Gå til innhold

Fibromyalgi og ME, henger det sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange rundt meg har både fibromyalgi og ME. Er dette diagnoser som ofte går sammen? Finnes det prøver man kan ta for å finne ut om man har fibromyalgi.

Føler mange som havner på uføretrygd har fibromyalgi 

Anonymkode: 18dbf...f6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fibromyalgi og null tegn på me, heller ikke ufør. Bare noen forhåndsregler å ta.

Anonymkode: 8714e...677

• Liker 1
Skrevet

Men vet ikke om det er "vanlig".

Anonymkode: 8714e...677

Skrevet

Nettopp fått diagnosen etter 20 år med utredning. Bare fibromylagi med alvorlig utmattelse syndrom.

Ikke tegn på ME. Men veit at flere sliter med begge diagnosene.

Anonymkode: fe023...22d

Skrevet

Her kan du lese om fibromyalgi:

https://www.helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/fibromyalgi/

https://bindevevssykdommer.no/fibromyalgi/

https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/ulike-muskelsykdommer/fibromyalgi-oversikt

Muskel-og skjelettplager er sammen med psykiske problemer den største årsaken til uføretrygd. Som du sikkert skjønner er det mange ulike sykdommer i disse betegnelsene og om man blir ufør med disse diagnosene kommer an på mange andre faktorer, som livssituasjon og belastninger ellers, type jobb, mulighet for omskolering og tilpassing i eksisterende jobb, osv. 

Anonymkode: 5adbd...002

Skrevet

Nei, det skal ikke være vanlig i det hele tatt, da ME er en utelukkelsesdiagnose. Har du fibromyalgi er det mange overlappende symptomer og ME-diagnosen skal ikke settes.

Anonymkode: 40d9b...7e1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har fibromyalgi. Kroniske plager med muskelsmerter/anspenthet. I følge legen er det en diagnose man får når legen ikke klarer å finne annen årsak til plagene. Min erfaring er at leger er lite interessert når de ikke kan tilby behandling eller måle smertene,mens da er det igjen veldig vanskelig å ha med NAV å gjøre. Jeg burde vært ufør fordi jeg klarer egentlig ikke å jobbe mer enn 50% men har gitt opp helsenorge/NAV. Ikke det samme som ME men kan ha lignende symptom da kroniske smerter/plager er som en kran som tapper energi og i perioder med mye smerter er energinivået ekstra lavt. Problemet med å ha en vanlig jobb er at det er vanskelig å få forståelse for hvordan plagene utarter seg. Hvis jeg presser meg selv for hardt blir jeg fort slått ut i en uke etterpå og de fleste forstår ikke dette med mindre de har opplevd det selv. Arbeidsgiver tror fort bare at man er lat og har veldig lav terskel for å bli hjemme. Men dersom man presser seg på jobb i denne tilstanden blir det bare sittende i enda lenger 

Anonymkode: c705a...71b

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange rundt meg har både fibromyalgi og ME. Er dette diagnoser som ofte går sammen? Finnes det prøver man kan ta for å finne ut om man har fibromyalgi.

Føler mange som havner på uføretrygd har fibromyalgi 

Anonymkode: 18dbf...f6c

Hvordan kan det henge sammen når me skal være en såkalt utelukkingsdiagnsoe? 

Anonymkode: 18bf8...d3a

• Liker 3
Skrevet

Man kan nok utvikle begge tilstandene og få begge diagnosene av slitasje og kronisk stress som setter seg i kroppen. Begge diagnoser er basert på rapportering av symptomer og så må du ha så så mye av hver for å havne innafor diagnosekriterier. Mange med ME har muskelsmerter og mange med Fibromyalgi har utmattelse. Men ME har masse andre symptomer i tillegg. 

Disse diagnosene er ikke en spesiell sykdom som du har fått eller ikke. Derfor kan du sikkert kvalifisere for begge diagnoser, men få en av dem. Du kommer med masse plager som ikke kan måles eller synes og så får du en diagnose for å antyde noe om hvilken hjelp eller behandling du trenger. Men ingen av de diagnosene er en sykdom som du kan enten ha eller ikke, det går mer på styrkegraden og mengde av symptomer. 

Anonymkode: 37709...be6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Man kan nok utvikle begge tilstandene og få begge diagnosene av slitasje og kronisk stress som setter seg i kroppen. Begge diagnoser er basert på rapportering av symptomer og så må du ha så så mye av hver for å havne innafor diagnosekriterier. Mange med ME har muskelsmerter og mange med Fibromyalgi har utmattelse. Men ME har masse andre symptomer i tillegg. 

