Gå til innhold

Steking av ribbe i stor stekeovn


Kaputt

Anbefalte innlegg

Jada. Juleribba i går ble ikke som tenkt. God på smak, men svoren ble katastrofe tross at den ble behandlet eller alle kunstens regler. 

Langtidsstekt. Siste 20 min på 250 grader. Da skal liksom svoren poppe. 

Etter å ha vridd hjernen har jeg kommet frem til at det kan være at det store ovnsrommet (den er 90 cm bred) gjør at det tar mye lenger til fra 90 til 250 grader og at det dermed ikke vil ha samme effekt som i en stekeovn av vanlig størrelse. 

Vurderer å prøve igjen, men ta ut ribba før jeg skrur opp til 250, og så sette inn igjen når ovnen har rett temperatur. 

Noen tanker om dette blant ribbe-proffene her inne? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde satt 250 grader og grillen på og ribba på øverste rille, men da må du faen meg sitte pal på ræva foran komfyren med hendene på den klar til å røske den ut, for da smeller der fort, uansett ovn ☺️

Anonymkode: 64b19...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er svoren som ikke poppet så kan det være den ikke lå lenge nok i vann i dagene før steking, at det ikke var nok salt på svoren/i vannet, at den ikke ble langtidsstekt, at ribba ikke ble satt høyt nok under de 250° (den skal flyttes opp i ovnen), e.l.

Hvilken oppskrift brukte du?

Endret av Blåttvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (Akkurat nå):

Hvis det er svoren som ikke poppet så kan det være den ikke lå lenge nok i vann i dagene før steking, at det ikke var nok salt på svoren/i vannet, at den ikke ble langtidsstekt, e.l.

Hvilken oppskrift brukte du?

Jeg har tatt ribbe rett ut av plasten og rett i ovnen, med metoden over og alltid fått sprø knasende svor, så det gjelder å ha nok varme også, det gjør mye

Anonymkode: 64b19...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tatt ribbe rett ut av plasten og rett i ovnen, med metoden over og alltid fått sprø knasende svor, så det gjelder å ha nok varme også, det gjør mye

Anonymkode: 64b19...fb7

Ribber som ligger i plast har jo fuktig svor da. Kjøper man fersk ribbe fra ferskvaredisk så ligger ikke ribba i lake/ribbejuice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåttvann skrev (2 minutter siden):

Ribber som ligger i plast har jo fuktig svor da. Kjøper man fersk ribbe fra ferskvaredisk så ligger ikke ribba i lake/ribbejuice.

Det og har jeg brukt, sprø svor da også, 250 grader grill ville gjort det med hva som helst altså. 

Anonymkode: 64b19...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte på rema. Ferdigkrydret og pakket i plast. Fikk best i test, så satset på den. 

Brukte oppskrift fra Gilde. Stod ingenting om hvor i ovnen den skulle stå. Satt pal og kikket inn i ovnen de 20 minuttene for ikke å svi. Satt på grillfunksjon et par minutter også, men da begynte det å ryke så fælt. 

Før steking skjærte jeg opp ruter og saltet og pepret godt. Dampet opp ned i ovnen på 180 grader (i krydret vann med grønnsaker) i 45 minutter. Snudde og la den på rist og stekte i 7 timer på 90 grader. Deretter så skrudde jeg da opp på 250 for å få sprø svor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det og har jeg brukt, sprø svor da også, 250 grader grill ville gjort det med hva som helst altså. 

Anonymkode: 64b19...fb7

Det er forskjell på hard/sprø svor og poppet svor. Mange, meg selv inkludert, synes ikke hard/sprø svor er godt. Den må være poppet. Og da må man gjennom steget med å ha dynket svoren i vann, ellers popper den ikke. Men alt blir som du sier hardt på 250°.

Har aldri hørt om noen som får poppet svor uten vanning/salt. Men får jo nesten bare tro deg hvis du klarer det. Hva gjør du ellers med ribben for å klare det?

Hard/sprø svor:

klassisk-ribbe-med-spro-svor.thumb.jpeg.ee87ae551bd584d4a9aee1bff916231f.jpegimg_0744.thumb.jpg.f95f4edca97703f22956d3bf4e6f6bb1.jpgribbe_stemning_1.thumb.webp.789d4eb3279ec461ac540c8ffe43f9b0.webp

 

Poppet svor:

images(2).jpeg.e013de43b2a78180da85da6b6ec0a372.jpegRibbeperf00.jpg.b4ebf1d1d06ee40340fbfa1d8362ab74.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanner aldri ribba. Salter noen dager før så den får trukket til seg salt. Damper under folie den første timen. Blir alltid sprø og poppet svor.

