AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #1 Skrevet 26. desember 2023 Er hjemme hos foreldrene mine. Feiret jul der og har vært noen dager. Men spesielt mamma behandler meg som et barn. Snakker til meg som om jeg ikke vet noen ting. Rydder alltid opp tallerkner og glass etter meg og det vet hun, likevel så forter hun seg å si at jeg må gjøre det når hun ser at jeg skal til å gjøre det, for det viktigste for henne er å be meg gjøre det så hun sikkert føler hun har litt makt over meg. Om vi drar på besøk til noen eller får besøk her så sier hun at jeg ikke kan si noe for de voksne skal prate. Jeg minner henne på at jeg er en av de voksne, men hun bare fnyser av det. Får ellers ikke leve livet mitt som jeg vil ifølge henne. Men neste år skal jeg gi litt mere faen. Jeg er 27 år. Noen tips ellers? For å si imot foreldre er ikke lett. Anonymkode: 6d007...0a8 2 2
Flintis Skrevet 26. desember 2023 #2 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er hjemme hos foreldrene mine. Feiret jul der og har vært noen dager. Men spesielt mamma behandler meg som et barn. Snakker til meg som om jeg ikke vet noen ting. Rydder alltid opp tallerkner og glass etter meg og det vet hun, likevel så forter hun seg å si at jeg må gjøre det når hun ser at jeg skal til å gjøre det, for det viktigste for henne er å be meg gjøre det så hun sikkert føler hun har litt makt over meg. Om vi drar på besøk til noen eller får besøk her så sier hun at jeg ikke kan si noe for de voksne skal prate. Jeg minner henne på at jeg er en av de voksne, men hun bare fnyser av det. Får ellers ikke leve livet mitt som jeg vil ifølge henne. Men neste år skal jeg gi litt mere faen. Jeg er 27 år. Noen tips ellers? For å si imot foreldre er ikke lett. Anonymkode: 6d007...0a8 Jeg tenker du må unngå å være i et avhengighetsforhold til dem, men leve ditt liv, så kan jo du be dem på besøk. 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #3 Skrevet 26. desember 2023 Ikke vent til neste år. Begynn i dag! Ikke la henne bestemme over deg eller være nedlatende til deg! Sett grenser! VIS at du er voksen. Bestem over deg selv, så kan hun synse det hun vil. Anonymkode: 8bb9a...d56 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #4 Skrevet 26. desember 2023 Forresten. Er du økonomisk avhengig av moren din? Vet det er ei som er det på KG som har samme problem som deg Anonymkode: 8bb9a...d56 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #5 Skrevet 26. desember 2023 Ganske vanlig, dessverre, og det var én av grunnene jeg kuttet ut mora mi. Anonymkode: 894c3...936 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Forresten. Er du økonomisk avhengig av moren din? Vet det er ei som er det på KG som har samme problem som deg Anonymkode: 8bb9a...d56 Nei. Har egen økonomi. Anonymkode: 6d007...0a8 2
jordbær86 Skrevet 26. desember 2023 #7 Skrevet 26. desember 2023 Ja. Er nok ikke så uvanlig desverre.
Daria Skrevet 26. desember 2023 #8 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om vi drar på besøk til noen eller får besøk her så sier hun at jeg ikke kan si noe for de voksne skal prate. Akkurat den hadde jeg ikke funnet meg i. Ut over det er det ganske vanlig at forelder/barn-dynamikken henger litt i - jeg så det hos mormor og mamma selv da de hadde passert hhv 80 og 60. Mamma irriterte seg litt over det, men klarer ikke helt å la være å gjøre det selv likevel... Til en viss grad er det nok ubevisst - det hender jeg påpeker det og da er hun knapt klar over at hun har sagt noe. 4 1
jordbær86 Skrevet 26. desember 2023 #9 Skrevet 26. desember 2023 Er vel vanskelig for noen foreldre å se/godta at barna er blitt voksne.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #10 Skrevet 27. desember 2023 Ganske vanlig tror jeg.. jeg blir regnet som "Ungdom" og er over 40 år, må stadig minne om at jeg er faktisk voksen og hører ikke til i kategorien "ungdom". Da retter hun på seg og sier ja, jeg mente unge folk. Tror man bare er "barna" i deres øyne uansett hvor gammel eller etablert man er. Anonymkode: 074df...b64 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #11 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ganske vanlig tror jeg.. jeg blir regnet som "Ungdom" og er over 40 år, må stadig minne om at jeg er faktisk voksen og hører ikke til i kategorien "ungdom". Da retter hun på seg og sier ja, jeg mente unge folk. Tror man bare er "barna" i deres øyne uansett hvor gammel eller etablert man er. Anonymkode: 074df...b64 Ja er vel desverre sånn. Men tror de ser på meg som jeg skulle vært 9 år eller noe, ikke som en ungdom. Det er ikke noe kult. Men får ikke forandret dem. Anonymkode: 6d007...0a8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #12 Skrevet 28. desember 2023 Ja. Tror alle opplever det mer eller mindre. For mamma så var jeg et "barn" så lenge