Gå til innhold

Er karbonadedeig og kyllingkjøttdeig usunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kylling er jo sunnere enn storfekjøtt. Men smaksmessig er jo storfe bedre, og det er det som teller for meg.

Endret av DelvisPresley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er sunt. Det er bare kjøtt som er kvernet. Du må gjerne også spise vanlig kjøttdeig av storfe. Jeg tipper at du spør her fordi du er redd for fett. Det er ingen grunn til å være redd for naturlig animalsk fett. Det er sunt fett. Fettet du bør holde deg borte fra er soyaolje, rapsolje, solsikkeolje og lignende.

Og det er masse vitaminer og mineraler i både kyllingkjøtt og storfekjøtt.

Chicken-Wings-Nutrition-Facts-20200905.j

0*iROEcMus8z3qrfEB.png

0*FEVzuFoIXEJqAFqr.png

Anonymkode: 8accc...b31

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, DelvisPresley said:

Kylling er jo sunnere enn storfekjøtt. Men smaksmessig er jo storfe bedre, og det er det som teller for meg.

Storfe har mer næringsnytte enn kylling. Så lenge produktet er rent så er kjøttet i seg selv bare bra. 

Anonymkode: 338f9...36c

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Begge deler er sunt. Det er bare kjøtt som er kvernet. Du må gjerne også spise vanlig kjøttdeig av storfe. Jeg tipper at du spør her fordi du er redd for fett. Det er ingen grunn til å være redd for naturlig animalsk fett. Det er sunt fett. Fettet du bør holde deg borte fra er soyaolje, rapsolje, solsikkeolje og lignende.

Og det er masse vitaminer og mineraler i både kyllingkjøtt og storfekjøtt.

Chicken-Wings-Nutrition-Facts-20200905.j

0*iROEcMus8z3qrfEB.png

0*FEVzuFoIXEJqAFqr.png

Anonymkode: 8accc...b31

Men er ikke karbonadedeig og kyllingkjøttdeig bearbeidet kjøtt, sånt som man får beskjed om er kreftfremkallende? Er det kun kvernet?

Anonymkode: 7ee35...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er ikke karbonadedeig og kyllingkjøttdeig bearbeidet kjøtt, sånt som man får beskjed om er kreftfremkallende? Er det kun kvernet?

Anonymkode: 7ee35...599

Les innholdslisten. 
 

Solveinge kyllingkjøttdeig. Kvernede kyllinglår* uten skinn (99 %) , salt.

Gilde karbonadedeig: Storfekjøtt (94 %), vann, salt

 

 

Anonymkode: 55bd3...11e

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er ikke karbonadedeig og kyllingkjøttdeig bearbeidet kjøtt, sånt som man får beskjed om er kreftfremkallende? Er det kun kvernet?

Anonymkode: 7ee35...599

Kjøttdeig er ikke kreftfremkallende. Her har du misforstått. Kjøttdeig er lett bearbeidet, akkurat som frosne grønnsaker. Kjøttdeig er bare kvernet kjøtt. Noen kjøttdeiger har tilsatt salt (og vann), andre ikke. Jeg bryr meg ikke om det fordi jeg tilsetter jo salt likevel. Men hvis det er noe du er bekymret for, så kan du velge en av de mange kjøttdeigene uten tilsatt salt.

Kjøttdeig likestiller jeg med rent kjøtt i sunnhet. Det er godt å få i seg begge deler fordi kjøttdeig inneholder litt mer seige stykker med litt annerledes næringsinnhold. Jeg har også vært hos slakter og fått kvernet kjøttdeig, og ba dem om å kverne litt lever oppi. En super måte å få seg litt innmat på uten å smake innmat.

Anonymkode: 8accc...b31

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kjøttdeig er ikke kreftfremkallende. Her har du misforstått. Kjøttdeig er lett bearbeidet, akkurat som frosne grønnsaker. Kjøttdeig er bare kvernet kjøtt. Noen kjøttdeiger har tilsatt salt (og vann), andre ikke. Jeg bryr meg ikke om det fordi jeg tilsetter jo salt likevel. Men hvis det er noe du er bekymret for, så kan du velge en av de mange kjøttdeigene uten tilsatt salt.

Kjøttdeig likestiller jeg med rent kjøtt i sunnhet. Det er godt å få i seg begge deler fordi kjøttdeig inneholder litt mer seige stykker med litt annerledes næringsinnhold. Jeg har også vært hos slakter og fått kvernet kjøttdeig, og ba dem om å kverne litt lever oppi. En super måte å få seg litt innmat på uten å smake innmat.

Anonymkode: 8accc...b31

Takk 👍

Anonymkode: 7ee35...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men er ikke karbonadedeig og kyllingkjøttdeig bearbeidet kjøtt, sånt som man får beskjed om er kreftfremkallende? Er det kun kvernet?

Anonymkode: 7ee35...599

Les alltid ingredienser, det er det som avgjør om noe er prosessert/ultraprosessert.  Kjøp økologisk kjøttdeig, det er det beste du får tak i. Vær med bekymret for visse e-stoffer og tilsetninger, ikke rødt kjøtt i seg selv. 

Anonymkode: 39d84...815

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...