Disse diagnosene er ikke en spesiell sykdom som du har fått eller ikke. Derfor kan du sikkert kvalifisere for begge diagnoser, men få en av dem. Du kommer med masse plager som ikke kan måles eller synes og så får du en diagnose for å antyde noe om hvilken hjelp eller behandling du trenger. Men ingen av de diagnosene er en sykdom som du kan enten ha eller ikke, det går mer på styrkegraden og mengde av symptomer. 

Ja for fibro er bare smerter og utmattelse…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest vintersolverv
Skrevet (endret)

Ja det er mulig det er en sammenheng, en del forskning har linket begge til Epstein Barr:

https://www.itmedicalteam.pl/articles/evaluation-of-antiviral-antibodies-against-epsteinbarr-virus-and-neurotransmitters-in-patients-with-fibromyalgia-107359.html

https://www.verywellhealth.com/ebv-reaction-chronic-fatigue-3972945

Det som er helt sikkert er at dette er reelle sykdommer. Å si at at "det er mentalt" eller "du har bare angst", eller at folk finner på det fordi de er late er bare stygt. Husk at leger diagnostiserte kvinner med "hysteri" for mange sykdommer før de hadde kunnskap nok til å faktisk sette ordentlige diagnoser på disse sykdommene. Og fortsatt vet de ikke alt, så det å tro at man selv vet alt når ikke en gang leger gjør det er temmelig idiotisk for å si det mildt.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/the-controversy-of-female-hysteria#Vibrators-for-hysteria?

Endret av vintersolverv
Skrevet

Jeg har fibro, ikke ME og i 100% arbeid.

Anonymkode: 0b962...726

Skrevet

Nei ME og fibromyalgi henger ikke sammen. Faktisk så kan man ikke få en ME diagnose av legespesialist om man har fibromyalgi, men det er en del fastleger som ikke kan nok om disse sykdommene og som setter de i samme bås og setter begge diagnosene. 

Det eneste fellestrekket de har er leddsmerter og utmattelse, men ME har over 50 andre symptomer. ME er virusutløst mens fibromyalgi er en autoimmun sykdom som også kan komme av traumer og overbelastning. 

Under 10.000 i Norge har ME etter spesialistkriteriene. Det er en svært alvorlig sykdom. Fibromyalgi er også en utfordrende sykdom å leve med, men de fleste er i stand til å kunne jobbe litt og gjøre litt normale ting i motsetning til ME. 

Anonymkode: 51117...10f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Ja jøss... 🙄🤡

USAs fremste forskere som knakk HIV mysteriet, den gang det ikke fantes noen konkret test for å påvise HIV og mange mente at AIDS var en mental sykdom for å straffe homofile, forsker i dag på ME og kaller ME gåten for den samme skandalen som med HIV. At det er snakk om en svært alvorlig fysisk sykdom, men som ikke blir tatt på alvor pga foreløpig manglende biomarkør. Altså ingen konkret blodtest enda. Men det er funnet masse fysiske funn i kroppen til ME syke som forklarer hvorfor de er så syke. Det er konkrete funn i mitokondriene og blodcellene blandt annet, eller mer riktig beskrivelse er konkrete funksjonssvikter i mitokondriene og blodcellene. 

Erna Solberg har også omtalt MEsyke (På dagsrevyen NRK) som vår tids mest undertrykte pasientgruppe som må bli tatt på alvor og trodd på, som Norges fremste ME forsker Dr Ola Saugstad har sagt "ME er en alvorlig, fysisk, kronisk og kompleks multisystem sykdom". Forskning har vist at ME syke er sykere fysisk i kroppen enn lungesyke på dødsleiet, og er sykere enn kreftpasienter. 

Fjernet sitat av slettet innhol. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei ME og fibromyalgi henger ikke sammen. Faktisk så kan man ikke få en ME diagnose av legespesialist om man har fibromyalgi, men det er en del fastleger som ikke kan nok om disse sykdommene og som setter de i samme bås og setter begge diagnosene. 

Det eneste fellestrekket de har er leddsmerter og utmattelse, men ME har over 50 andre symptomer. ME er virusutløst mens fibromyalgi er en autoimmun sykdom som også kan komme av traumer og overbelastning. 

Under 10.000 i Norge har ME etter spesialistkriteriene. Det er en svært alvorlig sykdom. Fibromyalgi er også en utfordrende sykdom å leve med, men de fleste er i stand til å kunne jobbe litt og gjøre litt normale ting i motsetning til ME. 

Fibro rammer i ulik grad akkurat sånn som me

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fibro rammer i ulik grad akkurat sånn som me

Ja det er jeg klar over ❤️ men ME's funksjonssvikt og sykdomsbilde er "i en egen klasse", hvertfall om man ser på de aller aller sykeste. 😥

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja det er jeg klar over ❤️ men ME's funksjonssvikt og sykdomsbilde er "i en egen klasse", hvertfall om man ser på de aller aller sykeste. 😥

Men er med mild me vil være mye friskere enn en som er hardt rammet av fibro. Så igjen ulike grader og fibro er mer enn kun smerter og utmattelse og får man fibro utløst av traumer slik som meg skal jeg love deg det er helvete uten like da jeg også må deale med alvorlige,kroniske,i mitt tilfelle dødelige psykiske lidelser.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
vintersolverv skrev (1 time siden):

Ja det er mulig det er en sammenheng, en del forskning har linket begge til Epstein Barr:

https://www.itmedicalteam.pl/articles/evaluation-of-antiviral-antibodies-against-epsteinbarr-virus-and-neurotransmitters-in-patients-with-fibromyalgia-107359.html

https://www.verywellhealth.com/ebv-reaction-chronic-fatigue-3972945

Det som er helt sikkert er at dette er reelle sykdommer. Å si at at "det er mentalt" eller "du har bare angst", eller at folk finner på det fordi de er late er bare stygt. Husk at leger diagnostiserte kvinner med "hysteri" for mange sykdommer før de hadde kunnskap nok til å faktisk sette ordentlige diagnoser på disse sykdommene. Og fortsatt vet de ikke alt, så det å tro at man selv vet alt når ikke en gang leger gjør det er temmelig idiotisk for å si det mildt.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/the-controversy-of-female-hysteria#Vibrators-for-hysteria?

Som om psykiske lidelser ikke er reelle. Psykiske plager kan også være synlige for forskere, som endringer i hjernen. Og man vet at kobling mellom tarmhelse og psyke er der.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja jøss... 🙄🤡

USAs fremste forskere som knakk HIV mysteriet, den gang det ikke fantes noen konkret test for å påvise HIV og mange mente at AIDS var en mental sykdom for å straffe homofile, forsker i dag på ME og kaller ME gåten for den samme skandalen som med HIV. At det er snakk om en svært alvorlig fysisk sykdom, men som ikke blir tatt på alvor pga foreløpig manglende biomarkør. Altså ingen konkret blodtest enda. Men det er funnet masse fysiske funn i kroppen til ME syke som forklarer hvorfor de er så syke. Det er konkrete funn i mitokondriene og blodcellene blandt annet, eller mer riktig beskrivelse er konkrete funksjonssvikter i mitokondriene og blodcellene. 

Erna Solberg har også omtalt MEsyke (På dagsrevyen NRK) som vår tids mest undertrykte pasientgruppe som må bli tatt på alvor og trodd på, som Norges fremste ME forsker Dr Ola Saugstad har sagt "ME er en alvorlig, fysisk, kronisk og kompleks multisystem sykdom". Forskning har vist at ME syke er sykere fysisk i kroppen enn lungesyke på dødsleiet, og er sykere enn kreftpasienter. 

At man kaller noe mentalt betyr ikke at det er innbilt eller tull. Ny smerteforskning viser hvordan hjernen styrer en frisk rygg til å oppføre seg så ille at personen nærmest er handikappet. De fleste med kroniske smerter er som dette i forskjellig grad. Ikke rart om man kan få fibro og ME av det samme. Det er f eks vedtatt at folk med dårlig oppvekst har mer kroniske smerter, det er jo ikke fordi de har dårligere gener. Kropp og sinn henger mer sammen enn vitenskapen har innsett, men nå begynner det heldigvis å bevises. Sjekk ut The Boulder Back Pain Study.

Anonymkode: 2f323...7ba

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest vintersolverv
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som om psykiske lidelser ikke er reelle. Psykiske plager kan også være synlige for forskere, som endringer i hjernen. Og man vet at kobling mellom tarmhelse og psyke er der.

Jeg har aldri sagt at psykiske lidelser ikke er reelle og at de ikke er synlige for forskere? Hvordan leste du det ut av det jeg skrev? Det jeg sier er at fibromyalgi og ME også er reelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...