hun levde. Anonymkode: d0032...007 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #13 Skrevet 28. desember 2023 Kjenner meg godt igjen i den der at hun må skynde seg å minne deg på noe når du gjør det, så hun «rekker» å minne deg på det. Du kan ikke styre hvordan din mor oppfører seg, det eneste du kan bestemme over er hvordan du selv reagerer. Du kan velge å feire jul et annet sted. Hvis du fortsatt ønsker å være med foreldrene dine, er rådet mitt å heve seg over det. Samma det om hun minner deg på å rydde av eller ikke, det viktigste er at det blir gjort. Når du ikke bryr deg om hun minner eller ikke, gir du henne ingen makt over deg. I stedet for å irritere deg over oppførselen hennes, så bare tenk deg at du er i en dyrehage hvor du ser på et dyr med en merkelig atferd. Da kan du le av det i stedet for å la det trykke deg ned. Anonymkode: e2bf5...318 2
ElectricScum Skrevet 28. desember 2023 #14 Skrevet 28. desember 2023 Jeg er snart 50 og opplever fortsatt at min mor nægger meg fordi jeg er for tynnkledd og tilsvarende. Men innblandingen hennes har i all hovedsak utspring i omsorg og hønemor-genet som alltid vil være der uansett hvor hauggammel jeg selv er blitt. Heldigvis har hun for lengst innsett at jeg er voksen og har stor respekt for mine meninger, så at din mor ber deg om å tie stille fordi "de voksne prater" er jo bare helt på trynet. Da er det nok på tide at du begynner å gi litt mer faen, ja. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #15 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 14.33): Nei. Har egen økonomi. Anonymkode: 6d007...0a8 Bra, dette er noe av de aller viktigste..!! AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 14.03): Får ellers ikke leve livet mitt som jeg vil ifølge henne. Anonymkode: 6d007...0a8 Kan du utdype for oss her? Anonymkode: 86ded...358 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #16 Skrevet 28. desember 2023 Svigermor ringte meg i går for å spørre om mannen min har en vanntett lue - siden han skulle på jobb (ute) og det var meldt snøstorm. Hun lurte også på om jeg eller hun skulle kjøpe nye vintersko til han🫣😂 Noen klarer bare ikke slippe taket tror jeg. Jeg er ikke vant med sånn behandling fra min mor… Heldigvis ler mannen min av sin egen mor også, og blir ikke en drittunge i hennes nærvær 🙈 Hun er ekstrem. Mannen er snart 40 år 🤭 Anonymkode: 21743...bac 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #17 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bra, dette er noe av de aller viktigste..!! Kan du utdype for oss her? Anonymkode: 86ded...358 Fordi hun tror jeg ikke klarer å passe på meg selv. Men det er det hun som mener da. Anonymkode: 6d007...0a8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #18 Skrevet 28. desember 2023 Jeg er 34 år som, har spesielt ei mor som ikke trur jeg kan passe På meg selv. Får ofte meldinger /tlf når jeg er ute på byen med venner . Utrolig slitsomt. Har prøvet å ta samtale, men det har ikke hjulpet. Anonymkode: 85ab1...dbc 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #19 Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 15.03): Er hjemme hos foreldrene mine. Feiret jul der og har vært noen dager. Men spesielt mamma behandler meg som et barn. Snakker til meg som om jeg ikke vet noen ting. Rydder alltid opp tallerkner og glass etter meg og det vet hun, likevel så forter hun seg å si at jeg må gjøre det når hun ser at jeg skal til å gjøre det, for det viktigste for henne er å be meg gjøre det så hun sikkert føler hun har litt makt over meg. Om vi drar på besøk til noen eller får besøk her så sier hun at jeg ikke kan si noe for de voksne skal prate. Jeg minner henne på at jeg er en av de voksne, men hun bare fnyser av det. Får ellers ikke leve livet mitt som jeg vil ifølge henne. Men neste år skal jeg gi litt mere faen. Jeg er 27 år. Noen tips ellers? For å si imot foreldre er ikke lett. Anonymkode: 6d007...0a8 Det hørtes slitsomt ut. Og det høres også ut som om det er på tide å korte ned besøket hos foreldrene. Hvis du bare blir 2 dager (eller bare til selskapet) blir du sannsynligvis behandlet mer som voksen gjest. Barn som ferieflytter tilbake på pikerommet kjennes nok ut som barn, og blir behandlet som det også (vet ikke sikkert, for mine barn er mindre). Anonymkode: 6613c...12d 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #20 Skrevet 29. desember 2023 Foreldre vil alltid se på barna sine som barn. Men å snakke nedlatende og si at nå snakker voksne, det er jo helt på bærtur. Man trenger ikke være frekk eller nedlatende. Mulig hun ikke takler at du er voksen og har en sorg over å ikke ha barn som trenger henne lengre slik som før? Og ved å oppføre seg slik får hun følelsen av å ha barn hjemme igjen? Anonymkode: 41569...bf9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå