Gå til innhold

Har "Rampelyset" blitt utdatert?


Sursøtsaus

Anbefalte innlegg

Før pleide Rampelyset å inneholde mange gode, konstruktive og velformulerte innlegg om kjendisbransjen, spesielt om influencere og bloggere. Det finnes selvfølgelig gode innlegg i dag også, med berettiget kritikk der det trengs, men jeg opplever at et flertall av trådene blir dominert av innlegg hvor man bare er ute etter å "ta" noen, uten at det egentlig er så mye å kritisere utover at en kjendis er kjedelig, eller at de bare poster det samme om igjen og om igjen. Det er ironisk for da blir også kritikken mye den samme: "se der poster x det bildet igjen, vedder på at de poster x igjen", "se der gjorde de det! Så forutsigbart!" Ja, men det er tråden begynt å bli også, og det er ikke særlig sjarmerende. Jeg er engasjert i debatter og innlegg om sharenting og eksponering av barn, filter og kroppspress og uetisk virksomhet i bedriften, og her synes jeg selvfølgelig kritikk er riktig. Jeg synes derimot mange innlegg om hvorvidt Kristin Gjelsvik er for lite med barnet sitt, eller hvordan CBE ser på seg selv i speilet er unødvendig og eksempler på noe man bare vil sladre om. Hva tenker dere? Har kritikken gått lenger bort fra de viktige tingene?

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har helt rett i at hovedmengden av innleggene handler om å "ta" dem. Influenserne blir fotfulgt daglig for å finne noe som de kan tas på, uansett hvor stort eller lite det er. All kritikk kan avfeies under skjoldet "de legger det ut i offentlige kanaler for at folk skal ha meninger om det".  

Rampelys har blitt til en kanal hvor den moderne versjonen av sladrekjerringer kan føle seg bedre med seg selv ved å rakke ned på influensere. Med Kvinneguidens støtte. Det er et trist skue. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at de samme vokterne av ulike tråder på KG alltid dukker opp med en selverklært moralens filosofiske, rettledende finger på klikkeren mot debattantene på forumet uten å selv bidra med annet enn nevnte klikkerfinger.

Forøvrig er det ikke rart det fremstår som hakk i plata når ulike brukere påpeker årelange repetisjoner av innlegg til forveksling lik hverandre. Det er mange brukere med ulike interessefelt og egne pet peeves, så om én har uttalt seg om kaffekopp betyr ikke det at det ikke fins flere som er oppmerksomme på den samme kaffekoppen. Det er ikke slik at hvis én uttaler seg bør andre uttale seg om noe annet enn den gjentakende kaffekoppen.

Forøvrig tenker jeg at @Nudledamas evige forsøk på å diskreditere både brukere og temaer og redusere berettiget kritikk til noe som omhandler de ulike brukernes psyke er uredelig og rett ut sagt ren projisering.

"På deg selv kjenner du ikke andre", er en kjekk rettesnor.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revenge o'Cavatina skrev (1 time siden):

Pussig at de samme vokterne av ulike tråder på KG alltid dukker opp med en selverklært moralens filosofiske, rettledende finger på klikkeren mot debattantene på forumet uten å selv bidra med annet enn nevnte klikkerfinger.

Forøvrig er det ikke rart det fremstår som hakk i plata når ulike brukere påpeker årelange repetisjoner av innlegg til forveksling lik hverandre. Det er mange brukere med ulike interessefelt og egne pet peeves, så om én har uttalt seg om kaffekopp betyr ikke det at det ikke fins flere som er oppmerksomme på den samme kaffekoppen. Det er ikke slik at hvis én uttaler seg bør andre uttale seg om noe annet enn den gjentakende kaffekoppen.

Forøvrig tenker jeg at @Nudledamas evige forsøk på å diskreditere både brukere og temaer og redusere berettiget kritikk til noe som omhandler de ulike brukernes psyke er uredelig og rett ut sagt ren projisering.

"På deg selv kjenner du ikke andre", er en kjekk rettesnor.

Forsåvidt enig, men etter min mening er ikke dette så veldig interessant kritikk eller noe verdt å kritisere så heftig som det ofte blir (regner med at du sikter til CBE-tråden nå). At influensere poster bilder av en kaffekopp er liksom det minste problemet når det kommer til bransjen, og jeg ser helt ærlig ikke problemet med å poste det når det er så mye annet de poster som er mye verre. Den kaffekoppen er kanskje uoriginal men den gjør heller ingen skade. Det er det jeg mener med at jeg synes noen tråder har blitt mer useriøse, for det deles mye viktig og bra med tanke på bedriftens business når det kommer til kropp, trening, umerka reklame og barneeksponering. Jeg synes ikke noe om innlegg som kommenterer bedriftseiernes utseende utover å påpeke filterbruk og åpenbare poseringer/redigering, eller at de ser puteflaue ut på et bilde fordi de er en viss alder, og jeg synes ikke at å påpeke dette er å være moralens vokter, men deler bare min mening. Har fulgt tråden i mange år og vært med på mange interessante samtaler og lært mye, og jeg synes det var bedre før mens nå er det mange tråder som flytter fokuset til småting som jeg synes er kjempeleit og ødelegger debattklimaet og den saklige kritikken. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revenge o'Cavatina skrev (11 timer siden):

Pussig at de samme vokterne av ulike tråder på KG alltid dukker opp med en selverklært moralens filosofiske, rettledende finger på klikkeren mot debattantene på forumet uten å selv bidra med annet enn nevnte klikkerfinger.

Forøvrig er det ikke rart det fremstår som hakk i plata når ulike brukere påpeker årelange repetisjoner av innlegg til forveksling lik hverandre. Det er mange brukere med ulike interessefelt og egne pet peeves, så om én har uttalt seg om kaffekopp betyr ikke det at det ikke fins flere som er oppmerksomme på den samme kaffekoppen. Det er ikke slik at hvis én uttaler seg bør andre uttale seg om noe annet enn den gjentakende kaffekoppen.

Forøvrig tenker jeg at @Nudledamas evige forsøk på å diskreditere både brukere og temaer og redusere berettiget kritikk til noe som omhandler de ulike brukernes psyke er uredelig og rett ut sagt ren projisering.

"På deg selv kjenner du ikke andre", er en kjekk rettesnor.

Og en pet peeve er vel egentlig et "you problem" og ikke nødvendigvis personen som utfører handlingen sitt ansvar. Jeg har mange pet peeves, som at nabobikkja bjeffer på innpust og utpust, folk som går sakte eller som snakker høyt i telefonen på offentlig transport. Jeg kan likevel ikke kreve at alle som irriterer meg skal tilpasse seg til mine pet peeves. Her må jeg heller jobbe med meg selv. Igjen, det handler ikke om det som faktisk er kritikkverdig med influencere og kjendiser, men å klage på en kaffekopp i monitor er liksom ikke helt der jeg føler skoen trykker mest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sursøtsaus skrev (På 28.12.2023 den 11.34):

Og en pet peeve er vel egentlig et "you problem" og ikke nødvendigvis personen som utfører handlingen sitt ansvar. Jeg har mange pet peeves, som at nabobikkja bjeffer på innpust og utpust, folk som går sakte eller som snakker høyt i telefonen på offentlig transport. Jeg kan likevel ikke kreve at alle som irriterer meg skal tilpasse seg til mine pet peeves. Her må jeg heller jobbe med meg selv. Igjen, det handler ikke om det som faktisk er kritikkverdig med influencere og kjendiser, men å klage på en kaffekopp i monitor er liksom ikke helt der jeg føler skoen trykker mest.

Slik jeg leser det er det nettopp det @Revenge o'Cavatina skriver, at «Det er mange brukere med ulike interessefelt og egne pet peeves, så om én har uttalt seg om kaffekopp betyr ikke det at det ikke fins flere som er oppmerksomme på den samme kaffekoppen.»

Influenserkontoer er jo laget for nettopp dette, å bli sett og kommentert, og jeg er overbevist om at flere av dem elsker at nettopp kaffekoppen får oppmerksomhet, bedre det enn stillhet. Men om Rampelys har degenerert? Definitivt, særlig etter at en del brukere har begynt med en slags terror-aktivitet overfor de mest innsiktsfulle og gode debattantene - slik at det blir tøvete brukerdebatt og de beste brukerne ikke gidder mer. Jeg savner også de gode diskusjonene, de som får lov til å leve uten usaklig og smålig brukerangrep.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pust skrev (2 timer siden):

Slik jeg leser det er det nettopp det @Revenge o'Cavatina skriver, at «Det er mange brukere med ulike interessefelt og egne pet peeves, så om én har uttalt seg om kaffekopp betyr ikke det at det ikke fins flere som er oppmerksomme på den samme kaffekoppen.»

Influenserkontoer er jo laget for nettopp dette, å bli sett og kommentert, og jeg er overbevist om at flere av dem elsker at nettopp kaffekoppen får oppmerksomhet, bedre det enn stillhet. Men om Rampelys har degenerert? Definitivt, særlig etter at en del brukere har begynt med en slags terror-aktivitet overfor de mest innsiktsfulle og gode debattantene - slik at det blir tøvete brukerdebatt og de beste brukerne ikke gidder mer. Jeg savner også de gode diskusjonene, de som får lov til å leve uten usaklig og smålig brukerangrep.

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...