde etter seg. Blir hun for sliten av å overnatte hos venninnen, må du si nei oftere. (Og selvsagt MÅ du ikke ordne med godteri, det er lov å si at det ikke passer). 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #3 Skrevet 28. desember 2023 Lag en liste over ting hun må huske hvis hun skal sove borte. Og ting som må ryddes opp igjen om hun har overnatting hjemme. Krev at de gjør det sammen. Hvor langt er det mellom de? Og hvis de sover over så ofte, hvorfor kan hun ikke ha en fast dyne hvert sted? Min datter hadde stort sett to dyne i senga, og brukte da den ene til overnatting. Og så går det an å si at det må være to netter i strekk så det ikke blir kjøring hver dag. Men maset slutter ikke før de blir voksne Jeg synes det var deilig når de sov borte, og deilig når de hadde besøk for da fikk jeg være i fred 😛 Men de måtte rydde og re opp selv osv. Anonymkode: a6653...fc0 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #4 Skrevet 28. desember 2023 Overnatting får de alltid lov til, uansett alder Anonymkode: a28bc...722 1 1
Helene Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 Jeg tenker av overnatting med venner er alltid lov. Ja det blir rot. Det er endel av det å ha ungdommer. Nå er datteren voksen, men jeg har alltid hatt åpent hus. Dvs, mange venner har overnattet gjennom år. Rot, ja sånn er det. Har aldri tenkt dette som rot. Jeg har tenkt kun på at datteren har venner, og alle er velkommen hos oss. Nå er datteren voksen, og alle vennene kommer fortsatt hjem til meg. Dette er en vennegjeng som nærmer seg 30 i år. Alle føler seg hjemme hos meg. De har partnere i dag. Likevel, kommer de inn døren hos meg, de føler seg hjemme. Ja det blir rot noen ganger. Det kan jeg leve med. Rot går over. 1 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #6 Skrevet 28. desember 2023 Men hvorfor denne overnattingen? Det blir så enormt mye ekstra på meg uansett om det er her eller der. Her blir det rot og tull, der må jeg kjøre og hente. Jeg har to andre, mindre barn og, så det er ikke alltid det passer å sette seg i bilen og være taxi. Ungene er jo sammen hele tiden, kan de ikke bare sove i sine egne senger? Virker som det bare er jeg som er syns dette er unødvendig mas og stress? Ts Anonymkode: b8161...346
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #7 Skrevet 28. desember 2023 Du kan fint si nei til overnatting. F.eks. ønsker du kun overnatting fra fredag til lørdag. Hun må være med å rydde dagen etter. Grenser heter det.. Anonymkode: 86307...209 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #8 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan fint si nei til overnatting. F.eks. ønsker du kun overnatting fra fredag til lørdag. Hun må være med å rydde dagen etter. Grenser heter det.. Anonymkode: 86307...209 Sånn helt seriøst. Tror du ikke jeg har sagt det? Ts Anonymkode: b8161...346
kri.star Skrevet 28. desember 2023 #9 Skrevet 28. desember 2023 Overnatting er jo så stas! Husker fremdeles hvor gøy det var å være våken til langt på natt med mine venninner. Og min datter har *alltid* fått ja til å overnatte borte, og ha venner på besøk. Men du, det er lov å oppdra barnet sitt til å rydde etter seg. Det er helt vanlig at en 13-åring klarer. Det sitter barn og ungdom alene hver dag og gråter fordi de ikke har venner, og du er gretten fordi barnet ditt har venner som gjerne vil være sammen med de? 