Anonymkode: 0445f...38b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for engasjementet - men jeg mangler svar på om det er noen som tror at tiden det tar å varme opp en stor ovn kontra en med ordinær størrelse kan ha noe å si? For det tar lengre tid å forvarme når jeg feks skal steke pizza. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaputt skrev (17 minutter siden):

Takk for engasjementet - men jeg mangler svar på om det er noen som tror at tiden det tar å varme opp en stor ovn kontra en med ordinær størrelse kan ha noe å si? For det tar lengre tid å forvarme når jeg feks skal steke pizza. 

Jeg prøvde å svare i mitt innlegg men var vel ikke tydelig nok. Det kan være mange årsaker til at svoren ble dårlig.

Men, det har ingenting å si hvor stor ovn du har, da det å sette på 250° bare er for at det skal være veldig varmt øverst i ovnen der du har flyttet ribben opp til. Ovnsrommet skal ikke bli så varmt, så da har ikke størrelsen noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg langtidsstekte på 90 grader og skrudde opp til ca 240 og satte på varmluft, da begynte svoren å blåse seg godt opp nærmest med en gang, lenge før ovnen nådde 200 grader. Poppet etterhvert og ble perfekt uten å få noen svidde partier.  Nå går det jo raskere å varme opp med varmluft så vidt jeg vet (i år var første gang med ny komfyr med varmluftsfunksjon). Tidligere år har vi gjort det på samme måte men med grillfunksjon på slutten, og da ble svoren mer ujevn og med mer harde partier selv om alt ble sprøtt. Har aldri tatt ut ribba underveis for å varme opp ovnen.

 

Ellers gjorde jeg slik i år: Helte kokende vann over svoren før jeg satte inn ribba for å dampes i 45 min på 240  grader (svoren opp og folie over, jeg er for klønete til å skulle snu et kokvarmt kjøttstykke). Når jeg tok av folien gikk jeg over med kniv og sørget for at svoren var skikkelig rutet opp, og kuttet dypt nok i fettet. Stekte på 90 grader i ca 3.5 timer, så opp med temp og på med varmluft.

Anonymkode: 64756...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaputt skrev (På 25.12.2023 den 11.46):

Jeg kjøpte på rema. Ferdigkrydret og pakket i plast. Fikk best i test, så satset på den. 

Brukte oppskrift fra Gilde. Stod ingenting om hvor i ovnen den skulle stå. Satt pal og kikket inn i ovnen de 20 minuttene for ikke å svi. Satt på grillfunksjon et par minutter også, men da begynte det å ryke så fælt. 

Før steking skjærte jeg opp ruter og saltet og pepret godt. Dampet opp ned i ovnen på 180 grader (i krydret vann med grønnsaker) i 45 minutter. Snudde og la den på rist og stekte i 7 timer på 90 grader. Deretter så skrudde jeg da opp på 250 for å få sprø svor. 

Neste år kan du prøve ribbe minutt for minutt, den oppskriften er gull. Og grillfunksjonen bør stå på i minst 15 minutter på høy varme for at svoren skal poppe. Har hatt ribba midt i ovnen, størrelse har ikke hatt noe å si. 

Anonymkode: ddc57...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaputt skrev (På 25.12.2023 den 11.46):

Jeg kjøpte på rema. Ferdigkrydret og pakket i plast. Fikk best i test, så satset på den. 

Brukte oppskrift fra Gilde. Stod ingenting om hvor i ovnen den skulle stå. Satt pal og kikket inn i ovnen de 20 minuttene for ikke å svi. Satt på grillfunksjon et par minutter også, men da begynte det å ryke så fælt. 

Før steking skjærte jeg opp ruter og saltet og pepret godt. Dampet opp ned i ovnen på 180 grader (i krydret vann med grønnsaker) i 45 minutter. Snudde og la den på rist og stekte i 7 timer på 90 grader. Deretter så skrudde jeg da opp på 250 for å få sprø svor. 

Også ikke legg den på rist. Den skal ligge i panne med vann i. 

Anonymkode: ddc57...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...