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #10 Skrevet 28. desember 2023 Mi er snart 16 og de holder på enda. Jeg holder på å bli gal men tenker fordelen med å ha en plass de trives å være er stor! Jeg setter større krav til rydding nå da, så samarbeider jentene om å vaske rommet de skal ligge over i før overnattinga. Kjenner meg også igjen i det å være sjåfør hele tida. Strevsomt! Er det mulig for dem å komme seg mellom selv? jeg tror likevel det lønner seg i lengden å lande ligge over og stille opp.. da vet de de kan komme til deg om det skjer noe senere i ungdomsstiden. Likevel.. det er lov å si nei. Jeg sier nei noen ganger (absolutt ikke populært!). Da har jeg erfart at det kan fungere å komme med et alternativt tidspunkt. «I helga vil jeg at du ligger hjemme men neste helg kan du invitere til overnatting her» Det blir litt kverulering og surmuling, men da har vi tid til å forberede oss og jeg kan pushe litt på vasking til helga på forhånd👍 Anonymkode: 51b08...8a2
Kålrota Skrevet 28. desember 2023 #11 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn helt seriøst. Tror du ikke jeg har sagt det? Ts Anonymkode: b8161...346 Tydeligvis ikke, siden du legger det frem som at du må dette. Du må sette grenser som passer inn i ditt liv. At andre synes venneovernatting er selve livet for ungdommer, er ikke så relevant hvis det påvirker deg så negativt. Du må være den voksne, helt enkelt. 3 1
Helene Skrevet 28. desember 2023 #12 Skrevet 28. desember 2023 Ts tar opp et godt poeng. Ekstra arbeide. Sengeklær og klargjøring. Har man flere barn er dette selvfølgelig merarbeid. Jeg hadde bare 1 barn. Likevel, skulle hun ha venner på overnatting så måtte hun ordne sengeklær. Jeg har alltid hatt åpent hus for vennene, men jeg er ikke hushjelp. Nå kjenner vennene meg. Hver gang de kommer, ja jeg kan ordne rundstykker og dekke bordet. Det er ikke meg som rydder etterpå. Vennene føler seg som hjemme hos meg. De tar seg tilrette, og jeg synes dette er helt greit. Men det er litt ekstra jobb med overnatting. Jeg høster fruktene av det i dag. For meg er det bare posititivt. Dengang datteren var yngre, slitsomt.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #13 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jentene på 13 år maser stadig om overnatting. Men. Er de her roter de, lager ting på kjøkkenet, rydder ikke, jeg må mase, de tar tv’n, roter, rydder ikke osv. Er de hos venninnen, må jeg kjøre bort med dyna, ordne smågodt og chips, hente igjen dagen etter. Datteren min blir sliten og sur dagen etter pga lite søvn. Likevel mases det om overnatting, og foreldrene der sier alltid ja for jentene kooooser seg sånn. Når gir det seg? Når slutter de med overnatting? Anonymkode: b8161...346 Men i alle dager da? Jeg syntes det var så koselig med overnatting, vi er bare mor og ett barn, så morsomt med liv i leiligheten og barn/ungdommer som lo og koste seg. Ble ikke noe mer rot av to enn av en, om de f eks bakte noe tok det liksom ikke livet av meg å vaske opp litt ekstra. Ekstra dyne hadde da både jeg og andre, var aldri nødvendig å dra bort med noe. De lånte nattøy, kanskje vi hadde en ny tannbørste eller de pussa med tannkrem på fingeren. (Altså om overnattinga var litt spontan.) Evt knask fikser den familien som har besøket, og trøtte unger sove rbedre natta etter. Anonymkode: 203d8...720 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #14 Skrevet 28. desember 2023 Kjøp en dyne til venninnen som ligger klar hos dere. Hun kan bruke sengetøyet flere ganger før det må vaskes. Kjøp en dyne din datter kan ha hos venninnen, eller kjøp en sovepose. Sovepose klarer en trettenåring fint å bære med seg på buss/sykkel så da slipper du å styre mer med kjøring. Godteri kjøper de med egne lommepenger. Rydding av kjøkken må de gjøre uansett on det er overnatting eller dagbesøk. Lag gjerne noen faste regler så blir det enklere å forholde seg til for alle. Du kan fint sette en regel om et klokkeslett hun må være hjemme neste dag, og så er det opp til henne selv å lære seg å legge seg i tide slik at hun får nok søvn. Anonymkode: 82efb...361 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #15 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvorfor denne overnattingen? Det blir så enormt mye ekstra på meg uansett om det er her eller der. Her blir det rot og tull, der må jeg kjøre og hente. Jeg har to andre, mindre barn og, så det er ikke alltid det passer å sette seg i bilen og være taxi. Ungene er jo sammen hele tiden, kan de ikke bare sove i sine egne senger? Virker som det bare er jeg som er syns dette er unødvendig mas og stress? Ts Anonymkode: b8161...346 Det vanlige her var at de var sammen på dagtid/ettermiddag, gikk som regel eller tok buss til hverandre. Så kom en tlf om de kunne overnatte hos den de var hos. Alt jeg trengte å gjøre om det var borte, var å sjekke om det var greit for foreldrene der, og så si «ha det hyggelig, ser deg i morgen!» Har ikke bil, så de måtte ta seg fram selv. Anonymkode: 203d8...720 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #16 Skrevet 28. desember 2023 Jeg hadde alltid en dyne liggende klar og lot sengetøyet være på når jeg la den til sides mellom overnattingene. Og, jeg drev i taxi så vennene måtte komme seg til og fra selv. Utover det lot jeg hjemmet være som normalt, ingen ekstra rengjøring eller rydding. Eneste jeg gjorde var å lage litt ekstra til middag. Anonymkode: 58a84...73b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #17 Skrevet 28. desember 2023 Og ts, når du har tre barn, virker det litt ocd-aktig å føle at det blir SÅ mye rot av en ekstra? Jeg føler ofte at de med flere barn har mer avslappa forhold til rot enn meg… Anonymkode: 203d8...720 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #18 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvorfor denne overnattingen? Det blir så enormt mye ekstra på meg uansett om det er her eller der. Her blir det rot og tull, der må jeg kjøre og hente. Jeg har to andre, mindre barn og, så det er ikke alltid det passer å sette seg i bilen og være taxi. Ungene er jo sammen hele tiden, kan de ikke bare sove i sine egne senger? Virker som det bare er jeg som er syns dette er unødvendig mas og stress? Ts Anonymkode: b8161...346 Fordi det er koselig , barna sette pris på dey Anonymkode: a28bc...722 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #19 Skrevet 28. desember 2023 Helene skrev (1 time siden): Ts tar opp et godt poeng. Ekstra arbeide. Sengeklær og klargjøring. Har man flere barn er dette selvfølgelig merarbeid. Jeg hadde bare 1 barn. Likevel, skulle hun ha venner på overnatting så måtte hun ordne sengeklær. Jeg har alltid hatt åpent hus for vennene, men jeg er ikke hushjelp. Nå kjenner vennene meg. Hver gang de kommer, ja jeg kan ordne rundstykker og dekke bordet. Det er ikke meg som rydder etterpå. Vennene føler seg som hjemme hos meg. De tar seg tilrette, og jeg synes dette er helt greit. Men det er litt ekstra jobb med overnatting. Jeg høster fruktene av det i dag. For meg er det bare posititivt. Dengang datteren var yngre, slitsomt. Å legge på sengetøy er virkelig ikke mye ekstraarbeid , det gjør vi selvsagt til voksne gjester også Anonymkode: a28bc...722 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #20 Skrevet 28. desember 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Men hvorfor denne overnattingen? Det blir så enormt mye ekstra på meg uansett om det er her eller der. Her blir det rot og tull, der må jeg kjøre og hente. Jeg har to andre, mindre barn og, så det er ikke alltid det passer å sette seg i bilen og være taxi. Ungene er jo sammen hele tiden, kan de ikke bare sove i sine egne senger? Virker som det bare er jeg som er syns dette er unødvendig mas og stress? Ts Anonymkode: b8161...346 Du kan jo ikke bestemme at overnatting skal være kjipt for alle. Du må jo sette egne grenser for dine barn og ditt liv. Andre syns det er bare hyggelig. Anonymkode: e9581...e20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå